:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Algemeen >> EEN TERUGBLIK OP 2001
EEN TERUGBLIK OP 2001
Type: Algemeen - Datum: 2001-12-24 - Geplaatst door: Werner
AFTELLEN NAAR 2002!

(10) 2001 was weerom een memorabel DVD-jaar, waarin met het grote aantal grote releases weer een flinke aanslag werd gepleegd op de beurzen van menig liefhebber. George Lucas bracht eindelijk een eerste Star Wars DVD uit, misschien niet de lang verhoopte trilogie, maar zelfs hij heeft ingezien dat DVD here to stay is. Andere grote blockbusters die eindelijk een release op DVD gegund werden waren Silence Of The Lambs en Hannibal, Terminator 2 en een bijzonder mooie luxueuze uitvoering van de klassieker Lawrence Of Arabia. Ook films met wat minder eeuwigheidswaarde, zoals Charlie's Angels en de twee Mummy-films gingen als zoete koek over de toonbank. Maar ook in de breedte werd het aanbod duchtig uitgebreid, met pareltjes als Finding Forrester en The Virgin Suicides. De catalogi van de diverse filmmaatschappijen, groot en klein, werden goed aangedikt, en het aanbod wordt alsmaar uitgebreider. Enkele maatschappijen namen zelfs het risico om reeds uitgebrachte en technisch inferieure titels te vervangen door betere exemplaren, zoals de intussen beruchte flipper-reeks van Buena Vista. Op sommige titels blijven we echter nog steeds wachten, zoals Back To The Future, waarvan de rechtenkwestie ook dit jaar niet werd uitgeklaard. Het wurgcontract van Columbia op de releases van Universal loopt echter bijna ten einde...

(9) Naast een verbreding in het aantal titels viel toch op hoeveel luxueuze boxsets er het afgelopen jaar niet werden aangeboden. Het gaat daarbij niet enkel om bundelingen van filmreeksen zoals The Godfather of Planet Of The Apes, ook diverse TV-reeksen worden door de verbreding van het medium commercieel interessant genoeg geacht om te worden uitgebracht. Zo kregen we dit jaar eindelijk de eerste in een hopelijk lange reeks verzamelboxen van The Simpsons, werden lopende reeksen als The X-Files en Buffy netjes voortgezet, en ook enkele klassiekers als Fawlty Towers konden op hernieuwde aandacht rekenen.

(8) Een grote winkelketen waarvan we de naam hier niet gaan noemen kwam medio dit jaar met de mededeling dat het aantal verkochte DVD's het aantal koopvideo's voor het eerst had overstijgd. En voor wie al eens regelmatig dergelijke winkels frequenteert (ik persoonlijk minimum 3x per week) kan niet om de tendens heen: de videorekken slinken, en de DVD-rekken nemen alsmaar uitbreiding. Muziek-DVD's en documentaires worden vaak nog ergens anders geplaatst wegens plaatsgebrek. Ook de supermarkten hebben een belangrijke rol gespeeld om het medium aan het grote publiek bekend te maken, en - wat alleen maar interessant is voor de consument - stunten soms met zeer concurrentiële prijzen. Ook het aantal internetwinkeltjes met en webpagina's over DVD neemt alleen maar exponentieel toe. En blij dat we zijn! De met veel poeha aangekondigde prijsdalingen eens het medium meer verspreid zou worden, blijven echter uit.

(7) De globalisering maakt dat de consument meer en meer zoekt naar de beste release, wereldwijd. Import van regio 1-discs was al ruime tijd gemeengoed bij de echte DVD-liefhebber, maar toch een opvallende trend is de ontdekking van discs uit Australië. Regio 4-discs zijn vaak identiek aan hun regio 2-broertjes, inclusief de regiocodering, maar meestal wel een stuk goedkoper, én tot op een bepaald bedrag vrijgesteld van invoertaksen. De Kanaaleilanden hebben er een geduchte concurrent bij. Ook krijgen we op die manier de kans een hele reeks films voor de eigenlijke importdatum te kopen, zoals Finding Forrester, Vertical Limit, The Mummy, Bridget Jones' Diary, of films die hier helemaal niet uit kwamen, zoals Benny And Joon.

(6) Ondanks het feit dat import van hybride versies voor persoonlijk gebruik volstrekt legaal is, weren de distributeurs zich als een duivel in een wijwatervat. Enerzijds proberen ze het beleid te ontmoedigen, door in samenspraak met de douane pakjes in de vorm van een DVD aan steeds rigoureuzere controles te onderwerpen. Anderzijds spelen ze soms ook vuil spel door winkels die regio 1 aanbieden te proberen te pakken op inbreuken op de copyright-wetgeving, en de eerste processen daarover zijn hangende. Met de kunstmatig hoog gehouden prijs van DVD's is het feit dat de consumenten de laatste prijs zoeken nochtans de meest normale zaak van de wereld, en we vinden het feit of Columbia Amerika of Columbia Europa nu met de centen gaat lopen, volslagen irrelevant. Anders is het gesteld met de infameuze Maleisische webwinkeltjes die zonder schroom piraatkopieën aanbieden waar geen enkel recht is op betaald, en die het medium alleen maar schade toebrengen.

(5) Wat de zaak nog zal ingewikkelder maken is de lancering van de DVD-recorder. De eerste toestellen werden in 2001 aan de consument aangeboden. En er zijn op zijn zachtst gezegd nog kosten aan: de standaard is nog niet éénduidig vastgelegd, er zitten serieuze beperkingen op het gebruik, want bijvoorbeeld 5.1-tracks zijn niet te kopiëren. Mijn kop eraf als er echter niet binnen het jaar enkele techneuten een hack voor dergelijke beveiligingen vinden, en deze voor het oog van de wereld op Internet gooien. Regiocodering en RCE hebben ook niet lang stand gehouden. Voorlopig zijn de prijzen voor dergelijke toestellen nog onbetaalbaar, maar een DVD-hobbyist heeft veelal een diepe beurs.

(4) Een positief neveneffect van deze globale vervaging is dat filmmaatschappijen meer dan vroeger geneigd zijn om de releasedatums van films in Amerika en Europa gelijk te gaan trekken, omdat anders tegen de verschijningsdatum in Europa iedereen al een Amerikaanse R1-versie heeft geïmporteerd. Zo ging Lord Of The Rings recent nog op één zelfde datum wereldwijd in de bioscopen in première, en hetzelfde lot schijnt Star Wars Episode II: Attack Of The Clones (die titel!) te zijn beschoren. En soms is de reden van een dergelijk uitstel ronduit belachelijk: het feit dat wij als laatsten Star Wars I in de zalen kregen, was omdat we nog op een Franse dubbing moesten wachten... Een negatief gegeven is de toename van aantal en duur van de rental windows, waardoor releases als Frequency of The Virgin Suicides maanden werden uitgesteld.

(3) Al wie heeft geïnvesteerd in een DTS-systeem, wordt toch blijkbaar beloond. Zowel grote (Columbia, Universal) als kleine (A-Video en RCV) maatschappijen hebben eindelijk door dat fans bereid zijn om een flinke noot méér neer te tellen voor kwaliteit. Films als U-571, die dan nog eens een Oscar had gewonnen voor beste geluid, worden met een maximum aan technisch vermogen aangeboden, waardoor deze releases boven de middelmaat worden getild. Dat het bovendien onzin is dat een DTS-track niet kan wegens plaatsgebrek, bewezen releases als Se7en SE en Chicken Run, die respectievelijk twee en drie DTS-tracks bevatten. Niet kunnen is niet hetzelfde als niet willen. Bovendien heeft 20th Century Fox aangekondigd eerlang ook met DTS-releases te willen starten. Waar blijft Warner?

(2) Nog een nieuwe trend in 2001 waren de ontelbaar vele glossy DVD-magazines, speciaal gericht op de Home Theatre-freaks (wij allemaal dus). Om zo veel mogelijk klanten te lokken, vissen ze met als aas gratis trailer-DVD's of soms zelfs complete (maar meestal niet erg goede) films, zoals het opvallende magazine DVD Gratis. Wij kunnen enkel zeggen: meer van dat!

(1) Een jaaroverzicht is niet compleet zonder de traditionele eindejaarslijstjes. Mijn overigens zeer persoonlijke top 10 van zowel bioscoopfilms als DVD's voor dit jaar ziet er als volgt uit, inclusief de kans dat ik nu weer een titel vergeet...

Films:
1. Lord Of The Rings
2. Atlantis: The Lost Empire
3. Der Krieger Und Die Kaiserin
4. Jurassic Park III
5. Enemy At The Gates
6. Tomb Raider
7. Planet Of The Apes
8. Iedereen Beroemd
9. Bridget Jones' Diary
10. Shrek

DVD's:
1. The Simpsons Season One
2. X-Men
3. Star Wars Episode I: The Phantom Menace
4. X-Files Season 3
5. Fawlty Towers
6. The Silence Of The Lambs
7. Anastasia
8. Unbreakable
9. Frequency
10. Forrest Gump

Een spetterend, wild filmjaar 2002 toegewenst!
(Niets uit deze publicatie mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteur.)