:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Interview >> INTERVIEW JAMES DESERT, MARK ICKX EN BOB DOUGHERTY
INTERVIEW JAMES DESERT, MARK ICKX EN BOB DOUGHERTY
Type: Interview - Datum: 2003-01-12 - Geplaatst door: Steve
Er zijn weinig mensen die weten dat ons klein Belgenlandje zowaar een heuse underground filmscene heeft! En iemand die zijn uiterste best doet om deze trend levend te houden is de Kortrijkse producent Johan Vandewoestijne (ook bekend als James Desert). De sympathieke man kan al gerust een heuse genre-expert genoemd worden en heeft tevens enkele culthits op zijn actief staan met Lucker: The Necrophagous (’86), Rabid Grannies (’89) en recent nog Parts Of The Family (’01). Voor de gewone (lees: brave) filmkijker zullen deze titels weinig betekenen, maar voor de horrorfans onder ons des te meer! DVD-Info had een tijdje terug een exclusief gesprek met Johan Vandewoestijne (JD) in verband met de DVD van Rabid Grannies en zijn nieuwste productie Engine Trouble. We kregen als toemaatje de kans om zowel met regisseur/componist Mark Ickx (MI) en hoofdacteur Bob Dougherty (BD) over Engine Trouble te praten. Wat volgde was een uiterst relaxet en amusant gesprek over films, geld, DVD’s, Brian De Palma en een zware lesbische scène…



vlnr: James Desert, Mark Ickx, Bob Dougherty


DVD Info: De fanfavoriet Rabid Grannies is al een tijd op regio 1 DVD te krijgen op het beruchte Troma-label. De Benelux gevestigde horrorfans kunnen hun hartje ondertussen ook al een tijdje ophalen aan de European Shock-DVD van Rabid Grannies. Ben je eigenlijk zelf betrokken bij de DVD-uitgaven van je films?

James Desert: Neen, Troma had zelfs niet het recht om Rabid Grannies te verkopen op DVD aan European Shock. Ze hebben daarvan niet de rechten. Ik heb de rechten voor Benelux, Troma heeft de rechten voor wereldwijd. In feite mochten ze dat niet verkocht hebben zonder mijn toelating.

DVD Info: Dus in principe is Troma onwettelijk bezig geweest?

JD: Eigenlijk wel ja.

DVD Info: Op de DVD-versie van European Shock staat het logo van Troma op, dit terwijl het eigenlijk de versie van Stardust Pictures is!

JD: Stardust Pictures is een tijdelijke vennootschap geweest in ’88 dat we opgericht hebben tussen de co-producenten. Dus in feite is Stardust Pictures echt de productiefirma geweest. Maar Troma had wereldrechten buiten Benelux en ze blijken dat wel eens te vergeten.

DVD Info: Is daar dan niets tegen in te brengen?

JD: Ooh! Zolang ze mij betalen is het geen probleem (lacht).

DVD Info: Op de DVD van European Shock staat een interview met u.

JD: Dat gaat hetzelfde interview zijn dat op de DVD van Troma te vinden is, dat de mensen bij European Shock hebben overgenomen. Dat materiaal gaan ze gekregen hebben of iets anders, maar nogmaals eigenlijk konden ze dat niet doen. Ze hebben mij dat nog ooit eens gelapt! Ze hadden materiaal aan Canal+ verkocht zonder dat ze de rechten ervoor hadden. Maar enfin, ze hebben goed betaald dus dan kan mij dat niet veel schelen (bulderlach).

DVD Info: Hoe voelt het dat je films volledig genegeerd worden door de gevestigde media?

JD: (zucht) Als het finaal wereldwijd verkoopt, dat is het enige dat mij interesseert. Wat dat betreft… god ja… laat ons zeggen… zoals wij nu bezig zijn, moeien zij zich niet met onze zaken en wij niet met hun zaken. Ik heb liever dat er een film in de Verenigde Staten of in Australië of in Japan verkocht word dan dat de gevestigde waarden hier aan uw kont staan te likken! Dat is toch altijd hetzelfde.

DVD Info: Hoe komt je erop om splatter- en gorefilms te gaan maken? Sta je zo op een dag op of gebeurd het toch anders?

JD: Inderdaad! (lacht) Zo sta je op een dag op en je kijkt in uwe spiegel en je zegt tegen jezelf: “Nu ga ik eens een splatterfilm gaan maken zie!” (bulderlach) Nee, hoe komt dat… het is eigenlijk heel toevallig gekomen. Rabid Grannies is begonnen omdat er een andere film nooit is doorgegaan. En we hadden zodanig veel voorbereidingen getroffen dat we vonden dat het dom zou zijn om al dat werk laten verloren te gaan. Op die manier heeft Emmanuel Kervyn destijds Rabid Grannies geschreven en zo is dat begonnen. Op die manier krijg ik dan een naam van horror en splatter. Als je Engine Trouble gaat kijken zal je merken dat het heel wat braver is qua bloed. Mark zegt zelf… allez ik zeg zelf dat het een kinderfilm is in verhouding qua bloederigheid van de voorgaande films. Het is wel zo dat hij internationaal aan een groter publiek kan verkocht wordt. Engine Trouble is veel mainstreamer dan de rest… véél mainstreamer!

DVD Info: Waarom besloten jullie dan om mainstream te gaan? (Johan lonkt naar regisseur Mark Ickx)

Mark Ickx: Maar toch moet je dat eigenlijk aan Johan vragen, want het basisscenario is nog steeds van zijn hand. Maar de reden dat ik interesse toonde om te regisseren is omdat het mainstream is. Trouwens je zit hier eigenlijk met twee genres van films. Je hebt de Rabid Grannies en de Parts Of The Family’s… dat is voor een bepaald publiek, dat is héél duidelijk en je werkt daar dan ook rechtstreeks naartoe. Engine Trouble is wel voor een breder publiek die ook meer naar gewone thrillers gaan kijken, maar toch een iets sterkere maag hebben. (lacht) Want de Johan-touch zit er nog steeds in! Voor de echte hardcore horrorliefhebbers is dit geen zware horrorfilm, maar voor mensen die alleen TV-thrillers gewoon zijn is dit wel een horrorfilm.

DVD Info: Je hebt grote successen gehad met Lucker en Rabid Grannies. Je hebt samengewerkt met B-filmiconen als Paul Naschy en Fred Williamson. Wat wens je nog meer te bereiken?

JD: Miljaar! Die Lucker blijft me maar achtervolgen! Ik zet dat dus nergens op mijn curriculum vitae en dat blijft me achterna komen… mijn jeugdzonde! (lacht) Ik ben nu niet direct trots op mijn verwezenlijkingen, maar het is natuurlijk plezant om films te maken…

DVD Info: Neem even regisseur Jan Verheyen die toch regelmatig bestempeld wordt als één van de populairste regisseurs van België. Maar als je zijn filmografie bekijkt dan staan er enkele films in die uiteraard in eigen land succesvol zijn, maar in het buitenland totaal niet scoren. Dit terwijl uw filmografie vol staat met films die stevig internationaal scoren!

JD: Dat is ook omwille het feit dat we ten eerste in het Engels draaien. Alles is altijd in het Engels geweest. Zodra je in het Engels werkt gaan die deuren ook veel meer open. Maar om terug op dat wensen terug te komen. Ik kan mij nog wel het één en ander verzinnen dat ik mij kan wensen (lacht). Maar we zijn echt wel aan het af stappen van het de splatter- en echte horrortoestanden. Louter en alleen omdat heel die cinematoestand echt politiek correct is geworden. Vijftien jaar geleden kon je doen wat je wilde. Het kon niet hard en niet bloederig genoeg zijn, het kon allemaal! Toen kon dat zelfs allemaal in de cinema! Maar nu met Engine Trouble gaan we bijvoorbeeld voor Duitsland een softere versie moeten maken! Zoals Mark al eerder had aangehaald; voor mensen die niet veel gewoon zijn is dat een zware horrorfilm, maar voor diehards is het dat juist niet. Maar zelfs voor Duitsland moet het zachter, bijgevolg moeten er dus coupures gebeuren. Voor de States mag het dan wel weer zwaar bloederig zijn, maar dan weer geen seks! Dus de laatste tijd moet je voor alles een gulden middenweg beginnen zoeken, vandaar dat we met zware horror wat moeten inbinden. Dat is wat de markt eist op dit ogenblik! Vijftien à twintig jaar geleden kwam er elke week een horrorfilm in de bioscoop, maar de laatste keer dat wij hier nog een echte horror in de bioscoop zagen was misschien een jaar geleden met Jeepers Creepers ofzo… Eigenlijk is de cinema wat hypocriet gekomen! Kijk naar de jaren ‘70 met de Ilsa-films, dat draaide bijvoorbeeld twintig weken. Als we nu zoiets zouden maken… je zou eens wat horen!

MI: Toen was er uiteraard ook nog geen videomarkt…

DVD Info: Om daar even op in te pikken. Al de DVD-versies van zo’n typische ‘foute’ films, die de dag van vandaag niet meer zouden kunnen, zoals bijvoorbeeld Rabid Grannies, Mother’s Day, Beyond The Darkness, Female Vampire en allerhande zombiefilms gaan redelijk vlot over de toonbank!

JD: Ja tuurlijk! Het gaat altijd wel verkopen, maar je moet je kosten/baten een beetje bekijken. Het is niet omdat je een vijftigtal DVD’s verkoopt dat je gans je kosten terug hebt! Ofwel doe je het zelf in eigen beheer. Dan moet je zelf een master gaan maken voor je DVD’s. Dat is al een goede 80.000 à 90.000 oude Belgische franken en dan moet je de ondertiteling nog doen. Je moet toch rekenen dat je een 150.000 à 170.000 oude Belgische franken kosten hebt. Dus je moet al een serieus aantal DVD’s verkopen om niet op je kiezen te gaan! Oké, het is alleen maar voor België en je kunt zeggen: “It’s a big world out there”, maar je moet dan in ieder land een verkoper zien te vinden. In ons geval werken we altijd met een sales-agent. Vroeger was het Troma en nu is het Quantum, maar ook zij moeten dat product weten te slijten in Australië, in Malaysia, in Zweden en weet ik veel wat! En dat is niet altijd zo evident. Kopers die dan verder in retail zetten willen ook niet altijd dat echte harde horrorgenre meer aankopen. Dus het is niet allemaal zo evident als het eruit ziet. Neem nu dat in the States iemand uw film aankoopt voor 50.000 $, dat kost nog een keer 100.000 $ voor promotie te maken over het ganse land! Dus dan zitten we aan 150.000 $, dat zijn al veel DVD’s en video’s dat je mag verkopen voor je op nul staat. Vandaar dat we de zaak aan het opentrekken zijn voor véél wijder te gaan dan we in het verleden voor Engine Trouble deden.

DVD Info: De meeste van je vroegere werk is in Amerika uit op DVD en video. Wij moeten het hier voorlopig stellen met de DVD uitgave van Rabid Grannies en enkele vertoningen van Engine Trouble. Of komt hij effectief in roulatie? Wanneer kunnen we je andere films op DVD of iets dergelijks verwachten?

JD: Engine Trouble zelf startte in december in Kortrijk en vanaf daar gaat hij naar Gent. Maar nogmaals België, Benelux and such dat is puur prestige. Dat is eigenlijk voor de gevestigde waarde, het is natuurlijk plezant als er honderdduizend man zou komen kijken! Maar op zich moet je niet rekenen dat je er veel centen aan verdient. Langs de andere kant zelfs al krijgt hij maar een beperkte bioscooprelease, heb je al meer aandacht voor de verdere DVD of een videorelease. Daardoor komt hij zelfs via Canal+ in de ether. Canal+ heeft hem dus ook al aangekocht. Het één houdt een beetje aan het andere vast, maar ik heb altijd gezegd tegen de mannen toen deze een making of aan het maken waren, dat ik van bioscoop in België weinig tot niets financieels verwacht. Het is niet daar dat we uit de kosten gaan komen. Langs de ene kant is het leuk dat je film ergens draait, langs de ander kant is bioscoop eigenlijk een boost voor de ander media te pushen. Maar goed als er veel volk komt opdagen dan hoor je mij niet klagen (lacht).

DVD Info: Heb je enige filmopleiding genoten?

JD: Ik spijtig genoeg eens in het Sint-Lucas gezeten in a galaxy far far away…

MI: Ik heb één dag op het Rits gezeten en ben daar gaan lopen! Ik was toen wreed bezeten van De Palma en ik hoorde die daar bezig en ik dacht: “als ik hier blijf dan wil ik nooit nog een film maken…” Ik heb ooit op school samen met Jan Verheyen een langspeelfilm gemaakt…

JD: Alle twee buiten gevlogen…!

MI: (lacht breed) Waarvoor we alle twee buiten zijn gevlogen! (schaterlach) Maar daarna is Jan zich met distributie gaan bezighouden en dat interesseerde mij niet echt. En ik was op dat moment wel redelijk serieus met muziek bezig en die carrière is toen goed beginnen lopen, waardoor film tijdelijk wat op het achterplan kwam. Ik heb met mijn groep “A Split Second” heel Europa en Amerika doorgetoerd. Heb toen in Amerika ook wel wat aanbiedingen gekregen, maar daar is nooit iets van gekomen. Maar op dit moment ben ik muziek wel volledig op het achterplan aan het schuiven om mij volledig op film te storten!

DVD Info: Sommige effecten in Rabid Grannies zijn uitermate spectaculair te noemen. Hoe groot was jullie budget?

JD: Ik weet niet meer hoeveel de dollar toen stond, maar het was destijds 180.000 $.

DVD Info: Hoeveel heeft hij in totaal ongeveer opgebracht?

JD: Dat is nog altijd bezig! Hij is aan vijftig landen verkocht geweest. Maar je kan dat niet meer vergelijken met nu omwille van het feit dat de markten volledig veranderd zijn. Als je bijvoorbeeld de markt vergelijkt tussen ’88 en nu: vroeger kreeg je 150.000 voor een film en nu maar een derde niet meer. In 1988 was het de einde van de gouden jaren van horror, Loyd Kaufman van Troma zei nog: “Gelukkig is Rabid Grannies iets origineels, want anders had het niet aan de bak gekomen. Daarop volgde de golfoorlog en toen durfde plots niemand meer iets kopen en toen zijn de prijzen spectaculair gedaald. Nu krijg je nog een 50.000 $ voor Engine Trouble, video en DVD. Maar de prijzen van toen zijn nu niet meer te vergelijken, ook de dollarwaarde maakt verschil.

DVD Info: Heeft het dan eigenlijk nog wel nut, als het allemaal zo moeilijk is om uit de kosten te geraken, om films te blijven produceren?

JD: Met Engine Trouble zijn we virtueel al uit de kosten dus dat is het probleem nu niet. Je moet rekenen met bijvoorbeeld Rabid Grannies. Zo hebben al die landen destijds Rabid Grannies gekocht voor video, maar omdat DVD en de rechten daarvoor nog niet bestonden kopen al deze landen deze nu opnieuw aan maar nu voor DVD. Zo is elke film maken en elke filminvestering een long term investment. Het is niet zoals bijvoorbeeld een brood bakken en dat je direct je geld ervoor krijgen (lacht). Maar er is dus nog wel een cent te verdienen aan films, maar je moet een beetje kieskeurig zijn in je onderwerpen.

DVD Info: Heb je mensen in het horrorwereldje waar je naar opkijkt?

JD: Ik heb geen grote voorbeelden uit het horrorwereldje, ik heb wel grote voorbeelden in andere films. Zo vind ik een Steven Spielberg wel tof! En hem (wijst enthousiast naar Mark Ickx) is een immense zot van Brian De Palma!

MI: Absoluut! Twee films van hem zijn de reden dat ik regisseur wou worden, namelijk Blow Out en Dressed To Kill. En Carrie vind ik één van de beste horrorfilms ooit gemaakt! De laatste vijftien jaar is het iets minder interessant dat hij doet, maar vooral zijn beginperiode vind ik visueel en technisch heel knap gedaan. Vandaar dat Engine Trouble mij wel aansprak. Daar was iets mee te doen dat meer Halloween was dan The Texas Chainsaw Massacre. De vroegere John Carpenter vind ik ook wel héél goed! Ik vind, wat iedereen er ook van zegt, zelfs Vampires héél plezant!

DVD Info: Obscure films als Rabid Grannies krijgen dankzij DVD een nieuwe kans op de videomarkt. Wat vind je zelf van het medium?

JD: Betere kwaliteit dan videocassettes uiteraard, maar dan moet je toch om te beginnen een goede kopie hebben. Ik vind ze dikwijls véél te duur voor wat er soms maar opstaat! Ik vind eigenlijk persoonlijk dat ze de extra’s apart op een DVD moesten zetten en zo verkopen. Dan kan je kiezen. Ik vind DVD wel plezant hoor en ik heb zelfs een DVD-brander thuis staan (lacht).

MI: Ik vind het een godsgeschenk! Ik zat vroeger al van op TV alle interviews op te nemen van De Palma en Carpenter. Zo stelde ik extra’s bij hun films samen en nu kan je ze er zo bij kopen dus dat spaart wel tijd!

DVD Info: Volgens geruchten is de Troma-versie van Rabid Grannies volledig geknipt!

JD: Is inderdaad waar! Loyd Kaufman doet in ieder geval dat hij van niets iets weet. Maar dat deze versie zo hard geknipt is, komt volgens mij omdat de DVD regio 0 is en omdat deze in pakweg Malaysia kan gedraaid worden! In Malaysia of Taiwan hebben ze indertijd de kopie drie keer teruggestuurd omdat er nog steeds stukken moesten uitgehaald worden! Uiteindelijk moesten er bijna dertig minuten uitgehaald worden, maar bij een film als Rabid Grannies blijft er dan bijna niets meer over!

DVD Info: Naar verluidt zou er buiten de versie van Stardust Pictures geen enkele ongeknipte versie meer bestaan van Rabid Grannies!

JD: Is totaal niet waar! Moesten ze mij gebeld hebben, ik heb nog een master liggen zonder ondertitels. Maar wat hebben ze gedaan? Japan-Shock (waar European Shock onderdeel van is) heeft met Troma ergens een deal gemaakt, maar die master dat ze hebben komt eigenlijk van een andere maatschappij waar ik de naam van kwijt ben. Enfin… zij hebben er indertijd een scan van gemaakt en deze ondertiteld. En het is deze ondertitelde kopie dat Japan-Shock op de één of andere manier gekregen heeft. Natuurlijk hebben ze mij niet gebeld omdat ze wisten dat ze de boel niet mochten verkopen!

DVD Info: Het is bekend dat je bij Troma weg bent, maar toch zijn we nieuwsgierig hoe je eigenlijk bij hen terechtgekomen bent?

JD: In de Hollywood Reporter stond een aankondiging “Rabid Grannies in productie” en daarna kreeg ik een promotiepakket van Troma. Dus zij hebben zelf contact gezocht.

DVD Info: Quantum Pictures, de nieuwe filmmaatschappij waar je bijzit, is niet echt een bekende maatschappij. Of vergis ik me?

JD: Ze bestaan toch al een tien jaar hoor! Ze bestaan uit…euh… het zijn alle drie gasten die van Roger Corman (Piranha, Humanoids From The Deep) komen. Ze (Quantum) zijn veel minder ‘en pleur’ dan Troma, maar op zakelijk gebied heb ik ze veel liever. Want de deals zijn veel beter bij Quantum (lacht).

DVD Info: Van waar de artiestennaam James Desert? Zit daar een spannend verhaal achter?

JD: Omdat de Vandewoestijne niet uitgesproken kan worden door de Amerikanen. Loyd Kaufman vroeg of we die naam niet konden veranderen. Vandaar ‘John From The Desert’ en John hoor ik niet graag, ik heb liever James. En ‘From The’ is veranderd naar gewoon Desert. Dus veel spannend zit er niet achter hé (lacht).

DVD Info: Hoe ziet je verdere toekomst er uit? Heb je nog grootse plannen? Wat kunnen we nog van je verwachten?

JD: Ik ben samen met Mark bezig aan “Death Rattles”, een heel romantisch (sarcastisch) verhaal in de stijl van The Sixt Sense (lacht). Dus een fantasy-thriller, maar de details kan Mark beter vertellen.

MI: We zijn er nog aan het sleutelen, maar het zal meer iets worden zoals The Others en The Sixth Sense. Er zullen wel onvermijdelijk de nodige doden vallen…

JD: En een zware lesbische scène! (luide bulderlach)

DVD Info: Je hebt de muziek gecomponeerd voor Erik Van Looy’s kortfilm Yuppies uit ’91 en ook voor deze Engine Trouble. Waar ligt je hart: bij het regisseren of toch bij het componeren?

MI: Absoluut bij regisseren! Daar is de honger ook het grootst! Ik was vooral voor mijn band wat uitgeschreven en zat al lang te wachten om filmmuziek te maken. Maar het probleem is dat het genre films dat in Vlaanderen gemaakt wordt zich niet echt leent tot mijn muziek. Ik ben nogal een fan van Jerry Goldsmith en Danny Elfman en dat soort muziek is nogal bombastisch! Maar daarvoor moet er wel wat actie zijn en een boer die met zijn ploeg op het veld loopt te slepen daar kun je niet echt een epische soundtrack bij plaatsen zonder dat het belachelijk wordt (lacht) Nu zit ik met de ideale combinatie, ik kan de muziek maken die ik wil voor de films die wij maken.

DVD Info: Ben je fier op je regiedebuut?

MI: Ik denk dat zeker met de middelen waarmee we het gemaakt hebben, dat het resultaat de middelen zwaar overstijgt! En verschillende mensen die hem al gezien hebben, die zelf ook met film bezig zijn, zijn het daar allemaal over eens. Dat resultaat ligt natuurlijk aan heel de crew en de productie die dingen gedaan kan krijgen zonder geld. Als je wat geld ter beschikking hebt en er is een probleem dan gooi je er wat geld tegenaan en het lost zich op, maar dat kan ook op een andere manier. En dan hoef je niet te wachten, zoals vele Vlaamse regisseurs staan te janken aan Vlaanderen’s ogen, op hun subsidie! Op deze manier kan het dus ook! Als er mensen zijn die echt gepassioneerd zijn door film en capabel zijn, dan kunnen we een goed film maken. Het is natuurlijk de bedoeling dat je doorgroeit, zodat de film niet in een schuif belandt. Dat mensen die film zien, zodat het een succes wordt waarop je kunt verder bouwen. Maar dat ziet er op dit ogenblik redelijk goed uit.



DVD Info: Volgens sommige bronnen is Engine Trouble in Amerika opgenomen?

MI: (geheimzinnig) Dat zouden we in het midden kunnen laten… (lacht) Alles is redelijk neutraal gehouden, maar er is wel één shot waar je wel degelijk ziet dat het Europa is! En dat moet ik wel een beetje want de hoofdrolspeelster (Cecilia Bergqvist) is een Zweedse actrice die bijna accentloos is. Ze heeft ook al in Amerika rollen gespeeld, maar je hoort dat toch altijd nog een beetje dus het is redelijk neutraal. Maar het is dus opgenomen in… (stilte)

JD: …Kortrijk! Op het militair domein van Lombardsyde.

DVD Info: Was het een bewuste keuze om de Nederlandse gevechtsexpert Ron Smoorenburg (The Avenging Fist, Who Am I?) te casten? Kwestie van een breder publiek te bereiken?

JD: Onze Nederlandse co-producent zijn vriendin had een castingagentschap. En die Ron Smoorenburg zat daar bij en zo zijn we daar eerder toevallig mee in contact gekomen. Die gaf wel een extra input in verband met de sprongen en stunts. En zo hebben we die er eigenlijk bijgehaald zonder goed te weten wat hij in Hong Kong met Jackie Chan gedaan had.

MI: Ik had de bewuste scène met Jackie Chan gezien, maar wist zelfs niet dat hij dat was! Maar vond het een heel interessante input en had iets van: “hier gaan we wel iets woest en spectaculairs kunnen mee doen!”, het is natuurlijk geen martial-artsfilm en hij heeft wel wat zijn stijl moeten aanpassen. We hebben trouwens ook specifiek voor deze film een wapen laten ontwikkelen. Johan had er een sikkel in geschreven en ik dacht onmiddellijk dat we daar toch geen sikkel van ‘boerenpsalm’ gingen voor gebruiken (lacht). Maar we hebben er dus echt een design voor uitgewerkt en een kunstenares in Gent heeft dat ontwikkeld. Het resultaat ziet er redelijk spectaculair uit en ik heb er ook zijdelings een handvat laten opzetten zodanig dat Ron zo een beetje... (doet wat gebaren), want Ron kan wel allerlei krijgskunsten. Hij heeft er een stuk of zeven gedaan ofzo! Dus dacht die gast kan daar wel mee uit de voeten en dan hebben we visueel nog iets leuks.

Tenslotte hadden we nog een bondig en leuk gesprek met hoofdrolspeler Bob Dougherty (Parts Of The Family)

DVD Info: Hoe ben je eigenlijk acteur geworden?

Bob Dougherty: Oh, dat is gemakkelijk! Ik begon al tijdens middelbare school of nee… ik begon zelfs al in de lagere school! In het 6e leerjaar stond ik voor het eerst op de planken. Mijn grootvader was trouwens een acteur en ik hield er van om op de bühne te staan, ook al ben ik de helft van de tijd nog zenuwachtig! Ik hou er van, het is wat moeilijk uit te leggen. Ik heb het altijd willen doen en wat ik ook deed het idee van acteren kwam steeds weer aan de oppervlakte.

DVD Info: Dit was je tweede samenwerking met producer James Desert. Is hij dan zo’n toffe kerel of is het misschien dan zo een toffe, uitbundige sfeer op de set dat je onmiddellijk terug wilde meedoen?

BD: Oei… hoe moet ik hier op antwoorden (schaterlach). James kon contact met me opnemen via mensen die ik ook ken in België. Ik kwam naar België en deed de rol in Parts Of The Family, dat was op zijn zachtst gezegd een interessante ervaring (lacht). De regisseur van die film was een beetje anders dan dat ik gewoon was en James was de gehele tijd héél vriendelijk voor mij. Ik ga niet vertellen dat hij voor iedereen zo vriendelijk was, maar hij was vriendelijk voor mij (lacht). Dus ik kan niet klagen, maar ik vind het zéér leuk om te doen. Het was bovendien een heel andere ervaring, daar dat ik nog maar enkel theater gedaan had. De hoofdrol vertolken in een film was iets volledig nieuw voor mij en ik had dan ook nog veel te leren. Bij film staan de camera’s heel de tijd op je gericht en moet je alles wat inhouden in vergelijking met theater, maar gelukkig was iedereen geduldig dus alles ging goed. Toen men mij vroeg om de hoofdrol te vertolken in Engine Trouble en dat Cecilia, wie ik heel graag mag, ook terug van de partij ging zijn, was ik uiteraard meer dan blij om het te doen.

DVD Info: Is acteren het enige dat je in het filmwereldje gedaan hebt?

BD: In de filmwereld? Ja, toch wel, want ben geen ‘achter de schermen’-persoontje. Ik heb nooit geregisseerd of iets dergelijks. Oké, ik heb wel dingen geschreven, maar daar is nog niets van gemaakt geweest (lacht). Ik ben een persoon die op de planken moet staan, niet achter de schermen want daar bezit ik het juiste gevoel niet voor. Zeker niet voor film, bijvoorbeeld voor het juiste shot of zo! Toneelstukken heb ik dan wel weer geregisseerd, maar je moet er niks groots bij voorstellen hoor. Maar film… nee hoor! Ik zou het mij niet kunnen voorstellen dat ik iets anders doe op gebied van films dan acteren. Maar begrijp me niet verkeerd! Ik zou het gerust eens willen proberen om een film te regisseren, maar alleen als ik wat meer ervaring heb op gebied van film. Want als je veel op de set vertoeft dan kan je veel leren! Zo heb ik Mark goed in het oog gehouden. Over Mark gesproken, hij is fantastisch om mee te werken en gesproken over een eindeloos geduld! Hij is bijna een heilige en is ongelofelijk professioneel ingesteld. En dat is gemeend…

DVD Info: Welke van de twee is je favoriet? Parts Of The Family of Engine Trouble?

BD: Daar bestaat geen twijfel over (schaterlach)… Engine Trouble!

DVD Info: Waarom juist die film?

BD: Allereerst was Parts mijn eerste filmrol en ik heb veel zelfkritiek…

DVD Info: Daar lijkt elke acteur wel wat last van te hebben!

BD: Ik heb het héél erg! Ik kan mijzelf niet eens aan het werk zien. Ik denk altijd dat alles aan mijn acteerwerk slecht is en ben heel onzeker. Ik heb om de zoveel tijd schouderklopjes nodig (lacht). Maar Engine is ook een veel beter script, het bevat meer diepte en het is realistischer. Het zou eventueel in het echt kunnen gebeuren!

DVD Info: Was het je ambitie om een horroracteur te worden?

BD: Totaal niet! Ik hou van acteren en het maakt mij totaal niet uit wat voor een rol dat het is, als deze maar wat emotionele diepgang bevat. Het maakt me dus niet uit of het een slechterik is of een extreem lieve huisvader. Zolang het karakter maar wat diepte bevat.

DVD Info: Wat gaat de toekomst voor je brengen, heb je grote plannen op stapel staan?

BD: Plannen… niet echt, hopen… dat wel ja! Ik zou het leuk vinden als ik kan blijven werken in het filmwereldje. Ik hoop en bid dat ik in de dichte toekomst aan een nieuwe productie kan of mag beginnen. Maar ik kijk alvast rond naar audities en als James een volgende film maakt dan zou ik het uiteraard leuk vinden als ik mag meedoen of eventueel een auditie doen als hij dat nodig acht. Ik hou van acteren in films!

DVD Info: Heren, hartelijk bedankt voor dit interview! En veel succes in de toekomst!


UIT HET ARCHIEF

Andere artikels van hetzelfde type