:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> STAR WARS: VOLLEDIG GERESTAUREERD
STAR WARS: VOLLEDIG GERESTAUREERD
Type: Achtergrond - Datum: 2004-09-08 - Geplaatst door: Werner
STAR WARS: VOLLEDIG GERESTAUREERD
Een nauwgezette digitale restauratie, frame per frame, ongeëvenaard qua omvang, doet de Star Wars Trilogie nog meer schitteren dan tijdens oorspronkelijke release.


Toen de technici van Lowry Digital Images het negatief van Star Wars Episode IV: A New Hope voor het eerst bekeken, verwachtten ze een hoop zand — het grootste deel van de film speelt zich immers af in de woestijnen van Tatooine. Zand kregen ze zeker te zien, maar niet meteen het soort dat ze hadden verwacht.

"Er zaten hele zandstormen van vuildeeltjes op de film", zegt John Lowry, CEO en stichter van het bedrijf in Burbank, Californië. "In de woestijnscènes alleen al hebben we waarschijnlijk meer dan een miljoen vuildeeltjes verwijderd. Dat betekent dat er in elk frame letterlijk honderden vuildeeltjes zaten."

De films van de Star Wars Trilogie waren in vele opzichten het slachtoffer van hun eigen succes. "Over het algemeen zijn films in slechtere staat naargelang ze meer succes hebben. Als een film van start gaat, zijn er een aantal verwachtingen over wat ermee gaat gebeuren, hoeveel reproducties er zullen moeten worden gemaakt enzovoort, dan maakt de studio een aantal beveiligde masterkopieen voor reproductie. Maar als deze allemaal gebruikt zijn, is men genoodzaakt wederom aanspraak te doen op de originelen hetgeen de kwaliteit uiteraard geen goed doet. Met andere woorden, de grote echt succesvolle films, zijn doorgaans in een vrij belabberde staat."

Aangezien Star Wars jarenlang de meest besproken film ooit is geweest, is het normaal dat zelfs de originele filmelementen behoorlijk wat slijtage hebben ondergaan. Hoewel sommige van die problemen al zijn aangepakt bij de re-issue van de films in 1997, die gepaard ging met een restauratie, zegt Lowry dat zijn bedrijf niet was voorbereid op de staat waarin ze de films uiteindelijk hebben aangetroffen.

Gewapend met een batterij van 600 Power Mac G5 computers — met elk vier Gigabyte RAM — bond Lowry's staf van meer dan vier dozijn mensen de strijd aan met de schade die bijna 30 jaar gebruik en opslag hadden aangericht aan de originele negatieven van de drie films van de Star Wars Trilogie.

"Het vuil was de grootste uitdaging. Het was gewoon niet te geloven," zegt hij. "Hiervoor gebruikten we automatische systemen die honderden vuildeeltjes uit een scène kunnen verwijderen, maar in dit geval konden de automatische systemen het gewoon niet aan." Vorig jaar deed Lowry Digital Images een digitale restauratie van de drie Indiana Jones films, die elk zowat 100.000 vuildeeltjes telden. "In de Star Wars-films verwijderden we meer dan één miljoen vuildeeltjes uit een scène."

Voordat de originele negatieven van de drie films van de Star Wars Trilogie naar Lowry's bedrijf werden gestuurd, zijn ze omgezet in high-definition video (in 10-bit 4:4:4 RGB formaat) via het telecineproces, en vervolgens naar Industrial Light & Magic gestuurd, het visual effects-bedrijf van Lucasfilm. De technici bij ILM werkten samen met George Lucas om de kleuren van de films digitaal te 'synchroniseren' (color timing).

"Als je een filmt draait, wordt alles op verschillende tijdstippen, dagen en in verschillende belichtingsomstandigheden opgenomen," verduidelijkt Mike Blanchard, Post-Production Supervisor bij Lucasfilm Ltd. "Dan wordt de film naar een lab gestuurd voor ontwikkeling. Echter elk chemische bad is altijd wel een beetje anders. Dit leidt tot inconsistenties in de film, en color timing (het proces waarbij alles wordt gladgestreken)."

Vóór de geboorte van de digitale technologie was kleursynchronisatie een proces van alles of niets in een laboratoriumomgeving. "Het was echt moeilijk het goed te krijgen," zegt Blanchard. "In de digitale omgeving zijn er veel meer controlemogelijkheden. Je kunt alles precies afstemmen zoals je het wilt en bepaalde subtiliteiten in de film doen uitkomen die niet mogelijk waren aan de hand van de traditionele methode voor color timing. Bij de Star Wars Trilogie konden we de film volledig hersynchroniseren naar het door George Lucas oorspronkelijk beoogde beeld."

Het color timing proces werd voltooid met een high-definition videoversie van het originele negatief — dat vol zichtbare sporen van slijtage zat. "Het was in een erbarmelijke staat," beaamt Blanchard. Nadat ILM klaar was met zijn werk, werden de versies met de nieuwe color timing naar Lowry Digital Images gestuurd.

Simpel gezegd, zegt Lowry, was de trilogie het moeilijkste project dat dit bedrijf ooit heeft ondernomen. "We hebben uit die drie films meer vuildeeltjes verwijderd dan uit alle andere films waaraan we ooit gewerkt hebben, Citizen Kane inbegrepen — en dat was al bijna onmogelijk," zegt hij in een poging om een beeld te geven van de uitdagingen waarmee zijn technici werden geconfronteerd. "Het eindresultaat? Deze films zijn absoluut verbluffend."

Een van de unieke obstakels waarmee Lowry Digital werd geconfronteerd, bestond uit de tegenwoordig compleet verouderde technieken die werden gebruikt om de grensverleggende visuele effecten voor elk van de drie films te creëren. Beelden van vliegende ruimteschepen, botsende asteroïden en exploderende planeten werden vaak gemaakt met behulp van een optische afdruk, waarvoor hetzelfde stuk film telkens door een printer moest worden gedraaid voor elk element van het effect. Daardoor was er heel wat fysieke behandeling nodig. Hoewel de film tijdens de productie met uiterste zorg is behandeld, heeft die behandeling hoe dan ook haar tol geëist.

"Optische effecten reduceren de kwaliteit sterk omdat ze minstens twee extra filmgeneraties aan het proces toevoegen," verduidelijkt Lowry. "Daardoor wordt het contrast versterkt, neemt de korrel toe en worden de beelden zachter. De uitdaging bestaat eruit optische afdrukken — die zachter, korreliger, vuiler zijn en meer flikkeren - te doen passen met shots die er juist voor en achter komen. Opvallende veranderingen in de beeldkwaliteit leiden de kijker af van het verhaal, en dat is uiteraard niet de bedoeling van de regisseur."

Anderzijds moest Lowry Digital in sommige scenes juist korrel toevoegen, vooral in nieuwe shots van vóór de re-release van 1997. "Er waren nieuwe effecten, en je moet zeker zijn dat ze overeenstemmen. Het was een constante strijd om consistentie in de film te krijgen, en de artefacts die sterke afleidingen veroorzaken er uit te halen."

Hoewel Lowry 90 films heeft gerestaureerd en zijn werk door miljoenen mensen wordt bekeken, zegt hij dat noch het publiek, noch kritische reacties de drijfveren zijn die zijn bedrijf ertoe aanzetten om het restauratieproces te verbeteren. "De grootste kick krijgen we als wij tevreden zijn met het resultaat. Ik beschik over een team van mensen die kwaliteit leven en ademen en zichzelf volledig wijden aan het maken van perfecte beelden. Ze werken als gekken om datgene te bereiken waarin zij geloven."

Toen Lowry's restauratie was voltooid, begon het gedeelte om de gerestaureerde beelden op DVD te krijgen. THX — de toonaangevende leverancier van producten, diensten en technologieën voor uitmuntende presentaties, en een bedrijf dat is opgericht door Lucas — stond klaar om toe te zien op het veeleisende proces.

"Tijdens het overdrachtsproces waren wij de ogen en oren ter plekke," verduidelijkt Rick Dean, directeur van technische bedrijfsontwikkeling voor THX. "We namen de afgewerkte master en maakten hem klaar voor DVD-compressie. Dat is het punt waarop er bij het maken van een DVD vaak zaken verkeerd kunnen gaan."

De taak van THX bestond eruit te zorgen dat de voortreffelijke beelden na de restauratie niets van hun artistieke integriteit zouden verliezen als ze op een DVD worden afgespeeld. "Wij krijgen een idee van wat George Lucas wil zeggen als hij het verhaal vertelt, en we zorgen ervoor dat dat zo goed mogelijk op de DVD verschijnt. Hoewel het gevolgde proces op efficiëntie is gericht, is het ontworpen met de visie van de artiest in het achterhoofd," lichtte Dean toe. "We willen alle details in de film behouden, maar de digitale artefacts die op een DVD kunnen verschijnen tot een minimum beperken. In het geval van de Star Wars-films zijn de gerestaureerde masters gemaakt met behulp van de oorspronkelijke filmelementen, zodat we een DVD-voorstelling hebben kunnen maken die beter is dan de eerste bioscoopreleases."

Voor de Star Wars Trilogie wisten alle restauratieteams dat ze nog hogere standaarden moesten hanteren dan gewoonlijk. Zoals Lowry zegt, "Dit zijn echt heel belangrijke films die absoluut spectaculair moeten zijn."

Rick McCallum, producer van Star Wars: Episode I en Episode II, evenals de Star Wars Trilogie Special Edition, zei dat de restauratie van Lowry Digital en het werk van ILM en THX alle verwachtingen overtroffen.

"Dit is waarschijnlijk één van de meest uitgebreide restauratieprojecten in de filmgeschiedenis, maar we moesten voldoende tijd besteden en inspanningen leveren om een fenomenaal eindproduct at te leveren," zei McCallum. "Ik denk dat de mensen verbluft zullen zijn van de kwaliteit, als ze de DVD zien. Maar het belangrijkste is dat deze films gered en gerestaureerd zijn en er voor altijd op hun best zullen uitzien."

(C) 20th Century Fox


UIT HET ARCHIEF

Andere artikels van hetzelfde type