:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HANNIBAL
HANNIBAL
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-08-23
FILM
Tien jaar na de spectaculaire ontsnapping van dr. Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) bevindt de carrière van FBI-agente Clarice Starling (Julianne Moore) zich op een dieptepunt zonder precedent: ze wordt geschoffeerd door haar medewerkers, seksueel geïntimideerd door haar baas Paul Krendler (Ray Liotta), en op de koop toe krijgt ze een nominatie van het Guiness Book of Records voor de twijfelachtige eer het meeste aantal doden gemaakt te hebben in diverse vuurgevechten. De vernieuwde media-aandacht voor haar persoontje komt ook onder de ogen van Mason Verger (Gary Oldman), een rijke beursmakelaar die het enige overlevende slachtoffer van Hannibal is. De brave dokter heeft de man onder invloed van drugs zijn eigen gezicht laten schillen en het schraapsel aan de hond gevoerd zodat Verger er zowat uitziet als de Elephant Man in slechtere tijden. Verger wil wraak op Hannibal; hij wil zijn aartsvijand niet zomaar doden, maar eerst uitvoerig martelen, en meent Clarice, die net een brief heeft ontvangen van de uit zijn winterslaap ontwaakte kannibaal, als lokaas te kunnen gebruiken. Hannibal leeft intussen ondergedoken in Firenze onder het pseudoniem dr. Fell en probeert een baantje te krijgen als museumconservator - we zullen het maar even niet hebben over wat er met de vorige conservator is gebeurd. Aangetrokken door de exuberante financiële beloning die Verger heeft uitgeloofd, komt de lokale agent Pazzi (Giancarlo Giannini) Hannibal op het spoor. Hij beseft echter niet hoe gevaarlijk zijn tegenstander wel is, maar door Pazzi uit te schakelen is Hannibal wel zijn dekmantel kwijt en moet hij vluchten richting VS, alwaar Verger hem met open armen opwacht. Vergers plannen met Hannibal zijn zo sadistisch dat Clarice, intussen geschorst, moreel niet anders kan dan te proberen de dokter te redden, alhoewel die nog wel een paar troeven achter de hand (of moet het zijn de tand?) heeft.

Het spijt ons, maar we kunnen niet om de vergelijking heen. Wie hoopt dat deze film van dezelfde slag is als The Silence Of The Lambs komt bedrogen uit. Hannibal heeft zeker niet de spirituele diepgang van zijn illustere voorganger, maar is op de intussen beruchte eindscène met de hersentjes in eigen nat na, feitelijk minder gruwelijk en meer gestileerd, en moet het meer hebben van de suggestie en de illusie. Waar regisseur Jonathan Demme meer de gruwel onverbloemd in het gezicht van de kijker gooide (zoals de lijkschouwingsscène), gaat Ridley Scott in zijn grafische expliciteit meer subtiel te werk, maar tegelijk met een stuk minder diepgang. Neem nu bijv. de scène waarin Hannibal in de ziekenboeg een verpleegster in het gezicht bijt; waar in The Silence Of The Lambs dit terloops ter sprake kwam toen Clarice een foto van haar te zien kreeg, wordt deze scène in deze film wel expliciet getoond, nu ja, feitelijk zie je nog niks en gezien je weet aan wat je je mag verwachten, was in de eerste film het shockeffect groter. Psychologisch gezien is het scenario van Hannibal twee keer niks, maar de stijl en het achterliggende idee zijn dan ook compleet van een ander timbre. Hannibal is pure suspense, overgoten met een gothic sausje en dient vooral om Anthony Hopkins nog eens twee uur lang het scherm te laten teisteren in de rol van zijn leven. De film grijpt uiteraard graag en veelvuldig terug naar een reeks elementen uit de eerste film, zoals Lecters fantastisch modieuze hockeymasker, het quid pro quo tussen Clarice en Hannibal en figuren zoals bewaker Barney (Frankie R. Faison) die op Internet een handeltje is begonnen in Hannibal-memorabilia. Toch overtreffen de verschillen veruit de gelijkenissen: Julianne Moore heeft een veel groter sex-appeal dan Jodie Foster - probeer die laatste maar eens in te denken in een avondkleed van Gucci - het decor van het Amerikaanse platteland is ingeruild voor de prachtige renaissance-architectuur van Firenze, en vooral het karakter van dr. Lecter is flink veranderd. Naast de onovertreffelijke sadist is de dokter kieskeuriger geworden en eet hij niet zomaar om het even wie meer op; "alleen de saaie mensen", om hemzelf te citeren. Bovendien schijnt de dokter nog een grote dieren- en kindervriend te zijn ook, en zijn relatie tot Clarice is veel gepassioneerder, maar ook een stuk minder duidelijk; alleen wie "zijn" Clarice een kwaad hart toedraagt, past beter op zijn tellen! Vreemd is wel dat je daardoor op de duur met Hannibal gaat sympathiseren, en de rol van antagonist verschuift naar Verger (eeuwige slechterik Gary Oldman) en naar de bijzonder onsympathieke Krendler en de door geld verblinde Pazzi.

BEELD EN GELUID
We worden met deze release verwend met een haarscherp en een kleurrijk beeld waarvan het sombere palet onwillekeurig doet terugdenken aan die andere grote dvd-release van Ridley Scott, Gladiator. De opmars van het DTS-geluidssysteem is gelukkig niet meer te stuiten en ook Hannibal ontsnapt er niet aan. De loepzuiver klinkende DTS-audiotrack heeft net als de meeste DTS-releases toch dat ietsje meer dan de overigens ook niet slechte Dolby Digital 5.1 track en er wordt rijkelijk gestrooid met audio-effecten, zoals de schietpartij op de markt, de afwikkeling van de ultieme confrontatie tussen Lecter en Pazzi, etc. Ook de meeslepende muziek van Scotts hofcomponist, zijne majesteit Hans Zimmer, komt goed tot haar recht. In tegenstelling tot U-571 heeft de DTS-track "slechts" een bitrate van 768 Kbps, maar dat is ruim voldoende om het geluid optimaal te laten klinken zonder dat je ruiten eruit gekatapulteerd worden door laten we zeggen een paar dieptebommen, met alle bijhorende burenruzies. Samengevat, deze geluidstrack is het bewijs dat luid en goed niet noodzakelijk synoniem zijn.

EXTRA'S
Als tegen het einde van het jaar weer de traditionele lijstjes opduiken met de releases van het jaar, zal Hannibal daar ongetwijfeld een plaatsje op krijgen. Deze release is nog maar eens het bewijs dat elke release uit de goede middelmaat door een goede selectie qua extra's kan worden opgewaardeerd tot topniveau. Het eerste goede nieuws: alle - en dan werkelijk álle - extra's zijn voorzien van optionele Nederlandse of Engelse ondertiteling en net zoals vele andere Columbia-releases wordt dat comfort in de andere ondertitelingstalen niet aangeboden. Om te beginnen heeft de eerste disk een commentaartrack van Ridley Scott, en de man heeft alleszins veel meer interessante achtergrondinformatie te bieden dan bijv. Brendan Fraser op The Mummy. De tweede disk bevat maar liefst 3,5 uur bonusmateriaal. Er is een zeer uitgebreide Multi-angle-sectie. Nu is multi angle een optie die in een film zelf nauwelijks gebruikt wordt (tenzij in één welbepaald genre natuurlijk), en het aantal dvd-releases waarin daarvan gebruikt gemaakt wordt is op één hand te tellen (bijv. The Abyss). Een uitgebreide sectie zoals hier zet dus echt een trend voor de toekomst. Naast het multi-angle-ontwerp van de openingstitels, zoals je dat ook in Fight Club terug kan vinden, of een half uur vergelijkingen met het storyboard, bevat de schijf ook een Multi-angle-sectie van bijna een uur waarin de eerste actiescène op de vismarkt - sorry voor de flauwe woordspeling - wordt ontbeend.

Een tweede hoofdbrok wordt gevormd door een hele rits making-of-documentaires waarin uiteraard een uitvoerige blik achter de schermen van de speciale effecten van de slotscène wordt gegund. Eén van de leukste filmpjes is echter eentje waarin iemand met een kleine camera tijdens de officiële première achterin de zaal de reactie van het publiek filmt en dat is gieren geblazen. Een derde sectie bevat bijna drie kwartier verwijderde scènes, waaronder een alternatief einde met een zeer belangrijke afwijking in het scenario. Het is alleen jammer dat deze scènes op de andere disk staan en dus niet via seamless branching of met multi-angle-opties in de film zelf bekeken kunnen worden. Een laatste sectie bevat dan nog een karrevracht promotiemateriaal, waaronder exclusieve afficheontwerpen, trailers voor zowel het grote als het kleine scherm en een fotogalerij met maar liefst 700 foto's. De indeling van de extra's is bovendien zeer overzichtelijk en thematisch gerangschikt. Alleen van de geanimeerde menuschermen zijn we niet zo wild, want die zijn overduidelijk afgekeken van Se7en. Op een dergelijk subliem afgewerkte dvd zou je een easter egg verwachten, en ja hoor, ook dat is inbegrepen. De bonus is een videoclip van het speciaal voor de dvd geschreven nummer "Clarice" door Mark Streitenfeld, gemaakt van zogenaamde "flashframes", dat zijn de stukjes film die nog zijn opgenomen tussen het "cut" van de regisseur en het stoppen van de camera. Net als de rest van de release zeer kunstzinnig allemaal.

CONCLUSIE
Hannibal is geen psychologisch beklemmend meesterwerk zoals The Silence Of The Lambs dat wel was, maar is een stijlvolle thriller, spannend genoeg om te blijven boeien en van tijd tot tijd zelfs oprecht geestig. De film is nog maar eens een illustratie van het feit dat de leukste rollen altijd die van de slechte karakters zijn. Het wijde assortiment extra's is ronduit impressionant en geeft de release een serieuze meerwaarde; alleen is het jammer dat sommige winkels daarvan menen te mogen profiteren. Aan tafel, mensen, want het is etenstijd!


cover




Studio: Columbia Tristar

Regie: Ridley Scott
Met: Anthony Hopkins, Julianne Moore, Gary Oldman, Ray Liotta

Film:
7,5/10

Extra's:
9/10

Geluid:
9/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2000

Leeftijd:
16

Speelduur:
125 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5050582259452


Beeldformaat:
1.85:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels DTS 5.1
Engels Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Deens, Fins, Noors, Zweeds, IJslands, Grieks, Hebreeuws, Hindoestaans, Turks, Arabisch
Extra's:
• Geanimeerde menu's
Disk 2:
• Multi-angle scènes
• Trailers en tv-spots
• Foto- en postergalerij
• Diverse documentaires
• Verwijderde scènes met alternatief einde
• Easter Egg

Andere recente releases van deze maatschappij