:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> PATRIOT, THE
PATRIOT, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-01-29
FILM
Benjamin Martin (Mel Gibson), weduwnaar en vader van zeven kinderen, heeft zijn portie oorlog wel gehad. Hij besluit om de rest van zijn leven te slijten op een plantage in South Carolina waar zijn echtgenote begraven ligt. In 1776 woedt er echter een oorlog tussen de Continentalen (die streven naar een onafhankelijk Amerika) en de Engelsen. Aangetrokken door het heroïsme dat met het soldaat-zijn gepaard gaat, ook wel voor het vrouwelijk schoon dat valt op mannen in uniform, maar vooral omdat hij iets aan zijn vader te bewijzen heeft, laat zijn oudste zoon Gabriel (Heath Ledger) zich ondanks zijn te jonge leeftijd inschrijven als soldaat. Vader kan de wijsneus uiteraard niet tegenhouden, ondanks het feit dat hij radicaal tegen elk conflict met de Engelsen is, en dat door een eventuele oorlog de liefde voor zijn schoonzus Charlotte (Joely Richardson) wel altijd onbeantwoord zal blijven.

Het eerste treffen tussen het Continentale leger met de Engelsen resulteert in een bloedbad voor de Continentalen. De zwaargewonde Gabriel Martin, boodschapper met belangrijke strategische informatie, gaat zich thuis verstoppen. De wrede kolonel William Tavington (Jason Isaacs) is hem op het spoor en wil hem arresteren en het gezin Martin straffen voor z'n collaboratie. Tijdens een schermutseling schiet kolonel Tavington Martins tweede oudste zoon Thomas koudweg dood. Benjamin Martins stoppen slaan dan pas goed door en met twee van zijn jongere kinderen volgt hij de troepen die zijn zoon Gabriel afvoeren, slacht de manschappen op uiterst wreedaardige wijze af en bevrijdt Gabriel. De enige overlevende van het slachtfestijn verklaart tegenover Tavington dat het het werk van slechts één man was die in de toekomst de bijnaam 'het spook' krijgt.

Na dit indicent moet Martin uiteraard op de vlucht. Hij verbergt zijn kinderen bij zijn schoonzus, en als Gabriel, gedreven door zijn plichtsgevoel, terugkeert naar het front, volgt Martin hem. Benjamin Martin wordt eens te meer geconfronteerd met zinloze veldslagen die weduwen bij de vleet maken. Een strategische overwinning voor de onafhankelijkheidsstrijders behoort tot de mogelijkheid mochten er Franse hulptroepen ter beschikking zijn. Om tijd te winnen en om de schade aan de eigen troepen te beperken, schakelt Martin over op onvervalste guerillatactieken. Hij laat onder het gewone volk recruteren om zoveel mogelijk Engelse soldaten af te maken en tegen alle klassieke regels van de oorlogsvoering in schieten de troepen van Martin eerst de officieren neer (in plaats van de onschuldige burgers - wat een vooruitgang!) en vernedert hij hun aanvoerder generaal Cornwallis (Tom Wilkinson) door diens persoonlijke schatten te roven en voor zijn ogen tijdens een feestje zijn munitieschip naar de haaien te jagen.

Als Cornwallis enkele manschappen van Martin gevangen neemt, stelt hij hem voor om ze te ruilen tegen zijn persoonlijke spullen. Martin gaat op de ruil in en tijdens zijn aanwezigheid in Cornwallis' fort ontmoet hij kolonel Tavington die nog wat zout strooit in de wonde na de dood van Thomas door te vertellen wat voor een watjes Martins zonen wel waren. Tavington daagt hem uit om hun geschil daar ter plekke voor eens en voor altijd te beslechten, maar Martin kan zich inhouden. Als gevolg van de confrontatie ontwikkelt Tavington een blinde haat, die hij afreageert op al wat Martin lief is. Hij laat het huis in brand steken van zijn schoonzus die nog netmet Martins kinderen kan vluchten naar een huis van de voormalige zwarte plantagebedienden. Als in een periode van relatieve rust Gabriel trouwt met zijn jeugdliefde, kan Benjamin zichzelf er eindelijk toe bewegen om zijn gevoelens voor zijn schoonzus onder woorden te brengen. De rust is maar van korte duur; Tavington zet zijn haatcampagne voort en brandt de kerk plat met alle inwoners van het dorp van Gabriels verloofde, inclusief zijzelf. Als Gabriel de achtervolging op Tavington inzet, loopt hij in een val en wordt hij door Tavington gedood. Deze laatste slag is er voor Martin te veel aan en tijdens de finale veldslag zoekt hij Tavington op voor een laatste confrontatie.

Na Godzilla en Independence Day wilde regisseur Roland Emmerich het over een andere boeg gooien, maar hij levert met deze historische spektakelfilm alleszins geen historisch accuraat document af. Net zoals in U-571 de rol van de Amerikanen bij het ontcijferen van de Enigma-coderingsmachine van de nazi's werd opgesmukt (in werkelijkheid waren het de Engelsen en niet de Amerikanen die de machine buit maakten), heeft deze film enorm te lijden van de polarisatie: alle Amerikanen zijn goed, alle Engelsen zijn slecht en alle Fransen zijn stom, maar ze vechten aan de zijde van de Amerikanen en dus zijn ze goed.

Zulke simplificaties halen het (of toch alleszins het historische ) niveau van de film omlaag, maar het spektakel en de indrukwekkende oorlogsscènes houden hem dan weer overeind. Mel Gibson is natuurlijk een onbetwist en schitterend acteur die categoriek geen enkele rol speelt waarin hij niet voluit kan gaan en zijn nummertje opvoeren, maar zijn rollenscala schijnt beperkt te zijn tot die personages waarin hij een transformatie ondergaat van ideale brave huisvader tot bloederige wraakengel, een indrukwekkend moordlustig monster met het gezicht van een vertegenwoordiger in levensverzekeringen als hem of de zijnen onrecht aangedaan wordt (voor de liefhebbers van dit genre kan ik ook Ransom, Braveheart, tja, het overgrote deel van Gibsons palmares aanbevelen.) Daartegenover staat dan weer dat hij deze rol met brio speelt en dat de pijn van zijn gezicht af te lezen is. Maar elke keer als een kind van Gibson/Martin gedood of verwondt wordt, heb je zo iets van 'en dan wordt papa weer boos' en dan weet je al op voorhand dat er in de volgende scène een paar mensen afgemaakt worden met de subtiliteit van een konijntje dat onder een oogstmachine terechtkomt.

BEELD EN GELUID
Beeld en geluid hebben niet te lijden van de grote hoeveelheid informatie op de disk. De beelden zijn nergens onscherp, maar soms treedt er wel wat vervorming aan de randen op (zie bijv. de eindscène, waarin het geweer van Martin soms een kromme loop schijnt te hebben). Wat me is opgevallen is dat de kleuren overal vrij heftig zijn - alleszins heftiger dan ik me kan herinneren uit de bioscoopvoorstelling. De geluidsmix is dan weer perfect in evenwicht, heeft een bitrate van 448 Kbps, en laat de veelvuldig aanwezige effecten, van ontploffende schepen tot suizende kanonskogels, uiterst realistisch klinken.

EXTRA'S
Weer een Columbia-disk, dus smullen geblazen. Het begint al in de geanimeerde menu's, voorzien van streepjes muziek uit de film. Uiteraard mag er geen regiecommentaartrack ontbreken; op deze film van de hand van Dean Devlin en Roland Emmerich. Dan zijn er een drietal documentaires van elk 9 minuten, "The true patriots", "The Art Of War" en eentje over de speciale effecten die inzicht biedt over hoe de massale veldslagen in scène gezet zijn. Voorts zijn er nog een 13-tal minuten verwijderde scènes, een hele reeks conceptuele storyboards, een teaser trailer en een theatrical trailer en een zeer uitgebreide fotogalerij, plus informatie over de cast en crew. Waarom van alle ondertitelingstalen uitgerekend het Nederlands is uitgekozen om al dat lekkers te ondertitelen, weet ik niet, maar we kunnen er maar ons voordeel mee doen. Het gekke is dat ook bijv. de UK-release in wezen dezelfde disk is en dezelfde extra's bevat, ook uitsluitend met Nederlandse ondertiteling. Het aantal extra's, gezien de lengte van de film en de hoge bitrate, maken dit tot een van de meest gevulde disks van de laatste tijd (films zoals Gladiator met nog meer extra's werden over 2 disks uitgesmeerd), wat bewijst dat de lengte van een film geen beletsel vormt voor het toevoegen van extra's.

CONCLUSIE
Zeker verplichte kost voor Mel Gibson-fans, een aanrader voor de doorsneefilmliefhebber (liefst met een niet te volle maag kijken), af te raden voor historici en muggenzifters.


cover




Studio: Columbia Tristar

Regie: Roland Emmerich
Met: Mel Gibson, Heath Ledger, Joely Richardson, Jason Isaacs, Chris Cooper, Tcheky Karyo, Rene Auberjonois, Tom Wilkinson

Film:
8/10

Extra's:
9/10

Geluid:
9/10

Beeld:
7/10


Regio:
2

Genre:
Oorlog

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2000

Leeftijd:
16

Speelduur:
158 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8712609028508


Beeldformaat:
2.35:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Hongaars Dolby Surround 2.0


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Deens, Fins, Noors, Zweeds, IJslands, Grieks, Tsjechisch, Hongaars, Pools, Bulgaars, Hebreeuws, Arabisch, Turks
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Director's commentary
• 3 documentaires
• Deleted scenes
• Conceptual art
• Fotogalerij
• 2 trailers
• Cast- & crewinformatie

Andere recente releases van deze maatschappij