:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> MEIDEN VAN DE WIT - SEIZOEN 1
MEIDEN VAN DE WIT - SEIZOEN 1
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2004-03-31
SERIE
Melkfabrikant Klaas De Wit (Jan Decleir) komt in verdachte omstandigheden om het leven, net nadat zijn drie volwassen dochters Roos (Frédérique Huydts), Floor (Eva Duijvestein) en Frédérique (Angela Schijf) contractueel zich aan zijn zuivelbedrijf hebben verbonden. Wat vaderlief er niet heeft bijverteld is dat het bedrijf tot over de oren in de schulden zit; de meiden kloppen bij een vertegenwoordiger van de zuivelcoöperatie, Daan van Doolen (Daniël Boissevain) aan om te smeken om een overbruggingskrediet. Deze wil wel, op voorwaarde dat de ambachtelijke melkerij De Witte een "strategisch partnerschap" aangaat met de coöperatie. Met veel goeie moed beginnen de zussen aan het uitbouwen van een financieel gezond bedrijf, maar het pad naar succes is bezaaid met vele doornen. Zo is er vastgoedmakelaar Roy Geertse (Rik Launspach) die als één van de voornaamste schuldeisers maar wat graag de melkfabriek zou omtoveren tot een recreatiepark. Hij wordt hierbij actief gesteund door Beth (Renée Soutendijk), de tweede echtgenote van Klaas De Wit, minnares van Roy Geertse, mede-aandeelhouder van De Witte en bovendien ook nog eens hoofdverdachte nummer één voor de moord. De plotsklapse nieuwe wending in hun leven laat ook op persoonlijk vlak zijn sporen na: het huwelijksbootje van Roos met haar man Gert Van Rechteren (Bart de Vries) gaat danig aan het wankelen, en de kinderen Olivier (Teun Kuilboer) en Paula (Caro Lenssen) proberen de situatie naar hun hand te zetten. In de zakenwereld zijn echter je vermeende vijanden soms je dierbaarste bondgenoten, en je vertrouwelingen de grootste verraders.

We waren natuurlijk erg geïnteresseerd in alweer een briljante rol van Jan Decleir, maar toen die nogal kort bleek hadden we toch het gevoel dat de brave man zich niet echt realiseerde wat hij deed toen hij Meiden Van De Wit mee op gang trok. Ware het betere Nederlandse televisiedrama een appel, dan was die geheid nog niet rijp genoeg om geplukt te worden. Meiden Van De Wit bevat enkel aardige verhaalelementen, maar op de ogenblikken dat de scenaristen de draad zelf kwijt zijn geraakt, wordt het scenario opgevuld met een hoop bijzonder slecht uitgevoerde "romances" - en op zijn Hollands betekent dat dan: iedereen doet alles met iedereen alsof wederzijds vreemdgaan met een travestiet, verkrachting, bigamie en er met twee van de drie zussen tegelijk een relatie op nahouden de doodgewoonste zaak van de wereld is. Alleen sex met een brievenbus ontbreekt nog op het palmares. Spijtig, want de reeks heeft potentie, maar door af te zakken naar een dergelijk soapniveau maken de creators zich alleen maar belachelijk, en weet je met sommige zaken niet of je moet lachen om de stunteligheid of huilen van miserie. Jammer, want mede door een redelijk goede acteursbezetting en de volle medewerking van de zuivelindustrie, die door het ter beschikking stellen van hun infrastructuren ook een graantje trachten mee te pikken in de vorm van product placement, valt er van deze reeks zeker en vast wel wat te maken. Ook de feeling die de drie nieuwbakken directrices met het bedrijf zouden moeten hebben, voelen we nergens terug; de dames trekken zich maar terug op hun kasteel om zich daar met hun geliefde sporten bezig te houden: paardrijden, de boze stiefmoeder het vel van onder de nagels pesten, en natuurlijk enorm veel neuken. Het dient wel gezegd dat de reeks een positief beeld ophangt van drie vrouwelijke topmanagers die in de harde zakenwereld hun mannetje staan - vooral geïncarneerd door Floor - en als dusdanig voor vele jonge, carrière-ambierende vrouwen een goed rolmodel kunnen zijn. Maar in de annalen van de TV-seriegeschiedenis zal, gebaseerd op dit eerste seizoen alleen, geen melding gemaakt worden van Meiden Van De Wit, Jan Decleir of géén Jan Decleir.

AFLEVERINGEN
1. Vader
Zuivelfabrikant Klaas De Wit voelt de hete adem van zijn schuldeisers in zijn nek, en probeert bij zijn coöperatieve alsnog een lening vast te krijgen. Alleen moeten alledrie zijn dochters ook akkoord gaan dat ze hun erfdeel in de zaak investeren. Voor Roos die samen met haar man Gert en twee kinderen Paula en Olivier bij vader woont, en actief betrokken is bij de zaak, is dat geen probleem; de moeilijkheid is om de twee andere zussen te overtuigen. Frédérique heeft gekozen voor een acteeracarrière, en zit constant op zwart zaad. Floor is een rijke, succesvolle manager, die alle contact met haar vader verbroken heeft omdat ze acht jaar geleden is verkracht door Roy Geertse, één van haar vaders schuldeisers, en vader eertijds geen aangifte heeft willen doen. Toch weet Roos met al haar overredingskracht alle zussen samen te brengen. Tijdens de familiebijeenkomst wordt Klaas neergeschoten.

2. Bedrog
Hoofdverdachte van de moord is Beth, de tweede vrouw van Klaas, die van de plaats van de moord is weggerend. Er is echter geen wapen, en dus geen materieel bewijs. Wél blijkt Beth zwanger, en Klaas wist dat hij de vader niet was. Maar de ergste verrassing voor de zusjes De Wit moet nog komen: door hun handtekening te zetten hebben ze zich eraan verbonden om de zaak over te nemen. Twee van de schuldeisers, Roy Geertse en Piet Schuringa, hebben het faillissement aangevraagd. Geertse wil de terreinen opkopen om er een pretpark van te maken. Terwijl Floor het als een erezaak beschouwt om Geertsen zijn zin niet te geven, probeert Frédérique haar charmes uit op Pietje, om te weten te komen waarom ook hij het faillissement van De Wit heeft aangevraagd.

3. Macht
Het testament van Klaas wordt voorgelezen, en de kinderen blijken over een erfdeel van 65 % te beschikken; de overige 35 % is voor Beth. Beide partijen voelen zich verongelijkt, maar dat weerhoudt Floor niet om een ambitieus plan op te tekenen voor de redding van de fabriek. Ze weet aan de coöperatie ook nog eens de bijkomende ontbrekende 85 miljoen te ontlenen. Frédérique krijgt de PR van de zaak in de schoot geworpen, en moet trachten nieuwe produkten te ontwikkelen, zodat de zaak kan innoveren. Maar er dreigt onrust: Floor ontslaat Evert, een ploegbaas die al jaren steekpenningen heeft aangenomen, en die probeert de arbeiders te laten staken. En op een eerste personeelsvergadering wordt de anders zo invloedrijke Gert op non-actief geplaatst door Floor. Half bedronken stort Gert zich in Pietjes bar, de Paradise, in de armen van een plaatselijke schoonheid, Sylvia, niet wetende dat er compromitterende foto's worden gemaakt.

4. Verzet
Beth onthult dat ze zwanger is, en oordeelt dat haar ongeboren kind ook één van de kinderen zou zijn onder wie de 65 % aandelen voor de kinderen zouden worden toegekend. Hierdoor zou ze net iets meer dan 50 % van de aandelen bezitten. De zussen van De Witte eisen een DNA-onderzoek, want ze menen dat het kind niet van Klaas De Witte is. Olivier komt bovendien met een stel compromitterende foto's af, waarin Beth en Roy Geertse op betrapt zijn. De rechter stelt zijn vonnis echter uit tot na de geboorte. Frédérique probeert tot grote scepsis van Floor een kant-en klaarvorm van milkshake, een "expansie-shake" te creëren, en weet dankzij haar charmes ook nog eens een TV-ploeg te overtuigen om er een reportage over te maken. En de bestellingen stromen binnen.

5. Strijd
Frédérique krijgt een aanlokkelijk aanbod om een belangrijke rol in een film te gaan spelen. Daarvoor zou ze het fabriek echter in de steek moeten laten. Dankzij haar charmes weet ze echter de stakende fabrieksarbeiders terug aan het werk te krijgen, ondanks de pogingen van Roy en Beth om Evert de gemoederen te laten verhitten. Beth vindt intussen het bewijs dat ze niet schuldig is aan de dood van Klaas, maar Olivier drukt de bewijzen achterover. Paula is kwaad omdat ze van haar moeder niet mag optreden in de Paradise, en ze flapt eruit dat ze daar haar vader heeft gezien met een andere vrouw.

6. Nippon
De zusters De Wit krijgen een aanlokkelijk aanbod om via een Japans bedrijf, Yamé, hun succesrijke milkshake op de Japanse markt te laten verspreiden. Roos en Frédérique zijn dolenthousiast, want dit zou het einde van hun financiële beslommeringen kunnen betekenen. Roos ruikt echter onraad, en niet onterecht. Olivier hackt het computersysteem van Yamé, en een nachtelijke inbraak door Floor in hun kantoren bevestigt hun vermoeden: Yamé is een lege façade, een spookfirma. Er wordt een aandeelhoudersvergadering belegd om het contract te bezegelen, en als Beth achter de hele komedie blijkt te zitten, zien de zaken voor De Witte er somber uit. Paula probeert intussen een jonge klusjesman, Roberto, het hof te maken, maar die gaat niet op haar avances in. Roberto is veel meer geïnteresseerd in Roos. Wanneer Paula op een aanbod ingaat om als danseres in de Paradise op te treden, stuurt Roos Roberto om haar terug te halen.

7. Oud zeer
Floor is nog altijd niet bekomen van de knokpartij. Beth, die net heeft vernomen dat haar foetus een zware afwijking heeft, flapt er in een emotioneel moment uit dat Floor als kleuter haar zoontje Klaasje in bad heeft laten verdrinken. Over haar toeren laat Floor een belangrijke zakendeal mislukken; als dan ook nog eens blijkt dat de coöperatie een octrooi genomen heeft op Frédériques "expansie-shake", vliegt ze Daan ook nog eens in de haren. Oliviers vrienden vertellen hem dat de nieuwe vlam van zijn vader een omgebouwde vent zou zijn, en hij moet natuurlijk trachten uit te vinden wat daarvan waar is.

8. Zarathustra
Floor kondigt een flinke reeks bezuinigingen aan, net op het moment dat Frédérique voor het ontwerpen van een zuivel-sportdrankje een centrifuge naar de haaien heeft geholpen door die te overbelasten. Haar experimentele drankje heeft bovendien een paar ongewenste bij-effecten. Erger is dat de aan het domein grenzende manége ook verkocht zou moeten worden. Paula en Frédérique gaan daarom een weddenschap aan met Floor: ze moeten op 14 dagen tijd trachten Zarathustra, het ontembare prijsbeest van de stal, berijdbaar te maken. Beth tracht intussen tegen beter weten in zichzelf wijs te maken dat haar ongeboren kind nog te genezen is. Wanneer Roy echter op het kritieke ogenblik een familiefeest met zijn schoonfamilie laat voorgaan op haar emotionele beslommeringen, besluit ze tot een abortus.

9. Samen Alleen
Nu Daan en Frédérique definitief een koppel vormen, moet Floor zich sterk houden om haar oude liefde te laten schieten. Een huwelijksaanzoek is dan ook het laatste wat ze kan hebben. Maar er hangt een vreselijker drama in de lucht: Olivier betrapt Beth en Roy terwijl ze ruzie maken over het kind dat Beth heeft laten wegnemen. Tijdens een noodlottige achtervolging valt Olivier over een muurtje op een landbouwmachine met scherpe pieken. Roy wil hem laten stikken, maar Beth verzet zich, en dankzij haar wordt Olivier nog net op tijd naar het hospitaal gebracht. Zijn toestand is zorgelijk, maar zorgt er wel voor dat Roos en Gert eindelijk weer met elkaar praten.

10. Vervreemding
Gert komt terug in de villa wonen, en Roos is in een opperbeste stemming. Die snel zal omslaan wanneer Paula met de mededeling komt dat ze met Pietje naar Spanje wil. Beth probeert terug toenadering tot de familie te zoeken: als teken van goede wil geeft ze vrijwillig de onrechtmatig verkregen aandelen terug, en Olivier - dankbaar omdat zij hem heeft gered - bezorgt haar de bijbel, die haar kan vrijpleiten van de moord. Als neveneffect blijkt uit het ballistisch onderzoek dat de dood van Klaas de Wit geen zelfmoord kan geweest zijn, waardoor de verzekering eindelijk met geld over de brug zou kunnen komen. Floor loopt zo ziek als een hond door het huis, en uiteindelijk zijn er nog bij wie de stemming zal omslaan. En het is niet omdat Beth vrijgepleit is van de moord, dat het boerendorp daar ook zo over denkt. Ze wil namelijk een eigen huisje kopen, maar door toedoen van Roy kan ze nergens aan een hypotheek geraken. Daarom wil ze ook nog eens haar eigen aandelen verkopen.

11. Kat En Muis
Als aanstaande schoonbroer wil Daan maar wat graag aandelen van De Witte kopen. Floor heeft echter ontdekt dat Daan zelf belanghebbende partij is bij een transactie om Frédériques nieuwe sportdrank op de markt te brengen via een bevriende horecaketen. En dan slaat het noodlot toe: Floor ontvangt een E-mail van een afperser die 5 miljoen eist voor bezwarend materiaal waaruit blijkt dat Klaas toch zelfmoord zou gepleegd hebben. Maar is de dreiging echt of een grap? In plaats van te betalen heeft Floor een mini-camera bij de drop-off geplaatst, in de hoop een glimp van de afperser op te vangen. De meiden denken natuurlijk dat dit weer een streek van Beth is. Beth heeft intussen te horen gekregen dat Roy, die nog enkele maanden moet brommen voor het ongeluk van Olivier, niet de grote baas achter een vijandelijke overname van De Witte is.

12. De Mooiste Dag
Over deze aflevering kunnen we logischerwijs niet erg uitwijden zonder de plot te verklappen. Daarom enkele vraagjes: Gaat het huwelijk tussen Frédérique en Daan nu door of niet? Wie is de afperser, de "grote baas"? Welke rol heeft Beth nu uiteindelijk in de zaak gespeeld? En vooral: wie heeft Klaas De Wit vermoord?

BEELD EN GELUID
Het goede nieuws is hier de geluidskwaliteit. Alhoewel Noord-nederlands gekakel niet altijd ten volle begrijpbaar is voor ons Vlamingen, is deze reeks zelfs zonder ondertiteling best te genieten. De muziek en de dialogen zijn perfect met elkaar in evenwicht, en alhoewel de stereo-spreiding niet altijd het onderste uit de kan haalt (alhoewel het onweer in aflevering 10 bijzonder overtuigend was), is dit een release die gewoon qua geluid dik okee is. Spijtig genoeg kunnen we niet hetzelfde zeggen van de beeldkwaliteit. Een eerste grote fout is om het beeld niet anamorf weer te geven. Er zijn enorm veel punten waarop schuine lijnen in een sequentie horizontale of verticale streepjes ontbonden worden. De kleuren zijn hoegenaamd niet evenwichtig, bewijs daarvan zijn bijvoorbeeld de belichtingsproblemen met de bomen in aflevering 11, en het feit dat het gehele beeld soms bijna verbleekt tot zwart-wit. Er is regelmatig flink wat colour bleeding te zien, uiteraard ook een flinke portie ruis. Op bijna elk stilstaand beeld zijn er macro-blokken waar te nemen. Maar wat helemaal uit den boze is zijn de frappante compressiefouten, waarvan we in de 5de aflevering op tijdcode 11:51 een zeer in het oog springend voorbeeld zien. Spijtig, maar als we hier voor beeld een voldoende zouden geven, dan beliegen we U.

EXTRA'S
Elk van de 3 discs is symmetrisch opgebouwd met telkens 4 afleveringen, waarvan je een korte samenvatting kan lezen en bekijken. Ook van de afleveringen de andere discs vind je in de onderverdeling "index" korte samenvattingen. Elk van de 3 discs bevat dan ook nog eens een 23 minuten (3x dezelfde) durende preview van seizoen 2, ingeleid door acteur Daniël Bossevain.

CONCLUSIE
Meiden Van De Wit is aardige kant- en klaartelevisie, echter zonder al te veel intellectuele of artistieke diepgang. Voor een echte soap is het te goed bevonden, maar voor topdrama van eigen (lees: Nederlandse) bodem komen de meiden een paar centimeter te kort. We zijn wel benieuwd hoe het scenario in het verdere seizoen zal evolueren, want met dergelijke meiden kan je alle kanten uit.


cover




Studio: Paramount

Regie: Barbara Bredero, Pollo de Pimentel & Adrienne Wurp
Met: Frédérique Huydts, Eva Duijvestein, Angela Schijf, Jan Decleir, Daniel Boissevain, Renée Soutendijk, Rik Launspach, Teun Kuilboer, Caro Lenssen, Bart De Vries, Charly Luske

Film:
6,5/10

Extra's:
1,5/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
3/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2002

Leeftijd:
12

Speelduur:
588 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
8714865559208


Beeldformaat:
1.78:1 niet anamorfisch PAL

Geluid:
Nederlands Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
geen
Extra's:
• Trailers
• Preview seizoen 2