:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> DANCER IN THE DARK
DANCER IN THE DARK
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-06-02
FILM
De Tsjechische immigrante Selma Jeskova (Björk) lijdt aan een erfelijke ziekte waardoor ze langzaam maar zeker blind wordt. Haar zoontje Gene lijdt aan dezelfde ziekte, maar kan eventueel geholpen worden via een correctieve operatie. Alleen is die peperduur en Selma moet nu al elke dollar bij elkaar schrapen. Ze is feitelijk niet meer in staat om het werk in de plaatslagerij naar behoren te doen en toch neemt ze nog werk mee naar huis, want als haar zoon niet voor zijn dertiende verjaardag geopereerd wordt, is het te laat. Het enige lichtpuntje in haar leven is haar liefde voor ritme en dans en haar wekelijkse repetitie voor The Sound Of Music in het lokale toneelgezelschap. Ze woont in een caravan in de tuin van Bill en Linda, die met deze daad van naastenliefde hun geweten willen sussen, én tegelijk iemand beschikbaar hebben om tegen te kunnen pochen over hoe rijk ze zich wel hebben geërfd. Die erfenis is er echter al bijna doorgedraaid (door zijn spilzieke vrouw) en dus ziet Bill maar een oplossing: het geld te stelen dat de blinde Selma in een doos in haar caravan bewaart. Als Selma haar geld terug wil, gaat Bills dienstwapen af en wordt Selma gearresteerd voor moord.

Dancer In The Dark is alles behalve een opbeurende film. Net als in Breaking The Waves draait de film om de sterkte en de opofferingsbereidheid van vrouwen in een vijandige wereld en barst hij van de symboliek en de emotie. Het verhaal, gefilmd in Von Triers welbekende Dogma-stijl, wordt afgewisseld met erg contrasterende, strak geregisseerde musicalfragmenten die telkens de fantasiewereld van Selma illustreren, waarin ze de ster is van haar muzikale ervaringen. De Ijslandse popzangeres Björk, die met haar muziek ook vaak de grenzen van de industrial wave aftast, is ongetwijfeld de ideale keuze voor de muziek; verbazend is echter dat ze de psychologisch loodzware rol van Selma niet alleen speelt, maar met haar hele wezen beleeft. Het is dan ook begrijpelijk dat de film, maar vooral Björk overladen werd met prijzen enerzijds, en anderzijds dat de Ijslandse nimf tijdens de opnamen zware emotionele problemen kreeg omdat ze zich zo met het personage van Selma vereenzelvigde. Björk heeft zelfs gezworen na deze film nooit meer te acteren. We kunnen alleen hopen dat ze op haar beslissing terugkomt. Over de muziek van Björk zijn waren de meningen altijd al verdeeld; sommigen vinden die het einde, anderen vergelijken haar cd's met het geluid van een kat die klem zit tussen een fabriekspoort; ik behoor persoonlijk overigens tot de eerste groep. Het is wel een feit dat niemands muziek beter in de stijl van deze film thuishoort dan die van Björk; misschien is het voor de niet-Björk-fans een keer de gelegenheid om sommige facetten van haar muziekstijl te leren kennen, en, wie weet, te appreciëren. Vermeldenswaardig is ook de tot in de puntjes verzorgde choreografie; de dansers op het rijdende treinstel zijn een schitterende vondst en ze maken van de film een ode aan de musical, een genre dat Von Trier met zijn aparte werkwijze tracht te vernieuwen. Wat eens te meer bewijst dat Dancer In The Dark een zeer veelzijdige prent is. De film start overigens met een ouverture, net als in films uit de jaren 60 en eerder, en ook dit is een eerbetoon van Von Trier aan de reuzen op wier schouders hij staat. De film begint en eindigt overigens met dezelfde muziek, in het begin orchestraal, op het einde in de versie van Björk, en is een indrukwekkende apotheose na een rijkgevuld spektakel.

BEELD EN GELUID
Wat in deze film onmiddellijk opvalt is dat de surroundeffecten alleen worden gebruikt in de muzikale stukken. In het verhaal zelf worden dergelijke effecten zeer bewust niet gebruikt, alleen al omdat geluidseffecten lijnrecht tegen de Dogma-filosofie van Von Trier ingaan. Minpuntje is dat deze stukjes musical veel luider klinken dan de dialogen en je als je je buren niet de kast op wil jagen, hier en daar het volume moet bijregelen. Over het beeld zijn ongeveer dezelfde opmerkingen te maken: als je het beruchte losse camerawerk van Von Trier niet gewoon bent, dan ben je na een tijdje zeeziek. De muzikale nummers zijn evenwel allemaal met vaste camera gefilmd, waarmee Von Trier zijn eigen regels negeert. Technisch gezien is deze dvd dus van een goede kwaliteit; als de losse camerascènes soms taedieus en onzuiver lijken, bewijst de rest van het materiaalfilm dat dit de bedoeling was en niet aan de dvd-transfer te wijten is. A-Video wordt een serieuze concurrent voor de grote studio's.

EXTRA'S
De film is voorzien van een rijke schare extra's. Bij een film als deze is een commentaartrack onontbeerlijk en die is gelukkig ondertiteld, want Von Triers uitleg is helemaal in het Deens! Naast een bioscooptrailer is er ook nog de uitstekende documentaire "Von Trier's 100 Eyes", die een dieper inzicht in het concept achter de film schetst. Voorts is er nog een interview met Von Trier en een zeer uitgebreide biografie over... Von Trier. Twee minpunten echter: ten eerste - u raadde het al - de extra's zijn een beetje een onemanshow van Von Trier geworden en we hadden liever nog wat meer over Björks inbreng gezien of over de rest van de cast die zich ook uit de naad heeft gewerkt. Voorts is de navigatie van de ondertitels soms vermoeiend: voor elke extra moet je apart het Nederlands ondertitelingsspoor kiezen. Maar we mogen al blij zijn dat zelfs een kleinere maatschappij als A-Video daar aandacht aan schenkt. Dan is er nog een reeks productiefoto's, en - en dat is toch wel zeer leuk - naast de klassieke hoofdstukkenselectie is er nog de mogelijkheid om de acht muzikale nummers uit de film te selecteren.

CONCLUSIE
Niet iedereen zal deze film appreciëren, maar ik vind het één van de beklijvendste films van het afgelopen jaar, met enkele scènes waarmee filmgeschiedenis wordt geschreven. Het verhaal, de muziek,... werkelijk alles aan deze film is ontroerend. En ik ben niet gemakkelijk ontroerd!


cover



Studio: A-Film

Regie: Lars von Trier
Met: Björk Gudmundsdottir, Catherine Deneuve, David Morse, Peter Stormare

Film:
9/10

Extra's:
7/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2000

Leeftijd:
16

Speelduur:
135 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8712806031417


Beeldformaat:
2.35:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Surround 2.0


Ondertitels:
Nederlands, Frans, Hebreeuws
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Commentaartrack
• Documentaire "Trier's 100 eyes"
• Directe selectie muzikale nummers
• Trailer
• Interview en biografie Lars Von Trier

Andere recente releases van deze maatschappij