:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> DARBY O'GILL AND THE LITTLE PEOPLE
DARBY O'GILL AND THE LITTLE PEOPLE
Bespreking door: Hans - Geplaatst op: 2004-09-20
FILM
Darby O'Gill (Albert Sharpe) doet niks liever dan de hele dag in de plaatselijke pub verhaaltjes zitten vertellen over de leprechauns, dit ot het grote genoegen en plezier van de andere aanwezigen. Constant komt Darby met nieuwe verhalen op de proppen omtrent King Brian (Jimmy O'Dea) en de legendarische potten vol goud. De meeste van de ontmoetingen waarover Darby vertelt, vinden plaats bovenop de heuvel die de dorpsbewoners kennen als Knocknasheega.

Op een dag komt Lord Fitzpatrick (Walter Fitzgerald) onverwachts opdagen op het landgoed dat Darby voor hem onderhoudt en laat hem weten dat hij misschien maar beter eens met pensioen zou kunnen gaan. De Lord is vergezeld van Darby's vervanger Michael MacBride (Sean Connery), een jongeman uit Dublin die het werk van Darby zal overnemen. Darby weet echter niet hoe hij dit aan zijn dochter Katie (Janet Munro) zal moeten uitleggen en besluit dus om te doen alsof Michael hem gewoon wat komt helpen met het zware werk. Dit tot het grote ongenoegen van Michael, die liever zou hebben dan Darby gewoon de waarheid vertelt.



Maar Darby is alweer met wat anders bezig, priester Murphy heeft hem naelijk gevraagd om in een nabijgelegen dorp een klok te gaan ophalen voor de kerktoren. Wanneer hij echter 's avonds zijn paard zoekt, leidt het dier hem naar het topje van Knocknasheega. Vooraleer Darby het weet bevindt hij zich temidden van de leprechauns. King Brian vertelt hem dat hij Darby een plezier heeft gedaan, door hem bij de leprechauns te laten verblijven voor de rest van zijn leven. Dat leek hem een beter alternatief dan verplicht met pensioen te moeten gaan. Darby is het daar echter niet mee eens, want hij is bezorgd om zijn dochter Katie. Tegenstand heeft echter niet veel zin, want ontsnappen uit de wereld van de leprechauns is toch bijna onmogelijk. Daarom bedenkt Darby een plan om de King Brian en de leprechauns in de val te lokken, want er zijn 3 dingen waarvoor leprechauns altijd te vinden zijn: dansen, whisky en jagen. Vrolijk begint Darby een deuntje te spelen op een viool, de leprechauns hebben Darby's opzet niet door en gaan volledig op het het feestvieren. Wanneer ze uitgedanst zijn vertrekken ze op jacht, waardoor de grot waarin Darby en de leprechauns zich bevinden geopend wordt, van deze kans maakt Darby gebruik om te ontsnappen en terug te keren naar huis.

Het duurt echter niet lang of King Brian gaat op zoek naar Darby, wanneer hij deze ook vindt probeert hij hem te overhalen weer met hem mee te komen. Darby is hem echter te slim af en biedt Brian een glas zelfgemaakte poteen (illegaal gestookte Ierse whiskey) aan, King Brian kan niet weigeren en al snel ontstaat er een serieus drinkgelag. Alleszins toch aan de kant van Brian, want Darby raakt geen druppel aan. Vooraleer ze er erg in hebben is het ochtend. Wanneer Brian dit beseft, probeert hij te ontsnappen, maar dat blijkt niet mogelijk, aangezien leprechauns hun toverkrachten verliezen bij daglicht. Darby eist van King Brian dat hij zijn 3 wensen krijgt. Om te garanderen dat hij deze ook echt krijgt, laat hij King Brian beloven niet te willen ontsnappen vooraleer hij zijn wensen ook wel degelijk gekregen heeft.

Ondertussen lijken Michael en Katie het steeds beter met elkaar te kunnen vinden, Katie weet echter nog steeds niet dat ze binnen de 2 weken het grote huis zullen moeten verlaten. Darby heeft haar nog steeds niet gezegd en blijft dat ook steeds weer uitstellen, want hij heeft niet liever dan dat zijn dochter gelukkig is. Verplicht verhuizen maakt dat er niet bepaald makkelijker op.



De Walt Disney Studios staan al meer dan 80 jaar garant voor entertainment van de bovenste plank, zowel op het gebied van animatie als het gebied van live-action films. Sommige van deze films zijn echter nog net dat ietsje beter op specialer dan de rest. Een dergelijke film is Darby O'Gill And The Little People. De film was een persoonlijk project van Walt Disney zelf en werd bijgevolg met de grootste zorg voorbereid, niet minder dan 10 jaar kwamen daar bij kijken. Gevolg is dat er uiterst veel aandacht werd besteed aan detail en aan de visuele effecten. Gezien het feit dat leprechauns erg klein zijn, maar wel door acteurs op normale grootte gespeeld werden, moesten er technieken worden uitgedacht om dit op film geloofwaardig te laten overkomen.

Het gevolg is dat er in de film een beeld van de leprechauns geschapen wordt dat er zo goed als echt uit ziet, op geen moment tijdens het bekijken van de film kwam het in ons op dat dit maar speciale effecten waren, je gelooft als het ware echt dat King Brian en zijn bende leprechauns echt bestaan.

Zoals reeds eerder vermeld, werd er serieus wat tijd gestoken in de visuele effecten, met als gevolg dat deze nog steeds overtuigend zijn. Deze speciale effecten zouden nog niet half zo goed zijn, indien het niet Peter Ellenshaw was geweest die ze verzorgd had. Door middel van matte paintings worden hele omgevingen omgetoverd en hele sets opgefleurd of aangepast naar wens van de regisseur. Bovendien is het echte bijna niet van het letterlijk bijgeschilderde te onderscheiden.



Maar een film zou natuurlijk niks betekenen als er geen degelijke acteurs gevonden werden voor de verschillende rollen in de film. Ook op dit gebied is Walt Disney er in geslaagd om een uitzonderlijke groep mensen bij elkaar te zoeken voor zijn productie. Allereerst is er natuurlijk Albert Sharpe als Darby. De acteur was trouwens al met pensioen wanneer Walt met filmen wou beginnen. Walt was echter 100% zeker dat hij Sharpe voor de rol wou en ging hem bijgevolg speciaal opzoeken, met de vraag of hij in de film wou meespelen. Ten tweede is er dan Jimmy O'Dea die op meesterlijke wijze de rol van een kleine, opvliegende en tegelijkertijd erg serieuze leprechaun weet neer te zetten. Want natuurlijk is het feit dat de acteur er op het scherm klein uitziet alleen niet voldoende om een dergelijke rol de nodige realiteit en flair te bezorgen. Als Michael MacBride werd een vrij jong en onbekend talent gecast, niemand minder dan Sean Connery. Vandaag de dag wordt die naam direct geassocieerd met tal van films, waaronder James Bond de bekendste. In 1959 was zijn c.v. echter nog een bijna onbeschreven blad. Het gaat zelfs verder: via het bekijken van de special features op de dvd van Dr. No, komen we te weten dat het grotendeels dankzij zijn rol in Darby O'Gill And The Little People was, dat Connery de 007 rol te pakken kreeg. Tenslotte is er nog Janet Munro die Darby's dochter Katie leven inblaast, Darby O'Gill And The Little People was trouwens één van een aantal films die ze voor Disney zou spelen.

Regisseur Robert Stevenson was naderhand trouwens al een begrip geworden bij de Disney Studios. Tal van ware Disney meesterwerken op het gebied van live-action films werden door hem geregisseerd, zoals daar zijn Mary Poppins, Old Yeller, Bedknobs and Broomsticks en tal van anderen. Hij weet van van deze film een zeer solide geheel te maken dat tot op de dag van vandaag tot de beste Disney films aller tijden behoort. Vergeet dus Pirates Of The Caribbean en dergelijke andere moderne "prutsen", Darby O'Gill And The Little People is simpelweg een must-see voor jong en oud.

BEELD EN GELUID
Het is ondertussen 45 jaar geleden dat Darby O'Gill in de bioscoopzalen gereleased werd. Die bioscooprelease heeft trouwens een merkwaardige eigenschap, de vertoonde versie had namelijk een aspect ratio van 1.75:1 in tegenstelling tot de op deze schijf gepresenteerde 1.33:1 full screen transfer. In de bioscoopzalen werd echter hetzelfde gedaan met Darby O'Gill als met The Sword in the Stone een paar jaar later, er werd namelijk een deel van het beeld via matting afgedekt, waardoor men de indruk van widescreen kreeg. Hoe dit er moet hebben uitgezien weten we niet, maar goed kan dat niet geweest zijn, want elke vierkante millimeter in de film wordt ten volste benut. Kunstmatig een stuk van de boven en onderzijde van het beeld knippen moet dus tot enkele erg rare composities leiden. Gelukkig heeft men bij Disney besloten om de dvdrelease te voorzien van de aspect ratio waarin het geheel oorspronkelijk gefilmd werd.



Bij een 45 jaar oude film verwachten we natuurlijk geen perfecte beeldtransfer zoals dat bijvoorbeeld het geval is bij Lord Of The Rings: Return Of The King, maar we waren eerlijk gezegd toch wel onder de indruk van wat wel aanwezig is. Allereerst dient het al gezegd te worden dat de kleuren erg helder en mooi verzadigd ogen, op dat gebied moeten veel releases van recentere films alvast het onderspit delven. De transfer is vrij gedetailleerd en merkelijk vrij van ruis voor een film van deze leeftijd. Het geheel ziet er natuurlijk niet perfect uit, maar zoals reeds eerder gesteld kunnen we zoveel eigenlijk bijna niet verwachten. Het is duidelijk dat er serieus wat tijd en werk gestoken werd in het opkuisen van de transfer voor de dvdrelease.

Als geluidstrack werd er gekozen voor de originele mono geluidstrack. Dit is wat ons betreft een goede keuze geweest, want deze werd grondig gerestaureerd en klinkt bijgevolg kraakhelder. Natuurlijk is een monogeluidstrack beperkt in dynamiek en diepte, maar toch moeten we eerlijk zijn en toegeven dat het ons verbaasde hoe dynamisch en gedetailleerd deze track wel was. Verwacht dus geen mirakels, maar simpelweg een erg solide mono geluidstrack. Liever een degelijke mono track dan een compleet verprutste 5.1 remix waaran we bij films als deze niet echt het nut inzien. Met de originele monogeluidstrack bedoelen we trouwens ook nog wat anders. Wanneer deze film namelijk jaren later opnieuw in bioscoopzalen werd uitgebracht, werd een aantal van de personages gedubt om de film beter verstaanbaar te maken voor het Amerikaanse publiek. Dat dit je reinste onzin is, hoeven we jullie al lang niet meer te laten weten. zonder het ierse accent op de dialogen verliest de film namelijk veel van z'n charme. Gelukkig heeft men bij Disney dus gekozen voor de originele track uit 1959.

EXTRA’S
Mr. Connery Goes to Hollywood
In deze ongeveer 8 minuten durende featurette verteld Sean Connery ons over het begin van zijn carrière en zijn vervaringen met Walt Disney, Robert Stevenson en zijn mede-acteurs. Afwisselend met het interview krijgen we allerlei productiefoto's te zien.

Little People, Big Effects
Zoals we reeds eerder aanhaalden moesten er voor de film serieuze speciale effecten toegepast worden. Het is tenslotte niet niks om 2 personen van dezelfde grote naast elkaar te krijgen op het scherm als eentje van beide er 4 keer kleiner moet uitzien. Deze 11 minuten durende featurette gaat gedetailleerd in op de gebruikte effecten, wwaarvan de 2 voornaamste matte paintings en forced perspective zijn. Dit alles wordt uitgelegd aan de hand van filmfragmenten, productiemateriaal, foto's en interviews. Eenmaal je de film bekeken hebt zul je waarschijnlijk wel willen weten hoe de effecten bekomen werden, deze featurette legt dat dus allemaal piekfijn uit.

I Captured the King of the Leprechauns
Van 1954 tot en met 1983 liep de reeks "Disneyland", waarvan Walt Disney tussen 1954 en 1966 de rol van verteller en gastheer op zich nam. Tal van afleveringen van deze serie handelden over de productietechnieken en geschiedenis van de Disney Studios. Fragmenten van deze serie werden trouwens opgenomen in de verschillende Treasure sets. 2 van deze sets bevatten trouwens ook een aantal complete afleveringen van de Disneyland serie, nl. Behind the Scenes at the Walt Disney Studios en Tomorrowland.



Een van de afleveringen uit deze serie handelde over Darby O'Gill And The Little People en werd integraal bij op de dvd gezet als extra. In de speciale aflevering gaat Walt Disney in Ierland op zoek naar leprechauns voor zijn film. Een van Walt's vrienden, Pat O'Brien, geeft ondertussen tekst en uitleg bij de Ierse folklore en de legende van de leprechauns en hun magische potten goud. Uiteindelijk komt Walt bij Darby terecht en gaan ze samen op zoek naar King Brian...

Elke extra die Disney op dvd zet en die ook maar enkele seconden beelden van Walt Disney zelf bevat zijn de moeite om te bekijken, dat is met deze "I Captured the King of the Leprechauns" niet anders. De man kan van het meest saaie onderwerp iets boeiends maken als geen ander. Een uur van de Disneyland serie lijkt daarom zo voorbij te zijn.

Uitzonderlijk vermelden we speciaal nog even de menu's die we toch bijzonder stijlvol ontworpen vinden. Er worden namelijk animaties van leprechauns gebruikt die over het scherm springen, dat alles voorzien van een wel erg aanstekelijk Iers deuntje.

We kunnen dus gerust stellen dat de release een mooi aantal erg leuke en bovendien erg interessante extra's heeft meegekregen. Vooral de aflevering uit de Disneyland TV-serie is wat ons betreft de kers op de taart.

CONCLUSIE
Darby O'Gill And The Little People is een ware tijdloze klassieker van Walt Disney. De dvd stelt op geen enkel gebied teleur, beeld en geluid zijn goed tot erg goed en de mooie extra's maken het geheel af. We bevelen deze film en dvd aan jong en oud warm aan.


cover




Studio: Buena Vista

Regie: Robert Stevenson
Met: Sean Connery, Janet Munro, Albert Sharpe, Jimmy O'Dea

Film:
9/10

Extra's:
8/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
1

Genre:
Fantasy

Versie:
U.S.A.

Jaar:
1959

Leeftijd:
G

Speelduur:
91 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
786936233599


Beeldformaat:
1.33:1 NTSC

Geluid:
Engels Dolby Digital Mono 1.0
Frans Dolby Digital Mono 1.0

Ondertitels:
Frans, Spaans
Extra's:
• Mr. Connery Goes to Hollywood
• Little People, Big Effects
• I Captured the King of the Leprechauns

Andere recente releases van deze maatschappij