:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BREAKFAST CLUB, THE
BREAKFAST CLUB, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2004-09-26
FILM
Dear Mr. Vernon. We accept the fact that we had to sacrifice a whole Saturday in detention for whatever it was we did wrong. What we did was wrong, but we think you're crazy to make us write an essay telling you who we think we are. What do you care? You see us as you want to see us. In the simplest terms, the most convenient definitions. You see us as a brain, an athlete, a basket case, a princess, and a criminal.

Af en toe moeten we wel eens naar regio 1 uitwijken voor een film waar we hier al tijden op zitten te wachten, en die de studio's maar niet gereleased wordt. Het reeds driemaal aangekondigde maar nog nooit in de Benelux verschenen The Breakfast Club (1985) is zo'n geval. Recent werd de film aan de overkant van de Atlantische Oceaan heruitgebracht in een "High School Reunion Collection", samen met de films Sixteen Candles (1984) en Weird Science (1985), zowel te krijgen als boxset als elke titel apart.

Vooraleer het met de carrière van John Hughes bergafwaarts ging en het na Home Alone van kwaad naar erger verwaterde, was hij in de jaren '80 de koning van de "betere" tienerfilm. Met een steeds weerkerende cast van "brat pack" acteurs, die van hem een gedroomde kans kregen om hun talent tentoon te spreiden voor een groot publiek, bezat de man het talent om goede, diepgravende films klaar te stomen met zeer eenvoudige ingrediënten. Van zijn films kreeg deze Breakfast Club, die hij op amper twee dagen schreef, de beste kritieken, ook al omdat de premisse van de film zó eenvoudig is, dat iedereen er had op kunnen komen (maar buiten John Hughes niemand het had gedaan).

Zaterdagmorgen, 7 uur. Vijf middelbare schoolstudenten hebben strafstudie, en de directeur, Richard Vernon (Paul Gleason) heeft eens wat anders bedacht om zijn studenten bezig te houden: ze krijgen tot 16 uur de tijd om een verhandeling te schrijven met als ronkende titel "wie ben ik", niet te verwarren met het debiele VTM-spelletje van eertijds. Uiteraard lopen de studenten over van enthousiasme, maar dat is nog het best te zien aan John Bender (Judd Nelson), een jonge snaak die graag de maatschappij dwars zit omdat de maatschappij hém dwars zit, en niets liever doet dat zijn middelvinger opsteken tegen het establishment. Saillant detail is dat één van zijn catchphrases "Eat my shorts" is, de lijfspreuk van ene Bart Simpson. Bender is een reguliere zaterdagochtendklant, en deze keer moet hij "zitten" omdat hij voor de lol het brandalarm heeft laten afgaan. Bender zoekt al dadelijk conflict op met de directeur en met zijn collega-strafstudiegenoten, en het schijnt hem voorwaar nog te lukken ook. De eerst geviseerde is Claire Standish (Molly Ringwald), een rijkeluisdochter die tegen de lamp is gelopen omdat ze tijdens de schooluren liever ging winkelen. Sport-jock Andy Clark (Emilio Estevez) wordt van thuis ingehamerd om altijd de winnaar te zijn, en hij heeft een medestudent zijn harige billen tegen elkaar geplakt (letterlijk). Volbloed-nerd Brian Johnson (Anthony Michael Hall) is betrapt met een pistool waarmee hij zelfmoord wou plegen (wat compleet mislukt is, want het was een alarmpistool), omdat hij voor een meer technisch vak een buis heeft gehaald. En wat Allison Reynolds (Ally Sheedy) precies in de strafstudie komt doen, weet niemand, maar ze ziet eruit als een vogelverschrikker, gooit het vlees van tussen haar boterhammen aan het plafond en verkiest een boterham met suiker en iets wat op corn-flakes lijkt. Het vooruitzicht dat juist deze vijf misfits hun ziel een keertje bloot moeten leggen voor directeur Vernon steekt hen natuurlijk geweldig tegen, maar naarmate de dag vordert, beginnen ze meer en meer aan elkaar gewoon te geraken, en komt bij elk van hen een vat vol frustraties opborrelen...

Het mag een schier wonder heten dat The Breakfast Club toch nog uiteindelijk de kritische acclamatie heeft gekregen die de film verdiende, want wat U op deze dvd (en op elke kopie van de film, overigens) terugvindt, is een flink afgeslankte versie. De oorspronkelijke cut die John Hughes voor ogen had, duurde tweeëneenhalf uur, wat in de jaren '80 op een onverbiddelijk njet van de filmstudio's stuitte. De pummels hebben zelfs de negatieven van de verwijderde scènes vernietigd, en Hughes beweert dat hij alleen nog over de integrale kopie van de film beschikt. The Breakfast Club werd al eerder in regio 1 uitgebracht in een kale versie; voor deze heruitgave in de High School Reunion Collection was er even de hoop dat deze onuitgegeven versie nu zou verschijnen, maar het heeft niet mogen zijn. In de marge van de film zullen er ook velen geweest zijn die zich machteloos voor het hoofd hebben gestoten toen ze gehoord hadden welk aanbod ze hadden afgewezen. Zowel Billy Idol als Bryan Ferry sloegen het aanbod af om voor de titelsong in te staan, en daarna deed Pretenders-zangeres Chrissie Hynde hetzelfde; haar toenmalige echtgenoot, Jim Kerr, leadzanger van de Simple Minds, zag er echter wel brood in, en Don't You Forget About Me betekende voor de Schotse band dé definitieve doorbraak in de States. Ook Rick Moranis bedankte voor een bijrol (die van de concièrge), en het casten van Nicholas Cage in één van de hoofdrollen werd afgeblazen door de (toen al veel te) hoge gage die Cage vroeg.

De afwezigen hadden dus ongelijk, en omdat Hughes blijkbaar perfect de leefwereld van de tieners in de jaren '80 aanvoelde, én dan nog eens een goed oor had voor wat er in die tijd muzikaal als "in" werd beschouwd, werd The Breakfast Club een kassucces. Alle vijf de hoofdacteurs leveren een prima prestatie, en vallen vooral op door hun zeer natuurlijk spel; misschien steekt Ally Sheedy met haar excentrieke rol nét de anderen ietsje voorbij, maar dat kan ook onze persoonlijke smaak zijn. Het is echter zeer gemakkelijk om te zien wat de werkelijke reden van het succes was: de vele tieners die in de MTV-generatie sociaal niet aanvaard werden omwille van hun nonconformisme, excentriciteit of andere, niet door de algemene norm geaccepteerde levenshoudingen, hunkerden blijkbaar in die tijd naar een uitlaatklep om de innerlijke pijn die met dergelijke sociale uitsluiting gepaard gaat, onder woorden te brengen. Velen identificeerden zich dan ook met de bolleboos (Brian), de sportsnob (Andy), de normloze (Allison), de verwaande (Claire) of de op het criminele pad verzeilende (John); of toch tenmiste met een deel van hun belevenissen of karaktertrekken. Schooltoneelgezelschappen vroegen zelfs aan Hughes om een scriptadaptatie te maken die geschikt was voor toneelopvoeringen. Naar verluidt was het Hughes' idee om met dezelfde cast om de tien jaar een sequel te draaien, waarbij The Club terug zou samenkomen op andere cruciale momenten in hun leven. Het is echter bij deze éne editie gebleven. Maar volgens ons heeft de film nog niets aan actualiteitswaarde moeten inboeten! Voeg daar nog eens bij dat John Hughes de film ook artistiek heel aantrekkelijk heeft gemaakt (de tot bibliotheek omgebouwde turnzaal is méér dan zomaar een decorstuk), en je hebt een puike film!

BEELD EN GELUID
In tegenstelling tot de eerder in regio 1 uitgebrachte kale versie, pronkt deze High School Reunion Collection-editie met zowel een Engelse DTS-track als een Engelse Dolby Digital 5.1-track, die elkaar waard zijn. De enige reden om een dergelijke track toe te voegen is natuurlijk om de soundtrack met bijdragen van o.a. Simple Minds en Wang Chung, die destijds een voltreffer was, nog eens extra dik in de verf te zetten. Ook de instrumentale bijdragen van de iets minder bekende filmcomponist Keith Forsey komen goed over. Aan het beeld kan je zien dat de films wat gedateerd zijn. De kleuren zien er nog redelijk uit en de kleuren zien er natuurlijk uit, maar het contrast is eigenlijk niet goed, en soms is het beeld niet scherp. De restuaratie van het geluid is dus een stuk beter gelukt dan voor het beeld. De layer change is zo goed als onzichtbaar, en de Engelse close captions zijn als gewone ondertitels geëncodeerd; in tegenstelling tot gewone ondertitels zijn deze op verschillende plaatsen onderaan het beeld geplaatst, zodat de beeldcompositie er minimaal onder te lijden heeft. Eens je dit soort ondertiteling gewoon bent, is het een verbetering ten opzichte van "gewone" Engelse ondertitels.

EXTRA'S
Voor een prestigieuze heruitgave als deze "High School Reunion Edition" hoop je natuurlijk op interviews, commentaartracks, making of-documentaires en vooral verwijderde scènes. Helaas, we moeten het stellen met zeggen en schrijven één (1) trailer, en een "reel recommendation", waarbij we op een statische pagina aangeraden worden om ook eens naar de andere twee films uit de HSRE te kijken. Duh!

CONCLUSIE
Een psychologisch drama als dit verlichten met een streepje humor, een snuifje romantiek en vooral een goede soundtrack, bleek een succesformule die vaak gekopieerd werd, maar nooit geëvenaard. U weet niet wat een tienerfilm is, vooraleer U The Breakfast Club heeft gezien.


cover




Studio: Universal

Regie: John Hughes
Met: Emilio Estevez, Paul Gleason, Anthony Michael Hall, Judd Nelson, Molly Ringwald, Ally Sheedy

Film:
8,5/10

Extra's:
1/10

Geluid:
8/10

Beeld:
7/10


Regio:
1

Genre:
Coming-of-age

Versie:
Canada

Jaar:
1985

Leeftijd:
14A (Can.)

Speelduur:
98 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
025192315626


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch NTSC

Geluid:
Engels DTS 5.1
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Frans, Spaans, Engels CC
Extra's:
• Trailer,
• Recommendations

Andere recente releases van deze maatschappij