:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> RED VIOLIN, THE
RED VIOLIN, THE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2005-02-07
FILM
In The Red Violin vertelt regisseur François Girard over de reis van een klassiek muziekinstrument vanaf de 17de eeuw tot op de publieke verkoop in Montréal, Canada, waar het als authentiek wordt herkend door ene Charles Morritz (Samuel L.Jackson), een specialist in oude instrumenten. Het verhaal begint in 1681 in Cremona, Italië, waar instrumentenmaker Nicolo Bussotti (Carlo Cecchi) ter gelegenheid van de geboorte van zijn eerste kind een viool bouwt. Na de dood van moeder en zoon beschildert hij de viool met het bloed van zijn echtgenote om haar geest levendig te houden. Tegen het einde van de eeuw is de viool in het bezit van een klooster in Wenen, waar ze samen met een hoogbegaafde jonge musicus wordt begraven en van daar als bij wonder in het bezit komt van de 19de eeuwse Engelse vioolspeler Frederick Pope (Jason Flemyng) die seks en muziek op een unieke wijze blijkt te combineren. Vandaar verdwijnt de viool richting China waar ze omstreeks 1966 tijdens de Culturele Revolutie verbannen wordt als een verderfelijk westers product om uiteindelijk bij Duval in Noord-Amerika terecht te komen. Het instrument reist daarmee in 5 eeuwen door evenveel landen en wordt achtereenvolgens het slachtoffer van begraving, opdelving, beschieting, restauratie, verbanning, rehabilitering en veiling.

The Red Violin bevat vijf verhaaltjes over de whereabouts van het muziekinstrument. Die zijn aan elkaar gekoppeld via een rode draad, gevormd door het terugkerende beeld van de biedingen op de veiling met een bijna onopvallende onregelmatigheid bij de voorstelling van de rode viool, de voorspellingen van de keukenmeid in Cremona en de zoektocht van Charles Morritz naar de oorsprong van het mysterieuze instrument. François Girard slaagt er op die manier in om de kijker in de ban te houden met suspense en geheimzinnigheid. Gekoppeld aan de prachtige soundtrack van componist John Corigliano, de uitvoering door The London Philharmonic Orchestra onder leiding van Esa-Pekka Salonen en het bloedmooie vioolspel van Joshua Bell, heeft dit een intieme en beeldrijke film tot gevolg. Toch is The Red Violin geen perfecte film. De viool staat centraal, uiteraard, maar op zich levert dat geen spannende film op. Daarvoor heb je mensen nodig en het probleem zit hem in het feit dat de verschillende mensen op de verschillende locaties uiteindelijk onbekenden blijven voor de kijker: wie is wonderkind Kasper Weiss (Christoph Koncz) eigenlijk en welke bedoelingen had zijn weldoener Georges Poussin (Jean-Luc Bideau) met hem? Wie was Frederyck Pope en wat gebeurde er met zijn verloofde nadat ze hem in bed betrapte met een andere vrouw én de rode viool? De film biedt weinig antwoorden en daardoor zijn de verhaaltjes niet echt af en lijken ze eerder aanzetten tot een groter verhaal dan verhalen op zich. Gevolg: de zoektocht van Charles Morritz spreekt nog het meest tot de verbeelding.

De aankleding van de personages is buitengewoon verzorgd, de decors zijn grandioos en het recreëren van sfeer en straatbeeld is vergelijkbaar met wat in Girl With A Pearl Earring tot stand is gebracht. Hoogtepunt is beslist de Chinese hoofdstad Peking ten tijde van de grote voorganger Mao Tse Tung: de marsen, de mensenmassa's, de broeierigheid van een hete zomer, de gespannen sfeer van plichtsgetrouwheid en controle, het zit er allemaal in alsof het gisteren gebeurde. The Red Violin kreeg de prijs voor Best Film, Best Director en Best Screenplay op het Filmfestival van Canada in 1998, werd genomineerd voor de Golden Globe 1999 als Best Foreign Language Film en won de Oscar in 1999 voor Best Original Score.

BEELD EN GELUID
Aan The Red Violin is alle mogelijke zorg besteed qua beeldkwaliteit en dat heeft positieve gevolgen voor de dvd: geen vuiltjes, geen witte puntjes, nauwelijks grain, kortom: prima transfer. De film kreeg bovendien goed leesbare ondertitels en een meer dan bevredigende vertaling. Het geluid krijgt alle ruimte: niets is zo dankbaar als een jankende, piepende en slepende vioolsolo en componist John Corigliano heeft alle facetten van het medium uitgebuit om ons te overrompelen en onder te dompelen in de betovering van de rode viool. Voor de rest bieden de verschillende locaties haast onuitputtelijke mogelijkheden van ijle vioolklanken in een kerkgewelf tot het staccato scanderen van jonge Chinezen in 1966.

EXTRA'S
Deze dvd bevat alleen een bioscooptrailer.

CONCLUSIE
The Red Violin is een goede film, onderhoudend in elk geval, een beetje versplinterd jammer genoeg, maar een streling voor het oog en het oor. Uiteraard gaat het maar over een vertelling, een verzonnen verhaal over een bizar muziekinstrument, maar wie zich laat meedeinen op de golven van dit aanstekelijke sprookje, heeft zijn tijd in elk geval goed besteed.



cover




Studio: RCV

Regie: François Girard
Met: Samuel L. Jackson, Carlo Cecchi, Irene Grazioli, Jean-Luc Bideau, Jason Flemyng

Film:
8,5/10

Extra's:
1/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1998

Leeftijd:
16

Speelduur:
124 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Bioscooptrailer

Andere recente releases van deze maatschappij