:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> STANDING IN THE SHADOW OF MOTOWN
STANDING IN THE SHADOW OF MOTOWN
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2005-02-22
FILM
In de jaren vijftig breekt in de Verenigde Staten de rock’n roll door. Sterren als Bill Haley, Elvis Presley en Jerry Lee Lewis verspreiden de nieuwe sound vanuit de zuidelijke staten en oogsten heel veel bijval. In hun kielzog volgen tientallen blanke entertainers die voorgoed een nieuwe tijd op de Amerikaanse radiozenders inluiden. Maar de zwarten die de nieuwe muziekstroming hebben ontwikkeld, profiteren niet mee van het commerciële succes. Zij blijven in kleine, rokerige jazzclubs en in obscure achterkamertjes hun ding doen. Toch blijft niet iedereen bij de pakken zitten. Eind jaren vijftig heeft Berry Gordy in New Orleans plannen voor een eigen platenlabel om de muziek van de zwarten bij het grote publiek bekend te maken. Hij legt contacten in het jazzcircuit en ronselt er muzikanten om zijn zangers en zangeressen te begeleiden. In een keldertje wordt het nodige materiaal opgesteld en het Motown-label is geboren.

Begin jaren zestig draait de productie op een handvol sterren die hoofdzakelijk bestaande titels uit het blues- en jazzrepertoire brengen. Vanaf de mid sixties trekt Gordy een aantal tekstschrijvers en componisten aan om nieuw materiaal voor zijn groepen te schrijven. Op geen tijd wordt Motown één van de succesrijkste platenlabels met acts als Diana Ross & The Supremes, The Temptations, Martha Reeves and the Vandellas, Marvin Gaye, Gladys Knight and the Pips, Stevie Wonder en superhits die de wereld rondgaan van Baby Love en I Heard it throught the Grapevine tot The Happening en Cloud Nine. Gordy bezit nu een goed geoliede machine die nummer 1-hits aan de lopende band aflevert. Eind jaren zestig lanceert het label The Jacksons, een ontdekking van Diana Ross, met Michael Jackson als verborgen diamant. Toch dooft het succes na ruim tien jaar uit. De Motown-sound heeft zijn tijd gehad. De tijden zijn veranderd en de populaire zwarte muziek ook. Het personeel wordt weggestuurd, de zaak verkocht. De tientallen groepen en soloacts zwermen uit over andere platenlabels. Maar Berry Gordy is in zijn opzet geslaagd: Motown heeft de zwarte muziek op de kaart gezet. The show can go on.

De figuren achter de Motown-sound, een groep die zich The Funk Brothers noemt, is evenwel nooit uit de schaduw van de grote vedetten getreden. Op basis van een partituur en een handvol aanwijzingen waren zij wél de bedenkers van het nieuwe concept, vertrekkende vanuit hun ervaring als jazzmuzikanten. Maar zij waren het voetvolk, degenen die als ijverige mieren in de studio al hun energie en creativiteit in de geluidsband van weer een nieuwe wereldhit investeerden en daarvoor betaald werden als studiomuzikanten. Standing In The Shadow Of Motown vertelt het verhaal over de vergeten superband die meer hits bij elkaar speelde dan The Beach Boys, The Beatles en de Rolling Stones samen: The Funk Brothers. 30 jaar na de opheffing van Motown als onafhankelijk label worden de leden van de legendarische groep samengebracht voor een concert en een videoregistratie. The Funk Brothers, volgens sommigen The Best-kept Secret in the History of Pop Music, begeleiden op deze dvd een handjevol jonge artiesten waarmee ze samen een aantal bekende en minder bekende Motown-hits in een nieuw kleedje stoppen.

Regisseur Paul Justman heeft een interessante en verrassende documentaire gemaakt over The Funk Brothers. Aan de hand van interviews met Motown-fans toont hij aan dat haast niemand van het bestaan van de groep op de hoogte is; vervolgens introduceert hij de verschillende bandleden, vertelt iets over hun voorgeschiedenis en reconstrueert de oprichting van het Motown-label. De interviews worden afgewisseld met originele footage van de grote Motown-acts uit de jaren zestig en het optreden dat voor deze dvd werd georganiseerd. Standing In The Shadow Of Motown kreeg de Grammy Award voor Best Traditional R&B Vocal Performance (‘What’s going on’ door Chaka Khan & The Funk Brothers) en voor Best Compilation Soundtrack Album.

BEELD EN GELUID
Standing in the Shadow of Motown is een videoregistratie van superbe kwaliteit. Het beeld is heel stabiel met mooie verzadigde kleuren en vrij goeie contrasten. Het oude footagemateriaal is uiteraard getekend door de tijd en is van een lagere kwaliteit. Maar nostalgie heeft zijn prijs. De geluidskwaliteit is uitstekend met een Dolby Digital 5.1- én een DTS 5.1-track. Het geluid verspreidt zich mooi over de kamer met de stemmen in het midden, drums en gitaren op de uiteinden, tamboerijn en achtergrondkoortjes achteraan, met stevige beats in de subwoofer. Ruis is er niet te horen.

EXTRA’S
Standing in the Shadow of Motown bestaat ook in een 2-diskversie, maar die extra dvd was in de toegestuurde verpakking niet terug te vinden.

CONCLUSIE
Standing in the Shadow of Motown is een nostalgische documentaire over één van de spraakmakendste platenlabels ooit. Regisseur Paul Justman weet de geïnteresseerde kijker meer dan anderhalf uur lang te boeien met de onbekende geschiedenis van The Funk Brothers, een band die essentieel is geweest voor het wereldwijde succes van Motown, maar die de muzikanten zelf geen internationale erkenning of gouden bergen bracht. Met originele footage en een interessant reünieconcert met grote namen als Joan Osborne, Ben Harper, Me’Shell NdegéOcello, Chaka Khan en Gerald Levert.



cover




Studio: Video Film/Express

Regie: Paul Justman
Met: The Funk Brothers, Joan Osborne, Ben Harper, Chaka Khan, Me’Shell NdegéOcello, Gerald Levert, Tom Scott

Film:
8,5/10

Extra's:
0/10

Geluid:
9/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
2

Genre:
Documentaire

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2004

Leeftijd:
AL

Speelduur:
108 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels DTS 5.1
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Geen

Andere recente releases van deze maatschappij