:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> HAND THAT ROCKS THE CRADLE, THE
HAND THAT ROCKS THE CRADLE, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2005-03-14
FILM
De zwangere Claire Bartel (Annabella Sciorra) wordt door haar gynaecoloog, Victor Mott (John de Lancie) seksueel misbruikt, en op aanraden van haar man Michael (Matt McCoy) dient ze klacht in, waarna prompt vier andere vrouwen hetzelfde doen. Dr. Mott houdt de eer aan zichzelf, en vooraleer het tot een proces kan komen, schiet hij zichzelf door het hoofd. Zijn zwangere vrouw, Peyton Flanders (Rebecca De Mornay) is nog niet bekomen van de schok en van het bijkomende nieuws dat ze denkelijk al haar bezittingen zal moeten verkopen om de schadeclaims te dekken, wanneer ze in elkaar stuikt en haar kind verliest.

Enkele maanden later zijn de Bartels naarstig op zoek naar een kindermeisje voor de intussen geboren Joe, wanneer Peyton zichzelf komt aanbieden, zonder evenwel iets over haar achtergrond te vertellen. In plaats van voor de directe bloedwraak kiest Peyton echter voor een veel subtielere aanpak. Er begint vanalles mis te lopen in het huishouden van de Bartels: Peyton stookt hun dochter Emma (Madeline Zima) op tegen haar ouders, de baby wil niet meer eten, en wanneer de femme fatale-eigenschappen van Peyton op Michael geen invloed schijnen te hebben, doet ze alle moeite van de wereld om hem in een comprommiterende situatie met zijn ex-lief Marlene Craven (Julianne Moore) te brengen. De enige die door heeft dat Peyton niet echt een charitatieve motivatie heeft om in het huishouden van de Bartels te komen helpen, is de lichtjes mentaal achterlijke klusjesman Solomon (Ernie Hudson). Maar wie gelooft er nu een halve gare? Beetje bij beetje trekt Peyton het net rond de Bartels dicht, en al wie haar daarbij in de weg staat, moet eraan geloven.

The Hand That Rocks The Cradle is een redelijk goeie thriller van de hand van Curtis Hanson (LA Confidential) met weliswaar een niet zo intricate plot, maar wel een mooie meerdimensionale karakteropbouw. Zo kan je natuurlijk de daden van Peyton niet goedkeuren, maar kan je als kijker wel meeleven met haar verdriet dat uiteindelijk tot haar waanzin leidt. Rebecca De Mornay is de laatste jaren wat selectiever op haar rollen geworden dan in het begin van de jaren '90 (The Three Musketeers, Backdraft, ...). De laatste "grote" prent waar ze in te bewonderen was, was Identity, als we even het Hilary Duff-vehikel Raise Your Voice niet als een ernstige film beschouwen. Ze acteert in deze film heel beheerst en geeft op geloofwaardige manier gestalte aan haar schizofrene persoonlijkheid. Eén typische scène waarin je ze met de twee lagen van haar karakter omgaat, is die waarin ze heel beheerst de toiletten opzoekt en daar een woede-uitbarsting ondergaat waar je als kijker de rillingen van krijgt. Alleen in de afwikkeling van het laatste kwartier gaat ze met haar vertolking eigenlijk compleet over de top. Een andere aangename verrassing in de cast is de vaak onderschatte Ernie Hudson als de geestelijk minderbedeelde tuinman Solomon. Wat The Hand That Rocks The Cradle zeker genietbaar maakt is het feit dat de ingrediënten voor deze thriller alledaagse situaties zijn, en dat regisseur Hanson zich zeker niet in de meest onmogelijke bochten moet wringen om zijn verhaal verteld te krijgen. Door tal van kleine prikken weet Peyton het privé-leven van de Bartels volledig overhoop te gooien, en veel van die "ongelukjes" worden ons op een ietwat voorspelbare, maar zeer beeldrijke manier aangebracht. Hanson teert daarbij nogal wat op het feit dat wij als kijker méér weten dan de personages; een simpel maar doeltreffend en beproefd recept, waardoor we de huiselijke, vertrouwde omgeving van de Bartels geleidelijkaan zien veranderen in een dodelijke muizenval. Stilistisch zitten er dan ook nogal wat Hitchcock-invloeden in de film, zeker wat betreft de camerastandpunten (de serre bijvoorbeeld).

BEELD EN GELUID
Deze film was reeds vanaf bij de lancering van de dvd verkrijgbaar in regio 2, echter alleen in een niet Nederlands ondertitelde UK-versie. Buena Vista heeft - zoals ze al eens meer met hun budget-titeltjes doen - deze film ineens in hun budgetcollectie heruitgebracht mét Nederlandse ondertiteling, maar aan de kwaliteit van de transfer hebben ze niet geraakt. Wat in dit geval een belangrijk minpunt is: het beeld heeft weliswaar de juiste verhouding (1.85:1), maar staat niet anamorfisch op de schijf. De scherpte is minimaal, met het contrast is het zielig gesteld, en alhoewel dit van nature een zeer donkere film is, zijn de kleuren veel te donker geschakeerd; het kijken wordt zelfs op de duur vermoeiend. Met het geluid is het al niet beter gesteld: de Engelse Dolby Surround 2.0-track is al even gedateerd als het beeld, bevat weinig tot geen dynamiek, en de schrikmomenten worden nauwelijks tot niet door de audiotrack ondersteund. De dialogen klinken nogal schel, maar wat ons helemaal over de rooie heeft doen gaan is de in de eerste vijf minuten van de film ronduit vals klinkende muziek - de dierenbescherming rukt tegenwoordig voor minder uit.

EXTRA'S
Zal het U na de bespreking van beeld en geluid verbazen als we hier nog aan toevoegen dat deze disc geen bonusmateriaal bevat? Waarschijnlijk niet.

CONCLUSIE
The Hand That Rocks The Cradle is een redelijk stevige thriller, gepresenteerd met een transfer die hetzelfde is gebleven als bij de lancering van de dvd. Technisch minderwaardig!


cover




Studio: Buena Vista

Regie: Curtis Hanson
Met: Annabella Sciorra, Rebecca De Mornay, Matt McCoy, Ernie Hudson, Julianne Moore, Madeline Zima

Film:
7,5/10

Extra's:
0/10

Geluid:
4/10

Beeld:
3/10


Regio:
2

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1992

Leeftijd:
12

Speelduur:
106 min.

Type DVD:
SS-SL


Beeldformaat:
1.85:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Surround 2.0,
Italiaans Dolby Surround 2.0,
Duits Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• geen

Andere recente releases van deze maatschappij