:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> INCREDIBLES, THE
INCREDIBLES, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2005-03-16


FILM
De gloriedagen van de anonieme, gemaskerde superhelden, die in de jaren '60 de misdaad bestreden, zijn over. Nadat Mr. Incredible alias Bob Parr (Craig T. Nelson) een proces aan zijn broek gesmeerd heeft gekregen nadat hij iemand gered heeft die feitelijk zelfmoord wilde plegen - je moet het lef maar hebben hè - volgen de processen elkaar in sneltreinvaart op. De overheid heeft daarom een soort van relocatieprogramma opgezet, die de voormalige superhelden een andere identiteit aanmeet én hen vrijstelt van rechtsvervolging, als ze maar beloven hun superheldentruucjes nooit of te nimmer meer uit te halen. Dus vinden we Bob terug als een minimum wage slave, die voor een verzekeringsmaatschappij zoveel mogelijk kleine garnalen moet leegpersen. Bob is intussen wel getrouwd met Helen (Holly Hunter), ook in haar een superheldin met als pseudoniem Elastigirl, een naam die ze te danken heeft aan haar euh, buigzaamheid. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.



Terwijl Helen zo goed mogelijk probeert om hun dochter Violet (Sarah Vowell), die zich onzichtbaar kan maken en beschermende krachtvelden kan oproepen, en zoon Dash (Spencer Fox), die probleemloos elke geluidsbarrière doorbreekt, af te leren om hun superkrachten te gebruiken en hen smeekt om zo goed mogelijk in de grijze massa te mengen, gaat Bob er met zijn vroegere kameraad Frozone (Samuel L. Jackson) nog regelmatig op uit om anoniem heldendaden te verrichten. Maar het wordt hoe langer hoe linker. Wanneer Bob ontslagen wordt, krijgt hij van tussenagente Mirage (Elizabeth Peña) een wel heel aanlokkelijk aanbod om voor een exuberant groot bedrag een op hol geslagen op het afgelegen Nomanisan Island (hebt U hem?) gevechtsrobot te temmen. Bob maakt Helen wijs dat hij voor zijn werk op congres moet; intussen bestelt hij bij de befaamde modeontwerpster Edna Mode (Brad Bird) een nieuw ensemble kostuums voor de hele familie. Ze zullen het nodig hebben, want een nieuwe aartsschurk bedreigt de samenleving. Zijn naam is Syndrome (Jason Lee), en hij heeft nog een serieus ei te pellen met Mr. Incredible.



Zes ongelofelijke animatiefilms op rij afleveren zonder noemenswaardige uitschieters naar onder toe, het is niet iedereen gegeven. De ongelofelijke studio Pixar, pioniers van de computeranimatie, is het weliswaar gelukt. Na de beide Toy Story-films, A Bug's Life, Monsters Inc. en Finding Nemo is deze The Incredibles alweer een artistiek en commercieel schot in de roos. The Walt Disney Company moet des te meer met lede ogen aanzien dat Pixar creatief ongelofeljk boven hun eigen hoofd is uitgegroeid, en het zal des te erger aankomen dat na de volgende film, Cars, de ongelofelijke samenwerking definitief afgelopen is. Het feit dat Disney nu ongelofelijke paniekvoetbal aan het spelen is, hun klassieke animatieafdeling na Home On The Range heeft opgedoekt - deden ze hetzelfde maar eens met hun Europese crapquel-fabriekje - en ze hun heil zoeken in computeranimatiefilms van eigen makelij, zoals het in productie zijnde Chicken Little, spreekt ongelofelijke boekdelen. De ongelofelijke expertise zit echter bij Pixar en nergens anders; wat van het kleine bedrijfje dat onder de vleugels van Apple Computers is uitgegroeid tot een ongelofelijk mega-succes alleen maar een meer begeerlijke huwelijkspartner maakt voor de kandidaat-productiemaatschappijen.



En ondanks die ongelofelijke overschot van talent die in de Pixar-animatiestudio's ronddwaalt, hebben voor deze The Incredibles oudgedienden John Lasseter en Andrew Stanton een stapje opzij gezet, en is de ongelofelijke Brad Bird aan boord gehesen als regisseur. Bird maakte met succes carrière bij de ongelofelijke monsterhit van 20th Century Fox van het laatste decennium, The Simpsons, alvorens voor Warner via de kritisch ongelofelijk geacclameerde klassieke animatiefilm The Iron Giant nog meer bekendheid te hebben verworven. De jaren '50 en '60 zijn blijkbaar het geliefde biotoop van Bird, want ook The Incredibles is oververzadigd met referenties naar de vele films en series over gemaskerde helden die in dat era schering en inslag waren. De vele "oude" fragmenten in de film, compleet met ongelofelijk gebrekkige audio-en videokwaliteit, zijn meer dan een duidelijke knipoog voor de nostalgici onder ons. Bird voegt daar nog zijn ongebreidelde fantasie aan toe om de link te leggen naar hedendaagse situaties, zoals het onderduik-programma van de anonieme superhelden en de plaag van liability suits die in Amerika schering en inslag zijn. En op verzekeraars heeft Bird het blijkbaar ook al niet begrepen. Soms gaat Bird toch iets te plat op de buik door in zijn film per sé een moraal te willen steken over het belang van familiewaarden, hetgeen een beetje haaks staat op de ongelofelijk chaotische stijl van zijn film. Maar 111 minuten het publiek amuseren met een stukje eye candy als dit is een ongelofelijke prestatie, en voor de volgende computeranimatiefilms zijn de standaarden alweer een stukje verlegd. Dit is overigens de eerste film van Pixar waarin mensen duidelijk de hoofdrol spelen, in plaats van speelgoed, vissen of harige monsters. Had men hier geprobeerd om realistische animaties van te maken, dan zou The Incredibles ongelofelijk op zijn bek zijn gegaan. De figuren zijn op zijn zachtst gesteld een bende ongelofelijk vreemde creaturen, met lichaamsverhoudingen die langs geen kanten kloppen, superhelden die ongelofelijke akrobatieën uithalen en een hoop rekwisieten die allemaal uit rubber schijnen te zijn gemaakt, getuige de dynamika waarmee ze tegen elkaar knotsen. Deze cartooneske leidt tot ongemeen grappige effecten, zoals het kleine autootje waar Bob Parr zich mee verplaatst en waar de kolos amper in kan, die de film ongelofelijk veel pit meegeven.



Dat The Incredibles een grote film zou worden, konden we al bijna aflezen aan de verzorgde teaser trailer - naar goede Pixar-traditie een stuk animatie die niet uit de film zelf afkomstig is - waarin Mr. Incredible ter hulp wordt geroepen, maar een ongelofelijk heroïsch gevecht moet leveren om zijn broeksriem dichtgeknoopt te krijgen. Even zag het er nochtans naar uit dat de film het daglicht niet zou zien. Steen des aanstoots was het personage Elastigirl, op wiens naam een copyright rust bij DC Comics, die in de jaren '60 een stripreeks, Doom Patrol, hadden lopen waarin een personage met toevallig dezelfde naam figureerde. Uiteindelijk werd met Pixar het compromis bereikt, opdat ze niet de hele film zouden moeten herwerken, dat de naam "Elastigirl" in de film zelf mocht blijven gebruikt worden, maar moest verdwijnen van alle afgeleide merchandising-producten, waarin de echtgenote van Mr. Incredible onveranderlijk wordt aangeduid als "Mrs. Incredible" - let er maar eens op bij uw volgende bezoek aan de speelgoedwinkel. We vermoeden niet dat Brad Bird zo zijn eigen project, waar hij overigens al van in de jaren '90 op aan het broeden is, zou hebben willen afschieten; eerder is het kenmerkend voor de ongelofelijke manier waarop Bird zich heeft ingeleefd in de superhelden-doctrine van weleer. De referenties naar films en strips uit het genre is niet te tellen; zo opereert Mr. Incredible in Metroville, duidelijk een samentrekking van Metropolis en Smallville. Mirage lijkt niet toevallig uit Storm uit X-Men, één van de terloops vernoemde collega's van Mr. Incredible, Gazerbeam, lijkt wel heel erg op zijn tweelingbroertje Cyclops uit dezelfde film-en stripreeks, en de centrale computer van Mr. Incredible's aarts-nemesis Syndrome is duidelijk een knipoog naar de Cerebro. Maar de ingevoegde homages parodiëren bijvoorbeeld ook op onschuldige manier oud-medewerkers van Disney Frank Thomas en Ollie Johnston, die op het einde een kleine cameo vertolken.



Ook het aan boord gehesen personeel is weer ongel... euh, bijzonder goed gekozen. De rol van Mr. Incredible wordt vertolkt door oudgediende Craig T. Nelson, terwijl Elastigirl gevoicet wordt door voormalig oscarwinnares Holly Hunter (The Piano). In de rol van Frozone herkent U waarschijnlijk zonder problemen Samuel L. Jackson, en Mirage werd ingesproken door Elizabeth Peña. Nog een opmerkelijke naam in de voice cast is die van auteur/regisseur Brad Bird zelf, die gestalte geeft aan Edna Mode, een karikatuur van de legendarische kostuumontwerpster Edith Head. De muziek werd verzorgd door Michael Giacchino, die onder meer ook de vaste huiscomponist van de TV-reeks Alias is.



Dynamisch! Energiek! Krankzinnig! Van de pot gerukt! Het zijn maar enkele begrippen om deze film mee te beschrijven. De (zoveelste) Oscar voor Pixar is met deze film een feit, maar gezien de manier waarop de kloof met de naaste concurrenten alsmaar groeit, is het niet moeilijk om in te zien hoe dat komt.




Pagina: 1 - 2
cover




Studio: Buena Vista

Regie: Brad Bird
Met: Craig T. Nelson, Holly Hunter, Samuel L. Jackson, Jason Lee, Spencer Fox, Sarah Vowell, Elizabeth Peña, Brad Bird

Film:
9/10

Extra's:
8/10

Geluid:
9/10

Beeld:
10/10


Regio:
2

Genre:
CGI-animatie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2004

Leeftijd:
6

Speelduur:
111 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
2.39:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1 EX
Vlaams Dolby Digital 5.1
Nederlands Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• Geanimeerde menu's
Disc 1:
• Cross-promotionele trailers,
• Inleiding,
• Preview "Cars",
• 2 audiocommentaartracks
Disc 2:
• Inleiding,
• Kortfilm "Jack Jack Attack",
• 6 verwijderde scènes,
• 2 behind the scenes-documentaries,
• Bloopers,
• Gallerij,
• Trailers,
• "The Adventures Of Mr. Incredible And Friends" met commentaar,
• NSA Files,
• Kortfilm "Boundin'",
• Index-menu,
• 6 easter eggs

Andere recente releases van deze maatschappij