:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> FLINTSTONES, THE - SEIZOEN 1
FLINTSTONES, THE - SEIZOEN 1
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2005-04-05
SERIE
Welkom in Bedrock, 2500 zielen. In deze ultieme trip naar de oertijd, geconcipieerd in het brein van tekenfilmlegendes William Barbera en Joseph Hanna, hebben de holbewoners beschikking over alle modern comfort uit de jaren '60, zij het wel dat de meeste uitvindingen alleen maar werken door de actieve inbreng van allerlei prehistorische dieren. In deze wereld volgen we de belevenissen van de vuilgebekte minimum wage slave Fred Flintstone (Alan Reed), de voorvader van Homer Simpson, die zijn dagen slijt met - zo weinig mogelijk - te werken als dinosaurus-kraanmachinist in een steengroeve, en daarnaast zowat alle bestaande ondeugden in zijn persoon verenigt. Fred is een onbeschoft, ruw, lui, seksistisch varken, een veelvraat en niet van de verstandigsten. Toch heeft hij een peperkoeken hartje en kan hij rekenen op de onvoorwaardelijke steun van zijn vrouw Wilma (Jean Vander Pyl), alhoewel het voor Fred meer een levenswijze is geworden om zijn hair brain schemes om snel rijk te worden of om zijn willetje door te drijven, voor zijn vrouw verborgen te houden. Overigens niet vaak met succes. Freds tegenpool is zijn beste vriend en buurman Barney Rubble (Mel Blanc), een klein maar altijd goedlachs opdondertje, die zich in zijn enthousiasme vaak laat meeslepen door zijn impulsieve buurman. Wanneer Barney weer eens kletterende ruzie met Fred heeft, is het vaak zijn vrouw Betty (Bea Benaderet), tevens de beste vriendin van Wilma, die achter de schermen de brokken moet lijmen.



Begin jaren '60 zat de animatiewereld in Hollywood in crisis. Hanna en Barbera moesten lijdzaam toezien hoe hun prijsbeesten Tom en Jerry door andere studio's inhoudelijk ten gronde werden gericht, en op het oppermachtige Disney na was er geen enkele andere filmstudio die het aandurfde om veel middelen te steken in tekenfilms. Met bescheiden middelen wisten Hanna en Barbera het intussen klassiek geworden zaterdagochtendblok te vullen met enkele nieuwe geesteskinderen zoals Yogi Bear. Het animatierecept was zeer eenvoudig: de figuurtjes bewogen nauwelijks met hun ledematen, zodat het grootste deel van de animatiecellen ad nauseam konden gerecycleerd worden, de achtergronden werden telkens opnieuw gebruikt, en de humor die bij Tom en Jerry een sterke visuele component bezat, verschoof in zwaartepunt naar de inhoud, en dan vooral de (veel goedkopere) dialogen. Op een dag beseften de heren tekenfilmmakers dat hun cartoons meer weg begonnen te hebben van een sitcom, en dat de stap naar een dergelijke tekenfilm in prime-time - theoretisch gezien voor volwassenen, maar in praktijk voor de hele familie - nog maar een kleintje was. Na een korte discussie over in welk tijdvak deze sitcom moest plaatsvinden, werd al snel besloten om een cartoonesk tijdsbeeld van de oertijd te schetsen, en The Flagstones, die kort daarop werden herdoopt tot The Flintstones, waren geboren. Tot ieders verbazing liep de reeks zes seizoenen door, en was met 166 afleveringen de langstlopende animatiereeks in prime-time, een record dat pas door de komst van The Simpsons sneuvelde.



The Flintstones is een parodie op het moderne jaren '60-leven, bekeken door de bril van een niet al te snuggere bouwvakker, Fred, de impulsieve, goedlachse maar ook zeer koppige en conservatieve pater familias. De seksistische manier waarop hij Wilma als vrouw aan de haard houdt, zou nu terecht in progressieve kringen deiningen veroorzaken, maar hey, it's the sixties! Fred brengt elke week zijn loonzakje braaf naar huis, leeft naar de momenten toe waarop hij met Barney zich kan gaan uitleven op de bowlingbaan, maar meer dan eens laten de makers toch uitschijnen dat de familie Flintstone het financieel niet al te breed heeft. Fred is dus een makkelijk slachtoffer om zich zonder nadenken voor allerlei wagentjes te laten spannen waarmee hij snel rijk zou kunnen worden. Meestal leidt dit tot kletterende ruzie met Wilma, gevolgd door Fred die het deksel op zijn neus krijgt - en en passant Barney mee bij zijn idiote plannetjes heeft betrokken -, Wilma en Betty die de brokken lijmen, en uiteindelijk Fred en Barney die met hangende pootjes terugkomen. Blijkbaar kon deze anti-held op veel sympathie (of was het medelijden) bij het publiek rekenen; Fred Flintstone werd een begrip, ook in termen van commercialisering. Het eerste seizoen was echter nog duidelijk voor de makers een gelegenheid tot aftasten hoe ze hun universum vorm zouden geven. Zo werkt Fred in deze reeks nog niet voor het semi-reguliere weerkerende personage van Mr. Slate, maar staat hij op de hiërarchische ladder van de steengroeve de ene keer naast en de andere keer onder zijn bowling buddy Joe Rockhead geklasseerd. Fred is na zijn uren bovendien vaak actief betrokken in vrijmetselaarsloge-activiteiten, alhoewel de naam Water Buffaloes in dit eerste seizoen maar één keer expliciet valt. En het grootste verschil met latere reeksen, is dat Fred en Wilma noch Barney en Betty op dit moment al kinderen hebben; de zwangerschap en geboorte van Pebbles en de komst van het adoptiezoontje van de Rubbles, Bamm-Bamm, wordt in de latere seizoenen nog uitvoerig beschreven, waardoor er ook een rode draad in de afleveringen werd opgenomen. Wie al wel vanaf de eerste aflevering van de partij was, was Dino, de dinosaurus-hond van Fred, die altijd vol geestdrift zijn baasje omver walst op het einde van de drukke dag.



Met erg voorspelbare en melige moppen en zeer goedkope animatie hebben Hanna en Barbera toch het maximum uit hun reeks weten te putten. Veel daarvan is te danken aan het rijke karakter dat de vier vaste stemacteurs aan hun personages hebben toegevoegd. Vooral Mel Blanc, ook bekend voor zijn stemmenwerk voor onder meer Bugs Bunny, heeft in het begin duidelijk de juiste toon van zijn interpretatie van Barney Rubble nog niet te pakken, en halverwege het seizoen verlaagt de stem van deze laatste plots een octaaf, totdat Barney de stem krijgt die we van hem gewoon zijn. Op animatie moest de laatste cent in tweeën gebeten worden, en de klassieke tekenfilmtrucjes, zoals het hergebruiken van de achtergrond, dezelfde scène ook nog eens in spiegelbeeld tonen, de veelvuldige herhalingen en de beperkte mobiliteit van de ledematen, vinden we allemaal veelvuldig terug. Waar duidelijk niet op bespaard werd, was op de creativiteit van de schrijvers, die met alsmaar waanzinnigere uitvindingen, zoals stofzuigende baby-olifanten, vogels wiens bek dienst doet als pickupnaald en scherpgetande reptielen die, af en toe een streepje sarcastisch commentaar spuiend, hun taak als keukentoestellen allerlei vervullen, elke week het publiek weer wisten te vermaken.

AFLEVERINGEN
1. The Flintstone Flyer
Barney verstoort Freds zondagse slaapje met het geknutsel aan zijn zelfontworpen vliegmachine. Wanneer het ding echter inderdaad blijkt te kunnen vliegen, is Fred er als de kippen bij om met de eer te gaan lopen. In plaats van hun vrouwen te vergezellen naar de opera, komt het ding bovendien handig van pas om achter hun rug om in de plaats daarvan te gaan bowlen. Fred veinst daarom een hersenschudding...

2. Hot Lips Hannigan
Fred moet voor een benefiet een nummer voorbereiden, en hij heeft gekozen voor een goocheltruc. Hij is in de waan dat hij Wilma en Betty écht heeft weggetoverd, en wil van de gelegenheid gebruik maken om samen met Barney naar een concert van Hot Lips Hannigan te gaan. Hannigan is een oude schoolmakker van Fred, en hij laat Fred een nummer meezingen, wat tot hysterische taferelen bij het vrouwelijk publiek leidt. En wat erger is: Wilma en Betty zijn hen in vermomming gevolgd.

3. The Swimming Pool
Fred en Barney maken ruzie over een biefstuk die Fred heeft gekocht en Barney zou hebben ingepikt. Fred wil niet meer met Barney spreken, totdat hij verneemt dat zijn buurman een zwembad aan het bouwen is. Hij krijgt Barney zelfs zo ver om het zwembad voor de helft op zijn grond te bouwen. Maar het gemeenschappelijke zwembad wordt al gauw een onderwerp van twist.

4. No Help Wanted
Zonder medeweten van Barney is Fred bij diens baas gaan pleiten voor opslag, terwijl hij zich voordeed als Barney's agent. Freds initiatief heeft wel het omgekeerde effect teweeg gebracht: Barney is stante pede ontslagen. Fred voelt zich schuldig, en via de connecties op de golfclub kan hij Barney aan een nieuwe job helpen. Die nieuwe job blijkt echter het inbeslagnemen van niet-afbetaalde goederen te zijn. En Barney's eerste opdracht is Freds televisietoestel te confisqueren.

5. The Split Personality
Fred is woedend op Barney omdat die het laatste flesje frisdrank heeft leeggedronken. Hij wil het flesje terughalen, maar drinkt in de plaats een flesje simonis leeg. Hij krijgt bovendien de fles nog op zijn hoofd ook; na de klap verandert hij plots in een welgemanierde gentleman. Spijtig genoeg voor de mannelijke helft van Bedrock groeit Fred bij de vrouwen al snel uit tot dé na te streven standaard. Barney belooft de zaak in orde te brengen: hij meent dat het enige tegenmiddeltje - het is tenslotte een cartoon - een tweede klap op Freds hoofd is.

6. The Monster From The Tar Pits
Bedrock staat in rep en roep wanneer een Hollyrock-ploeg neerstrijkt om een horrorfilm (met een flink B-gehalte) komt inblikken - die vooral niet te veel mag kosten - met als grote sterren Gary Granite (klinkt als...) en Wednesday Tuesday (of was het nu tóch Tuesday Wednesday)? Ongeveer iedereen staat in de rij om een figurantenrolletje te bemachtigen, behalve Fred, die al dat gedoe met filmsterren maar niks vindt. Uitgerekend hij wordt echter uitgekozen om de titelrol te spelen. Alhoewel: de titelrol - het monster uit de teerputten - is eigenlijk de rol van Gary Granite, en Fred mag, compleet met rubberen monsterkostuum, als stand-in fungeren wanneer Granite de scène in kwestie te gevaarlijk of te vettig vindt; het pad naar het sterrendom is bezaaid met scherpe stenen...

7. The Babysitters
Barney heeft van zijn baas kaartjes losgepeuterd van een belangrijke boksmatch. Helaas heeft Wilma voor de twee jongens al andere plannen: zij en Betty gaan samen met een vriendin, Edna, naar de finale van een bridge-toernooi, en Fred en Barney moeten op Edna's baby passen. Zelfs een stapel snacks kan Fred niet paaien, en als de wedstrijd bovendien in het gebied waar ze wonen niet op de kabel schijnt te komen, is het kot helemaal te klein. Fred komt daarom weer met een uiterst halfbakken idee voor de dag: hij en Barney gaan - met de baby aan de hand - bij een collega inbreken die de bewuste sportuitzending wél op tv kan ontvangen.



8. At The Races
Fred en Barney krijgen te horen dat hun favoriete biljart-taverne te koop staat. De zaak is een echte goudmijn, en voor 2000 $ een koopje. Probleem is dat Fred natuurlijk dat geld niet heeft. Hij zet daarom zijn hele wedde van een week (50 $) in bij de dinosaurusraces, op een dino die bij de bookmakers 40 tegen 1 staat. Om tegen Wilma te kunnen verantwoorden dat hij die week geen geld binnenbrengt, doet hij alsof hij onderweg naar huis overvallen is.

9. The Engagement Ring
Barney heeft eindelijk voor Betty de verlovingsring gekocht - op afbetaling - waar hij vroeger nooit het geld voor heeft gehad, zo één met een kanjer van een diamant in. Hij vertrouwt het kleinood toe aan Fred. Die verstopt de ring in een pot bloem, omdat, als Wilma de ring ziet, ze het toch dadelijk zal gaan overbrieven bij Betty. Spijtig genoeg heeft Wilma net het briljante idee om voor het eerst in jaren een taart te bakken...

10. Hollyrock, Here I Come
Wilma en Betty hebben een reis naar Hollyrock, het mekka van de filmindustrie gewonnen. Alleen: de reis is maar voor twee personen, dus ofwel moeten Fred en Wilma thuisblijven, ofwel Barney en Betty. De vrouwen spelen het echter slim en zorgen ervoor dat zij met zijn tweeën kunnen gaan en de mannen thuisblijven. Aanvankelijk ziet Fred er geen graten in - alle dagen de bloemetjes buitenzetten en niet naar huis moeten - maar na twee dagen beginnen hij en Barney hun vrouwen te missen. Ze vliegen hen achterna, en komen daar tot de vaststelling dat Wilma is aangezocht voor een toneelstuk om een verdrukte vrouw te spelen die door haar man als een stuk vuil wordt behandeld. Wanneer de producent Fred ziet, krijgt die prompt de mannelijke rol aangeboden in het naar hem vernoemde stuk, "The Frogmouth".

11. The Golf Champion
Na veel zwoegen en zweten wint Fred het golftoernooi van zijn loge. Voorzitter Barney, die nota bene in de voorzitterszetel is gehesen door Fred zelf, is echter een campagne aan het voeren om de achterstallige ledenbijdragen te incasseren. Fred blijkt een maand achter te staan met de betalingen, en zo lang hij zijn poef niet afbetaalt, krijgt hij zijn beker niet. De twee beginnen naar goede gewoonte belachelijk veel ruzie te maken, en halen bij elkaar alles terug wat ze van elkaar ooit geleend hebben. Tijd voor Wilma en Betty om achter de rug van de heren om een verzoeningspoging op touw te zetten.

12. The Sweepstakes Ticket
Fred heeft een lot van de loterij gekocht; aan Barney, die op zwart zaad zit, heeft hij beloofd om de helft aan hem te schenken als ze iets winnen. Barney biedt bovendien aan om het lot te verstoppen, want als Wilma het lot vindt, gaan de dames ongetwijfeld op koopjesjacht. De dames hebben echter zelf ook een loterijticket gekocht, en de loten geraken omgewisseld. NB. Een heel groot deel van de plot is een rechtstreekse doorslag van aflevering 9, The Engagement Ring, nu met de rollen van Fred en Barney omgewisseld.

13. The Drive-in
Fred en Barney zijn allebei hun werk als minimum wage slave beu, en ze nemen een drive-in restaurant over. Ze besluiten uiteraard om het volgende in hun oneindige reeks halfdoorbakken ideeën geheim te houden voor hun vrouwen. Voor ze het weten staan er echter twee dansende serveersters voor hun deur die voor de vorige eigenaar van de drive-in hebben gewerkt, en graag hun oude job zouden terugkrijgen.

14. The Prowler
Een inbreker maakt Bedrock onveilig; Betty neemt daarom judolessen, wat voor Fred de aanleiding is om Barney uit te kunnen lachen als een watje dat zichzelf niet kan verdedigen. Fred is dan ook niet dadelijk tevreden dat Wilma óók van zin is om judolessen te nemen. Om Betty voor eens en voor altijd van haar judo-complex af te helpen, gaat Fred, vermomd als de inbreker, haar 's nachts de stuipen op het lijf jagen. Helaas zit Betty intussen al bij les vijf, en kan al flink haar mannetje staan. En alsof het nog niet erg genoeg is dat Fred de rammeling van zijn leven krijgt, daagt plots de echte inbreker ook nog op.



15. The Girls Night Out
Wilma en Betty klagen bij hun respectievelijke echtgenoten dat ze als huisvrouw nooit eens een avondje uit kunnen. Fred en Barney nemen hen daarom mee naar een kermis, waar de heren blijkbaar veel meer verzot op zijn dan de dames. Fred neemt er een plaatje op, en wanneer het ding in de handen van een platenproducer terecht komt, wordt Fred van het ene ogenblik op het andere een tieneridool. Samen met echtgenote en buren gaat Fred op tournee - meer avondjes uit dan de dames eigenlijk initieel voor ogen hadden. En daar komt dan nog eens bij dat ze elke avond Fred moeten horen zingen...

16. Arthur Quarry's Dance Class
Wilma heeft van een schoolvriendin vier vrijkaartjes gekregen voor een zeer mondain galabal. Toch willen Fred en Barney ten allen prijze vermijden om te moeten gaan. Ze kunnen namelijk geen van beiden dansen, en willen op het bal niet afgaan als een gieter. Ze schrijven zich zonder medeweten van de vrouwen in voor een stoomcursus dansen. Om elke avond een reden te kunnen hebben om van huis te zijn, melden ze zich bij de vrijwillige brandweer - feitelijk een mannenclubje dat hiermee een perfect alibi heeft verzonnen om elke avond de deur uit te kunnen zijn, want in een stenen stad als Bedrock is er nooit brand.

17. The Big Bank Robbery
Twee bankrovers zijn er met 86.000 $ vandoor. Net op het moment dat Fred in de tuin van Barney in de hangmat ligt te mijmeren over hoe het zou zijn als hij stinkend rijk zou zijn, werpen de twee bandieten, op de vlucht voor de politie, de zak met geld op zijn kop. Fred wil aanvankelijk zijn fortuin niet met Barney delen - het was Barneys tuin, maar het was Freds hoofd - maar wanneer de vrouwen op de hoogte geraken van het voorval, raden ze Fred nogal met zachte dwang aan het geld terug te brengen naar de bank. Die heeft immers een beloning uitgeloofd voor de eerlijke vinder. Helaas worden Fred en Barney onderweg naar het bankkantoor verkeerdelijk voor de overvallers gehouden.

18. The Snorkasaurus Hunter
Fred schrikt zich een bult wanneer hij bij de slager te horen krijgt dat de dinosaurus-koteletten alweer in prijs zijn gestegen. Hij weet Wilma, Barney en Betty ervan te overtuigen om op het budget te kunnen besparen door te gaan kamperen in open lucht en zelf op hun voedsel te jagen. Na een heikele tocht met een moedwillige caravan bereiken ze eindelijk het jachtgebied, en Barney en Fred gaan op jacht naar een zeer eigenswijze Snorkasaurus.

19. The Hot Piano
Fred doet opzettelijk tegen Wilma alsof hij zijn huwelijksverjaardag is vergeten, en dit ondanks de vele hints die Wilma in het rond strooit. Fred is in werkelijkheid van plan om zijn geliefde een piano cadeau te doen om haar een serenade te kunnen brengen. Hij weet een mooi exemplaar, een Stoneway (!), op de kop te tikken, en probeert samen met Barney het ding in het geheim het huis binnen te smokkelen. Helaas voor Fred blijkt de piano gestolen te zijn.

20. The Hypnotist
Fred en Barney zijn thuis naar een sportwedstrijd aan het kijken, terwijl Wilma en Betty ten huize Flintstone het optreden van een hypnotiseur volgen. Wanneer de TV-antenne van de Rubbles het begeeft, wil Fred per sé bij hem thuis komen kijken; hij doet de hele hypnose-act af als een portie lulkoek. Hij beweert zoiets namelijk zelf te kunnen, en hij gaat bij wijze van demonstratie Wilma hypnotiseren, die het spelletje meespeelt om Fred een lesje te leren. Ongelukkigerwijs geraakt Barney écht gehypnotiseerd, zodat hij denkt dat hij een hond is.

21. Love Letters On The Rocks
Fred vindt een gedicht van een geheime aanbidder van Wilma, en trekt meteen de conclusie dat Wilma hem bedriegt. Het feit dat Wilma bijzonder geheimzinnig doet omdat ze voor hem een duur horloge heeft gekocht, zorgt er niet meteen voor dat de zaak wordt verhelderd. Terwijl Fred een privé-detective onder de arm neemt, probeert Barney uit te vissen wie de geheimzinnige briefschrijver is, en hij verneemt dat de auteur van de kattebelletjes Fred zelf was, jaren geleden. Spijtig genoeg denkt de privé-detective dat Barney de aanbidder van Wilma is.



22. The Tycoon
Bedrijfsleider A.L. Gotrocks lijkt als twee druppels water op Fred Flintstone. Wanneer Gotrocks zijn telefoontjes eens wil laten voor wat ze zijn, en een dagje de wereld in trekken, zijn zijn twee ondergeschikten de wanhoop nabij: Gotrocks moet immers een belangrijke vergadering voorzitten. Gelukkig stuiten ze op Fred, die zoals gewoonlijk in de steengroeve aan het werken is. Nu Wilma toch een paar dagen naar haar moeder is, lijkt het aanbod om zich een paar dagen voor te doen als Gotrocks heel aantrekkelijk. Spijtig genoeg voor Fred wordt de trip van Wilma afgelast en stuiten zij, Betty en Barney in de stad op Gotrocks, die flink met poen aan het smijten is.

23. The Astr' Nuts
Wilma heeft Fred een levensverzekering laten nemen, en vooraleer het contract in werking treedt, moet hij nog enkele fysieke testen ondergaan. Betty geeft hem en Barney echter het verkeerde adres door, en de twee belanden in de rekruteringskantoren van het leger. Na een paar weken zijn ze de dril zo beu als koude pap; ze laten zich ompraten om als vrijwilligers te dienen voor een geheim project. Niet slim, vooral als ze niet weten wat het project precies inhoudt.

24. The Long, Long Weekend
Fred krijgt een kaartje in zijn bus van Gus Gravel, een oude studiegenoot die een hotelletje aan de zee heeft geopend. Gus zit wel met een probleempje: net in het verlengde weekeinde waarin de geëerde loge der Waterbuffels in zijn hotel neerstrijkt, neemt zijn personeel voltallig ontslag omdat Gus hun lonen op de renbanen heeft vergokt. Onder het mom van Fred, zijn vrouw en zijn buren een gratis vakantie aan te bieden, weet hij ze naar het hotelletje te lokken en te laten inspringen...

25. In The Dough
Wilma en Betty worden voor een kookwedstrijd op televisie geselecteerd. Met hun recept voor een speciale taart maken ze kans op de hoofdprijs, 10 000 $, en ze worden bovendien een week lang in een luxueus hotel in de watten gelegd. Spijtig genoeg krijgen ze alletwee de mazelen, en omdat hij zo node de geldprijs zomaar aan zijn neus ziet voorbijgaan, komt Fred op het idee om zichzelf en Barney als vrouwen te verkleden en de plaats van hun respectievelijke echtgenotes in te nemen. De dames, die zichzelf in quarantaine ten huize Flintstone hebben opgesloten, weten uiteraard van niets.

26. The Good Scout
Fred heeft twee tickets voor een honkbalwedstrijd weten te versieren, maar tegen zijn verwachtingen in heeft Barney andere plannen: hij gaat mee als scoutsleider op kamp om de drie kinderen niet teleur te stellen. Fred is zo gecharmeerd dat hij zich als vrijwilliger opgeeft om mee te gaan. Op één voorwaarde natuurlijk: dat hij de leider mag zijn. Fred blijkt echter niet zo'n groot licht op gebied van kamperen te zijn, alhoewel hij wel zijn uiterste best doet om de kinderen niet teleur te stellen.

27. Rooms For Rent
Op het einde van het loon houden de families Rubble en Flintstone telkens nog een stuk maand over. Fred krijgt het idee om leegstaande kamers te gaan verhuren aan studenten. Jammer genoeg voor zijn ego heeft zijn vrouw Wilma al net hetzelfde idee gehad, en zij en Betty hebben een kamer verhuurd aan muziekstudenten. Bij de Flintstones zit er dus een drummer in huis en bij de Rubbles een pianist. Tot overmaat van ramp blijken de twee klaplopers in natura te betalen...

28. Fred Flintstone: Before And After
Fred is zo trots als een pauw wanneer hij op tv komt in een commercial. Zijn enthousiasme neemt echter experimenteel af wanneer het reclamefilmpje in kwestie over een dieet gaat, en Fred de rol van de dikkerd moet spelen die het dieet niét heeft gebruikt. Wanneer hij en Wilma hun beklag gaan maken over het feit dat de commercial denigrerend is, doet het netwerk een voorstel: als Fred 25 pond kan afvallen, krijgt hij 1000 $ toegestopt.

BEELD EN GELUID
Warner heeft kosten nog moeite gespaard om The Flintstones technisch terug mooi op te poetsen, zoals we niet alleen gewoon zijn van hun filmklassiekers, maar ook van bijvoorbeeld hun Looney Tunes-collecties. Het laatste artefact is niet weggewerkt, en er blijven vooral op het gebied van kleuren nog wat lacunes aanwezig, zoals enkele flikkering in The Golf Champion of rare oscillaties in de kleurbalans in Love Letters On The Rocks. De meeste printbeschadigingen zijn echter verwijderd, en de kleuren zien er fris en levendig uit. Uitsluitend werkend met grote, rudimentaire kleurvlakken en dikke aflijningen is er nauwelijks plaats voor compressie-artefacts. Voor de geluidstrack heeft men geopteerd voor de originele Engelse 1.0-monotrack, wat we in een tijdperk van opgepompte Dolby Digital 5.1-tracks een moedige en verdedigbare keuze vinden; liefhebbers van surroundgeweld laten deze discs best aan zich voorbij gaan, maar de échte connaisseur die zweert bij de originele kwaliteit, zal zijn hartje kunnen ophalen. De monotrack klinkt fris en nergens is er ook maar enige sprake van de vervorming van de muziek of zo. Enkel bij de eerste halve seconde van de openingsgeneriek - die overigens niét het klassieke Meet The Flintstones-thema is, dat pas in seizoen drie zou volgen - schijnt reddeloos verloren te zijn. De ondertiteling is erg goed gedaan, en weet handig rond enkele moeilijk te vertalen woordgrapjes te omzeilen. The Flintstones is kortom hét schoolvoorbeeld hoe je een oudere transfer in zijn waarde laat en toch technisch een goede kwaliteit kan afleveren.



EXTRA'S
De 28 afleveringen van het eerste seizoen staan verspreid over 4 discs met elk 7 afleveringen. Elke disc bevat bovendien een play all-functie, maar de afleveringen zijn verder niet in hoofdstukken onderverdeeld. Het bonusmateriaal is op een 5de disc toegevoegd, en we moeten bekennen dat we er niet dolenthousiast over zijn. De inhoud van het bonusschijfje zou verdraaid passen op een CD, dus waarom deze snippertjes bonusmateriaal niet over de vier andere discs verspreid zouden kunnen zijn, heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat een 5-discset stoerder oogt dan een 4-discset. Ook inhoudelijk kunnen de extra's ons niet overtuigen, maar wellicht heeft men alle kruit nog niet van bij het eerste seizoen willen verschieten, en naar verluidt is er voor het tweede seizoen beterschap beloofd. De menu's zijn erg rudimentair geanimeerd (tja...), maar het is grappig om zien hoe men voor de gelegenheid de letters "dvd" op het afspeeltoestel heeft gebeiteld. Waarom een reeks die in 4:3 is geschoten per sé voorzien is van widescreen-menu's, begrijpen we toch niet helemaal. De eerste documentaire, "About The Flintstones" duurt een vijftal minuten en bevat enkele zeer algemene beschouwingen bij de reeks, alsook korte interviewfragmenten met Hanna en Barbera, waarbij de éne de andere na zovele jaren uitdaagt om uit het hoofd het Flintstones-thema te zingen. De documentaire "Wacky Inventions - Season One" geeft ons in zes minuten een overzicht van welke waanzinnige inbreuken op het dierenwelzijn dit seizoen in de huishoudapparaten verwerkt zitten. De animatietest "The Flagstones - The Lost Pilot" van 2 minuten is de volgende extra; het betreft een uitgewerkte testscène waarin de karakters er nog iets anders uitzien en bijvoorbeeld Fred nog een heel andere stem heeft. De technische kwaliteit van dit historisch document laat uiteraard te wensen over, en de scène in kwestie is uiteindelijk volledig geïntegreerd in de aflevering The Swimming Pool. Onontbeerlijk was dat bij elke aflevering de sponsors - het maagzout Alka-Setzer en een vitaminepil - duidelijk vernoemd werden, en daarvoor werden nog eens apart enkele reclamespots opgenomen, die we ook terugvinden, naast een reeks trailers voor commerciële spin-offs zoals ontbijtgranen, en twee spotjes die duidelijk van latere datum zijn - Pebbles figureert erin - waarin Fred aankondigt dat de show naar een ander tijdstip op de week verschuift. Samen duren de spotjes 5 minuten, sommige zijn nog in zwart-wit en van andere is de geluidsband verloren gegaan. Tot slot krijgen we nog 3 cross-promotionele trailers voor dvd's van Tom & Jerry, Scooby-Doo en Looney Tunes.



CONCLUSIE
Bijna een halve eeuw na hun eerste verschijning op TV is The Flintstones nog altijd goed voor een zalige nostalgische trip. De restauratie van de filmpjes is uitermate geslaagd, en vooral de beeldkwaliteit is gezien de ouderdom, piekfijn. De enige teleurstelling is het zeer beperkte spectrum aan extra's.




cover




Studio: Warner

Regie: Joseph Hanna & William Barbera
Met: Alan Reed, Jean Vander Pyl, Mel Blanc, Bea Benaderet

Film:
7,5/10

Extra's:
2/10

Geluid:
8/10

Beeld:
7,5/10


Regio:
2

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1960-61

Leeftijd:
AL

Speelduur:
709 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
7321931022736


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital Mono 1.0
Frans Dolby Digital Mono 1.0
Italiaans Dolby Digital Mono 1.0
Spaans Dolby Digital Mono 1.0

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, Arabisch, Engels CC
Extra's:
• Documentaire "About The Flintstones"
• Documentaire "Wacky Inventions - Season One"
• Kortfilm "The Flagstones - The Lost Pilot"
• Original Flintstones Spots
• 3 cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij