:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BULLITT S.E.
BULLITT S.E.
Bespreking door: Joris - Geplaatst op: 2005-07-12
FILM
Hollywood-legende Steve McQueen kan zich probleemloos meten met andere grote namen uit de filmgeschiedenis zoals Cary Grant, maar misschien vertoont hij nog de meeste gelijkenis met James Dean. Beide heren waren namelijk verzot op snelheid. McQueen zette nog een stap verder door zijn eigen stunts uit te voeren. Filmproducenten zagen hem liever niet zijn leven op het spel zetten, maar het moet gezegd dat het eindresultaat vaak realistischer overkwam dan films waarbij je het gebruik van stuntmannen overduidelijk kunt zien. In tegenstelling tot Dean was de doodsoorzaak van McQueen niet rechtstreeks te wijten aan zijn drang naar snelheid. De acteur kwam op 50-jarige leeftijd om het leven door longkanker, maar er hangt nog steeds een mysterieuze sfeer rond zijn overlijden. In elk geval kunnen beide sterren vandaag de dag rekenen op de status van cult icoon.



Voor de film Bullitt kruipt Steve McQueen in de huid van politieluitenant Frank Bullitt, die van het gluiperige congreslid Walter Chalmers (Robert Vaugn) de opdracht krijgt een getuige te beschermen. Die getuige vormt de sleutelfiguur in een rechtzaak tegen de georganiseerde misdaad. Er lijkt misschien niets aan voor een geroutineerde agent als Frank Bullitt, maar al tijdens de eerste nacht krijgen de getuige en zijn politiebewaker enkele kogels door het lijf. De twee gewonden worden in allerijl naar het hospitaal gevoerd, maar de getuige bevindt zich in kritieke toestand. Chalmers, wiens carrière afhankelijk is van de getuigenis, schuift de schuld van de schietpartij in de schoenen van Bullitt. Maar onze held is vastberaden dat er meer achter het hele verhaal schuil gaat dan op het eerste zicht lijkt. Dat vermoeden wordt bevestigd wanneer in het hospitaal een nieuwe aanslag op het leven van de getuige plaatsheeft. Tijdens een spannende achtervolging in het hospitaal weet de dader te ontsnappen terwijl de getuige aan zijn verwondingen overlijdt. Bullitt besluit om dat overlijden geheim te houden voor Chalmers zodat hij de ware toedracht kan achterhalen alvorens de zaak wordt gesloten.



Bovenstaande samenvatting wekt misschien de indruk dat je te maken hebt met een doorsnee politiefilm, maar begrijp ons niet verkeerd, want Bullitt heeft meer in zijn mars. Denk bijvoorbeeld aan het enorme realisme en de prachtige opnames van de locaties waar deze film prat op kan gaan. Producer Philip D'Antoni en regisseur Peter Yates legden een sterke nadruk op authenticiteit en deden dat niet alleen op vlak van locaties, maar ook op vlak van het politiewerk en de medische procedures. Zo zie je bijvoorbeeld echte dokters en verpleegsters aan het werk in de hospitaalscènes. Toegegeven, de film bezondigt zich ruimschoots aan een aantal clichés uit het genre waaronder het halsstarrig weigeren om volgens het boekje te werken, de vrij zinloze relatie tussen Frank Bullitt en zijn artistieke vriendin en een aantal ongeloofwaardig overdreven personages. De eerder vernoemde authenticiteit durft de zaak ook hier en daar te vertragen. Peter Yates uitstekende werk op vlak van actie en locaties, wordt een beetje teniet gedaan door zijn beperkte interesse voor de personages. Daarbij steunt hij iets te veel op statische close-ups wat de acteurs beperkt. Naast hoofdrolspelers Steve McQueen en Robert Vaughn, barst de cast van het talent met namen als Robert Duvall en Simon Oakland, maar jammer genoeg krijgen de meesten onder hen niet de kans een blijvende indruk na te laten. Dat wil echter niet zeggen dat je niet ten volle zult kunnen genieten van deze uitstekende actiefilm waarnaast tal van films gewoonweg verbleken. En wat zou een bespreking van Bullitt zijn zonder vermelding van één van de meest legendarische achtervolgingsscènes uit de filmgeschiedenis. Deze scène duurt maar liefst 10 minuten en werd adembenemend vastgelegd d.m.v. handcamera's terwijl de auto's op en neer botsen doorheen de steile straten en drukke kruispunten van San Francisco.

BEELD EN GELUID
De anamorfische transfer met gemiddelde bitrate van 5,90 mb/s oogt uitstekend. Veel scènes spelen zich af in donkere omgevingen en het zwartniveau en schaduwdetail houden daarbij goed stand. Het beeld wordt, op een aantal scènes van langere afstand na, haarscherp weergegeven met levendige kleuren. Licht film grain is zichtbaar doorheen de film, maar draagt op zijn manier bij tot de diepte en dimensie van het beeld. Printbeschadigingen zijn er nagenoeg niet te bespeuren in deze heel stabiele transfer. Het Dolby Surround geluidspoor komt wat onopvallend uit de hoek, maar zorgt toch voor een solide, natuurlijke weergave van de dialogen en is volledig vrij van storingen. Door het gebrek aan dynamisch bereik komen de actiescènes jammer genoeg wat levenloos over, maar we moeten daarbij rekening houden met de respectabele leeftijd die de film ondertussen heeft.



EXTRA’S
Het bonusmateriaal voor deze speciale uitgave staat verspreid over twee schijfjes. Alles is netjes Nederlands ondertiteld en het netjes geanimeerde menu op disk 1 verdient een eervolle vermelding.

Disk 1
De voornaamste extra op het eerste schijfje is het audiocommentaar van regisseur Peter Yates. Dit was zijn eerste film buiten Engeland en dat verklaart ergens de nadruk die hij legt op de filmlocatie San Francisco en de uitdagingen die dat met zich meebracht. Het commentaar maakt een grotendeels geïmproviseerde indruk en durft hier en daar al eens af te dwalen, maar de man zet, ondanks enkele stiltes, zeker zijn beste beentje over. Volgende aan de beurt is de featurette Bullitt: Steve McQueen’s Commitment To Reality (9 min. 49). Het gaat om een korte promo die gemaakt werd tijdens de productie waarbij de betrokkenen op de voorgrond treden. Je ziet een hele reeks beelden achter de schermen met commentaar van onder andere Steve McQueen en Peter Yates. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer het gebruik van echte dokters en verpleegsters bij de hospitaalscènes, de obstakels bij een aantal opnamelocaties en de legendarische achtervolgingsscène. Het bonusmateriaal op disk 1 wordt afgerond met de originele bioscooptrailer (2 min. 45).

Disk 2
Het tweede schijfje lijkt wat mager uitgerust te zijn, maar laat u niet misleiden, want de twee documentaires op deze disk zijn goed voor ongeveer 3 uur kijkplezier. De nieuwe documentaire Steve McQueen: The Essence Of Cool (83 min.) concentreert zich op het leven en de carrière van deze legendarische acteur. Je ziet interviews met onder meer Neile Adams (de eerste vrouw), Sir Richard Attenborough, Norman Jewison, Chad McQueen (de zoon), Peter Yates en Barbara Minty (de weduwe). Vrienden en medespelers blikken terug op hun ervaringen met de grootheid van Steve McQueen doorheen hun carrière. Dit is verplichte kost voor alle fans. Volgende aan de beurt is een documentaire uit 2004 The Cutting Edge: The Magic Of Movie Editing (95 min.). Deze documentaire draait volledig rond het thema van film editing en misschien vraag je jezelf af wat dat in godsnaam met Bullitt te maken heeft, maar vergeet niet dat de film de oscar voor beste film editing in de wacht wist te slepen. Tal van grote namen waaronder Sean Penn, Martin Scorcese, George Lucas, Rob Cohen, Quentin Tarantino, James Cameron, Steven Spielberg en Ridley Scott passeren de revue. Velen onder hen benadrukken het belang van editing en hoe het een sleutelrol speelde bij hun succesfilms. Een uitstekend voorbeeld daarvan is Steven Spielberg die de editing voor Jaws belicht. Kathy Bates neemt de presentatie van deze geweldig gedetailleerde documentaire op zich. Deze extra bevat een schat aan informatie voor iedereen die zich interesseert in het proces rond het maken van films.



CONCLUSIE
Bullitt vormt een lichtpunt uit de wat grijze tweede helft van de jaren ’60 en de eerste helft van de jaren '70 van de filmwereld. Naast een schoolvoorbeeld van film editing, biedt deze film de kijker 2 uur uitstekend entertainment met een legendarische achtervolgingsscène en een interessante plottwist. Warner beloont de mensen, die hun aankoop hebben uitgesteld uit hoop op een betere uitgave, met een degelijke technische presentatie vergezeld van indrukwekkend bonusmateriaal. Dit is een absolute aanrader!


cover




Studio: Warner

Regie: Peter Yates
Met: Steve McQueen, Robert Vaughn, Jacqueline Bisset, Don Gordon, Robert Duvall

Film:
8/10

Extra's:
8/10

Geluid:
7/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Actie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1968

Leeftijd:
12

Speelduur:
109 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Surround 2.0
Frans Dolby Mono 1.0

Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
Disk 1:
• Audiocommentaar,
• Featurette,
• Bioscooptrailer
Disk 2:
• 2 documentaires

Andere recente releases van deze maatschappij