:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> VATEL
VATEL
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-02-26
FILM
Het paleis van de Prins de Condé staat op stelten: koning Lodewijk XIV komt voor een driedaagsbezoek naar zijn kasteel in Chantilly en daarvan hangt veel af voor de financieel zo goed als geruïneerde prins. Er dreigt namelijk een oorlog met Willem van Oranje en mocht de koning hem, De Condé, aanduiden als bevelhebber van zijn leger, dan zou hij eindelijk zijn schulden aan zijn leveranciers kunnen afbetalen. En net die schulden worden torenhoog opgedreven door het bezoek van zijne majesteit. De Condé heeft daarom ook blind een vertrouwen in zijn ceremoniemeester François Vatel (Dépardieu). Die heeft de reputatie dat hij alle mogelijke en onmogelijke situaties voorziet: hij kan taart maken zonder eieren en als er vleestekort is, zorgt hij voor een extraatje in de potten - met als gevolg dat er 's anderendaags wel een paar paarden minder op stal staan, maar kom, alleen een muggenzifter die daar op let. Vatel is van eerder nederige afkomst en was ooit de bediende van de Franse minister Fouquet die door zijn spilzucht in ongenade is gevallen aan het hof. Vatel durft echter ook neen zeggen tegen zijn meesters als hun eisen onredelijk worden, zoals bijv. tegen de homofiele broer van de koning die zijn zinnen heeft gezet op een jongetje uit de keuken.

Opdat de Condé een goede beurt zou maken bij de koning, moet Vatel, ondersteund door een geregeld leger van koks, dienstknechten en loopjongens, een drie dagen en drie nachten durend oogverblindend feest organizeren. Eén en ander wordt al van bij het begin bemoeilijkt door de leveranciers die weigeren om nog langer op de pof te leveren. Vatel kan ze echter aan het verstand brengen dat, als het feest mislukt, Prins de Condé virtueel failliet is en ze hun geld zeker nooit zullen zien.

Tijdens het feest valt Vatel voor de charmes van hofdame Anne de Montausier (Uma Thurman), gezelschapsdame van de koningin, die gecharmeerd geraakt door de nederigheid van de minzame hofmeester. Het persoonlijk welzijn van zijn meester is het hoogste goed voor Vatel, die er zelfs niet voor terugschrikt om zijn enige aardse bezittingen, zijn papegaaiencollectie, op te offeren voor een kwakzalvermiddeltje tegen zijn meesters jicht. Op die manier spaart hij het leven van de kanarievogels van de Montausier, die, nadat ze een nacht met de koning heeft moeten doorbrengen, aan het hof zienderogen in aanzien stijgt. Ook de markies De Lauzun (Tim Roth) heeft zijn zinnen op haar gezet en als zij hem afwijst, koelt hij zijn woede op Vatel.

Oorspronkelijk heeft Vatel het feest goed onder controle, afgezien dan van het weer. Zijn werk wordt echter wel bemoeilijkt door achtereenvolgens de dronken meute vertrouwelingen van de broer van de koning, die de decors voor het avondspektakel afbreken, de levering van gebroken lantaarns en de paarden die op hol slaan door het vuurwerk, waardoor één van Vatels ondergeschikten per ongeluk in een touw verstrengeld geraakt en zichzelf opknoopt. De laatste avond van het banket dreigt echter een fiasco te worden: het grootse visbuffet dreigt te mislukken bij gebrek aan aanvoer van vis. Vatel ondergaat stoïcijns de vele grillen van de hovelingen en moet lijdzaam toekijken hoe zijn creaties, waarin hij zo veel liefde en werk heeft gestopt, door het gevolg van de koning ofwel meewarig worden bekeken, ofwel worden vernield. Zijn wereld stort evenwel in elkaar als hij verneemt dat Prins de Condé, die niet neen durft te zeggen tegen zijn souverein, Vatel heeft ingezet (én verloren) bij een spelletje kaart met de koning.

Het idee lijkt op het eerste gezicht een beetje oppervlakkig en inhoudsloos, maar toch weet Joffé spanning op te bouwen door de nonchalance en de minachting die de zogezegde betere klasse tentoonspreidt t.o.v. zowel materiële dingen als t.o.v. hun ondergeschikten dik in de verf te zetten. Na de vele burleske rollen waarin Dépardieu (toch in zijn Engelstalige films) gecast wordt - veelal in platte komedies - krijgt hij hier de kans om een meer intimistische vertolking ten beste te geven. Op sommige ogenblikken is de pijn van zijn gezicht af te lezen. Van Roland Joffé is het daarentegen alleszins niet de beste film die hij ooit gedraaid heeft - zowel The Killing Fields als The Mission getuigen van meer emotie en doorleefdheid. Het is alleszins een minder obscure film dan die twee (afgezien dan van het tragische einde) en de veelal Europese cast en locaties lgeven de film toch een aparte sfeer die je in de meeste Amerikaanse historische films niet terugvindt. En over historiek gesproken: er is bijzonder veel aandacht geschonken aan de historische correctheid van de film, wat altijd mooi meegenomen is.

BEELD EN GELUID
A-video heeft ons aangenaam verrast met deze release: zowel beeld als geluid zijn opmerkelijk verbeterd t.o.v. de releases die we van het bedrijf tot nog toe gezien hebben. Het beeld is zowaar anamorf, redelijk scherp en de kleuren zijn warm en contrastrijk. Een sporadisch compressiefoutje ontsiert het geheel, maar in zijn totaliteit is het beeld zeker aanvaardbaar en kan het zich zelfs meten met enkele releases van 'grotere' filmmaatschappijen. Wat het geluid betreft: de surroundeffecten op het 5.1-spoor worden slechts zeer zelden gebruikt omdat de film zelf er zich niet toe leent, maar waar ze dan wél worden gebruikt, is de afwerking goed; zie bijv. de vuurwerkscène. De dialoog is overal helder verstaanbaar en de (overigens mooie) muziek van Ennio Morricone is prominent aanwezig en overstemt nergens het geheel.

EXTRA'S
De extra's worden bij A-video hoe langer hoe prominenter, maar kujnnen toch nog beter. Zo is de 30 minuten durende documentaire gewoon een montage van onstage-opnamen. De cast- en crewinformatie bevat dan weer extra enkele interviews met Uma Thurman, Gérard Dépardieu en Roland Joffé. Een pluspunt is dat men eraan gedacht heeft om ze Nederlands te ondertitelen. Voorts bevat het schijfje nog geanimeerde en van muziek voorziene chapter-menu's. Een trailer, wat meer historische informatie en een échte making-of-documentaire hadden deze release evenwel kunnen verrijken.

CONCLUSIE
Vatel is alleszins geen evidente film, maar de natuurlijke vertolkingen en de grote zorg voor de afwerking maken dat je de veelheid van personages erbij neemt. Al bij al één van de betere releases van een kleinere filmmaatschappij en dat is natuurlijk een gunstige evolutie die het beste laat hopen voor de toekomst.


cover




Studio: A-Film

Regie: Roland Joffé
Met: Gérard Dépardieu, Uma Thurman, Tim Roth, Julian Glover, Timothy Spall, Hywel Bennet, Richard Griffiths, Murray Lachlan Young, Arielle Dombasle, Philipinne Leroy-Beaulieu, Marine Delterme, Julian Sands

Film:
7,5/10

Extra's:
5/10

Geluid:
6,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Kostuumfilm

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2000

Leeftijd:
12

Speelduur:
112 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8716777000205


Beeldformaat:
2.35:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Animated menu's
• Interviews met regisseur en cast
• Cast- & Crewinformatie
• Making-of-documentaire

Andere recente releases van deze maatschappij