:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> MATRIX, THE
MATRIX, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2000-10-12
FILM
Ik weet niet aan welk soort verboden sigaretten de gebroeders Wachowski zich hadden vergrepen toen ze het scenario voor The Matrix uitdachten, maar ze zijn erin geslaagd om een volledig origineel idee uit te werken en daarbij alle klassieke conventies van sciencefictionfilms compleet aan hun laars te lappen. De film is erg omstreden; zo werd er enkele maanden geleden het verband gelegd tussen Keanu Reeves die ronddraaft in een donkere trenchcoat en die iedereen overhoop maait en het drama met dodelijke afloop in een school in het Amerikaanse Littleton. De geweldscènes zijn echter zodanig over the top, dat het bij wijlen zelfs grappig wordt.

De film lijkt inderdaad hier en daar op een verfilming van het computerspel Doom, maar bevat naast de nodige portie schieterij en een dosis kung-fu die je alleen in derderangsknokfilms met Jackie Chan of Bud Spencer verwacht, ook nog duizelingwekkende special effects en een scenario. En wat voor een!

Ik heb de film nu al meerdere keren bekeken en ik zou liegen als ik zeg dat ik de plot al helemaal heb begrepen. Kort samengevat is het een verhaal over de komst van een profetische Verlosser die de mensheid moet bevrijden van een vreselijke vorm van slavernij, maar dan tegen de achtergrond van het moderne cybertijdperk. Keanu Reeves (Speed) speelt de rol van Thomas Anderson, een computerhacker die onder de nickname Neo zijn grijze bestaan anno 1999 af en toe opvrolijkt met het verhandelen van illegale software waarvan de bedoeling me niet helemaal duidelijk is (cyber-drugs?). Neo wordt op een dag benaderd door Morpheus (Laurence Fishburne) en Trinity (Carrie-Anne Moss), twee leden van een ondergrondse beweging die naarstig op zoek zijn naar de door het Orakel (Gloria Foster) beloofde Verlosser, en ze denken dat Neo wel eens die Messias zou kunnen zijn. Vanaf het moment dat Neo in contact treedt met Morpheus, wordt hij door de mysterieuze overheidsagent Agent Smith (Hugo Weaving) geïntimideerd. Smith heeft duidelijk de bedoeling Morpheus in handen te krijgen en hij denkt dat Neo hem naar zijn slachtoffer kan leiden. De rebellen zijn Smith echter te vlug af en Morpheus en Neo ontmoeten elkaar. Morpheus vertelt Neo dat de wereld zoals hij die kent eigenlijk een virtuele illusie is. In feite is de mensheid al ergens in de 22e eeuw beland - waar precies is niet geweten, want men is de tel kwijtgeraakt. De mensheid is de slaaf geworden van The Matrix, een gigantische machine die het leven bestuurt, maar zich voedt met menselijke levensenergie. De mensen zitten opgesloten in een soort cocon waarmee die energie wordt afgetapt en de realiteit zoals zij denken dat die bestaat, is een gigantische illusie die alleen bestaat in hun gedachten. Morpheus geeft Neo de keuze: ofwel kan hij hem hun ontmoeting laten vergeten en dan kan Neo zijn leven (of wat hij denkt dat leven is) ongestoord voortzetten, ofwel kan hij hem helpen uit de machine te ontsnappen zodat Neo zich bij de rebellenbeweging kan aansluiten. Neo kiest voor het laatste en voegt zich bij Morpheus en de zijnen. Hij maakt kennis met de volgelingen van Morpheus, allemaal vertegenwoordigers van Zion, de laatste niet door The Matrix bezette stad op aarde: Tank, Apoc, Mouse, Switch, Dozer, Cypher en Trinity, die blijkbaar meer dan alleen vriendschappelijke gevoelens koestert voor Neo. De bemanning verblijft permanent in de claustrofobische omgeving van z'n onderzeeer, de Nebuchadnezzar, en net als bij de andere leden wordt in Neo's hoofd een interface ingeplant die hem toestaat om in interactie te treden met de virtuele realiteit van The Matrix. Morpheus meent dat Neo de langgezochte Ware (The One) is, voorbestemd om de ultieme strijd met The Matrix aan te gaan. Hij leert hem hoe hij de virtuele realiteit moet manipuleren en diverse vechttechnieken, waaronder enkele bijzonder sterke staaltjes van oosterse vechtkunsten. Als hij Neo naar het Orakel brengt om te weten te komen of hij de Ware is, is zijn teleurstelling groot als die beweert van niet. Bovendien voorspelt ze dat ofwel Neo, ofwel Morpheus zal sneuvelen in de strijd tegen The Matrix. Als ze terug willen keren naar hun schip, blijkt iemand hen verraden te hebben en Agent Smith slaagt erin Morpheus gevangen te nemen. Neo en Trinity staan nu voor de moeilijke opdracht om Morpheus uit de klauwen van The Matrix te halen en tijdens hun belevenissen zal blijken of het Orakel het al dan niet bij het rechte eind had, en of Neo al dan niet de Ware is.

De impact van de film was bij de release geweldig. Iedereen sprak van een nieuwe Star Wars, maar dan ontdaan van het soapgehalte - alhoewel de liefdesaffaire tussen Neo en Trinity feitelijk weinig aan het verhaal toevoegt en er volgens mij zomaar is bijgesleurd. Ik heb zelfs gemerkt dat enkele mailservers van Belgacom.net genoemd zijn naar de hoofdpersonages uit de film, Neo, Morpheus en Trinity. Er zijn overigens nog analogieën met Star Wars: het geheel is opgevat als een trilogie, met de volgende delen gepland vanaf 2002. The Matrix heeft vier zogenaamd 'technische Oscars' gewonnen, voor montage, geluid en speciale effecten. De film moet het inderdaad niet hebben van de briljante acteerprestaties, want Keanu Reeves bewijst eens te meer dat hij toch maar redelijk beperkt is in zijn kunnen. Alleen Laurence Fishburne overstijgt zichzelf als de wereldwijze en charismatische Morpheus.

Ook nog even melden dat de BBFC, de Britse navelstaarders van de censuurcommissie, in de Britse versie hier en daar de schaar hebben gezet, vooral in de scènes waarin Neo het in het metrostation opneemt tegen Smith en zijn acolieten en daar een paar rake kopstoten uitdeelt - volgens mij zit er bij de BBCF iemand met een jeugdtrauma omdat hij ooit een kopstoot heeft gekregen van een klasgenoot; zelfs in een film als Disneys Mulan moest om die reden de schaar worden gezet. De pan-Europese versie schijnt hiervan gespaard te zijn.

BEELD EN GELUID
Ik heb The Matrix nooit op het grote scherm gezien en vermoed dus dat de grauwe kleuren en de troosteloze omgeving wel een onderdeel zullen zijn van de sfeerschepping. De makers hebben bewust weinig blauwe kleuren gebruikt voor de scènes in The Matrix zelf, om het geheel een onaardse look te geven. Het beeld is alleszins redelijk scherp en de vele special effects komen goed tot hun recht, maar in de meer statische scènes, gelukkig in de minderheid, zie je toch een lichte flikkering in het beeld. Ik vermoed dat dit komt door de hoge compressiefactor die men heeft gebruikt om de vele extra's op de dvd te krijgen. Alleen in enkele van de extra's had het beeld wel wat beter mogen zijn: de filmpjes over de speciale effecten zijn vaak korrelig en onscherp.
Qua geluid is er dan weer bijzonder weinig aan te merken op de film. De geluidseffecten geven de film een bijzondere diepgang, zoals in de scène met de kogel die rakelings langs Neo scheert of het crashen van de helikopter. De soundtrack is een samenraapsel van het iets ruigere genre, zoals The Prodigy, Rammstein, Rage Against The Machine en Marylin Manson. Niet echt mijn favoriete muziek, maar het geeft in combinatie met de flitsende beelden en ultrasnelle actiescènes de film wel een extra dimensie.

EXTRA'S
Naast geanimeerde menu's en een achter-de-schermen-documentaire zijn er in de menu's nog twee rode pilletjes verborgen die een extra documentaire tonen over het concept van The Matrix en over het begrip bullet-time. Dit laatste slaat op de techniek die men heeft gebruikt om de camera de baan van de kogel te laten volgen als Neo tegen het einde van de film onder vuur wordt genomen door Agent Smith. In deze scène en in enkele kung-fuscènes heeft men overigens deze techniek ook gebruikt: men filmt dezelfde scène vanuit verschillende posities rondom en door een computersimulatie kan men dan de scène laten "stilstaan" terwijl de camera een zwenkende beweging maakt. Deze techniek wordt overigens ook gebruikt in films zoals Lost In Space, maar de makers van The Matrix beweren de uitvinders van het concept te zijn.

Helemaal knap gemaakt is de feature "follow the white rabbit", refererend naar Alice in Wonderland van Lewis Caroll (die ook al niet van de witte poedertjes kon afblijven). In plaats van het ondertitelingsspoor verschijnt er dan onderaan het scherm een wit konijn, dat, als men de selecteertoets op de afstandsbediening indrukt, toegang geeft tot een negental mini-documentaires waarin de verscheidene speciale effecten worden toegelicht voor enkele sleutelscènes, zoals de crashende helikopter, Neo's bevrijding uit de cocon, de schietpartij in de lobby en het gevecht van Trinity in het begin van de film. Jammer genoeg zijn deze mini-documentaires niet becommentarieerd.

Zoals inmiddels klassiek bij Warner-releases staat de informatie van de promotionele website ook op de DVD-ROM sectie (zoals o.a. ook bij Wild Wild West), alsook wat minder interessante randinformatie zoals toelichting bij de kung-fuscènes, alleen voor de liefhebber van oosterse vechtsporten, en enkele artikels over o.a. de bewerking van de gelijknamige strip tot film.

CONCLUSIE
The Matrix is zeker zijn geld waard, alleen al omdat je de film meerdere malen kan bekijken zonder dat die gaat vervelen.


cover




Studio: Warner

Regie: Andy en Larry Wachowski
Met: Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Gloria Foster, Joe Pantoliano

Film:
8/10

Extra's:
8/10

Geluid:
9/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1999

Leeftijd:
16

Speelduur:
136 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
7321931045599


Beeldformaat:
2.35:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Arabisch
Extra's:
• Making-of-documentaire
• 9 mini-documentaires
• 2 Easter Eggs
• DVD-ROM-sectie

Andere recente releases van deze maatschappij