:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BACK TO THE FUTURE COLLECTOR'S BOX
BACK TO THE FUTURE COLLECTOR'S BOX
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2005-11-20


FILMS
Drie jaar geleden bracht Universal de fel geanticipeerde Back To The Future Trilogy Boxset uit, en alhoewel het geen enkel probleem is om deze versie nog te vinden, achtte men het bij Universal tijd voor een speciale editie met een toegevoegde bonusdisc. Net als bij de recent verschenen Jurassic Park Ultimate Collection zit de enige meerwaarde van deze release in de 4de bonusdisc, alhoewel bij de Jurassic Park-collectie ook nog het zakelijke argument meespeelde dat de oude release hiervan eertijds nog door Universal uitbesteed was aan Columbia Tristar, waardoor ze er zelf niet rijker van werden. Maar er was nog een andere reden: de eerst uitgebrachte Back To The Future-versie bevatte de beruchte verkeerd geframede versie van films II en III. Hierin werden sommige scènes verkeerd ingekaderd; alhoewel Universal het probleem eerst trachtte te ontkennen, bleek het toch om een wereldwijd, regio-overstijgend probleem te zijn, en - de eerlijkheid gebiedt het ons te zeggen - Universal zette een deftige ruilactie op poten, waarbij iedereen zijn oude discs van delen II en III na een tijdje kon omruilen voor de "verbeterde" versies. Eén en ander liep wel organisatorisch mis: doordat Universal de oude schijfjes niet terugeiste, noch een aankoopbon moest worden voorgelegd - wat voor de mensen die niet als een gek bonnetjes sparen inderdaad een praktisch probleem zou geweest zijn - hebben tal van mensen zich onrechtmatig discs van delen II en III toegeëigend. Immers, een simpele verklaring op erewoord volstond om op simpel verzoek de inruildiscs te ontvangen. Het zal bij Universal wel logistiek een probleem geweest zijn om de verkeerde discs allemaal terug in te zamelen, maar het siert hen dat ze het probleem uiteindelijk onder ogen hebben gezien, en de kaart van de consument trokken. En, om een lang verhaal kort te maken: voor deze versie zijn ze gelukkig niet voor de tweede keer in dezelfde val getrapt, en zijn de aangeboden versies gelukkig van de eerste keer de correct geframede. Oef!



Een scène uit Back To The Future II, op 8:10. Bovenaan de correcte versie, zoals deze terug te vinden is op deze release, en bij de vorige release alleen bij wie zijn discs heeft omgeruild bij Universal. Onderaan de framing zoals die oorspronkelijk - foutief - door Universal is uitgebracht. Meer informatie vindt U bij de Back To The Future Framing Fiasco-pagina


Back To The Future
1985. Marty McFly (Michael J. Fox) brengt veel tijd door bij de geschifte geleerde Doc Emmett Brown (Christopher Lloyd), die net de laatste hand heeft gelegd aan zijn tijdmachine, stijlvol ingebouwd in een DeLorean-sportauto. Het ding rijdt echter op plutonium, en de Libische terroristen die de dokter een loer heeft gedraaid, zijn niet echt blij met de stapel flipperkastonderdelen die ze van hem hebben gekregen in plaats van onderdelen voor een atoombom. Ze schieten de dokter neer, en Marty moet noodgedwongen vluchten in de DeLorean. Hij belandt in 1955, en is er ongewild de oorzaak van dat zijn vader George (Crispin Glover) en zijn moeder Lorraine (Lea Thompson) elkaar niet ontmoeten. Dit zou voor hemzelf dramatische gevolgen kunnen hebben, want als ze niet met elkaar trouwen - en na Marty's interventie is daar nog maar weinig kans toe - zal hijzelf nooit geboren worden. Doc Brown ziet het nog somberder, want als Marty nooit geboren zou worden, zou hij ook nooit terug in de tijd kunnen zijn gereisd. Kortom, een tijdsparadox waarvan heel het tijd-ruimtecontinuüm van zou kunnen scheuren. Weliswaar in het ergste geval. En misschien alleen onze melkweg. Marty zoekt de Doc Brown van 1955 op, en vraagt hem om hem te helpen de tijdmachine te repareren. Er is echter anno 1955 geen plutonium voorhanden, en de enige bron van energie die de geleerde kan aftappen is een historische blikseminslag op een klokkentoren die binnen een week zal plaatsvinden. Marty moet die week echter goed benutten om zijn vader en moeder terug bij elkaar te brengen, Zijn vader is echter een ongelofelijke voetveeg, die zich voortdurend op de kop laat zitten door pestkop Biff Tannen (Tom Wilson). Bovendien heeft Marty door te ageren tegen Biff ervoor gezorgd dat Lorraine verliefd is geworden op hem, en dat was nu nét wat hij niet nodig had.



Back To The Future II
1985. Doc Brown komt Marty en zijn vriendin Jennifer (Elizabeth Shue) halen, omdat in 2015 hun zoon, Marty Junior, in de gevangenis dreigt de belanden voor het uitvoeren van een misdadig plannetje van Griff Tannen, de kleinzoon van Biff. De dokter heeft in de toekomst gezien dat deze gebeurtenis een cascade van gevolgen zal veroorzaken waaraan de familie McFly tenonder zal gaan. Marty kan, door zich voor zijn toekomstige zoon uit te geven, met succes Biffs kleinzoon in het zand (feitelijk in de mest) doen bijten, maar hij haalt tegelijkertijd dé stommiteit van zijn leven uit: in een tweedehandswinkeltje koopt hij een almanak met sportuitslagen van de 20ste eeuw, met de bedoeling af en toe eens een gokje met voorkennis te kunnen plaatsen - tieners en geldgebrek, weet U wel. Helaas heeft de intussen oude Biff Tannen zijn plannetje afgeluisterd, en hij slaagt erin om met de DeLorean het boekje aan zijn jongere zelf te bezorgen in 1955. Wanneer Marty en Doc Brown terug arriveren in 1985, zijn ze wel in de juiste tijd aangekomen, maar dan in een hels parallel nachtmerrie-universum waar de steenrijk geworden Biff Tannen de onbetwiste dikke potentaat is geworden, die Marty's vader heeft vermoord en zijn moeder heeft ingepikt. De enige manier om het universum terug te herstellen zoals het was, is om nog maar eens terug te reizen naar 1955 en daar de almanak terug af te pakken van Biff vooraleer die er onheil mee kan aanrichten.



Back To The Future III
1955. Doc Brown is na het ongeluk met de DeLorean in 1885 blijven steken, waar hij het kennelijk toch wel naar zijn zin heeft. Alleen werkt de tijdmachine niet meer: bij de blikseminslag is een cruciaal onderdeel stuk geraakt, dat in 1885 nog niet was uitgevonden. De dokter heeft echter wel de DeLorean, goed verstopt, samen met de instructies om het ding te repareren, ergens achtergelaten voor Marty, zodat die een laatste (er is geen energie voor méér) tijdsprong kan maken naar zijn eigen tijdvak. Doc Brown heeft zijn jonge pupil bovendien nadrukkelijk opgedragen om hem niét te komen halen, want hij is gelukkig waar - of beter, wanneer - hij is, in het Wilde Westen. Marty vindt echter een grafsteen waarop staat dat de dokter, een paar dagen na het schrijven van zijn brief, in een banale schietpartij, werd neergekogeld door Buford Tannen, een verre voorvader van je-weet-wel. Marty doet natuurlijk wat hij net niet zou moeten doen, en in plaats van koers te zetten naar 1985, reist hij 100 jaar terug in de tijd, in de hoop de moord op Doc Brown te kunnen voorkomen. Hij ontmoet er zijn voorouders Seamus (Fox zelf) en Maggie (opnieuw Lea Thompson), maar wordt er, onder zijn pseudoniem Clint Eastwood, zélf de onvrijwillige duelpartner van Tannen. Doc Brown doet inmiddels alles om de DeLorean te repareren en Marty naar zijn eigen tijd terug te laten keren. In het Wilde Westen zijn er echter geen fossiele brandstoffen voorhanden, dus heeft Brown een ingenieus systeem bedacht om de wagen door een trein te laten voortstuwen. Zelf heeft hij niet al te veel zin meer om 1885 te verlaten, zeker niet nadat hij de nieuwe schoolmeesteres, Clara Clayton (Mary Steenburgen) heeft leren kennen. Maar tijdreizen is en blijft gevaarlijk: achter elke hoek loert er wel weer een nieuwe tijdparadox.




De Back To The Future-films is één van de best geoliede trilogieën in filmland (op die andere trilogie na, U weet wel), vooral omdat de verhaallijnen van de drie films zo schitterend in elkaar passen, en het scenario zo strak afgelijnd is. In films over tijdreizen loopt er anders vroeg of laat wel iets fout in het scenario wanneer er gesproken wordt over de mogelijke tijdparadoxen die hierdoor ontstaan. De interessante films over tijdreizen zijn dan ook op de vingers van één hand te tellen. Enerzijds is er de fatalistische kijk van het technisch-wetenschappelijk mooi uitgewerkte Timeline, waarin de slotsom uiteindelijk is dat je in het verleden de toekomst niet kán veranderen omdat het feitelijk allemaal al is gebeurd. Anderzijds kan je er ook voor kiezen om het technische aspect compleet overboord te gooien ten voordele van één of ander paranormaal verschijnsel, zoals in The Butterfly Effect het geval is, waardoor je je niet langer zorgen moet maken om banaliteiten zoals de feitelijkheden aan je publiek uit te leggen. En dan is er deze Back To The Future-trilogie, die erg vlotjes en ongegeneerd alle clichés van het genre op een hoopje gooit, fijn vermaalt, en er iets geheel nieuws uit kneedt. Alhoewel het klassiek soort nitpickers er een sport van heeft gemaakt om de inhoudelijke foutjes in deze film uit te spitten (zoals de notoire aanwezigheid van een moderne haardroger in de jaren '50), jongleert Robert Zemeckis met tijdsparadoxen, alternatieve tijdlijnen, gebeurtenissen die veranderen omdat er in het verleden wordt ingegrepen en diens meer. Wat de Back To The Future-films hebben dat andere, voornoemde voorbeelden niet hebben, is de jongensachtige speelsheid en de vlotheid waarmee de gebeurtenissen elkaar opvolgen, een charisma dat perfect uitgestraald wordt door Michael J. Fox. Vooral als geheel versterken de films elkaar, onder meer door bepaalde scènes die zich in elk van de tijdvakken (1885, 1955, 1985 en 2015) herhalen, zij het met de nodige variatie - zoals een Tannen-familielid dat onvermijdelijk eindigt in een stapel mest.



Oorspronkelijk had regisseur Zemeckis alleen maar het eerste deel voor ogen, waarin het centrale idee was dat Marty, die de kans krijgt om zijn ouders als tiener aan het werk te zien, als bevoorrechte getuige ondervindt dat zij toch minder perfect waren dan ze zelf zo graag omschrijven, en dat ze feitelijk exact dezelfde fouten maakten als hijzelf - of in het geval van Marty's nymfomane moeder, Lorraine, zelfs véél erger. Uiteindelijk zijn Marty's lotgevallen een louteringsproces, niet alleen voor hemzelf, maar ook voor zijn ouders, die er uiteindelijk als betere mensen uitkomen. Bij zijn terugkeer in 1985 is Marty's vader niet meer de sukkelende pantoffelheld die door Biff Tannen als zijn persoonlijke dweil wordt gebruikt. De opmerking waarmee Doc Brown de eerste film afsluit, namelijk dat de kinderen van Jennifer en Marty in de toekomst voor heisa hebben gezorgd (of moet het zijn "zullen zorgen"?) was oorspronkelijk bedoeld als vrolijke afsluiter. Toch was dit voor auteur Bob Gale een ideaal uitgangspunt om zijn fantasie nog eens de vrije loop te laten, en een tweede en derde deel aan de saga te breien. Door het parallellisme wordt zelfs het iets mindere tweede deel, als brug tussen het eerste en het derde deel, een stuk draaglijker. Het tweede deel heeft vooral tegen dat die zich achtereenvolgens deels in de toekomst, deels in een parallel heden en deels in het verleden afspeelt, waardoor we eigenlijk drie mini-filmpjes na elkaar gepresenteerd krijgen, die weliswaar netjes in elkaar passen, maar de plot springt hier en daar wat van de hak op de tak. Deel III is dan weer een schitterend spektakel vol leuke anachronismen, waaruit eens te meer blijkt dat de film vooral een ode aan de vriendschap is tussen Marty en Doc Brown. Bovendien, om wat variatie in de reeks te brengen, werd in deel 3 het gegeven omgedraaid: ditmaal is het Marty die Doc Brown te hulp komt in plaats van omgekeerd. Het feit dat films II en III destijds back to back werden gedraaid, maakte dat de scenaristen het tweede deel konden beëindigen met één van de beste cliffhangers aller tijden, waardoor ik me als tiener deel drie nog herinner als één van de films waar ik eertijds het meeste naar uitkeek, en die ook een beetje mijn liefde voor de cinema heeft aangewakkerd.



Maar Back To The Future heeft het allemaal. Een spervuur aan visuele en inhoudelijke gags. Cameo's van onder meer Huey Lewis en de bandleden van ZZ-Top, en een piepjonge Elijah Wood. Eighties-muziek. Een reeks ondergewaardeerde acteurs, zoals Christopher Lloyd in dé rol van zijn leven, maar ook een schitterende reeks onsympathieke rollen (meervoud!) van Tom Wilson. Een puik verhaal. Goed uitgewerkte karakters. En Lea Thompson in een verpakking die zelfs de grootste homoseksueel aan zijn geaardheid doet twijfelen.



BEELD EN GELUID
Aangezien de versie die we hier gepresenteerd krijgen, voor de eerste drie discs gelijk is aan de reeds vroeger uitgebrachte Back To The Future Trilogy Boxset, gaan we even de tekst van onze collega Serge pikken: De drie films worden gepresenteerd in hun oorspronkelijke 1.85:1 beeldformaat en zijn bovendien anamorfisch op dvd gezet. De beeldkwaliteit varieert van goed tot vrij goed. De derde film oogt het beste van de drie, met een minimum aan grain en heel sporadisch trillende beeldlijntjes. Het rijke kleurenpalet komt volop tot zijn recht, detail en scherpte is meer dan voldoende. Het eerste en tweede deel hebben wat meer te kampen met grain en heel af en toe wat doffe kleuren, maar over de hele lijn is de kwaliteit zeker goed te noemen. Edge-enhancement is jammer genoeg wat zichtbaar, doch beperkt. Zoals reeds eerder vermeld betreft het hier de correct ingekaderde versie.

Elke dvd krijgt een Dolby Digital 5.1 en een DTS 5.1 geluidstrack mee. Beiden klinken goed zonder echt te overdonderen. Voor de drie films geldt dat de DTS onze voorkeur geniet vanwege de betere spreiding en detail. Alle kanalen worden prima aangesproken al moet wel gezegd dat de drie tracks niet zo heel diep doorgaan in lage tonen. Een beetje meer punch had hier zeker gemogen zodat sommige actiescènes beter ondersteund werden.



EXTRA'S
Wat de eerste drie discs betreft, is er extra-gewijs niet veel veranderd: deze bevatten een reeks nieuwe en recent opgenomen extra's. Op een vierde bonusdisc vinden we een collectie nieuw bonusmateriaal terug.

Op de eerste schijf vinden we een interessante audiocommentaar van regisseur/scenarist Robert Zemeckis en producent/scenarist Bob Gale terug. Zij praten ronduit over de productie en hoe het idee voor de film gegroeid is. Allerlei aspecten komen ruim aan bod. Eveneens op de eerste schijf kan je tekstcommentaar inschakelen waardoor je tijdens het bekijken van de film een heleboel achtergrondinformatie te weten komt. Deze informatie verschijnt op het scherm door middel van Engelse ondertitels. Het is wel jammer dat er geen audiocommentaar voor de twee sequels voorzien werd. Voorts worden deel I en II vergezeld van een originele featurette die de kijker meeneemt achter de schermen en vele interviews met cast en crew voorschotelt. Elke schijf bevat ook een recent opgenomen featurette "Making The Trilogy" waarin acteurs en de crew terugblikken op de periode van de opnames, de samenwerking, de impact en succes van de films. Wens je originele foto's, storyboards en conceptuele tekeningen en schetsen te bekijken, kan dat uiteraard in de uitgebreide productie-archieven die je op elke schijfje terugvindt. Grappige en hilarische outtakes en bloopers ontbreken vanzelfsprekend niet, al zijn deze soms wat kort, net als een aantal verwijderde scènes waarvan men onlangs enkele verloren gewaande scènes teruggevonden heeft. De kwaliteit van deze scènes en bloopers is eerder middelmatig tot slecht. Verder krijgen we nog een korte originele make-up test en de Hoverboard test te zien, en wordt duidelijk gemaakt hoe een aantal scènes aan de hand van storyboards tot stand gekomen zijn. Een muziekvideo "Doubleback" van ZZ Top, de gebruikelijke bioscooptrailers en een dvd-trailer voor E.T. vervolledigen het bonusmateriaal op de eerste drie discs.



Disc 4 moet de ware Back To The Future-fan overtuigen om nog eens in de portemonnee te duiken. Het bonusmateriaal staat per film gerangschikt en is allemaal van Nederlandse ondertiteling voorzien; bij deel I van de trilogie vinden we als eerste een 99 minuten (!) durend eerste deel van een audio-interview terug dat regisseur Robert Zemeckis en producent Bob Gale voor een publiek van de University of Southern California-filmschool werd gegeven, en speciaal voor deze dvd werd opgenomen. Na dit anderhalf uurtje zwart krijgen we terug beeld: Tijdens een 14 minuten durend filmpje geeft Michael J. Fox een redelijk openhartig interview over zijn herinneringen aan de films; hijzelf is te zien in een kleine inzet in het beeld, over een montage heen van enkele beelden uit de film. Daarna vinden we acht verwijderde scènes, samen goed voor 11 minuten, die van commentaar zijn voorzien door producent Bob Gale. De échte fan mag daarna zich wat verlekkeren uit enkele fragmenten uit het originele script, en wat minder belangrijke productie-aantekeningen. Bij deel II vinden we eerst een tweede audio-only interview met het duo Zemeckis/Gale terug, ditmaal 55 minuten. Het gelijkaardige menu doet ons eerst denken dat we met een kluitje in het riet worden gestuurd en dezelfde extra een tweede keer gepresenteerd krijgen, maar niets is minder waar. Ook de zeven verwijderde scènes, zes minuten in totaal, zijn gloednieuw, alsook een drie minuten durende featurette over het productie-design, anderhalve minuut toelichting bij storyboards, en vier minuten over het concept van de blitse DeLorean-auto. Op een volgende pagina gaan de korte featurettes verder, met een drie minuten durende bijdrage over het idee van tijdreizen in films, een zes minuten durend sfeerbeeld van Hill Valley anno 2015, waarbij de visuele effecten er laag per laag worden opgelegd, de videoclip van het nummer "Power Of Love" van Huey Lewis & The News, en een gelijkaardig setje productie-aantekeningen als bij deel I. Aan het derde luik van de trilogie werden vervolgens nog toegevoegd: een promotionele en niet echt baanbrekende making of-documentaire van 7 minuten, nog eens een half uur audio-only commentaar met Zemeckis en Gale, een enkele verwijderde scène, en een featurette van 1 minuut over het design van Hill Valley in de Wild West-periode. Op een tweede pagina legt Bob Gale in een eerte mini-documentaire "Designing The Campaign" aan de hand van voordien onuitgegeven posterconcepten uit hoe ze uiteindelijk de welbekende driedelige poster hebben bedacht. "The Secrets Of The Back To The Future trilogy" is een mooie afsluitende documentaire van 21 minuten waarin we nog eens op heel het productieproces terugblikken. Enkele tekstschermen maken ons wegwijs in de door de fans meest gestelde vragen over de films, waaronder enkele zeer stomme, zoals "bestaan er echt Hoverboards / zelfbindende schoenen", maar ook enkele tijdparadoxen die onvermijdelijk in het drieluik zijn geslopen, worden zo goed als mogelijk is beantwoord, wat de mierenneukers onder ons zeer zal verheugen. En tot slot: nee, er komt geen deel vier. Learn to live with it! Afsluiten doen we alweer met een setje productie-aantekeningen.



De vierde disc is dus samengevat een redelijk mooie aanvulling voor de verstokte fan, maar een deel van het archiefmateriaal lijdt wat onder de ouderdom. Anderzijds heeft U met deze release de mooiste collectie Back To The Future-materiaal bij elkaar die U ooit gezien heeft.

CONCLUSIE
De Back To The Future-films zijn mee van de invloedrijkste science-fictionprenten uit de tweede helft van de jaren '80, en hebben na al die jaren nog niets aan amusementswaarde ingeboet. De relase die we hier gepresenteerd krijgen, is identiek aan de vorige, behalve dan de aanwezigheid van een vierde bonusdisc vol goodies, waardoor de score voor de extra's wat kan worden aangedikt.



cover




Studio: Universal

Regie: Robert Zemeckis
Met: Michael J. Fox, Christopher Lloyd, Lea Thompson, Crispin Glover, Thomas F. Wilson, Mary Steenburgen

Film:
10-8-9/10

Extra's:
9/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1985-1989-1990

Leeftijd:
6

Speelduur:
342 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5050582578256


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels DTS 5.1
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Deens, Fins, Noors, Zweeds, IJslands, Engels CC
Extra's:
Back To The Future:
• Audiocommentaar met regisseur/scenarist Robert Zemeckis, producent/scenarist Bob Gale
• Originele featurette
• Making The Trilogy deel 1
• 4 fotogalerijen
• Grappige outtakes
• Verwijderde scènes
• Originele make-up tests
• Tekstcommentaar
• 2 Storyboardvergelijkingen
• Bioscooptrailer
Back To The Future II:
• Originele featurette
• Making The Trilogy deel 2
• 4 fotogalerijen
• Grappige outtakes
• Verwijderde scènes
• Hoverboard test op locatie
• Storyboardvergelijking
• Bioscooptrailer
Back To The Future III:
• Making The Trilogy deel 3
• 4 fotogalerijen
• Grappige outtakes
• Verwijderde scènes
• Muziekvideo "Doubleback" van ZZ Top
• 3 Storyboardvergelijkingen
• Bioscooptrailer
Bonusdisc:
• 3 audio only-commentaren
• Interview met Michael J. Fox
• 16 extra verwijderde scènes
• 3 sets productie-aantekeningen
• Fragmenten filmscript
• Featurette productie-design
• Toelichting bij de storyboards
• Featurette ontwerp DeLorean
• Featurette over tijdreizen
• Videoclip Huey Lewis & The News
• Making of-documentaire deel III
• Design van Hill Valley
• Design van de postercampagne
• Documentaire "The Secrets Of The Back To The Future trilogy"
• F.A.Q.

• Boekje met production notes

Andere recente releases van deze maatschappij