:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BACK TO THE FUTURE COLLECTOR'S BOX
BACK TO THE FUTURE COLLECTOR'S BOX
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2005-11-20


De Back To The Future-films is één van de best geoliede trilogieën in filmland (op die andere trilogie na, U weet wel), vooral omdat de verhaallijnen van de drie films zo schitterend in elkaar passen, en het scenario zo strak afgelijnd is. In films over tijdreizen loopt er anders vroeg of laat wel iets fout in het scenario wanneer er gesproken wordt over de mogelijke tijdparadoxen die hierdoor ontstaan. De interessante films over tijdreizen zijn dan ook op de vingers van één hand te tellen. Enerzijds is er de fatalistische kijk van het technisch-wetenschappelijk mooi uitgewerkte Timeline, waarin de slotsom uiteindelijk is dat je in het verleden de toekomst niet kán veranderen omdat het feitelijk allemaal al is gebeurd. Anderzijds kan je er ook voor kiezen om het technische aspect compleet overboord te gooien ten voordele van één of ander paranormaal verschijnsel, zoals in The Butterfly Effect het geval is, waardoor je je niet langer zorgen moet maken om banaliteiten zoals de feitelijkheden aan je publiek uit te leggen. En dan is er deze Back To The Future-trilogie, die erg vlotjes en ongegeneerd alle clichés van het genre op een hoopje gooit, fijn vermaalt, en er iets geheel nieuws uit kneedt. Alhoewel het klassiek soort nitpickers er een sport van heeft gemaakt om de inhoudelijke foutjes in deze film uit te spitten (zoals de notoire aanwezigheid van een moderne haardroger in de jaren '50), jongleert Robert Zemeckis met tijdsparadoxen, alternatieve tijdlijnen, gebeurtenissen die veranderen omdat er in het verleden wordt ingegrepen en diens meer. Wat de Back To The Future-films hebben dat andere, voornoemde voorbeelden niet hebben, is de jongensachtige speelsheid en de vlotheid waarmee de gebeurtenissen elkaar opvolgen, een charisma dat perfect uitgestraald wordt door Michael J. Fox. Vooral als geheel versterken de films elkaar, onder meer door bepaalde scènes die zich in elk van de tijdvakken (1885, 1955, 1985 en 2015) herhalen, zij het met de nodige variatie - zoals een Tannen-familielid dat onvermijdelijk eindigt in een stapel mest.



Oorspronkelijk had regisseur Zemeckis alleen maar het eerste deel voor ogen, waarin het centrale idee was dat Marty, die de kans krijgt om zijn ouders als tiener aan het werk te zien, als bevoorrechte getuige ondervindt dat zij toch minder perfect waren dan ze zelf zo graag omschrijven, en dat ze feitelijk exact dezelfde fouten maakten als hijzelf - of in het geval van Marty's nymfomane moeder, Lorraine, zelfs véél erger. Uiteindelijk zijn Marty's lotgevallen een louteringsproces, niet alleen voor hemzelf, maar ook voor zijn ouders, die er uiteindelijk als betere mensen uitkomen. Bij zijn terugkeer in 1985 is Marty's vader niet meer de sukkelende pantoffelheld die door Biff Tannen als zijn persoonlijke dweil wordt gebruikt. De opmerking waarmee Doc Brown de eerste film afsluit, namelijk dat de kinderen van Jennifer en Marty in de toekomst voor heisa hebben gezorgd (of moet het zijn "zullen zorgen"?) was oorspronkelijk bedoeld als vrolijke afsluiter. Toch was dit voor auteur Bob Gale een ideaal uitgangspunt om zijn fantasie nog eens de vrije loop te laten, en een tweede en derde deel aan de saga te breien. Door het parallellisme wordt zelfs het iets mindere tweede deel, als brug tussen het eerste en het derde deel, een stuk draaglijker. Het tweede deel heeft vooral tegen dat die zich achtereenvolgens deels in de toekomst, deels in een parallel heden en deels in het verleden afspeelt, waardoor we eigenlijk drie mini-filmpjes na elkaar gepresenteerd krijgen, die weliswaar netjes in elkaar passen, maar de plot springt hier en daar wat van de hak op de tak. Deel III is dan weer een schitterend spektakel vol leuke anachronismen, waaruit eens te meer blijkt dat de film vooral een ode aan de vriendschap is tussen Marty en Doc Brown. Bovendien, om wat variatie in de reeks te brengen, werd in deel 3 het gegeven omgedraaid: ditmaal is het Marty die Doc Brown te hulp komt in plaats van omgekeerd. Het feit dat films II en III destijds back to back werden gedraaid, maakte dat de scenaristen het tweede deel konden beëindigen met één van de beste cliffhangers aller tijden, waardoor ik me als tiener deel drie nog herinner als één van de films waar ik eertijds het meeste naar uitkeek, en die ook een beetje mijn liefde voor de cinema heeft aangewakkerd.



Maar Back To The Future heeft het allemaal. Een spervuur aan visuele en inhoudelijke gags. Cameo's van onder meer Huey Lewis en de bandleden van ZZ-Top, en een piepjonge Elijah Wood. Eighties-muziek. Een reeks ondergewaardeerde acteurs, zoals Christopher Lloyd in dé rol van zijn leven, maar ook een schitterende reeks onsympathieke rollen (meervoud!) van Tom Wilson. Een puik verhaal. Goed uitgewerkte karakters. En Lea Thompson in een verpakking die zelfs de grootste homoseksueel aan zijn geaardheid doet twijfelen.



BEELD EN GELUID
Aangezien de versie die we hier gepresenteerd krijgen, voor de eerste drie discs gelijk is aan de reeds vroeger uitgebrachte Back To The Future Trilogy Boxset, gaan we even de tekst van onze collega Serge pikken: De drie films worden gepresenteerd in hun oorspronkelijke 1.85:1 beeldformaat en zijn bovendien anamorfisch op dvd gezet. De beeldkwaliteit varieert van goed tot vrij goed. De derde film oogt het beste van de drie, met een minimum aan grain en heel sporadisch trillende beeldlijntjes. Het rijke kleurenpalet komt volop tot zijn recht, detail en scherpte is meer dan voldoende. Het eerste en tweede deel hebben wat meer te kampen met grain en heel af en toe wat doffe kleuren, maar over de hele lijn is de kwaliteit zeker goed te noemen. Edge-enhancement is jammer genoeg wat zichtbaar, doch beperkt. Zoals reeds eerder vermeld betreft het hier de correct ingekaderde versie.

Elke dvd krijgt een Dolby Digital 5.1 en een DTS 5.1 geluidstrack mee. Beiden klinken goed zonder echt te overdonderen. Voor de drie films geldt dat de DTS onze voorkeur geniet vanwege de betere spreiding en detail. Alle kanalen worden prima aangesproken al moet wel gezegd dat de drie tracks niet zo heel diep doorgaan in lage tonen. Een beetje meer punch had hier zeker gemogen zodat sommige actiescènes beter ondersteund werden.



EXTRA'S
Wat de eerste drie discs betreft, is er extra-gewijs niet veel veranderd: deze bevatten een reeks nieuwe en recent opgenomen extra's. Op een vierde bonusdisc vinden we een collectie nieuw bonusmateriaal terug.

Op de eerste schijf vinden we een interessante audiocommentaar van regisseur/scenarist Robert Zemeckis en producent/scenarist Bob Gale terug. Zij praten ronduit over de productie en hoe het idee voor de film gegroeid is. Allerlei aspecten komen ruim aan bod. Eveneens op de eerste schijf kan je tekstcommentaar inschakelen waardoor je tijdens het bekijken van de film een heleboel achtergrondinformatie te weten komt. Deze informatie verschijnt op het scherm door middel van Engelse ondertitels. Het is wel jammer dat er geen audiocommentaar voor de twee sequels voorzien werd. Voorts worden deel I en II vergezeld van een originele featurette die de kijker meeneemt achter de schermen en vele interviews met cast en crew voorschotelt. Elke schijf bevat ook een recent opgenomen featurette "Making The Trilogy" waarin acteurs en de crew terugblikken op de periode van de opnames, de samenwerking, de impact en succes van de films. Wens je originele foto's, storyboards en conceptuele tekeningen en schetsen te bekijken, kan dat uiteraard in de uitgebreide productie-archieven die je op elke schijfje terugvindt. Grappige en hilarische outtakes en bloopers ontbreken vanzelfsprekend niet, al zijn deze soms wat kort, net als een aantal verwijderde scènes waarvan men onlangs enkele verloren gewaande scènes teruggevonden heeft. De kwaliteit van deze scènes en bloopers is eerder middelmatig tot slecht. Verder krijgen we nog een korte originele make-up test en de Hoverboard test te zien, en wordt duidelijk gemaakt hoe een aantal scènes aan de hand van storyboards tot stand gekomen zijn. Een muziekvideo "Doubleback" van ZZ Top, de gebruikelijke bioscooptrailers en een dvd-trailer voor E.T. vervolledigen het bonusmateriaal op de eerste drie discs.



Disc 4 moet de ware Back To The Future-fan overtuigen om nog eens in de portemonnee te duiken. Het bonusmateriaal staat per film gerangschikt en is allemaal van Nederlandse ondertiteling voorzien; bij deel I van de trilogie vinden we als eerste een 99 minuten (!) durend eerste deel van een audio-interview terug dat regisseur Robert Zemeckis en producent Bob Gale voor een publiek van de University of Southern California-filmschool werd gegeven, en speciaal voor deze dvd werd opgenomen. Na dit anderhalf uurtje zwart krijgen we terug beeld: Tijdens een 14 minuten durend filmpje geeft Michael J. Fox een redelijk openhartig interview over zijn herinneringen aan de films; hijzelf is te zien in een kleine inzet in het beeld, over een montage heen van enkele beelden uit de film. Daarna vinden we acht verwijderde scènes, samen goed voor 11 minuten, die van commentaar zijn voorzien door producent Bob Gale. De échte fan mag daarna zich wat verlekkeren uit enkele fragmenten uit het originele script, en wat minder belangrijke productie-aantekeningen. Bij deel II vinden we eerst een tweede audio-only interview met het duo Zemeckis/Gale terug, ditmaal 55 minuten. Het gelijkaardige menu doet ons eerst denken dat we met een kluitje in het riet worden gestuurd en dezelfde extra een tweede keer gepresenteerd krijgen, maar niets is minder waar. Ook de zeven verwijderde scènes, zes minuten in totaal, zijn gloednieuw, alsook een drie minuten durende featurette over het productie-design, anderhalve minuut toelichting bij storyboards, en vier minuten over het concept van de blitse DeLorean-auto. Op een volgende pagina gaan de korte featurettes verder, met een drie minuten durende bijdrage over het idee van tijdreizen in films, een zes minuten durend sfeerbeeld van Hill Valley anno 2015, waarbij de visuele effecten er laag per laag worden opgelegd, de videoclip van het nummer "Power Of Love" van Huey Lewis & The News, en een gelijkaardig setje productie-aantekeningen als bij deel I. Aan het derde luik van de trilogie werden vervolgens nog toegevoegd: een promotionele en niet echt baanbrekende making of-documentaire van 7 minuten, nog eens een half uur audio-only commentaar met Zemeckis en Gale, een enkele verwijderde scène, en een featurette van 1 minuut over het design van Hill Valley in de Wild West-periode. Op een tweede pagina legt Bob Gale in een eerte mini-documentaire "Designing The Campaign" aan de hand van voordien onuitgegeven posterconcepten uit hoe ze uiteindelijk de welbekende driedelige poster hebben bedacht. "The Secrets Of The Back To The Future trilogy" is een mooie afsluitende documentaire van 21 minuten waarin we nog eens op heel het productieproces terugblikken. Enkele tekstschermen maken ons wegwijs in de door de fans meest gestelde vragen over de films, waaronder enkele zeer stomme, zoals "bestaan er echt Hoverboards / zelfbindende schoenen", maar ook enkele tijdparadoxen die onvermijdelijk in het drieluik zijn geslopen, worden zo goed als mogelijk is beantwoord, wat de mierenneukers onder ons zeer zal verheugen. En tot slot: nee, er komt geen deel vier. Learn to live with it! Afsluiten doen we alweer met een setje productie-aantekeningen.



De vierde disc is dus samengevat een redelijk mooie aanvulling voor de verstokte fan, maar een deel van het archiefmateriaal lijdt wat onder de ouderdom. Anderzijds heeft U met deze release de mooiste collectie Back To The Future-materiaal bij elkaar die U ooit gezien heeft.

CONCLUSIE
De Back To The Future-films zijn mee van de invloedrijkste science-fictionprenten uit de tweede helft van de jaren '80, en hebben na al die jaren nog niets aan amusementswaarde ingeboet. De relase die we hier gepresenteerd krijgen, is identiek aan de vorige, behalve dan de aanwezigheid van een vierde bonusdisc vol goodies, waardoor de score voor de extra's wat kan worden aangedikt.


Pagina: 1 - 2
cover




Studio: Universal

Regie: Robert Zemeckis
Met: Michael J. Fox, Christopher Lloyd, Lea Thompson, Crispin Glover, Thomas F. Wilson, Mary Steenburgen

Film:
10-8-9/10

Extra's:
9/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1985-1989-1990

Leeftijd:
6

Speelduur:
342 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels DTS
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
Back To The Future:
• Audiocommentaar met regisseur/scenarist Robert Zemeckis, producent/scenarist Bob Gale,
• Originele featurette,
• Making The Trilogy deel 1,
• 4 fotogalerijen,
• Grappige outtakes,
• Verwijderde scènes,
• Originele make-up tests,
• Tekstcommentaar,
• 2 Storyboardvergelijkingen,
• Bioscooptrailer
Back To The Future II:
• Originele featurette,
• Making The Trilogy deel 2,
• 4 fotogalerijen,
• Grappige outtakes,
• Verwijderde scènes,
• Hoverboard test op locatie,
• Storyboardvergelijking,
• Bioscooptrailer
Back To The Future III:
• Making The Trilogy deel 3,
• 4 fotogalerijen,
• Grappige outtakes,
• Verwijderde scènes,
• Muziekvideo "Doubleback" van ZZ Top,
• 3 Storyboardvergelijkingen,
• Bioscooptrailer
Bonusdisc:
• 3 audio only-commentaren,
• Interview met Michael J. Fox,
• 16 extra verwijderde scènes,
• 3 sets productie-aantekeningen,
• Fragmenten filmscript,
• Featurette productie-design,
• Toelichting bij de storyboards,
• Featurette ontwerp DeLorean,
• Featurette over tijdreizen,
• Videoclip Huey Lewis & The News,
• Making of-documentaire deel III,
• Design van Hill Valley,
• Design van de postercampagne,
• Documentaire "The Secrets Of The Back To The Future trilogy",
• F.A.Q.

• Boekje met production notes

Andere recente releases van deze maatschappij