:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> TO KILL A MOCKINGBIRD S.E.
TO KILL A MOCKINGBIRD S.E.
Bespreking door: Dimitri - Geplaatst op: 2005-11-29
FILM
1930. Atticus Finch (Gregory Peck) is een advocaat die samen met zijn twee kinderen Scout & Jem, in een door raciale spanningen verdeeld dorp in Alabama leeft. Hij stemt er mee in om een jonge zwarte man te verdedigen die er van beschuldigd wordt een blanke vrouw te hebben verkracht. Veel van de inwoners van het dorpje proberen er voor te zorgen dat Atticus zich terugtrekt uit het proces, simpelweg omdat het ongehoord is om de belangen te verdedigen van een zwarte. Vooral de vader van het meisje maakt het leven van Atticus en zijn kinderen behoorlijk zuur. Door het rechtvaardigheidsgevoel besluit de advocaat tegen de stroom in te zwemmen en de waarheid aan het licht te brengen.

To Kill A Mockingbird is een film met verschillende lagen. Dan hebben we het niet enkel over de verschillende bevolkingslagen die vertegenwoordigd worden in het verhaal, maar vooral over inhoudelijke lagen. De prent vormt zowat de blauwdruk voor coming-of-age avonturenfilms als Stand By Me, door jonge kindacteurs in belangrijke rollen te casten. Vooral Mary Badham als de jongensachtige dochter van Atticus Finch acteert ontzettend natuurlijk en ongedwongen. Samen met haar broertje en de buurjongen, die elke zomervakantie naast hen logeert, beleven ze tal van avonturen. Het hele verhaal wordt trouwens gezien door de ogen van deze drie kinderen. Op deze manier is de sociale commentaar over rassenhaat en armoede extra doeltreffend. De prent doet ook dienst als rechtbankdrama. Samen met een film als 12 Angry Men ligt To Kill A Mockingbird immers aan de bakermat van zowat elke court room scène die daarna gefilmd werd. Het rechtbank gebeuren valt dan wel terug te brengen tot één lange intense scène, toch vormt het één van de vele belangrijke thema’s in de film. Daarnaast is de band die Atticus met zijn kinderen heeft in staat om ervoor te zorgen dat je het resultaat ook zou kunnen onderbrengen bij de hechte familiefilms. Er heerst een zeer gemoedelijke en volwassen sfeer tussen Atticus en zijn kinderen. Een finale scène (een achtervolging in het bos) drijft dan weer de spanning op zoals je die zou terugvinden in een small-town thriller. Neem daar nog eens bij dat heel de prent overspoeld wordt door mooie symboliek die perfect steek houdt, en zeer aanvullend werkt bij het verhaal, en je komt als snel uit op een meesterwerk. Het personage van Robert Duvall (in zijn eerste filmrol) vormt een erg mooie sleutelfiguur in de film. Hij mag dan wel geen tekst ter zijner beschikking hebben, hij is in staat om met zijn presènce perfect weer te geven waarvoor hij staat. Zijn karakter kun je pas ten volle doorgronden wanneer je de prent een tweede maal bekijkt.

To Kill A Mockingbird is bijgevolg een film waarin voor deze zeldzame keer alles lijkt te kloppen. Regie, acteurs, verhaal, symboliek, sfeer, thema, moraal... alles zit perfect in harmonie met mekaar. We kunnen deze film dan ook met een warm hart iedereen aanbevelen.

BEELD EN GELUID
In tegenstelling tot wat er op de verpakking te lezen staat is het beeld niet anamorfisch. De aspect ratio van 1.85:1 is identiek aan de bioscoopprint en werd niet anamorfisch bewerkt om het authentieke karakter van de print te behouden. Wanneer je op breedbeeldtelevisie de zoom-functie gebruikt krijg je wel een mooi gevuld scherm, ware het niet dat de ondertitels dan net buiten beeld vallen. De scherpte van deze zwart/wit film is fenomenaal goed. Nooit eerder zag de print er zo goed uit. Mooie volle contrasten in de zwart regionen en schitterende grijze en witte vlakken in het andere lichtspectrum. Bij sommige beelden is een verwaarloosbaar beetje grain aanwezig maar daar blijft het ook bij. Het enige wat om de twintig minuten in het oog springt zijn de cigarette burns in de rechter bovenhoek van het scherm. Na het einde van elke filmrol geeft dit signaal weer wanneer de volgende rol mag gestart worden. Dit geeft de prent net dat ietsje meer karakter weer, zodat je je even in een vintage bioscoopzaal waant in je huiskamer. Het geluid is Dolby Digital 1.0 en is vrij van distortie, over-compressie of vervorming. De soundtrack werd netjes opnieuw gemastered en het klein beetje ruis dat aanwezig is blijft verwaarsloosbaar. Technisch is deze film uit 1962 dus zeker subliem te noemen.

EXTRA'S
Op de eerste disc vinden we een tekstbestand Over De Productie , gevolgd door de Bioscooptrailer. De twee meest waardevolle aanwinsten zijn een feature lenghth Audiocommentaar ingesproken door regisseur Robert Mulligan en producer Alan Pakula. Deze extra's zijn identiek aan de eerder verschenen single disc versie van de film. En de negentig minuten durende Making Of Fearful Symmetry die de opname van de film belicht en even een kijkje gaat nemen bij de echte personages die de inspiratie vormden voor het boek en de film. De extra’s op disc één hebben uitsluitend Engels- Frans- en Duitstalige ondertitels.

De tweede schijf herbergt de meeste extra's en gaat van start met een filmpje van ongeveer vijf minuten over de Inontvangstname van een Avademy Award door Gregory Peck als beste acteur. De American Film Institute Life Achievement Award is een korte featurette die Peck in de bloemetjes zet voor zijn gehele carrière. Academy Tribute To Gregory Peck doet gedurende een half uurtje in wezen net hetzefde. De leukste extra is de minder dan tien minuten durende featurette met als titel Scout's Herinneringen. Hierin zien we actrice Mary Badham aan het word als volwassen vrouw. Ze blikt terug op haar periode van kindsterretje in Hollywood. De langste extra duurt weer meer dan een uur en is Een Gesprek Met Gregory Peck. We zien Peck in verschillende facetten, met vrouw en dochter, op vakantie, in zijn geboortedorp etc. Zeer leuk wanneer je fan bent van de acteur. Zoals het er nu uitziet wordt op disc twee enkel Gregory Peck in de bloemetjes gezet, terwijl er natuurlijk veel meer heeft bijgedragen tot het succes van de prent. Toch is deze versie in vergelijking met de single disc een gigantische stap in de goede richting.

CONCLUSIE
To Kill A Mockingbird is een klassieker van formaat die zonder verpinken op een hoge plaats in de top honderd beste films allertijden mag plaatsnemen. Het is dus niet enkel een erg goeie productie, maar simpelweg één van de beste films ooit gemaakt. Universal brengt een zeer nette transfer in een fraaie double disc Special Edition. De extra’s focussen zich wel op disc twee iets te eenzijdig op Gregory Peck, terwijl hij niet de enige was die een uitstekende bijdrage leverde aan deze prent. Desalniettemin is dit de versie die ten opzichte van de eerder uitgebrachte single disc de voorkeur geniet. To Kill A Mockingbird is belangrijk Amerikaans historisch erfgoed dat in ieders DVD-collectie thuishoort!


cover



Studio: Universal

Regie: Robert Mulligan
Met: Gregory Peck, Mary Badham, Philip Alford, Robert Duvall, John Megna

Film:
10/10

Extra's:
10/10

Geluid:
7/10

Beeld:
7/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1962

Leeftijd:
6

Speelduur:
125 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.85:1 niet-anamorfische PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital Mono 1.0

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Over De Productie
• Bioscooptrailer
• Inontvangstname Avademy Award
• American Film Institute Life Achievement Award
• Academy Tribute To Gregory Peck
• Scout’s Herinneringen
• Een Gesprek Met Gregory Peck

Andere recente releases van deze maatschappij