:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> DORIS DAY COLLECTION
DORIS DAY COLLECTION
Bespreking door: Joris - Geplaatst op: 2006-01-18
FILMS
Of ze nu een zangeres was of een actrice of allebei, er zijn maar weinig entertainers die hun fans zo veel plezier hebben gebracht als Doris Day. De actrice/zangeres is ondertussen de 80 gepasseerd en geniet al een hele tijd van haar pensioen. Doris Day kan rekenen op een heel brede fanbase en die basis breidt ook vandaag de dag nog uit dankzij diverse klassieke filmkanalen. Ze kreeg het meeste erkenning tijdens de late jaren ’50 en de vroege jaren '60. Doorheen de jaren is ze uitgegroeid tot een ware filmlegende en ze is vooral geliefd omwille van haar overwegend vrolijke personages. Je zou haar gerust het zonnetje in huis kunnen noemen. Film- en muziekliefhebbers krijgen dankzij Warner de kans om de succesjaren van de actrice te herbeleven met deze Doris Day Collection die bestaat uit selectie van 5 kleurrijke films.



Young Man With A Horn (1950)
Regie: Michael Curtiz
Met: Doris Day, Lauren Bacall, Kirk Douglas

Rick Martin (Kirk Douglas) begint trompet te spelen omdat het een goedkoop instrument is en omdat het bovendien makkelijk transporteerbaar is. We ontmoeten hem als een kleine jongen, het enige kind van een alleenstaande moeder. Zijn honger voor muziek gaat niet onopgemerkt voorbij aan het oog van trompetvirtuoos Art Hazzard (Juano Hernandez), die de rol van surrogaatvader op zich neemt. De enige droom van Rick is om net zo goed trompet te kunnen spelen als Art, maar helaas lopen de zaken anders dan gepland. Rick mag optreden met een dansorkest, dat zich beperkt tot het spelen van inspiratieloze dansnummers. Tot groot ongenoegen van Rick is er geen plaats voor improvisatie. Hij heeft het er enorm moeilijk mee om zich te moeten beperken tot voorgekauwde muziek en het duurt dan ook niet lang tot hij zich bij een betere groep voegt. Die promotie heeft hij te danken aan de interesse van de mooie zangeres Jo Jordan (Doris Day). Helaas voor haar maakt ze de fout om Rick voor te stellen aan haar rijke en neurotische vriendin Amy North (Lauren Bacall). Amy studeert geneeskunde in de hoop om later psychiater te kunnen worden. Wanneer ook zij haar oog laat vallen op Rick, raakt die verwikkeld in een driehoeksverhouding met Jo en Amy. Hij heeft er echter alle moeite mee om het grillige karakter van Amy te doorstaan.



Love Me Or Leave Me (1955)
Regie: Charles Vidor
Met: Doris Day, James Cagney

Ruth Etting (Doris Day) is een jonge danseres die haar werk in de slonzige nachtclubs van Chicago meer dan beu is. Ze droomt dan ook van het grote podium, maar vanwege haar belabberde attitude slaagt ze er niet in een job voldoende lang te behouden en het nodige geld te sprokkelen. Een collega zegt het haar klaar en duidelijk: je zult nergens geraken als je blijft nee zeggen tegen de klanten. Ruth komt onder de aandacht van Marty "The Gimp" Snyder (James Cagney), een lokale gangster met heel wat connecties. Marty zet haar aan het werk als koordanseres, maar Ruth wil dolgraag zingen. Ze beseft maar al te goed waar Marty op uit is, maar zo makkelijk laat ze zich niet inpalmen. Er ontwikkelt zich een kat-en-muis spel tussen de twee waarbij Ruth haar zin haalt en Marty op zijn honger blijft zitten. Hij gaat zelfs zo ver dat hij Johnny Alderman (Cameron Mitchell) inhuurt om Ruth te coachen. Bovendien zorgt hij zelf voor het publiek bij een aantal kleinere cabaretvoorstellingen en geeft iedereen het bevel om luid te applaudisseren, ongeacht de prestatie van Ruth. Na een tijdje beseft hij dat het applaus oprecht is en begint hij de carrière en het leven van Ruth te manipuleren. Ruth op haar beurt, maakt handig gebruik van Marty om hogerop te komen, maar zijn bulldozertactieken groeien uit tot een gesel wanneer Ruth haar grote doorbraak maakt. Hun huwelijk is een hel gevuld met fysiek en psychologisch geweld. Marty maakt van Ruth een ster, maar Ruth had nooit verwacht zo’n hoge prijs te moeten betalen voor haar succes.



Please Don't Eat The Daisies (1960)
Regie: Charles Walters
Met: Doris Day, David Niven

We bevinden ons in Manhattan tijdens het jaar 1960. Larry Mackay (David Niven) staat op het punt een grote stap in zijn carrière te zetten. Voordien was hij onder meer actief als toneelschrijver en professor in de dramaturgie. Nu moet hij aan de slag als één van de 7 belangrijkste critici bij de New York Press. Die positie brengt enorm veel macht met zich mee, want hij kan eigenhandig beslissen over het lot van een voorstelling. Zijn eerste opdracht is al meteen een uitdaging, want het gaat om een musical van zijn beste vriend Alfred North (Richard Haydn). De musical blijkt een enorme flop en Larry ziet zich genoodzaakt zijn eerlijke mening te geven. Dat leidt tot onenigheid met Alfred, maar ook met hoofdrolspeelster Deborah Vaughn (Janis Paige). Naast de professionele problemen, loopt het privé-leven van Larry ook niet bepaald op wieltjes. Zijn vrouw Kate (Doris Day) heeft het niet makkelijk om hun 4 rebelse kinderen onder controle te houden en wil het gezin dolgraag verhuizen naar een huis op het platteland. Dat betekent dat Larry moet gaan pendelen en wanneer hij meer en meer tijd begint door te brengen in de stad, wordt Kate wantrouwig. Het is echter de vraag of ze naast het huishouden nog tijd over heeft om haar huwelijk te redden.



Billy Rose's Jumbo (1962)
Regie: Charles Walters
Met: Doris Day, Stephen Boyd

Pop Wonder (Jimmy Durante) staat aan het hoofd van een rondreizend circus en wordt daarbij geholpen door zijn dochter Kitty (Doris Day). De weinige winst die het circus maakt, gaat verloren aan de gokverslaving van Pop. Kitty doet haar uiterste best om naast haar optredens de zakelijke kant van het circus onder controle te houden. Op een moeilijk moment voegt Sam Rawlins (Stephen Boyd) zich bij de circusgroep en hij geeft er alle schijn van hen uit de nood te helpen. Het duurt ook niet lang tot hij ook de romantische interesse van Kissy begint aan te wakkeren. Op dat moment beseffen Kitty en Pop nog niet dat Sam eigenlijk een spion is in dienst van een rivaliserend circus onder leiding van John Noble (Dean Jagger). Noble laat Sam de rekeningen van het lijdende circus betalen in de hoop het te kunnen overnemen. Hij wil immers beslag leggen op hun grootste ster, een olifant met de naam Jumbo. Ondanks zijn afmetingen blijkt Jumbo over een uitzonderlijk danstalent te beschikken.



The Glass Bottom Boat (1966)
Regie: Frank Tashlin
Met: Doris Day, Rod Taylor

De jonge weduwe Jennifer Nelson (Doris Day) probeert haar leven op de sporen te houden door 4 maal per week naar de avondschool te gaan en 2 jobs te combineren. Zo geeft ze onder meer rondleidingen bij de NASA en verkleedt ze zich tijdens het weekend als zeemeermin om haar vader Axel Nordstrom (Arthur Godfrey) te helpen met zijn boot met glazen bodem. Thuis kan Jenny rekenen op het gezelschap van een aantal huisdieren waaronder haar hond Vladimir. Omdat ze het te druk heeft om Vladimir regelmatig uit te laten, belt ze hem een aantal keer per dag op. De rinkelende telefoon zorgt ervoor dat Vladimir gaat rondlopen in haar appartement. Wanneer het hoofd van een geheim project bij de NASA, Bruce Templeton (Rod Taylor), Jenny vraagt om zijn biografie te schrijven, gaat ze daar maar al te graag op in. Helaas verdenken een aantal vertegenwoordigers van het leger en het CIA Jenny ervan een Russische spionne te zijn. Die verdenking heeft ze te danken aan haar onschuldige telefoontjes naar Vladimir.

BEELD EN GELUID
We kunnen niet anders dan onze loftrompet te laten schallen over de technische aspecten van deze collectie. Warner bevestigt keer op keer met uitstekende restauraties van beeld- en geluidstransfers. We beschouwen het als een voorrecht om op deze manier te kunnen genieten van klassieke films.

EXTRA'S
Jammer genoeg gaat ons lof over de techniek niet op voor het bonusmateriaal. Het aanbod hinkt wat achterop en laat regelmatig te wensen over. Een extra disc met uitsluitend bonusmateriaal zou hier toch zeker op zijn plaats zijn. De filmliefhebbers aan de overkant van de oceaan krijgen tot onze grote spijt dikwijls een uitgebreider aanbod voorgeschoteld. Voor de Doris Day Collection uit zich dat niet meteen in meer bonusmateriaal, maar wel in meer films. De regio 1 versie bestaat immers uit 8 films. De films Lullaby For Broadway, Calamity Jane en The Pajama Game ontbreken op de Benelux-versie.

CONCLUSIE
Doris Day is een waar genot om naar te kijken én te luisteren. Haar zonnige uitstraling alleen is al voldoende reden voor liefhebbers van klassieke cinema om de collectie in huis te halen. Eerlijkheid gebied ons wel te zeggen dat onze Amerikaanse collega's een uitgebreidere collectie voorgeschoteld krijgen. Op de technische specificaties van deze collectie valt nauwelijks wat aan te merken, maar hetzelfde gaat niet op voor het bonusmateriaal dat achterop blijft hinken.


cover




Studio: Warner

Regie: Michael Curtiz, Charles Vidor, Charles Walters, Frank Tashlin
Met: Doris Day, Kirk Douglas, James Cagney, David Niven, Stephen Boyd, Rod Taylor

Film:
-/10

Extra's:
-/10

Geluid:
-/10

Beeld:
-/10


Regio:
2

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1950-66

Leeftijd:
AL

Speelduur:
559 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
7321934729632


Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1 (Love Me Or Leave Me - Billy Rose's Jumbo)
Engels Dolby Mono 1.0
Frans Dolby Mono 1.0
Italiaans Dolby Mono 1.0

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Engels CC, Italiaans CC
Extra's:
• Trailers
• Kortfilms
• Featurettes

Andere recente releases van deze maatschappij