:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> DEVIL IS A WOMAN, THE
DEVIL IS A WOMAN, THE
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2006-01-20
FILM
In deze film was op m'n mooist, antwoordde Marlene Dietrich trots toen haar mening gevraagd werd over The Devil is a Woman, en dat strookt met de werkelijkheid. Josef von Sternberg, de regisseur, heeft er alles aan gedaan om zijn ster te laten schitteren als nooit te voren. Marlene Dietrich is Concha Perez, een Sevilliaanse schone die alle mannenharten sneller laat kloppen, ze voor zich wint en ze even gauw weer vertrappelt wanneer zij haar doel heeft bereikt. Dat doel is meestal geld, voor zichzelf en vooral voor haar moeder die na het overlijden van haar echtgenoot de touwtjes nog nauwelijks aan elkaar kan knopen omdat ze op te grote voet leeft.

Concha's grootste slachtoffer is Don Pascual (Lionel Atwill), een al wat oudere goed geconserveerde politieoverste die tijdens een opstootje tussen Concha en een flamencodanseres op de trein de gemoederen moet bedaren en de kibbelende vrouwen uit elkaar haalt. Haar adres wil ze hem niet geven, want zij is niet dat soort vrouw, gooit ze hem verontwaardigd in het gezicht. Don Pascual blijft naar Concha uitkijken. Drie maanden later ontmoeten ze elkaar toevallig en stelt ze hem voor aan haar moeder. Hij heeft bloemen gekocht, betaalt haar boodschappen en stopt haar moeder geld toe om schulden te betalen bij de huisbaas, de slager, de bakker.. De volgende dag zijn Concha en haar moeder verdwenen, met al hun bezittingen, zonder een spoor achter te laten.

Don Pascual vertelt het hele verhaal met flash backs aan zijn vriend Antonio (Cesar Romera) bij een ontmoeting tijdens het carnaval in Sevilla en waarschuwt hem voor Conchita. Ze heeft een steen waar andere vrouwen een hart hebben, gromt hij ontdaan, ze heeft me belachelijk gemaakt in de hele stad. Blijf uit haar buurt, ze kan je in gevaar brengen. Antonio is als republikein naar Parijs gevlucht voor het Spaanse regime en is 24 uur in het land om zijn moeder te bezoeken. Een masker garandeert hem complete anonimiteit. Hij heeft Concha tijdens het carnaval gezien en een afspraakje gemaakt. Don Pascual raadt hem aan het land te verlaten voor de autoriteiten hem oppakken en Concha Perez te vergeten. Maar Antonio wordt verliefd op Concha en hun ontmoeting resulteert in een pistoolduel tussen beide vrienden. Zij kiest de kant van de aantrekkelijke Antonio en Don Pascual, de beste schutter van Sevilla, staat voor een dilemma dat hijzelf in het leven heeft geroepen.

Zoals meestal bij Marlene Dietrich is film het medium dat ze gebruikt om zichzelf in het volle daglicht te plaatsen. In The Devil Is A Woman is dat niet anders. Het verhaal stelt niet heel veel voor, maar de manier waarop ze door Von Sternberg wordt geportretteerd is buitengewoon geslaagd, fysiek dan, als de verleidelijke en zeer aantrekkelijke femme fatale, de godin van de vrouwelijkheid en de aangescherpte charme. Met lange donkere wimpers en fragiele krulletjes op het voorhoofd, bijna altijd een bloem in het opgestoken haar, prachtige jurken met bijpassende Andaloesische hoedjes en een uitdrukking alsof ze zo meteen de hele wereld zal verslinden, lijkt ze een typische warmbloedige Zuid-Spaanse Señora, hooghartig en gereserveerd, berekend en geslepen. Als ze de duivel zelf niet is, dan zit in de mooie verpakking in elk geval een 18 karaats feeks, een wondermooie heks. Het is dan ook jammer dat Von Sternberg de toeschouwer nauwelijks een blik gunt op de beweegredenen van Concha Perez. Door alle aandacht op haar uiterlijk te concentreren, blijft het een raadsel of haar drijfveer alleen geld is of dat er sprake is van bewuste slechtheid, van een verdorven geest.

Lionel Atwill zien we in één van zijn beste rollen. In tegenstelling tot de andere karakters verneemt de kijker direct en indirect wél waarom hij Concha zo verwent, zich meermaals door haar bij de neus laat nemen en toch telkens opnieuw toenadering zoekt: Don Pascual is hopeloos verliefd en wil veel opofferen voor een beetje vriendschap en liefde van zijn protégé. Atwill speelt de rol met afgemeten emotionaliteit en een perfecte timing. Cesar Romero als Antonio is niet meer dan een redelijk acceptabele bijrol, een figuur die nauwelijks wordt uitgewerkt, een vehikel om de het drama op gang te brengen. Verdienstelijk is Alison Skypworth als Concha’s moeder. Von Sternberg deinst er niet voor terug om beide vrouwen als berekende en gevoelloze wezens af te schilderen. Maar dat gebeurt met de nodige humor, ook in verschillende bijrollen, waardoor The Devil Is A Woman uitgroeit tot een dramatische driehoeksverhouding met een nauwelijks verholen komische ondertoon, de Marx Bothers waardig.

BEELD EN GELUID
Het is jammer dat deze film niet in kleur kan worden bekeken. Het carnaval in de beginscène met de reuzenkip en het nagespeelde stierengevecht, de ballons en de confetti, gecombineerd met de prachtige jurken van de vrouwelijke figuren, het moet er allemaal schitterend hebben uitgezien. Hetzelfde geldt voor de rest van de film die vooral visueel mooi is als gevolg van Dietrichs adembenemende toiletten en de schitterende decors waarin de actie zich afspeelt. Het contrast tussen donker en licht is uitstekend,met veel details en zonder beschadigingen, haperingen of vuiltjes. De kopie ziet er goed uit.
De klankband is minder indrukwekkend. Ondanks de pogingen om de kwaliteit aanzienlijk op te trekken is er ruis en klinkt Dietrich een beetje hol als ze zingt. De muziek heeft de neiging om vrij scherp uit de klankkasten te rollen. De Spaanse deuntjes, vermengd met fragmenten van de Russische componist Rimsky-Korsakoff, zijn hoofdzakelijk uitgevoerd op hout- en koperinstrumenten.

EXTRA'S
Deze dvd bevat geen extra's.

CONCLUSIE
The Devil Is A Woman, zowat de laatste samenwerking tussen Dietrich en Von Sternberg, is naar verluidt deels autobiografisch. Als dat zo is dan toont de regisseur een erg vernietigend beeld van Marlene Dietrichs karakter wat haar omgang met mannen betreft. Hijzelf zou dan de rol van Don Pascual voor z'n rekening nemen, de wat aandoenlijke en beklagenswaardige verstoten minnaar. Niet meteen een fraai beeld van een stel dat in het begin van de jaren 30 op ieders lippen lag. The Devil Is A Woman is geen sterke film, maar de verschijning van Marlene Dietrich, de manier waarop ze is opgemaakt, gekleed en de rol van Concha Perez gestalte geeft, dat alles maakt veel goed. Heel veel.


cover




Studio: Universal

Regie: Josef von Sternberg
Met: Marlene Dietrich, Lionel Atwill, Cesar Romero, Edward Everett Horton, Alison Skipworth, Don Alvarado

Film:
7/10

Extra's:
0/10

Geluid:
6,5/10

Beeld:
7/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1935

Leeftijd:
6

Speelduur:
80 min.

Type DVD:
SS-SL


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• Geen

Andere recente releases van deze maatschappij