:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> CELLULAR
CELLULAR
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2006-02-01
FILM
Fysicalerares Jessica Martin (Kim Basinger) wordt met redelijk excessief geweld uit haar huis ontvoerd, en op de zolder van een villa in Los Angeles gevangen gehouden. Na vele pogingen lukt het haar om door de draadjes van de stukgeslagen telefoon te kortsluiten, contact te maken met de buitenwereld. De willekeurig opgebelde persoon aan de andere lijn is ene Ryan (Chris Evans), die aanvankelijk denkt dat hij in het ootje genomen wordt. Jessica bezweert hem echter dat het bittere ernst is, en dat hij, als hij de telefoon neerlegt, feitelijk haar doodvonnis tekent. Aanvankelijk probeert Ryan de ontvoering aan te geven bij de lokale oom agent, Mooney (William H. Macy), maar door de tijdsdruk is hij gedwongen het heft in eigen handen te geven. Bovendien zijn de batterijen van de mobiele telefoon bijna op, staan de ontvoerders, onder leiding van ene Ethan (Jason Statham), op het punt ook nog Jessica's man Craig (Richard Burgi) en haar zoontje Ricky (Adam Taylor Gordon) te ontvoeren, en alhoewel een eenvoudige vastgoedmakelaar als Craig Martin normaal niets van waarde heeft, is hij in het bezit van een item dat heel Los Angeles op zijn grondvesten kan laten daveren...



We kunnen onmogelijk om de vergelijking tussen deze film en Phone Booth heen, ook al omdat beide scripts door dezelfde scenarist (Larry Cohen) zijn geschreven. Deze Cellular, waarin het telefoonhokje werd ingeruild voor een mobiele telefoon, laat natuurlijk wat meer ruimte om het verhaal op verschillende lokaties af te laten spelen. Regisseur David Ellis heeft, tegen de tendens in, de opnames niet verplaatst naar een lageloonland als Mexico, zoals tegenwoordig nog al wel eens de mode schijnt te zijn, maar is in Los Angeles gebleven en hij heeft onder meer lokaties als Santa Monica een centrale plaats in zijn verhaal toebedeeld. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de film in het studentenmilieu van Boston op te nemen, maar een hectische stad als Los Angeles, waar iedereen minstens met één mobiele telefoon rondloopt, is natuurlijk ook een uitgelezen stek voor een film als deze. Ellis, wiens enige noemenswaardige vermelding totnogtoe Final Destination 2 is, heeft zich jarenlang in het schieten van stunts kunnen bekwamen in actiefilms onder de vleugels van Dean Devlin. Zijn palmares als hulpregisseur is echter impressionant, met titels als Harry Potter And The Philosopher's Stone en The Matrix Reloaded, en zijn wapenfeiten als stuntcoördinator nog veel meer. Het is dan ook enigszins verwonderlijk dat hij nu pas als regisseur enige weerklank vindt. Met dit afdragertje van Dean Devlin heeft de man echter eens volop zijn talent mogen bewijzen. Cellular is een visueel zeer aantrekkelijke film, die een hoog tempo combineert met een uitgekiende fotografie van Los Angeles, en bij momenten sterk lijkt op 24 en The Shield; de film speelt zich op één namiddag af, wat productioneel nogal wat problemen met zich meebracht, zoals wisselende weersituaties. Naast een hoge rekening voor het bij elkaar gereden wagenpark en munitie maakt Cohen in zijn scenario plaats voor de vraag hoe je zou reageren als een totaal onbekende persoon zijn of haar leven in je handen legt; dit is op zich een interessant gegeven, maar om eerlijk te zijn wordt er bitter weinig mee gedaan, en wordt de dramatiek erg ondergeschikt aan de actie. Held van dienst is Chris Evans, die volgens de makers vooral gecast is "voor de hoge mate waarin we ons met hem kunnen identificeren". Wij zijn eerlijk gezegd eerder bezig geweest met de vraag hoe een actrice als Kim Basinger op haar 51ste (alstublieft!) er nog kan uitzien als hoogstens vooraan in de dertig. William H. Macy als de good cop zorgt af en toe voor een kleine humoristische toets, maar de film verzuipt gelukkig niet in de flauwe one-liners, zoals wel eens het geval pleegt te zijn met dit soort films. Ook het vermelden waard is de manier waarop de Britse acteur Jason Statham zijn griezelig gevaarlijke badguy neerzet, om de filmmakers te quoten, een kerel die je niet graag 's avonds in een donker steegje zou tegenkomen. Cellular is samengevat een goeie, moderne thriller met voldoende afwisselingm en evenwicht.



BEELD EN GELUID
Ongelofelijk maar waar, maar we mogen eens goede punten uitdelen voor een release van RCV, die de laatste tijd ook enkele ongelofelijke miskleunen op technisch vlak hebben uitgebracht. Cellular heeft een mooie anamorfische transfer meegekregen, zowaar nog in het correcte beeldformaat (2.35:1) ook. De jachtige stijl van de film zorgt natuurlijk voor een afwisselend palet aan beeldschakeringen, met overwegend donkere tinten, maar we hebben de transfer niet echt kunnen betrappen op noemenswaardige fouten. De zeer donkere scènes, zoals op de zolder waar Jessica gevangen wordt gehouden, vertonen voldoende detail, en de kleuren ogen netjes. Af en toe merken we wel wat edge enhancement op. Wat het geluid betreft krijgen we de keuze tussen een Engelse DTS-track, een Dolby Digital 5.1-track en een Dolby Surround 2.0-track. De eerste twee tracks zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden, en bieden beide kwaliteit; in de vele achtervolgingssscènes - wacht, eigenlijk is de film één langgerekte achtervolgingsscène - is er voldoende in de breedte gewerkt, met ambiënte stadsgeluiden op de achtergrond, gierende banden en rondvliegende kogels.



EXTRA'S
De hoes belooft ons een redelijke hoeveelheid bonusmateriaal, wat in de praktijk nogal meevalt, maar op de cross-promotionele trailers na - waar de disc ook ongevraagd mee opstart - zijn geen van de extra's Nederlands ondertiteld, wat in onze beoordeling punten kost. Deze dvd heeft fraai ogende menu's die geheel aan het thema van de film zijn aangepast - we mogen bij RCV tegenwoordig blij zijn als er überhaupt menu's te vinden zijn - en als eerste treffen we een audiocommentaartrack aan van regisseur David Ellis. Scenaristen Larry Cohen en Chris Morgan zijn, in tegenstelling tot wat de hoes ons moet doen geloven, niet op de track present, in tegenstelling tot stuntcoördinatrice Tawny Ellis en co-producente Annie Ellis. En inderdaad: de drie zijn familie van elkaar. De commentaartrack bevat niet meer informatie dan je van een dergelijke film kan verwachten, maar ook niet minder. Vooral liefhebbers van stunts zullen deze track weten te appreciëren. Vervolgens krijgen we vijf verwijderde en alternatieve scènes te zien, die wel netjes de eindmontage zijn gepasseerd, en eventueel van commentaar van de regisseur kunnen worden voorzien. Belangrijkste troeven zijn echter de drie documentaires. "Celling Out" (20 min.) behandelt met als leidraad de film de manier waarop de mobiele telefoon in ons dagelijks leven geïntegreerd is. Als laatste Belg zonder zo'n pestding kan ik alleen maar beamen dat de prijs voor bereikbaarheid inderdaad een stukje van onze vrijheid is. "Dialing Up Cellular" (26 min.) gaat over het maken van de film zelf, is een redelijke oefening in wederzijds complimenten uitdelen, maar bevat ook wel wat leuke randinformatie. "Code Of Silence: Inside The Rampart Scandal" (27 min.) tenslotte is een documentaire over een welbepaalde problematiek die ook als inspiratie voor de film heeft gediend, maar waarvan we het onderwerp niet willen noemen omdat we anders een substantieel element van de plot verraden. De documentaire opent overigens met een waarschuwing in koeien van letters om deze vooral niet te bekijken vooraleer je de film zelf gezien hebt; we kunnen ons daar alleen maar bij aansluiten. Afsluiten doen we traditioneel met de bioscooptrailer.



CONCLUSIE
Als het goed is geven we het ook toe: RCV heeft deze Cellular technisch een stuk beter behandeld dan veel van hun andere recente releases. De film zelf is een echte nagelbijter, en de extra's, niet danig overdreven in aantal, zijn toch een welkome aanvulling.


cover




Studio: RCV

Regie: David Ellis
Met: Kim Basinger, Chris Evans, Jason Statham, William H. Macy, Eric Christian Olsen, Noah Emmerich, Jessica Biel

Film:
8,5/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2004

Leeftijd:
16

Speelduur:
90 min.

Type DVD:
SS-SL


Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels DTS 5.1
Engels Dolby Digital 5.1
Engels Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• Geanimeerde menu's,
• Audiocommentaartrack,
• Verwijderde scènes,
• Documentaire "Celling Out",
• Documentaire "Dialing Up Cellular",
• Documentaire "Code Of Silence: Inside The Rampart Scandal",
• Trailer & cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij