:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> EVENING WITH MARLENE DIETRICH, AN
EVENING WITH MARLENE DIETRICH, AN
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2006-09-03
CONCERT
De laatste van de grote voor-oorlogse diva's trad in 1972 nog één keer op voor een video-opname die een ruime verspreiding kreeg in Engeland en de Verenigde Staten. De van afkomst Duitse filmactrice en zangers was toen 71 jaar oud en besloot het openbare leven vaarwel te zeggen en er voor te zorgen dat de mythe die ze een halve eeuw lang zorgvuldige rond zichzelf had opgebouwd, overeind bleef. Daar slaagde ze ook in. Ze trok zich terug op haar appartement in Parijs en overleed er in 1992, na bijna twee decennia van haast totale afzondering.

An Evening With Marlene Dietrich is de registratie van haar unieke concert in het New London Theatre. Ze wordt er begeleid door Stan Freeman en zijn orkest op prachtige arrangementen van Burt Bacharach. Voor de gelegenheid is het grote podium van het theater omgetoverd tot een eenvoudig decor van lange draperieën. Als het orkest inzet verschijnt de blonde godin op het toneel, gewikkeld in een nauwe jurk met diepe halsuitsnijding en verpakt in meters sneeuwwit bont. Een witte engel uit de Roaring Twenties, een nostalgische verschijning uit een tijdperk dat met de Tweede Wereldoorlog definitief zijn beslag kreeg. Marlene Dietrich begint haar optreden met I Get A Kick Out Of You van Cole Porter, één van haar favoriete componisten. De versie van Bacharach is minimalistisch van opzet, veel minder swingend dan de bigband-versie van Frank Sinatra, haast parlando, met een Dietrich die ook op haar 71ste nog verleidelijk en sexy kan zijn. You're The Cream In My Coffee was de song waarmee Dietrich auditie deed bij Josef von Sternberg toen die een actrice zocht voor Der Blaue Engel. De regisseur had de sollicitanten de opdracht gegeven om een treurig lied mee te brengen, maar Dietrich beweerde alleen Amerikaanse liedjes te kennen. Boys In The Backroom is een vlotte saloonsong uit Dietrichs Hollywoodfilm Destry Rides Again (1939) met Dave Stewart in een hoofdrol. The Laziest Girl In Town is opnieuw van Cole Porter voor Alfred Hitchcocks Stagefright (1950). Dietrich brengt het nummer slepend en bewust een beetje ranzig. Johnny, When Du Geburtstag Hat behoort tot het klassieke Dietrich-repertoire. Het arrangement is staccato met een sfeer van grote Hollywoodfilms en wordt in het Duits gezongen: de echte Dietrich, want ook al bleef ze sinds de opkomst van de nazi's weg uit Duitsland, Duitse blijft ze in hart en ziel.



La Vie En Rose op tekst van Edith Piaf, meer parlando dan gezongen, krijgt een zeer klassiek arrangement mee. Dietrich maakt er een rustige vertelling van tegen een druppelende achtergrond van piano en traag glijdende violen. Het meesterschap opnieuw bewezen. over het eenzame bestaan in de grootstad, een korte heftige liefde, desillusies en nog meer eenzaamheid, krijgt van Burt Bacharch een bigband-arrangement. Marlene Dietrich vertelt het verhaal op een weemoedige toon, ingetogen en zonder franje. Lola uit Der Blaue Engel is uitbundig en opgewekt en voert de toeschouwer terug naar de jaren '30, naar het Berlijn van net voor de grote crisis. Das Lied Ist Aus stamt uit een lange Duitse chanson-traditie. Oorspronkelijk geschreven voor de gelijknamige film uit 1930, is de song een eigen leven gaan leiden met interpretaties van Zara Leander tot Hildegarde Knef. De versie van Marlene Dietrich is sober en onderstreept de treurige ondertoon van de tekst. Marie Marie is van de hand van Gilbert Bécaud en naast La Vie En Rose de tweede in het Frans gezongen compositie van het concert. Marlene Dietrich legt er alle pathos en passie in waartoe ze in staat is, een beetje in die ouderwetse stijl van de stille film. Maar van haar aanvaarden wij dat, als enige.

Lili Marlene ís Marlene Dietrich en het lied mag dus op dit concert niet ontbreken. De song die soldaten aan beide kanten van de frontlijn de moed gaf om door te gaan, ondanks de ontberingen en de modder, de song waarmee Marlene Dietrich tijdens de Tweede Wereldoorlog onze jongens in West-Europa een hart onder de riem ging steken, krijgt een torchsongachtige uitvoering met een sprankelende finale. Dan is het tijd voor Where Have All The Flowers Gone, een Pete Seger-compositie geïnspireerd door een aantal passages uit Mikhail Sholokhov succesvolle roman And Quiet Flows The Don, over de strijd van de Don-Kozakken voor onafhankelijkheid, los van de Bolsjewieken. De compositie van Pete Seger gaat over de vicieuze cirkel van oorlog en vrede en de wreedheden die altijd resulteren in de dood van de strijders en het achterblijven van hun verdrietige geliefden. Marlene Dietrich heeft de song wellicht honderden keren in haar carrière ten beste gegeven. Toch is er geen sleet gekomen op de verontwaardiging van haar uitvoering, het cyclische en eeuwigdurende leed dat ze tot uitdrukking brengt, hoofdzakelijk begeleid door een getokkelde gitaar en piano. De interpretatie blijft uniek.

Het beste nummer, de grand cru, heeft de diva uiteraard voor het laatst bewaard. Eerst gooit Marlene Dietrich Honeysuckle Rose als toemaatje de zaal in, een jazzy compositie uit de musical Ain't Misbehavin (1929) om vervolgens het optreden af te sluiten met Falling In Love Again oftewel Ich Bin Von Kopf Bis Fuss Auf Liebe Eingestellt het grootste succesnummer uit Der Blaue Engel. Het rustige Londense publiek gaat uiteindelijk terecht uit de bol.



BEELD EN GELUID
An Evening With Marlene Dietrich werd in 1972 door de BBC op video opgenomen. Voor de dvd-uitgave is het materiaal digitaal geremasterd. De kwaliteit is behoorlijk, zij het met nogal wat storende elementen: begin jaren '70 stond de videotechnologie nog in de kinderschoenen. Er waren problemen met de scherpte en de kleurvastheid van het nieuwe medium. Ondanks een enorme inspanning met digitale middelen nu, is het beeld van dit optreden wazig, vooral op grotere schermen. Er is sprake van rafelende contouren, verkleuring en een drietal keer van lijnstoringen waarbij er zwarte horizontale lijnen door het beeld flitsen. De klank brengt het er stukken beter van af, zij het dat het materiaal in mono staat. Stereo werd in die tijd vooral gebruikt voor klassieke muziek. In het commerciëlere genre was de toepassing nog maar net aan een definitieve doorbraak toe. Het geluid is mooi van klankkleur en de doorrookte stem van Marlene Dietrich heeft niet veel nodig om zijig en warm te klinken.

EXTRA'S
De dvd bevat een korte opname die Copyright is genoemd, een grappig stukje film waarin een medewerker van de BBC het publiek erop wijst dat de film van dit optreden op video wordt uitgebracht en dat heren die met de verkeerde dame in de zaal zitten dus best uitkijken.

CONCLUSIE
An Evening With Marlene Dietrich is pure nostalgie. Het is de samenvatting van een carrière in 20 liedjes, een zeldzame relikwie met in de hoofdrol Marlene Dietrich, een artieste die voor de rest nauwelijks gedocumenteerd is inzake haar muzikale activiteiten, tenzij in haar Hollywoodfilms. Dietrich brengt een selectie van de songs waarmee ze al altijd vereenzelvigd werd en voegt een aantal grote Amerikaanse klassiekers toe. Het programma dat tot stand komt is veelzijdig qua genres en interpretaties, ingetogen, maar ook swingend en opgeruimde, met een lach en een traan, zoals we dat van deze mythische en mysterieuze grote dame verwachten. Op het moment van het optreden is Marlene Dietrich beslist al een tijd over haar creatieve hoogtepunt heen en beschikt ze ook fysiek niet meer over de kracht van vroeger. Ze maakt veel goed door haar présence, de manier waarop ze zich op deze gevorderde leeftijd nog aantrekkelijk weet op te maken en aan te kleden, de geraffineerde stijl van bewegen en acteren, haar aparte mimiek. An Evening With Marlene Dietrich is het testament van een fenomeen.


cover



Studio: EMI

Regie: -
Met: Marlène Dietrich

Film:
7/10

Extra's:
1/10

Geluid:
7,5/10

Beeld:
6/10


Regio:
2

Genre:
Muziek

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1973

Leeftijd:
AL

Speelduur:
75 min.

Type DVD:
SS-SL


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Engels Mono

Ondertitels:
Geen
Extra's:
• Copyright

Andere recente releases van deze maatschappij