:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> RAINER WERNER FASSBINDER COLLECTIE, VOLUME I
RAINER WERNER FASSBINDER COLLECTIE, VOLUME I
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2007-04-26
FILMS
Deze R.W. Fassbinder Collectie, Volume I is de zgn. BRD-Trilogie en bevat drie films waarin de regisseur afrekent met de Duitse na-oorlogse maatschappij en het Wirtschaftswunder, de economische boom van de Bondsrepubliek na W.O.II. Moge niemand zich evenwel laten afschrikken door de politieke ondertoon van deze drie films, want Fassbinder heeft er prachtige pareltjes van gemaakt, zowel visueel als qua dramatische inhoud, die een groot publiek kunnen interesseren. Die Ehe Der Maria Braun en Lola zijn melodrama's waarin de regisseur alle overdrijvingen, clichés en eigenschappen verzamelt die over het genre bekend zijn. Via een zeer aparte filmstijl, een prachtige belichting en uitstekende vertolkingen geeft hij z’n producties de schwung en de pracht van de hoogdagen van het genre in Hollywood zonder ooit af te wijken van zijn eigenlijke bedoelingen. Veronika Voss is een zwart-witproductie, maar wat R.W. Fassbinder ervan terecht brengt is zonder meer indrukwekkend.



Die Ehe Der Maria Braun
Maria (Hanna Schygulla) en Hermann Braun (Klaus Löwitsch) trouwen na een korte verlovingsperiode van drie weken. De Tweede Wereldoorlog loopt op z’n laatste benen en niemand heeft nog tijd te verliezen. Het land ligt in puin, de Amerikanen zijn geland in Normandië en Berlijn ligt dag en nacht onder geallieerd vuur. De dag na hun huwelijk vertrekt Hermann naar het Russische front en wordt kort nadien als vermist opgegeven. Met een kartonnen bordje om de nek staat Maria elke dag op het perron in de hoop dat Hermann bij de terugkerende soldaten zal zijn. Ze geeft de moed niet op, of in elk geval niet zo gauw, want vanbinnen is ze er van overtuigd dat hij nog leeft. Thuis is schaarste troef en alles wat enige waarde heeft wordt verpand voor wat aardappelen en spek, een half pakje sigaretten, een stukje chocolade. Ten einde raad verkoopt Maria een broche van haar moeder voor een paar naaldhakken en een diep uitgesneden jurk en gaat als animeermeisje aan de slag in een exclusieve bar voor Amerikaanse militairen. Ze ontmoet er de zwarte GI Bill (Greg Eagles), gaat met hem naar bed en raakt zwanger. Ondanks de berichten over zijn dood, staat Hermann op een keer in de deuropening terwijl Maria en Bill in een pikant spelletje verwikkeld zijn. In de verwarring van het moment doodt Maria haar zwarte minnaar. Hermann neemt de schuld op zich en gaat voor 10 jaar achter de tralies.

De volledige bespreking van Die Ehe Der Maria Braun kan u hier lezen.



Lola
In een provinciestadje in Beieren heeft ene Schuckert (Mario Adorf) het helemaal gemaakt dankzij zijn succesvolle zwarte marktactiviteiten in de oorlog. Nu zwaait hij er de scepter over de bouwterreinen. De komst van een nieuwe directeur op de dienst Stedenbouw zorgt voor onrust, niet het minst bij Schuckert die zijn florerende handel bedreigd ziet door de onbekende buitenstaander. Mijnheer Von Bohm (Armin Mueller-Stahl) haalt aanvankelijk de borstel door de administratie van Stedenbouw, maar daar waar Schuckert geneigd is om te sjoemelen, gebruikt Von Bohm zijn gezonde verstand en past de voorschriften aan zonder de regels te overtreden. Niet dat hij het altijd eens is met Schuckert over het algemeen welzijn, de financiële ethiek of de economische boom, maar redelijk en creatief is ie wel. Mijnheer Von Bohm is een ambtenaar met visie en dat bewijst ie naar aanleiding van de plannen voor een nieuwe woonwijk aan de rand van de stad. Schuckert is in de wolken, want hij krijgt het contract dat hem een paar miljoen Deutsche Mark zal opleveren. Hij vertelt het goede nieuws meteen aan zijn maîtresse Lola (Barbara Sukowa), de grote ster in bordeel Villa Fink. Ze is onder de indruk van de goede bedoelingen en de stijl van Von Bohm en wil hem per se ontmoeten. Schuckert meent dat Von Bohm een stijve hark is en zeker niet dat soort man. Lola gaat een weddenschap met hem aan en beweert dat ze Von Bohm zo ver krijgt dat hij vrijwillig haar hand kust. Via een trucje slaagt ze in haar opzet. Von Bohm is onder de indruk van haar verschijning en staat meteen in vuur en vlam. Er volgt een afspraakje en een dineetje, maar Lola zorgt er wel voor dat haar nieuwe vriendje niet te weten komt hoe ze de kost verdient.

De volledige bespreking van Lola kan u hier lezen.



Die Sehnsucht Der Veronika Voss
Veronika Voss (Rosel Zech) is een superster uit de vooroorlogse Duitse cinema. Ze heeft een Marlène Dietrich-achtige carrière achter de rug en doet er alles om zichzelf in de schijnwerper te houden. Dat valt niet mee. Ze wordt niet meer gevraagd door de filmstudiobonzen die ze lastigvalt en met ouderwetse charme probeert te beïnvloeden. Tijdens het naziregime is ze aan de slag kunnen blijven, had ze een affaire met een hoge functionaris en nu is ze met andere woorden verbrand. Haar plaats in ingenomen door jongere actrices met minder kapsones die beter passen in het soort cinema dat succes oogst op het witte doek. Robert Krohn (Hilmar Thate), sportverslaggever van beroep, ontmoet Veronika Voss tijdens een regenbui in München in 1955. Hij biedt haar z’n paraplu aan en brengt haar naar de tram. Tussen de dertiger en de oudere vrouw ontstaat een band, gebaseerd op fascinatie en medelijden aan de ene en hysterische koketterie en angst voor vergetelheid aan de andere kant. Wanneer Robert er achterkomt dat de verwelkte diva verslaafd is en door de scrupuleloze Dr. Marianne Katz (Annemarie Düringer) in een privé-kliniek van de nodige morfineshots wordt voorzien in ruil voor de laatste restjes van haar wegebbende fortuin, smeedt hij samen met zijn vriendin een plan om Veronika Voss voor de totale ondergang te behoeden en de illegale praktijken van haar misdadige belagers aan het licht te brengen. Wat begint als een onmogelijke flirt tussen twee totaal verschillende mensen, groeit gaandeweg uit tot een wat geforceerde maar alleszins spannende detective story. Verblind door een dwangmatige verliefdheid en fascinatie merkt Robert niet dat Veronika Voss zichzelf en haar omgeving voor de gek houdt door zich uit te geven voor de ster die ze al lang niet meer is en dat ze audities en filmrollen verzint die niemand nog bereid is haar te gunnen.

De volledige bespreking van Die Sehnsucht Der Veronika Voss kan u hierlezen.

BEELD EN GELUID
Zie individuele films.

EXTRA'S
Zie individuele films.

CONCLUSIE
De R.W. Fassbinder Collectie, Volume I is een uitstekende release in samenwerking met Cinéart in Brussel, zowel inhoudelijk als puur technisch. Het gaat hier om drie bijzondere films van de Duitse grootmeester met in de hoofdrol drie sterke en zeer verschillende vrouwen die samen het portret borstelen van het na-oorlogse Duitsland. De conclusie van R.W. Fassbinder is weinig flaterend voor zijn landgenoten, maar het levert wel drie cinematografische pareltjes op die iedere rechtgeaarde filmliefhebber behoort te zien.



cover




Studio: A-Film

Regie: Rainer Werner Fassbinder
Met: Zie individuele films

Film:
9/10

Extra's:
8,5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1978-1982

Leeftijd:
16

Speelduur:
337 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.66:1 anamorf PAL

Geluid:
Duits Dolby Surround 2.0

Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• Originele Bioscooptrailers
• De Duitse Trilogie (30 min.)
• Hanna Schygulla, Duitse Actrice (20 min.)
• Het Huis Fassbinder (25 min.)
• Interview met Rosel Zech & Juliane Lorenz
• Analyse van de Film door Jean Douchet
• Interview met Barabara Sukowa (20 min.)
• Lola, Het Vuurwerk, Het Camerawerk bij R.W.Fassbinder (20 min.)
• De Liedjes van Lola

Andere recente releases van deze maatschappij