:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> V FOR VENDETTA
V FOR VENDETTA (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2008-08-13
VOOR WAT DE FILM BETREFT
Voor de onderdanen van het Britse koninkrijk ziet de toekomst er binnen een dikke twintig jaar allesbehalve schitterend uit. Veiligheid is een nationaal belang geworden nadat de Verenigde Staten ten onder zijn gegaan aan een burgeroorlog, het Midden-Oosten verwoest is en diverse terroristische acties op Engelse bodem hebben plaatsgegrepen, waartegen echter met harde hand represailles zijn genomen. Virusaanvallen - drie om precies te zijn - met nieuwe biologische wapens, hebben op een cruciaal moment de politieke barometer doen omslaan en een ultra-conservatieve partij, Norsefire, is daardoor aan de macht gekomen. Volgens de nieuwe regering ligt de schuld voor de terreur integraal bij extremistische moslimgroeperingen; Met harde hand zijn de schuldigen gearresteerd en terechtgesteld, maar de bevolking heeft een hoge prijs betaalt. Vrijheid van meningsuiting is een kostbaar goed geworden in de door kanselier Adam Sutler (John Hurt) ingestelde dictatuur waaruit alle "storende elementen" zoals moslims, homoseksuelen, politieke tegenstanders maar ook mogelijk aanstootgevende kunstwerken op niet al te subtiele wijze zijn verwijderd. Veruit het ergste is echter dat de bevolking de veranderingen geleidelijk aan gewoon is geworden en zich dagelijks door opruiende taal op televisie laat intimideren. Vrees is inderdaad een machtig wapen.

Voor Evey Hammond (Natalie Portman) wordt een nachtelijke confrontatie met de Fingermen, de veiligheidspolitie, bijna fataal omdat ze de avondklok niet heeft gerespecteerd. Vanuit het niets verschijnt echter V (Hugo Weaving) ten tonele, die haar niet alleen van de op seks beluste agenten verlost, maar haar ook getuige laat zijn van zijn vernietiging van het Britse justitiepaleis. V, die een lichte affectie heeft voor theatrale optredens, stuurt daarop tijdens een spectaculaire gijzelingsactie in de televisietoren een boodschap de wereld in waarin hij de aanslagen opeist en de schuld voor de huidige wantoestanden bij de regering legt. Verminkt als hij is, draagt V voortdurend het masker van Guy Fawkes, een bekende 17de eeuwse Engelse terrorist. Vijf november, de dag waarop Guy Fawkes het Britse parlement in de as probeerde te leggen tijdens de gun powder plot, wordt door V gekozen als nieuwe symbolische datum voor zijn nieuwe vorm van verzet. Volgende afspraak met de autoriteiten plant V één jaar later wanner hij opnieuw het parlement, dat onder de dictatuur een waardeloos symbool is geworden, op te blazen. Volgzame inspecteurs Eric Finch (Stephen Rea) en Dascomb (Ben Miles) krijgen de opdracht om met alle mogelijkheden V op te sporen. Voor de autoriteiten op de loop, is V verplicht om Evey, die hem bij de ontsnapping uit de televisietoren heeft geholpen, mee te nemen naar zijn geheime schuilplaats The Shadow Gallery. V licht haar in over de ware feiten achter de machtsgreep van kanselier Sutlers partij, en vertelt haar welke dubieuze rol diverse machthebbers hebben gespeeld in het voorspel van de fatale staatsgreep. Vanuit zijn schuilhol organiseert hij nog enkele spectaculaire moordpartijen op alle actoren die betrokken waren bij een menselijk experiment waarbij zelfs de nazi's het schaamrood op de wangen zouden krijgen en die V als enige heeft overleefd. Voice of London - politiek commentator Lewis Prothero (Roger Allam), plantkundige Delia Surridge (Sinéad Cusack), de pedofiele bisschop Lilliman (John Standing), V werkt minutieus zijn lijstje af. Voor de politie laat hij enkel vage raadsels achter in plaats van bruikbare sporen; enkel Finch heeft het min of meer bij het juiste eind wanneer hij een daderprofiel van V wil opstellen, maar door de koppigheid van Sutler wordt hij in feite aan handen en voeten gebonden in het onderzoek.

Voor zijn poging om de bisschop te vermoorden doet V een beroep op Evey, maar die twijfelt of ze de vreemde man moet vertrouwen of voor gek verklaren. Van pure armoede neemt ze haar toevlucht tot haar baas, televisieproducent Gordon Deitrich (Stephen Fry), tegen wie ze haar geheimen opbiecht. Van de weeromstuit bekent Gordon dat hij eigenlijk een verdoken homoseksueel is en onder meer een verboden boek, nl. een exemplaar van de verboden Koran uit de 14de eeuw, bezit. Voorlopig kan Evey zich in Gordons huis schuilhouden, maar wanneer Gordon het door de staat gedicteerde gezeur beu is en in zijn programma de kanselier beledigt, gaat de politie achter hem aan en wordt Evey gearresteerd door de geheime dienst. Verraad en medewerking met een terrorist wordt bestraft met de doodstraf, maar Evey krijgt de kans om haar leven te redden... als ze V wil verraden. Verslagen houdt ze echter haar belofte aan V gestand... wat misschien net haar redding is. Valt ze voor de charmes van de anonieme anarchist, naarmate ze meer en meer te weten komt over het duistere complot waarin de huidige politieke kaste de macht naar zich toe heeft getrokken? V speelt intussen handig de rivaliteit tussen kanselier Sutler en partijvoorzitter Creedy (Tim Pigott-Smith) uit. Vijf november nadert immers weer met rasse schreden en Sutler heeft beloofd dat als Creedy tegen die tijd niet met tastbare resultaten in de oorlog tegen de terreur komt, hij zijn ontslagbrief wil zien.

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant and vanished. However, this valorous visitation of a bygone vexation stands vivified, and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin vanguarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition! The only verdict is vengeance; a vendetta held as a votive, not in vain, for the value and veracity of such shall one day vindicate the vigilant and the virtuous. Verily, this vichyssoise of verbiage veers most verbose, so let me simply add that it's my very good honor to meet you and you may call me V."

Verwacht bij deze film, geschreven door de Matrix-broertjes Larry en Andy Wachowski, niet opnieuw een scifispektakel met bullet time-effecten, gigantische aanvallen van golven sentinels of esotherisch gekwezel over uitverkoren Messiassen. Voor de regie van deze film lieten ze de eer over aan James McTeigue, die als first assistant director voor de Matrix-films gecrediteerd werd. V for Vendetta is heel andere koek en biedt ons een soms griezelig toekomstperspectief, waarbij we al dadelijk moeten opmerken dat het idee dat alle grote terreuraanslagen van de laatste jaren deel uitmaken van een master plan van bepaalde politieke groeperingen eerder iets is voor liefhebbers van samenzweringstheorieën, en al het extremisme in één hoekje van het politieke spectrum bij elkaar wordt geveegd. Qua éénzijdigheid van politieke boodschap gaat V For Vendetta een paar keer lelijk uit de bocht door duidelijk voor één kamp te kiezen, wat de interpretatiemogelijkheid van een dergelijke film al op voorhand belemmert. Vertrekkend vanuit deze mogelijke toekomstvisie bevat de film een boeiende reeks filosofische overpeinzingen over in hoeverre geweld gerechtvaardigd is in de strijd tegen een door en door corrupt regime. Verder zou een iets gedetailleerdere in beeld gebrachte voorgeschiedenis dan de fragmentarische aanpak de film meer drive hebben gegeven. V is een romanticus, verliefdheid is uiteindelijk wat hem de das omdoet en hem laat twijfelen aan zijn idealen als vrijheidsstrijder. Visies van een post-apocalyptisch Engeland? Vergelijkingen met films als 28 Days Later dringen zich alleszins op. Vrij sobere decors zorgen ervoor dat je aandacht als kijker meer op de plot gefocust wordt. Volgestouwd met hopen verboden kunst ziet V's schuilhol er spectaculair barok uit, terwijl de straten van Londen meer dan eens makkelijk ontmaskerd worden als een maquette waarin nauwelijks volk rondloopt. Visueel is V For Vendetta een spectaculair werkstukje, waarbij de nadruk gelukkig eens níét ligt op de martial arts-scènes, die weliswaar aanwezig zijn, maar die met mate gebruikt worden.

Verbazing alom toen actrice Natalie Portman zo kaal als een knikker verscheen op de première van Star Wars Episode III. Van method acting gesproken: ongeveer het enige wat in deze film absoluut niet getruceerd is, is de scène waarin Portman haar verrukkelijke bruine haarlokken met de tondeuse laat afscheren vooraleer ze in de gevangenis gestopt wordt. Veel van de traumatische emotie die hiermee gepaard gaat is duidelijk niet gespeeld maar echt; het toont alleen nog maar eens aan dat Portman niet alleen zeer selectief in haar rollen is, maar dat ze ook geen risico schuwt. Verzettsstrijdster Evey Hammond is een personage dat ongeveer zo ver van de tot op het vervelende toe lieflijke prinses Padmé Amidala ligt als mogelijk. Vooral echter de acteerprestatie van Hugo Weaving, agent Smith uit de voornoemde Matrix-films, is bepaald indrukwekkend, omdat die alleen bij de gratie van zijn stem zijn personage V een enorme emotionele diepgang meegeeft, zonder dat we in de film ook maar één keer zijn gezicht te zien krijgen. Voor de rol van V hadden de makers oorspronkelijk acteur James Purefoy in gedachten, maar die kon amper ademen onder het zware V-masker. Valt verder nog op: de twee hoofdacteurs van deze door en door Britse film, Portman en Weaving, zijn respectievelijk Joods-Amerikaans en Australisch, maar door hun rijke acteerervaring kunnen ze hun accent behoorlijk wegmoffelen. V's monologen hebben zelfs méér dan iets lyrisch in de manier waarop hij de woorden aan elkaar breit. Verzen met vijf klemtonen waar V zich graag van bedient, heten jambische pentameters.
 

Voor striptekenaar David Lloyd en scenarist Alan Moore, die na From Hell en The League Of Extraordinary Gentlemen zijn derde werk op korte tijd verfilmd ziet, is dit een waardige adaptatie van hun graphic novel. Verschijnen deed die oorspronkelijke strip al in 1982 en hij was - gezien de tijdsgeest - uiteraard een felle aanklacht tegen het asociale conservatieve beleid van Margaret Thatcher. Veractualiseerd is het natuurlijk de war on terrorism van Bush die gehekeld wordt, alhoewel dit aspect maar heel even belicht wordt. Veel van de grafische details, zoals de scène waarin V een hoop dominostenen laat omvallen die zijn monogram onthullen, zijn zó uit de strip gelicht. Verder wordt ook, getrouw aan het boek, nergens in de film de ware identiteit van V onthuld; Moore was nochtans niet echt opgezet met de verfilming die uiteraard uit de bijna 300 pagina's tellende strip bepaalde details niet bevat; zo is de manier waarop Prothero, Lilliman en Surridge aan hun einde komen ietwat anders, maar het feit dat deze bonte verzameling karakters überhaupt de film al heeft gehaald, is lovenswaardig op zich. Verdwenen zijn de personages van Derek en Rose Almond en sommige personages zoals Roger Dascombe hebben andere rollen toebedeeld gekregen of een lichtjes andere naam; Adam Sutler heet in de strip bijvoorbeeld Adam James Susan. Voortdurend is de film, net als de strip, doorspekt met referenties naar het cijfer vijf: de pentameters, het nummer van zijn cel... zelfs de naam Evey is een samentrekking van E - de vijfde letter van het alfabet - en de Engels-fonetische uitspraak van de letter V. Volgestouwd met dit soort symboliek is V For Vendetta een intelligente puzzel die uitdaagt, provoceert en de kijker dwingt een kant te kiezen, want zoals de hoestekst zo nadrukkelijk declameert: "In de wereld van V bestaat er geen gulden middenweg."

VISIE EN GELUID
Vroegen we ons al af of de dvd-versie nog verbeterd kon worden, dan hebben we er nu een antwoord op: V For Vendetta heeft een puntgave beeldtransfer met zeer rijke kleurtonen, schakeringen en details. Vooral de binnendecors zien er ondergesatureerd uit, maar bevatten zoals V's schuilhol en Deitrichs geheime kelder veel mooi afgewerkte details, maar ook scènes zoals die waarin Natalie Portman in de regen staat, schitteren. Van compressiefouten of aliasing is geen sprake. Vuiltjes zijn ook volledig afwezig. Variatie aan digitale postproductie-trucjes is een constante in deze film. Videoprojecties zoals die van Adam Sutlers greep naar de macht en de megalomane manier waarop hij Norsefire dirigeert, zijn bepaald indrukwekkend. Van de weeromstuit ziet de film er af en toe wel wat soft uit. Verwachtingen voor geluid kunnen hooggespannen zijn als er een Dolby TrueHD 5.1-track staat aangekondigd. Volumebalansen zijn iets evenwichtiger dan op de dvd, waarbij dialogen en speciale effecten netjes naast elkaar staan. Verschil in volume tussen dialogen en actiescènes is duidelijk verminderd. Veel plezier is er ook te beleven aan de rijke detaillering van de surrounds. Vechtscènes klinken niet snel beter dan je hier zal tegenkomen.

VERDER MATERIAAL (EXTRA'S)
V
ergelijkingen met de dvd-release levert ons de wetenschap op dat de Blu-ray iets meer materiaal bevat, namelijk een in-movie experience die enkel kan bekeken worden via een BonusView-compatibele speler. Voor de eerste documentaire "Designing The Near Future" (17 min.) krijgen we een uitgebreide kijk achter de schermen van het art design, voor een prent als deze in het algemeen en voor stripverfilmingen in het bijzonder uiteraard een cruciaal element. Voor wie nog nooit gehoord heeft over Guy Fawkes en het Buskruitverraad is er een tien minuten durende korte featurette "Remember, Remember: Guy Fawkes And The Gunpowder Plot", altijd goed voor een kleine educatieve noot voor wie tijdens de geschiedenislessen heeft liggen slapen. Vergeleken met andere Amerikaanse strips is V For Vendetta een toonaangevend voorbeeld wat betreft de veranderingen in de Amerikaanse stripindustrie van de jaren '80. Vandaar de toevoeging van de 15 minuten durende documentaire "England Prevails: V For Vendetta And The New Wave In Comics", waarin verschillende Amerikaanse stripkenners alsook de auteurs en uitgevers hun werk komen duiden in de geest van de tijd. "Verder" klikken levert ons een tweede pagina met extra's op, beginnend met de documentaire "Freedom! Forever!: Making V For Vendetta", een 16 minuten durende promotionele documentaire die vooral opvalt door Natalie Portmans extreem goede doorzicht in het politieke weefsel van de film. Vier documentaires dus, die misschien beter tot hun recht waren gekomen in één overkoepelend geheel, en omdat Natalie Portman toch duidelijk één van de meer intellectueel begaafde actrices van deze tijd is, is het jammer dat er geen commentaartrack van haar terug te vinden is. Videoclips beschouwen we niet als echte documentaires, en voor de twee minuten durende montage op het nummer I Found A Reason van Cat Power kunnen we daarvoor geen uitzondering maken, hoe mooi het nummer ook is. Vervolgens krijgen we nog een kortfilmpje uit Saturday Night Live waarin Natalie Portman komaf wil maken met haar "brave" imago. Vervolledigen doen we deze sectie met de bioscooptrailer.

VOORUIT DAN, DE CONCLUSIE
Verfilmingen van strips zijn altijd een dubbeltje op zijn kant, maar qua respect voor het origineel is V For Vendetta wat ons betreft bepaald geslaagd. V For Vendetta verdient een goede transfer en heeft die ook gekregen. Voor een Blu-ray is dit een goeie editie met redelijk wat extra's, wat exclusiviteiten voor Blu-rayliefhebbers en vooral een technisch solide kwaliteit. Voer voor liefhebbers van de betere graphic novel.




cover




Studio: Warner

Regie: James McTeigue
Met: Natalie Portman, Hugo Weaving, Stephen Rea, Stephen Fry, John Hurt, Tim Pigott‑Smith

Film:
8/10

Extra's:
6/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
9/10


Regio:
B

Genre:
Sciencefiction

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2005

Leeftijd:
16

Speelduur:
133 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
2.40:1 HD

Geluid:
Engels Dolby TrueHD 5.1
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1
Italiaans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Deens, Noors, Fins, Zweeds
Extra's:
• In-movie experience
Documentaire "Designing The Near Future"
Documentaire "Remember, Remember: Guy Fawkes And The Gunpowder Plot"
Documentaire "England Prevails: V For Vendetta And The New Wave In Comics"
Documentaire "Freedom! Forever!: Making V For Vendetta"
• Videoclip Cat Power
Kortfilm uit Saturday Night Live
• Trailer