OPEN SEASON (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2008-08-27
FILM
Beer Boog (Martin Lawrence) leeft in redelijk comfortabele omstandigheden in de garage van parkranger Beth (Debra Messing), die hem vertroetelt als een kind. Zijn leventje wordt verstoord wanneer hij op een dag het hert Elliot (Ashton Kutcher) helpt ontsnappen van op de motorkap van jager Shaw (Gary Sinise). Met de komst van de nieuweling maakt Boog zich niet erg populair in het dorp: samen roven ze de lokale supermarkt leeg en een circusvoorstelling van Boog wordt een traumatizerende ramp voor minderjarige kijkertjes. De enige oplossing die Beth nog rest is Boog terug los te laten in het vrije reservaat, samen met zijn nieuwbakken vriend. Boog wordt wakker en is compleet over zijn toeren; hij wil hoe dan ook terug naar huis, maar heeft geen flauw idee hoe. Het reservaat verlaten is ook al geen goed idee, want daarbuiten liggen de jachtreservaten, waar binnen drie dagen het "open season" (het jachtseizoen) begint... Toch wil Boog per sé naar Timberline terug... maar een reeks ontmoetingen met lotgenoten die het niet veel beter hebben in het bos, doet hem van gedacht veranderen.
Open Season kwam en ging bijna geruisloos voorbij in onze cinema's; ook al het feit dat enkel de Vlaamse dubbing (yup, daar gaan we weer) werd vertoond en de Engelse versie met de originele stemmen niet of nauwelijks, zal daar we wat mee te maken hebben. De film zelf schippert overigens tussen dezelfde twee doelpublieken: er zitten meer dan genoeg ranzige grappen in om een volwassen kijker te paaien en tegelijkertijd moeten aangezoete overdoses familiewaarden die we eerder bij de concurrentie verwacht hadden, de kids van vandaag een levenslesje meegeven. De personages zijn wel charmant, maar de plot is één samenraapsel van zaken die we bij andere films al beter hebben gezien. Niet dat dat op zich onoverkomelijk is, maar de Sony Animation-studio's staan nog in hun kinderschoenen vergeleken met Pixar, Dreamworks en Blue Sky, en de animatie is bijgevolg zeker nog niet van vergelijkbaar niveau. De ronddwarrelende bankbiljetten bijvoorbeeld lijken wel gelamineerd en bij het ontwerpen van de gezichtstrekken wilde men de klus blijkbaar met zo weinig mogelijk solide vormen in elkaar puzzelen. Het moet natuurlijk niet fotorealistisch zijn, maar een zekere consistentie in het ontwerp van de props kon geen kwaad.
De karakters zijn wel geinig en ik heb dus voor de eerste keer in mijn leven dankzij deze Open Season een film met Martin Lawrence uitgezeten. Wie echter qua animatie over iets minder verfijndere technologie beschikt, moet inhoudelijk een stuk geestiger uit de hoek komen dan gemiddeld. Bij een film als Hoodwinked is dat min of meer gelukt, bij deze film blijft het allemaal iets te braaf en conventioneel. Zelfs het rivalenverhaaltje tussen Elliott en zijn concurrent in de liefde, Ian (Patrick Warburton), een hert dat er een stuk minder verkreukeld uitziet dan hijzelf, kan ons niet genoeg sympathie doen opwekken voor de underdog. Maar kom, Open Season kleurt (misschien iets te veel) binnen de lijntjes. Voor uw kids is dit zeker een veilige keuze voor een regenachtige herfstdag.
BEELD EN GELUID
Open Season is zo één van die films die een (her)aanschaf op Blu-ray rechtvaardigt op basis van de technische kwaliteit ervan. Computeranimatie en high-definitiontransfers lijken voor elkaar geboren. Het beeld ziet er niet alleen nagenoeg foutloos uit, het is ook superscherp met veel details in onder meer de textuur van Boogs pels en het opspattende water. De kleuren zijn niet zo gegradeerd als bijvoorbeeld in films van Pixar, maar de keuze voor een redelijk beperkt kleurpalet lijkt ingegeven door artistieke overwegingen om nauwer aan te sluiten bij de cartoonachtige aanblik van de film. De nachtelijke scènes zetten ook nog eens het fijne contrast haarscherp in de verf. De meer gedetailleerde kleurnuances, zoals de het verschil in belichting bij kunstlicht of bij vuur, zijn indrukwekkend uitgewerkt. Open Season mag dan niet de meest gedetailleerde CGI-animatiefilm tot nog toe zijn, de transfer is om duim en vingers af te likken. De audiotracks zijn ook best ruim binnen de krijtlijnen van het aanvaardbare en enkele van de soundscapes in het Grote Dierenbos zijn best leuk, maar het onderste werd niet uit de kan gehaald. De LFE-tonen klinken niet altijd voluit en het geheel is wat te exclusief op de frontkanalen gericht. De overigens redelijk beperkte soundtrack is niet al te zeer uitgesmeerd; de dialogen klinken helder en vol.
EXTRA'S
Zoals gewoonlijk zit er bij dit soort films een behoorlijke lading bonusmateriaal, ingekleed in mooie thematische geanimeerde menu's. Ten opzichte van de dvd-release is er hier en daar wat materiaal verdwenen, maar de schaar is vooral gezet in niet-relevante extra's zoals spelletjes. Een toch niet te versmaden audiocommentaar door vier leden van het productieteam: regisseurs Jill Culton en Roger Allers, co-regisseur Anthony Stacchi, en producente Michelle Murdocca, is luchtig maar beluisterbaar en vervalt gelukkig niet te veel in technisch jargon. Boog And Elliot's Midnight Bun Run is het al bijna even traditioneel aan het worden stukje extra film, dat achteraf is bijgemaakt. In dit fragmentje gaat het tweetal 's nachts een kampeerwagen leegroven, maar wordt het uiteraard op heterdaad betrapt. (5 min.) Amusant maar niets meer. Inside the Animals Studio bevat vijf minuten geanimeerde in-characterinterviews met een paar van de dieren. Behind The Trees (15 min.) is een overzichtelijke making of-featurette met klassiekers zoals filmfragmenten, stukjes interview en een kleine glimp op de productie. De korte doortocht van de oorsprong van het project over de creatie van de karakters tot en met de muziekscore worden echter zodanig snel afgehaspeld dat het happen naar adem is, en alweer is er bij deze film als bij wonder niet één schuin woord gevallen tijdens de productie, want het was allemaal "fantaasties" en "gewaaldig". In The Voices Behind The Stars kijken we acht minuten lang naar wie er achter de microfoon staat en vinden daar onder meer Ashton Kutcher, Martin Lawrence, Debra Messing, Billy Connolly en Gary Sinise. Wat ik elke keer wel van zo'n featurette onthoud is de moeite die men doet om de cartoonkarakters zo goed mogelijk te modelleren naar de acteurs die ze vertolken. Dan is een featurette als deze een goede graadmeter om te oordelen of dat gelukt is.
De disk bevat drie interactieve opties: een Voice-A-Rama waarmee je elk van de figuren in een plejade van talen kan laten spreken; de Wheel Of Fortune: Forest Edition is een spelletje waarbij je filmfragmenten moet thuisbrengen, en je uiteindelijk beloond (?) wordt met een alternatieve versie van de I Wanna Lose Control-clip. Aan het spelletje is niet eens een verificatiemodule verbonden die je meedeelt of je al dan niet correct hebt geantwoord, dus dit is echt wel bijzonder flauw. Scene Deconstruction For "Swept Away" daarentegen is een leuke multi-angle optie waarbij je de scène waarin de dam barst kan bekijken in vier verschillende stadia van afwerking. Voor een tweetal minuten bent u dan zoet met 2 verwijderde scènes afgewerkt tot in de story reel-fase. Als zelfs muziekartiesten het niet meer zien zitten om geld te spenderen aan een videoclip, dan worden ze benaderd door filmbobo's die dan het lucratief voorstel doen om een clip ineen te boksen met filmfragmenten: lekker goedkoop en win-win. De twijfelachtige eer gaat ditmaal naar Deathray voor hun nummer (nu ja...) I Wanna Lose Control (Uh Oh). De bonussectie wordt beëindigd met wat crosspromotioneel materiaal voor Surf's Up.
CONCLUSIE
Open Season is best te pruimen, in het Engels uiteraard nog meer dan in het Nederlands of het Vlaams, maar stellen dat deze film kan tippen aan het werk van "groten" zoals Dreamworks, Aardman of Pixar, is een brug te ver. De Blu-ray heeft beeldkwaliteit van demonstratieniveau.
Studio:
Sony Pictures HE
Regie:
Roger Allers, Jill Culton, Anthony Stacchi
Met:
Martin Lawrence, Ashton Kutcher, Gary Sinise, Debra Messing, Billy Connolly, Georgia Engel, Jon Favreau, Jane Krakowski, Gordon Tootoosis, Patrick Warburton, Cody Cameron, Nika Futterman, Danny Mann, Jack McGee, Michelle Murdocca, Fergal Reilly
Beeldformaat:
1.85:1 HD
Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Engels PCM 5.1
Vlaams Dolby Digital 5.1
Nederlands Dolby Digital 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Kortfilm "Boog and Elliot’s Midnight Bun Run"
• Documentaire "Inside the Animals Studio"
• 3 spelletjes
• Audiocommentaartrack
• Documentaire "Behind The Trees"
• Documentaire "The Voices Behind The Stars"
• 2 verwijderde scènes
• Conceptuele schetsen
• Videoclip Deathray "I Wanna Lose Control (Uh Oh)"
• Promomateriaal "Surf's Up"