:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> ALL THE PRETTY HORSES
ALL THE PRETTY HORSES
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2002-04-25
FILM
John Grady Cole (Matt Damon) is opgegroeid op de boerderij van zijn grootouders en wanneer die kort na de Tweede Wereldoorlog overlijden, wil zijn moeder, die van het plattelandsleven vervreemd is, de boel verkopen. Cole en zijn maat Lacey Rawlins (Henry Thomas) trekken weg uit Texas om in Mexico hun geluk te beproeven. Onderweg kruist Jimmy Blevins (Lucas Black) hun pad, een van thuis weggelopen 16-jarige melkmuil met een panische angst voor onweer. Tijdens zo'n onweer gaat zijn paard lopen en wanneer hij het later terugpikt bij degene die het zich onrechtmatig heeft toegeëigend, moeten de drie kerels op de vlucht slaan, beschuldigd van paardendiefstal. Hun wegen scheiden zich en Cole en Rawlins komen op de boerderij van Hector de la Rocha (Rubén Blades) terecht, een rijke paardenfokker. Cole wordt stapelverliefd op diens dochter Alejandra (Penélope Cruz) en hij denkt plots niet echt meer aan paarden fokken. Ze moeten hun relatie geheim houden voor vader, en een oude tante, Doña Alfonsa (Miriam Colon) meent hen hierdoor in de tang te hebben; ze wil koste wat het kost de reputatie van haar nichtje beschermen. En dan slaat het noodlot toe: Blevins is teruggekeerd om naast zijn paard ook zijn revolver terug te eisen en in de schermutseling heeft hij iemand neergeschoten. Cole en Rawlins worden gearresteerd als medeplichtigen en belanden in een anarchistische Mexicaanse gevangenis. Cole moet een medegevangene doden uit zelfverdediging; wanneer het er voor hem somber begint uit te zien en zijn medegevangenen zowat klaar zijn om hem aan het spit te rijgen, wordt hij plots vrijgekocht door tante Alfonsa. Alejandra heeft haar gesmeekt Cole vrij te kopen en in ruil heeft zij Alejandra laten zweren dat ze geen contact meer zal hebben met Cole.

Regisseur Billy Bob Thornton heeft zich aan deze verfilming van het boek van Cormac MacCarthy duidelijk zwaar overtild. Het grootste probleem is dat het scenario, met alle warrige en half afgewerkte subplots, eigenlijk al van in het begin een zware hypotheek legt op het eindproduct. Niet dat we iets tegen trage films hebben, want tempo kan een essentieel element zijn in het opbouwen van spanning - getuige daarvan onze recente bespreking van The Pledge. Alleen heeft men hier niet de moeite gedaan om een fatsoenlijke uitdieping van de karakters te brengen en waar dat wel is geprobeerd, zijn de personages louter bordkartonnen stereotiepen (arme boerenjongen, rijke baas, rijke dochter dus verboden liefde, bemoeizieke tante, etc.). Neem nu bijvoorbeeld Lucas Black. Die hangt zodanig het ettertje uit, dat je maar tot één van twee mogelijke conclusies kan komen: ofwel is die zo in het echt en dan is ie als acteur niks waard, ofwel is die rol zo bedoeld en dan is die compleet fout gecast. Altijd verloren, dus. De dialogen zijn slappe thee, gekruid (?) met meer filosofische boutades dan op een gemiddelde kalender van de Bond Zonder Naam, en die tussen Cruz en Damon, een combinatie waar je normaal vuurwerk van verwacht, mogelijk nog slapper. Het gros van de acteurs heeft blijkbaar zelf problemen met het oeverloos gezwets en de schaarse actie en dreunt z'n tekst af alsof het z'n belastingformulier aan het overlopen is. Toch nog een pluspuntje: de fotografie is erg mooi en goed gecomposeerd. Helaas kunnen een paar cactussen alleen de film niet redden.

BEELD EN GELUID
Het enige wat op het beeld echt aan te merken is, zijn een paar minuscule printbeschadigingen tijdens de openingstitels, maar na een paar minuten verdwijnt dit euvel definitief en wordt het anamorfe 2.35:1-beeld mooi en scherp, met af en toe toch een klein beetje edge enhancement. Deze Australische versie heeft als enige geluidstrack een Engelse Dolby Digital 5.1-track met een bitrate van 448 Kbps en door het quasi ontbreken van extra's komt dit zowel de kwaliteit van beeld als van het geluid ten goede. De film bevat niet veel echte actiescènes, maar de track is meer dan voldoende om te zorgen voor wat ambiente geluiden, zoals de dravende paarden in de openingsscène, die een mooie diagonale geluidsbeweging maken, en het occasionele klotsen van water en ruisen van de wind. Ook heel mooi afgewerkt is de onweersscène - een zeer realistisch klankbord. De layer change zit bijna perfect tussen twee afgeronde scènes geprankt. Alleen is de (Nederlandse) ondertiteling wat groot uitgevallen. Nog een aardigheidje: wie het Spaans niet genoeg machtig is, maar toch liefst films ziet zonder ondertiteling, kan kiezen om alleen de Spaans gesproken stukken in het Engels te laten ondertitelen.

EXTRA'S
Zeker voor een release van Columbia zijn de extra's op deze disk nogal dun gezaaid. De menuschermen zijn geanimeerd, maar naast wat obligate filmografieën bevat de disk enkel een trailer en cross-promotionele trailers voor Finding Forrester en Almost Famous.

CONCLUSIE
All The Pretty Horses is een matige film die zichzelf te ernstig neemt, maar die vooral met het probleem kampt dat ie niet blijft boeien. De technische kwaliteit van de disk is goed zonder meer; voorts denken we niet dat deze Australische versie van de onze verschilt, behalve dan qua prijs.


cover




Studio: Columbia Tristar

Regie: Billy Bob Thornton
Met: Matt Damon, Henry Thomas, Penelope Cruz, Lucas Black, Ruben Blades, Robert Patrick, Bruce Dern, Sam Shepard

Film:
4/10

Extra's:
1,5/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
4

Genre:
Western

Versie:
AustraliŽ

Jaar:
2001

Leeftijd:
M15+

Speelduur:
112 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
9317731008726


Beeldformaat:
2.35:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1

Ondertitels:
Nederlands, Engels, Deens, Fins, Noors, Zweeds, IJslands, Grieks, Tsjechisch, Hongaars, Pools, Bulgaars, Hebreeuws, Hindoestaans, Arabisch, Turks
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Cast en crew informatie
• Trailer
• 2 cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij