:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> NAKED KISS, THE
NAKED KISS, THE
Bespreking door: Dieter - Geplaatst op: 2009-06-07
The Naked Kiss maakt deel uit van de Sam Fuller Filmmakers Collection. De drie andere films in deze boxset zijn: Pickup On South Street, Shock Corridor en Forty Guns.

FILM

De vierde en laatste film in de Sam Fuller-boxset vormt een logisch orgelpunt voor de collectie. The Naked Kiss bulkt namelijk van nauwelijks verhulde subversieve elementen, taboethema's en personages met slechts één doel voor ogen. Alle subtiliteit gaat dan ook verloren in een film die de kijker fenomenen als prostitutie en pedofilie in het gezicht spuwt . Normaal zou dit als minpunt tellen voor een prent, maar The Naked Kiss slaagt er haast op miraculeuze wijze in om de zware confronterende stijl als een enorm pluspunt uit te spelen. Sam Fuller benadrukt het melodrama van zijn - eerlijk gezegd - van de pot gerukte plot namelijk zodanig, dat de stijl op zich een karakter in de film wordt. En zo komt het dat je verrassend ontroerd en geschokt wordt door personages die in het echte leven geen equivalent hebben.

De protagoniste van de film is Kelly, een prostituee die van stad tot stad trekt om met mannen in bed te duiken. In het stadje Grantville heeft de plaatselijke sheriff haar echter meteen door. Wat hem niet belet met haar in de koffer te duiken. Niet lang daarna verandert Kelly bruusk het geweer van schouder. Ze zoekt werk als verpleegster in een kinderziekenhuis en krijgt van het personeel daar niets dan lof voor haar inzet. De sheriff vertrouwt het zaakje echter niet: hij vermoedt dat Kelly alsnog een sinister plan heeft, hoewel zij beweert vanuit de goedheid van haar hart te handelen. Wanneer J.L. Grant, miljonair en feitelijke eigenaar van Grantville, een relatie begint met Kelly, denkt de sheriff te weten hoe de vork aan de steel zit. Toch blijken heel andere motieven aan het nakende huwelijk van de prostituee en de miljonair ten grondslag te liggen. Motieven die perverser zijn dan iemand ooit zou kunnen bedenken.

Iemand anders dan Sam Fuller tenminste, want wat de regisseur-scenarist hier allemaal uit zijn mouw schudt, zou je doen vermoeden dat hij zelf heel wat onooglijks op zijn kerfstok heeft. Fuller voert immers personages op die rechtstreeks uit de hel lijken te komen. Sheriffs die passerende hoertjes doorschuiven naar een groot bordeel aan de overkant van de rivier; mannen die huwelijken aangaan met vrouwen omdat ze vinden dat een verbintenis tussen twee perverten ideaal is om - ongestoord door de buitenwereld - hun laakbare seksuele praktijken voort te zetten; pooiers die er niet voor terugdeinzen om zwangere vrouwen de prostitutie in te lokken. Vrolijk word je er bepaald niet van. Niettemin bevat The Naked Kiss een positieve boodschap, een unicum in het oeuvre van de cineast. Dit is een verhaal van geloof in eigen kracht en kunnen om je uit een zompig moeras te trekken en een betere wereld binnen te stappen. Het contrast tussen de ontknoping en de vijf kwartier die eraan voorafgaan is zelfs zo groot dat het moeilijk te slikken is, hoewel net daardoor het slot de wrange nasmaak krijgt waar Fuller naar schijnt te streven.

Constance Towers, die ook al een cruciale rol vertolkte in Fullers vorige film Shock Corridor, speelt Kelly niet als 'de hoer met het gouden hart' zoals die inmiddels traditie is geworden in Hollywood. Ze is er immers niet zeker van of ze het juiste pad volgt, zelfs wanneer ze beloond wordt voor het opgeven van het oudste beroep ter wereld door de opbloeiende relatie met de rijkste man van de stad. Als ze Grantville op het einde van de prent weer verlaat, laat Fuller overigens in het ongewisse of ze naar haar oude beroep al dan nietzal terugkeren. Het is dan ook niet Kelly, maar de sheriff die de grootste evolutie doormaakt in The Naked Kiss. Anthony Eisley doet zijn best om de transformatie van onbetrouwbare rechtsdienaar naar meelevende vriend geloofwaardig te maken, maar het script is daarbij jammer genoeg geen bondgenoot. Als J.L. Grant bezit Michael Dante een broodnodige ambigue persoonlijkheid, terwijl ook de rest van de nevencast prima in z'n rol zit.

The Naked Kiss schopt tegen zoveel schenen dat verontwaardiging de bovenhand dreigt te halen op entertainment, maar toch is het net dat laatste wat de film het best beschrijft. Ondanks de extreem donkere thematiek, ondanks de bijzonder ernstige vertolkingen en de eerlijkheid van vertellen, is de film vooral een rollercoaster van innovatieve regie-ingrepen en melodramatische plotwendingen, perfect om te bekijken met een grote doos popcorn op schoot, maar daarom niet minder indrukwekkend of maatschappelijk relevant.

BEELD EN GELUID
Het lage budget van de film verklaart deels waarom het beeld geen bijzonder hoge ogen gooit. Het contrast is bijvoorbeeld wisselvallig, de zwartniveaus halen absoluut geen optimale kwaliteit en ook grain is regelmatig aanwezig. Voor een indertijd verguisde B-film ziet de transfer er echter nog behoorlijk uit. De monosoundtrack biedt exact wat je zou verwachten: een oerdegelijke weergave van de dialogen maar niet veel meer.

EXTRA'S
De enige extra's zijn Trailers voor The Naked Kiss en enkele andere Umbrella-dvd's.

CONCLUSIE
In The Naked Kiss gaat Sam Fuller verder dan hij ooit is gegaan in het exploreren van zowel het duistere verleden van zijn personages als van taboethema's in onze maatschappij. De film mag dan wel intrinsiek een verhaal van heropstanding zijn, het zijn vooral de knievallen van de karakters op weg naar die heropstanding die je omver blazen. Beeld en geluid zijn degelijk op deze dvd, maar de enige extra's zijn enkele trailers.


cover




Studio: Umbrella Entertainment

Regie: Sam Fuller
Met: Constance Towers, Anthony Eisley, Michael Dante, Virginia Grey, Patsy Kelly, Marie Devereux

Film:
7/10

Extra's:
1/10

Geluid:
7/10

Beeld:
7/10


Regio:
4

Genre:
Psychologisch
drama

Versie:
AustraliŽ

Jaar:
1964

Leeftijd:
M

Speelduur:
87 min.

Type DVD:
SS-SL


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital Mono 1.0


Ondertitels:
Geen
Extra's:
• Trailers

Andere recente releases van deze maatschappij