:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> SAM FULLER FILMMAKERS COLLECTION
SAM FULLER FILMMAKERS COLLECTION
Bespreking door: Dieter - Geplaatst op: 2009-06-09
FILMS



Pickup On South Street (1953)
Pickup On South Street situeert zich in de nadagen van de eerste grote Film Noir-cyclus, maar vertoont nauwelijks tekenen van een aftakelend genre. Scenarist-regisseur Sam Fuller injecteert de film immers met alle noodzakelijke elementen: drukkende atmosfeer, zwartgallige humor, uitzichtloze situaties en een femme fatale wier ware intenties troebel zijn. Het scenario oogt op het eerste zicht nochtans vrij rommelig. De dramatiek lijkt immers niet boven een meanderende karakterstudie uit te stijgen, de interacties tussen de personages zijn soms te geforceerd en de kwaliteit van de dialogen schommelt oneven tussen ad rem en ongeïnspireerd. Pas na een half uur komt de film echt op gang en krijgen de set-ups van de eerste dertig minuten betekenis. Fuller excelleert bovendien in het verweven van de paranoïde Koude Oorlog-tijdsgeest van het moment met het krachtige melodrama van de Film Noir. En dit alles verwezenlijkt hij in een snelle, enthousiaste vertelstijl die geen ruimte laat voor omzwervingen, maar die recht op zijn doel afgaat.

De volledige bespreking van Pickup On South Street kan je hier lezen.


 
Forty Guns (1957)
De toon van de film wordt meteen gezet door de eerste scène. Een marshall en zijn deputy's rijden in een koets richting het stadje waar de bandiet zich bevindt die ze moeten arresteren. Uit de andere richting komen veertig ruiters, aangevoerd door een blonde vrouw. Het zand dat de paardenhoeven doen opstuiven omgeeft de koets van de marshall met stof, terwijl de ruiters vlak langs het rijtuig denderen, alvorens in de verte te verdwijnen. Met een no-nonsenseaanpak raakt Fuller meteen de kern van de film: dit wordt een prent vol frontale confrontaties, met motieven die niet stiekem verborgen worden, maar die openlijk op tafel gegooid worden. De centrale confrontatie is ongetwijfeld die tussen marshall Griff Bonnell en de impulsieve jonge outlaw Brockie. Brockie is niet alleen een van de veertig rijders van amazone Jessica Drummond, hij is ook haar broer. Wanneer Griff en Jessica een relatie beginnen, bedreigt dat zowel de taak van de marshall als de autoritaire rol van de vrouwelijke bendeleider.

De volledige bespreking van Forty Guns kan je hier lezen.


 
Shock Corridor (1963)
Een schitterende premisse wordt met verve geëxploiteerd in Shock Corridor, een rauwe, compromisloze film van Sam Fuller die eens te meer de controverse niet schuwt. Peter Brock speelt Johnny Barrett, een reporter die undercover gaat in een gesticht in de hoop de moord op een van de geïnterneerden op te lossen. Ondanks de waarschuwingen van zijn vriendin en zijn baas veinst Barrett een mentale ziekte om het vertrouwen van zijn collega's in het gesticht te winnen. En dat lukt ook. Drie van hen waren getuige van de moord en de reporter maakt gebruik van zeldzame momenten van helderheid bij het trio om dichter bij de waarheid te komen. Maar de waarschuwingen van vriendin en baas waren niet ijdel: beetje bij beetje verliest Barrett de grip op de realiteit. De cruciale vraag is of hij de naam van de moordenaar kan achterhalen alvorens hij ten prooi valt aan ongeneeslijke waanzin.

De volledige bespreking van Shock Corridor kan je hier lezen.


 
The Naked Kiss (1964)
De vierde en laatste film in de Sam Fuller-boxset vormt een logisch orgelpunt voor de collectie. The Naked Kiss bulkt namelijk van nauwelijks verhulde subversieve elementen, taboethema's en personages met slechts één doel voor ogen. Alle subtiliteit gaat dan ook verloren in een film die de kijker fenomenen als prostitutie en pedofilie in het gezicht spuwt. Normaal zou dit als minpunt tellen voor een prent, maar The Naked Kiss slaagt er haast op miraculeuze wijze in om de zware confronterende stijl als een enorm pluspunt uit te spelen. Sam Fuller benadrukt het melodrama van zijn - eerlijk gezegd - van de pot gerukte plot namelijk zodanig dat de stijl op zich een karakter in de film wordt. En zo komt het dat je verrassend ontroerd en geschokt wordt door personages die in het echte leven geen equivalent hebben.

De volledige bespreking van The Naked Kiss kan je hier lezen.

BEELD EN GELUID
Zie de afzonderlijke besprekingen.

EXTRA'S
Elke disk bevat één of meerdere Trailers. Pickup on South Street heeft ook nog een Interview met Sam Fuller (10 min.)

CONCLUSIE
De Sam Fuller Filmmakers Collection is een onontbeerlijke aanschaf voor iedereen die wil weten waar enkele van de belangrijkste regisseurs van de voorbije dertig jaar de mosterd haalden voor hun films. Geen van de vier films in deze boxsets verdient de titel meesterwerk, maar allen beklijven ze, roepen ze vragen op en blijven ze lang op het netvlies van de kijker gebrand.


cover



Studio: Umbrella Entertainment

Regie: Sam Fuller
Met: Richard Widmark, Thelma Ritter, Barbara Stanwyck, Constance Towers, Peter Breck

Film:
7,5/10

Extra's:
2/10

Geluid:
7/10

Beeld:
7/10


Regio:
4

Genre:
Psychologisch
drama

Versie:
Australië

Jaar:
1953-64

Leeftijd:
M

Speelduur:
342 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
3000000062951


Beeldformaat:
1.33:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital Mono 1.0

Ondertitels:
geen
Extra's:
• Trailers
• Interview

Andere recente releases van deze maatschappij