:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> GHOSTBUSTERS
GHOSTBUSTERS (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2009-06-07
FILM
Drie parapsychologen die verbonden zijn aan de universiteit van New York, de vrouwenversierder Peter Venkman (Bill Murray), de sullige Ray Stantz (Dan Aykroyd) en egghead Egon Spengler (Harold Ramis), die onderzoek doen naar geestesverschijningen, krijgen hun ontslag omdat hun onderzoek een lachertje is. Niet iedereen gelooft immers dat er spoken bestaan, alhoewel het drietal zopas getuige is geweest van een verschijning in de kelder van de Newyorkse centrale bibliotheek. Wegens op zwart zaad besluiten ze dan maar een bedrijfje op te richten waarbij ze als een soort rattenvangers tegen betaling geesten gaan uitdrijven en als de klant de aardige rekening niet betaalt, dan laten ze de spoken opnieuw los. Een golf van paranormale activiteit zorgt dat het orderboekje van de Ghostbusters redelijk vol zit en dat ze zelfs personeel moeten aannemen (Ernie Hudson). Eén van hun klanten, Dana Barrett (Sigourney Weaver), op wie Peter stiekem een oogje heeft, beweert dat er een oud-Sumerische godheid in haar ijskast is verschenen. De geest, Zuul, neemt bezit van haar en moet de weg bereiden voor de komst van Gozer (Slavitza Jovan), die een apocalyptische vernietiger achter de hand heeft die de mensheid komt uitroeien. Dat is evenwel zonder de Ghostbusters gerekend die intussen wel moeilijkheden hebben met de stedelijke milieudienst over het illegaal stockeren van ectoplastisch afval.

Het is bijzonder raar dat een project als dit, waarvan iedereen met naam en faam zijn handen initieel aftrok omdat het een gigantische flop zou worden, uiteindelijk een dijk van een kaskraker is geworden die ook nog eens door de recensenten het nodige krediet kreeg toebemeten. Het intussen 25 jaar oude Ghostbusters, geschreven door Dan Aykroyd en Harold Ramis, is een film geweest met nogal wat invloed op het comedygenre dat intussen een aparte cultstatus heeft verworven, niet in het minst door de catchy herkenningsmelodie van jarentachtigicoon Ray Parker jr, die de melodie in een aha-erlebnis bij elkaar pende toen hij de scène zag waarin de Ghostbusters in een amateuristisch reclamefilmpje zichzelf aanprijzen. Parker hapte overigens pas toe nadat Huey Lewis en Lindsey Buckingham bedankten voor de eer. De film heeft een sequel voortgebracht én een boel duidelijk op jongere kijkers gerichte tekenfilms, om maar te zwijgen over de bergen merchandise. De roep van de fans om 25 jaar later nog een derde deel aan de trilogie te breien,
bijvoorbeeld om de strapatsen van het spokenjagende kwartet op pensioengerechtigde leeftijd te kunnen bewonderen, klinkt luider dan ooit en alhoewel vooral Bill Murray de boot heeft afgehouden omdat op zijn palmares tegenwoordig meer ernstige films als Lost In Translation staan, zitten de onderhandelingen voor Ghostbusters III in de laatste fase.

De eerste film uit de franchise heeft nochtans iets larger than life: het leven zoals het is, rattenverdelging, waarbij je 'ratten' door 'spoken' mag vervangen. De opzet van de film was oorspronkelijk heel futuristisch en sciencefictionachtig waarin de Ghostbusters hun strijd tegen het paranormale zouden voeren met allerlei modernistische gadgets; toen het kostenplaatje echter werd geanalyseerd, bleek al dit moois financieel niet rond te krijgen en Harold Ramis heeft zich dan op het scenario gestort met de bedoeling de essentie te behouden, maar de actie naar een in de jaren tachtig eigentijdse (lees: goedkopere) setting te transponeren. De clownekse stunteligheid waarmee de Ghostbusters uitrukken, zoals de opgepimpte lijkwagen met een sirene, de compleet foute overalls met op de rug een omgebouwde hogedrukreiniger en niet te vergeten hun gammele hoofdkwartier dat lijkt op een afgedankt politiekantoor uit een sixtiescrimi, bleek echter min of meer een troef te zijn. De film slaat juist daarom de goede zelfrelativerende toon aan die nodig is opdat je de opzet van de film niet ernstiger zou nemen dan de film verdient. In plaats van de actie in medias res te laten beginnen besloot regisseur Ivan Reitman om er bovendien een genesisverhaal van te maken en de film te laten beginnen met de drie gesjeesde onderzoekers die hun sympathiek bedrijfje met een onsympathiek prijskaartje opstarten; achteraf bekeken blijkt ook dit een goeie zet te zijn geweest, want ondanks de inleiding wordt de kaas snel doorgesneden en komt de mengeling van actie, humor en koldereske griezel snel tot het bubbelende kookpunt.

Ook de casting ging niet zo vlot: ter elfder ure moest John Belushi wegens een Tom Booneke - en het daaruit resulterende "de pijp uit gaan" - vervangen worden door Bill Murray die als voorwaarde stelde dat Columbia in ruil zijn eigen pet project, een remake van The Razor's Edge, zou financieren. De studio ging akkoord. Murrays onderkoelde cynisme is precies wat de nuchtere zakelijkheid van Harold Ramis en de kinderlijke naïviteit van Dan Aykroyd in evenwicht houdt. De drie verschillende karakters houden elkaar met andere woorden recht en ze zijn bovendien nog eens goed op elkaar ingespeeld waardoor de oneliners des te raker aankomen. Ook de in die tijd opkomende rijzende ster Eddie Murphy werd als één van de drie Ghostbusters aangezocht: Murphy bedankte voor de eer en deed liever Beverly Hills Cop en co-auteur Harold Ramis nam zijn plaats in. Omwille van politieke correctheid is later Ernie Hudson aan de cast toegevoegd; dit is overigens de enige plaats waar het scenario een beetje achterop hinkt want de wereldwijze Hudson had even goed vanaf het eerste uur in het team gepast. Zijn late inkwartiering komt nogal ongelukkig en geforceerd over. Wat u vooral van de nevencast moet onthouden is dat u voor de toegangsprijs van deze film naar Sigourney Weaver mag kijken die enkel gekleed is in wat met veel moeite kan worden omschreven als een overgordijn, terwijl ze door de één of andere demon wordt bezeten die blijkbaar de hormonenhuishouding positief beïnvloedt. Vuurwerk gegarandeerd. De romanceverhaallijn tussen Peter en Dana wordt gelukkig niet te zeer naar het voorplan geschoven en om het hoofd bij het verhaal te houden werd ter elfder ure een soortgelijke liaison tussen Egon en Janine (Annie Potts) de secretaresse naar de prullenbak gesleept. Rick Moranis ten slotte zou met zijn vertolking de Oscar-nominatie voor Lul van het Jaar mogen winnen; zijn interpretatie van Louis, de babbelzieke buurman van Dana (die oorspronkelijk door John Candy zou gespeeld worden), is grotendeels bij elkaar geïmproviseerd.

Inhoudelijk is Ghostbusters na 25 jaar nog altijd best te pruimen. Het enige wat de tand des tijds minder heeft doorstaan zijn de speciale effecten; vooral de hellehonden verraden te veel hun stopmotion- en animatronische aard, alhoewel het niet zo erg is als pakweg de Muppetshow die in The Neverending Story te zien is. Het maakt echter onlosmakelijk deel uit van het nostalgische aspect dat bij de film hoort. De Ghostbusters waren hun tijd ver vooruit.

BEELD EN GELUID
Ik wilde dat dat van het nostalgisch effect ook kon worden gezegd over de transfer. Helaas stelt Ghostbusters op dat gebied teleur. De donkere scènes bevatten wel érg veel ruis, d'r is nauwelijks moeite gedaan om de onscherpe beelden te filteren en de graad van belichting heeft nogal de neiging om de fluctueren. Ook de kleuren verraden duidelijk de ouderdom. Nu moet niet elke oude film  technisch opgewaardeerd worden tot de standaarden van vandaag, maar een beetje moeite voor een minimum minimorum-restauratie heeft men bij deze Ghostbusters niet gedaan. De geluidstrack is misschien gehercodeerd naar Dolby TrueHD 5.1, maar blijft vlak en smaakloos, alhoewel er een paar goeie momenten zijn, zoals de explosie van de containment machine en de confrontatie met Gozer, waarbij men voluit had kunnen gaan, maar de kans heeft laten schieten.
 
EXTRA'S
Piekfijn is dan weer de mooie selectie extra's die op wat statische fotogalerijen na allemaal zijn hernomen van de dvd-versies en waaraan er voor de gelegenheid wat extra materiaal is toegevoegd.

Om te beginnen kan je via internet met deze film via de Cinelink-optie chatten met Ghostbusters-fans wereldwijd en is er ook een mogelijkheid om BD Live te activeren. Het audiocommentaar is hetzelfde als op de dvd uit 1999 en blijft ondanks de ouderdom de moeite om te beluisteren omwille van de vele weetjes en feitjes voor de fans die de films van achteren naar voren kunnen opdreunen. De locaties, de speciale effecten, de casting en het script komen aan bod in een luchtige babbel zonder dode momenten. Een nieuwe visuele Picture in Picture-commentaartrack is te zien in zogenaamde "Slimer mode" en bevat onder meer trivia, conceptuele schetsen en interviewfragmenten, sommige van redelijk recente makelij.

De Blu-ray bevat een gloednieuwe documentaire "Ecto-1: Resurrecting the Classic Car" van 16 minuten, waarin het concept van de origineel door Dan Aykroyd bedachte en verbouwde lijkwagen uit de doeken wordt gedaan. De documentaire is vergezeld van een galerij "Ghostbusters Garage" met een op vijf en een halve minuut afklokkende fotogalerij. Ook is de wagen recent weer samengesteld en de cast opnieuw opgetrommeld om een Playstation-spelletje te promoten, wat u kan zien in de documentaire "Making of Ghostbusters - the video game" (11 min.) en de obligate gametrailer "Ghostbusters The Video Game - Preview" (2 min.)

De Scene Cemetery bevat tien verwijderde scènes van lamentabele kwaliteit, maar voor een zo strak geregisseerde film als Ghostbusters is een what if-moment als dit altijd mooi meegenomen. Ook de drie documentaires die op de dvd terug te vinden waren, staan op deze versie. De "1984 Featurette" (10 min.) bevat wat promotionele praat die is geschoten ten tijde van de oorspronkelijke cinemarelease. De "Cast and Crew Featurette" (11 min.) bevat wat stukjes waarin de cast de bedenking maakt over hoe de film hun carrière heeft beïnvloed, en in de derde, "SFX Team Featurette" (15 min.), vertellen de digitale artiesten over hun ervaringen met het maken van de film. De drie documentaires laten zich goed bekijken en bevatten niet te veel zelfverheerlijking zoals dat bij dit soort filmpjes wel eens ht geval is. In drie multi-angle featurettes, samen goed voor een dikke vijf minuten vertier, kan je voor drie scènes switchen tussen het finale shot en een werken in uitvoering-versie, en zes Storyboard Comparisons tonen een split-screenvergelijking tussen het afgewerkte product en een storyboard.

Dit alles wordt gepresenteerd met een zogenaamde Blu-wizard: die laat toe dat je de extra's tijdens de film via een branchingmethode à la carte kan bekijken.

CONCLUSIE
Ghostbusters is een tijdloze komedie die zich helaas niet op een tijdloze transfer op Blu-ray kan beroepen, maar het bonusmateriaal maakt veel goed.



cover



Studio: Sony Pictures HE

Regie: Ivan Reitman
Met: Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver, Harold Ramis, Rick Moranis, Ernie Hudson, Annie Potts

Film:
9/10

Extra's:
8/10

Geluid:
7/10

Beeld:
6,5/10


Regio:
B

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
1984

Leeftijd:
6

Speelduur:
105 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels Dolby TrueHD 5.1
Frans Dolby TrueHD 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1
Portugees Dolby TrueHD 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Portugees, Arabisch, Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Cinelink
• Audiocommentaartrack door Ivan Reitman, Harold Ramis en Joe Medjuck
• Blu-wizard
• Picture in Picture-track "Slimer mode"
• Documentaire "Ecto-1: Resurrecting the Classic Car"
• Documentaire :"Making of Ghostbusters - the videon game"
• Gallerij "Ghostbusters Garage: Ecto-1 Gallery"
• Documentaire "Ghostbusters The Video Game - Preview"
• 10 verwijderde scènes "Scene Cemetery"
• Documentaire "1984 Featurette"
• Documentaire "Cast and Crew Featurette"
• Documentaire "SFX Team Featurette"
• 3 multi-angle featurettes:
- Spook Central Exploding
- She's a Dog
- Crossing the Streams
• Storyboard comparisons:
- Slimer
- Dogs Drag Dana
- Atop Spook Central
• BD Live
• Cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij