KNIGHT'S TALE, A (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2009-06-26
FILM
Eén van de belangrijkste vormen van middeleeuws vermaak was het steekspel dat altijd kon rekenen op een ruime publieke aandacht. Alleen de adel was het toegestaan om deel te nemen aan zwaard- en lansgevechten. Voor Sir Ector is het alleszins het laatste steekspel, want één van de klappen is zo hard aangekomen dat de man in zijn harnas is gestorven. Maar niemand heeft dat gezien, behalve dan zijn drie knechten Willian (Heath Ledger), Roland (Mark Addy) en Wat (Alan Tudyk). Omdat ze al drie dagen niet hebben gegeten, besluit William Thatcher de plaats van Ector in te nemen en hij kan de laatste ronde winnen dankzij de voorsprong die Ector in de vorige ronde had opgebouwd; wat meer is: niemand merkt de plaatsverwisseling. Hun succes zet de mannen aan het denken: met steekspelen valt immers veel te verdienen. William investeert hun zuurverdiende centen in een nieuwe uitrusting en zet zich aan het trainen. Onderweg ontmoet het drietal de flamboyante schrijver Geoffrey Chaucer (Paul Bettany) die een lichte vorm van gokverslaving heeft en in een vorige stad zich letterlijk heeft laten uitkleden. In ruil voor eten, kleren en lidmaatschap van de groep maakt de mooiprater in geen tijd een keurig stapeltje vervalste adelbrieven. William heet vanaf nu Sir Ulrich von Liechtenstein von Gelderland, geloofwaardig omdat geen hond Lichtenstein óf Gelderland weet liggen, en wint het éne toernooi na het andere, niet omdat hij bijzonder getalenteerd is, maar omdat hij gewoon veel lef heeft, en wegens de steun van zijn vrienden, waaronder de vrouwelijke smid Kate (Laura Fraser) die speciaal voor hem een harnas ontwerpt. Slungelige William struikelt bijna over de mooie edeldame Vrouwe Jocelyn (Shannyn Sossamon) en hij wekt zo de wrevel op van een rivaal, toernooikampioen graaf Adhemar (Rufus Sewell), vooral wanneer Jocelyn het in haar hoofd haalt om met hem te dansen op het banket. Wanneer die te weten komt dat Sir Ulrich von Liechtenstein geen edelman is maar de zoon van een rietdekker, lijken Williams kansen op het ridderschap verkeken. Maar op zo'n moment komt de redding meestal uit een onverwachte hoek.
A Knight's Tale is na Payback de tweede film van regisseur Brian Helgeland en tevens de eerste film waarin de Australische acteur Heath Ledger (de oudste zoon van Mel Gibson in The Patriot) de hoofdrol speelt. Ledger was een rijzende ster in Hollywood, kende het hoogtepunt van zijn carrière postuum met zijn vertolking van The Joker in Batman The Dark Knight, maar verstike zich vlak ervoor, zoals breed in de kwaliteitsmedia werd uitgesmeerd, in een verkeerde dosis pillen. We denken dat de films van Ledger een cultstatus te wachten zal staan en dat deze A Knight's Tale vaak in dat soort "best of Ledger"-collecties zal te vinden zijn. A Knight's Take is een goede film. Helgeland wilde naar eigen zeggen een "eigentijds middeleeuws" verhaal maken en om de klassieke hoofse dramatiek wat te verluchten, gebruikt hij in zijn verhaal enkele licht-anachronistische elementen. Zo lijken de toeschouwers van het toernooi niet toevallig op een zootje voetbalhooligans die bij het begin van het toernooi "We Will Rock You" van Queen aanheffen. Ook in de kleinere details wijkt Helgeland van de klassieke middeleeuwse normen af: de harnassen van de deelnemers zien er modieus uit en niet, zoals iemand van costume design het zelf in één van de featurettes zegt als "ijskasten met een hoofd erop", de edeldames dragen steevast haute-couture die zijn tijd ver vooruit is en de muziek (én dans) op het banket is geen middeleeuws luitspel maar disco. Misschien een beetje gewaagd, maar het werkt wel erg aanstekelijk en het vrolijk teruggrijpen naar twintigste-eeuwse motieven is niet te exuberant om het geheel onbekijkbaar te maken. Globaal gezien is de film een dun maar luchtig en best verteerbaar geheel dat laveert tussen een aktiespektakel met veel slow-motionbeelden van versplinterende speren en ridders die van hun paard tuimelen, en een komedie met spitse dialogen. De rolbezetting is vrij evenwichtig, met o.a. Rufus Sewell (Bless The Child), Mark Addy (The Full Monty), Alan Tudyk (Firefly), maar het is vooral Paul Bettany (The Da Vinci Code) die de show steelt als de niet op zijn mondje gevallen Chaucer.
BEELD EN GELUID
Bij de lancering van Blu-ray stonden er demonstratietoestellen met op de ene helft van het scherm de standaarddefinitie van de film en op het andere de high definition-versie. Met andere woorden, bij de initiële golf van releases was A Knights Tale voorbestemd om een voortrekkersrol te spelen. Qua beeld is dat zeker gelukt, want het scherpe, kleurrijke en heldere beeld domineert vanaf het eerste ogenblik. Ook aan de detaillering is te merken dat de makers van A Knight's Tale niet kunnen worden beschuldigd van te beknibbelen op het budget. In de close-ups is de natuurlijke huidtint goed zichtbaar, maar bijvoorbeeld de beruchte demonstratiescène waarin William met paard en al de kerk binnenwandelt, toont ons meer details van de verbouwereerde kerkgangers. Fouten zitten er in het beeld nagenoeg niet, wat het een zeer aanprijzenswaardige release maakt.
Deze disk bevat naast de Engelse Dolby Digital 5.1-track, die mooi evenwichtig is samengesteld en veel ruimte biedt voor de spektakelscènes die de film rijk is, ook nog een ongecomprimeerde PCM 5.1-track. De beide tracks zijn elkaar waard. De paarden, de regen en zelfs de galm in de kerkgebouwen zijn helder genoeg en verdrukken nergens de dialoog. Het overgrote merendeel van de film speelt zich af in de slagveldarena van de steekspelen en de sfeer valt nog best te vergelijken met die van een voetbalstadion. Om een lang verhaal kort te maken: op het aspect van ruimtelijke spreiding is A Knight's Tale een winnaar over de hele lijn. Geen toernooi zonder dat er al eens een paar lansen breken en onfortuinlijke ridders in het zand bijten en ook die dynamiek wordt d.m.v. het LFE-kanaal duidelijk vertaald. Wat me opvalt is dat de gehele sountrack niet te luid op de disk staat: je kan altijd de volumeknop opendraaien en daardoor kan je genieten van de subtiele pareltjes van het geluid. De soundtrack van Carter Burwell, met hits van onder meer Queen, klinkt uiteraard zeer post-avangardistisch, maar het geheel past wonderwel bij elkaar zonder dat er in het scenario de minste vraag bij gesteld wordt. Dan zullen wij dat ook maar niet doen.
EXTRA'S
Vreemd genoeg werd A Knight's Tale hier bare-bones uitgebracht. Om te vermijden dat iedereen hier zou uitwijken naar de UK-import, is er een "hybride" versie opgesteld die alle uiterlijke kenmerken had van de Engelse versie (Engelse opschriften, Engelse leeftijdslogo's,...), maar het uiteindelijk niet was: er is namelijk geen Franse dubbing te vinden, dus de Belgische versie is het niet, maar ook geen Hindoestaanse ondertitels, dus het is ook niet de UK-versie. Het was uiteindelijk... een speciaal voor de NL-markt gemaakte versie met hopen extra's.
Maar dan tempert de vreugde. Deze Blu-ray is werkelijk káál. Geen bonusmateriaal op het paradepaardje waarmee Sony zijn Blu-ray wil promoten? Alle moeite is gestopt in restuaratie van beeld en geluid, waarvoor overigens een rechtgeaarde dank, maar where the hell is het bonusmateriaal?
CONCLUSIE
Misschien dat niet iedereen de avant-gardistische kijk op de middeleeuwen van regisseur Helgeland zal weten te appreciëren, maar toch is dit, eens dat je er open voor wil staan, een amusante film met leuke dialogen, aardige vechtscènes en een prima cast. De Blu-ray is technisch hoogwaardig, maar het ontbreken van bonusmateriaal is een grote ramp.
Studio:
Sony Pictures HE
Regie:
Brian Helgeland
Met:
Heath Ledger, Rufus Sewell, Shannyn Sossamon, Paul Bettany, Laura Fraser, Mark Addy, Alan Tudyk
Beeldformaat:
2.35:1 HD
Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Engels PCM 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Arabisch, Tsjechisch, Deens, Fins, Grieks, Hebreeuws, Hindoestaans, Hongaars, Noors, Pools, Zweeds, Turks, Engels CC
Extra's:
• Geen