:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> PAYCHECK
PAYCHECK (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2009-08-25

FILM
Michael Jennings (Ben Affleck) verdient zijn dagelijks brood als reverse engineer. In het kort komt het erop neer dat hij bij een bedrijf de nieuwste technologie gaat pikken, daar dan een verbeterde versie van ontwerpt en die aan een ander bedrijf doorverkoopt. Omdat het over zo'n baanbrekende technologieën gaat, moet telkens daarna om veiligheidsredenen zijn geheugen worden leeggeveegd door zijn compagnon Shorty (Paul Giamatti). Eén van zijn beste klanten is het bedrijf AllCom. De grote baas van Allcom, Jimmy Rethrick (Aaron Eckhart) doet hem op een dag een bijzonder voorstel om mee te werken aan een groots ultrageheim project. Het zal drie jaar van zijn leven vergen, drie jaar die daarna ook volledig uit zijn geheugen zullen worden gewist. Keerzijde van de medaille is dat er een bedrag van acht cijfers tegenover staat, waardoor Michael nooit meer een poot zal moeten uitsteken en toch een royaal leven zal kunnen leiden. Michael stemt toe en - voor hem althans - een oogwenk later zijn de drie jaar om en heeft hij een bankrekening om u tegen te zeggen. Wanneer hij echter geld wil gaan opnemen, blijkt dat hijzelf het geld heeft weggegeven en zichzelf in ruil een enveloppe met 20 belachelijke voorwerpen allerlei heeft geschonken gaande van een pakje sigaretten en een doosje lucifers over een paperclip tot een stuk krant met een half ingevuld kruiswoordraadsel. Wanneer Michael bovendien herrie schopt, wordt hij gearresteerd door de politie op verdenking van het verpatsen van staatsgeheimen, wat kadert in een groter onderzoek tegen AllCom. Misschien heeft hij dat inderdaad gedaan, maar hij kan het zich in elk geval niet herinneren en hij vraagt zich in de eerste plaats af - zoals wijzelf op het einde van elke maand - waar zijn geld naartoe is. Hij ontsnapt uit het politiebureau en wanneer Rethrick verneemt dat Michael - tegen zijn verwachtingen in - niet is gearresteerd, stuurt hij er zijn "klusjesman" Wolfe (Colm Feore) om Michael koud te maken.Diel heeft die drie jaar niet stilgezeten, zo blijkt. Hij heeft een relatie aangeknoopt met een biologe van AllCom, Rachel (Uma Thurman), maar hij weet niet of hij wel op haar hulp zal kunnen rekenen.


Yep, het is tijd om weer eens een dvd te doubledippen. Bij het bekijken van Paycheck dringt zich onmiddellijk de vergelijking met Minority Report op, ook al omdat beide films gebaseerd zijn op novellen van dezelfde schrijver, nl. Philip K. Dick, en een gelijkaardig thema behandelen, nl. het voorspellen van de toekomst en of de mens al dan niet kan ingrijpen in een toekomst die feitelijk al voor hem is uitgestippeld. Eén van de openingsscènes, waarin Ben Affleck een driedimensionaal soort computer voor zich heeft staan waarmee hij microcircuits kan manipuleren, lijkt letterlijk uit Spielbergs film gekopieëerd. Nochtans zijn er ook duidelijk verschillen die eerder in het nadeel van Paycheck uitvallen en dan vooral op inhoudelijk vlak. Het lijkt ons op zijn minst onlogisch dat iemand wiens geheugen constant wordt leeggeveegd, voldoende up-to-date kan blijven van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Dat bovendien zijn geheugen telkens selectief op het juiste ogenblik genoeg details laat ontsnappen opdat onze held zich uit de meest benarde situaties zou kunnen redden, wijst niet echt een creatieve poel van schrijftalent en de alledaagse voorwerpen die Jennings zijn hachje redden lijken eerder een afkooksel van het Phileas Fogg-personage uit Around The World In 80 Days. Regisseur John Woo heeft het scenario eerder als kapstok gebruikt voor enkele bijzonder mooi in beeld gebrachte staaltjes oosterse krijgskunst, waarbij vooral de bo-stokgevechten echt wel - excuseer de woordspeling - de doorslag geven. Misschien is de film nét iets te kort  om ook inhoudelijk één en ander op punt te stellen en er bijvoorbeeld wat meer diepgang in te stoppen, want die missen we wel. Desondanks is Paycheck een behoorlijk goede actiefilm die boven het gemiddelde uitsteekt. D'r is natuurlijk nog altijd de factor Affleck die blijkbaar meer leeft van de tabloïds dan van zijn talent, maar het feit dat die man zich de laatste jaren stevig aan het herpakken is en ook achter de camera goed werk levert, denk maar aan Gone Baby Gone, spreekt in zijn voordeel. Deze Paycheck heeft dan ook niet dadelijk nood aan een multidimensionale complexe persoonlijkheid in de hoofdrol en dan is Affleck natuurlijk ruim voldoende als keuze.

BEELD EN GELUID
Paycheck zit in de catalogus van productiehuis Dreamworks, wat gezien de recente juridische strubbelingen tussen de vorige (Universal) en de huidige (Paramount) broodheden voor wat wrevel heeft gezorgd. Inhoudelijk lijkt de Europese versie, die in de catalogus van eerstgenoemde zit, kwalitatief identiek aan de Amerikaanse. Paycheck heeft een goeie beeldtransfer waarin de talrijke ontploffingen, de uit elkaar spattende ruiten en de slom-motionkogels zich goed en helder aftekenen. Buiten een beetje (intentioneel?) grain vallen er echt weinig verstorende elementen te melden over de transfer: van artefacts blijft het beeld gespaard, sporadisch is er een klein beetje edge enhacement te zien, alhoewel de scherpte enorm goed is; details zoals de zweetdruppeltjes parelen op Ben Afflecks voorhoofd. D'r wordt in de film nogal eens ingezoomd op rare details, zoals het belangrijk blijkend fortune cookie dat in Afflecks rommel terecht is gekomen en daarop kan je zelfs de schaduw van het gebruikte lettertype onderscheiden. Het niveau van de details is soms zelfs iets té goed, want in sommige scènes kan je Ben Affleck gemakkelijk onderscheiden van zijn stuntman. Wat uiteraard niet de fout is van de technische crew dat Affleck too chicken is. Maar vooral de kleuren zijn spot-on, waarbij een onnatuurlijk, ongezond uitziende blauwe overtoon, verstoord door hel rood licht wanneer de alarmen afgaan en een zwarttint in de vettigste tint die u bij uw leverancier van oostindische inkt kan krijgen, de boventoon voeren. Samen met de goeie scherpte krijgen we bijvoorbeeld scènes waarin Uma Thurman haar natuurlijk blozende wangen als een zonnetje aan de hemel laat verschijnen. Maar goed, gedaan met in mijn poëziealbum te schrijven. Kleurgebruik is iets wat ik anders niet makkelijk mee laat tellen in een beoordeling, omdat een gevoerd palet uiteraard ook aan subjectieve smaak onderhevig is, maar dit is technisch zo mooi evenwichtig dat ik er een bonuspuntje voor overheb. Universal pakt graag uit met DTS-HD MA-tracks, maar waarschijnlijk omdat Paramount enkel een andere bron ter beschikking had zullen we het ditmaal moeten stellen met een anders ook niet te versmaden Dolby TrueHD 5.1 lossless mix, die meer dan waardig genoeg is om bij een actieblockbuster met de naam John Woo op te dienen. Zowel scènes waarin een klein voorwerp omvalt en men een klikgeluid laat reverbereren in een lege hangar, als scènes waarin een paar moordlustige maniaken hun volautomatisch wapen op Affleck proberen leeg te schieten (uiteraard zonder succes want het is per slot van rekening nog altijd Ben Affleck) is er sprake van een evenwichtige mix met veel basgerommel, subtiele hoge en lage tonen en een meer dan adequate spreiding. Enig minpuntje is dat de muziekscore van John Powell soms echt wel verzuipt in een regen van kogels, remmennde treinen en exploderende machines. De track zelf is niet echt luid opgenomen (wat voor mij niet per se een tekortkoming is) en daardoor is het verschil in niveau tussen de dialogen, muziek en actie wat te chaotisch. Waarbij ik dadelijk moet stellen dat die eerste twee in deze film duidelijk ondergeschikt zijn.

EXTRA'S
Dezelfde extra's als op de dvd zijn zonder meer hernomen. De film bevat 2 commentaartracks, één van regisseur John Woo en één van scenarist Dean Georgaris. Het ware misschien beter geweest om de lichtjes op een roze wolk zwevende Woo en de in cijfers begraven Georganis op één track te zetten, kwestie van wat te hebben aan de cultuurschok. Paycheck: Designing The Future is een 18 minuten durende, redelijk goede featurette die het futuristisch design dat de film moet uitstralen becommentarieert. In Tempting Faith: The Stunts Of Paycheck (17 min.) komt de stuntcrew aan het woord, die onder mee de schietpartij in het station en de bangelijke achtervolgingsscène op de bouwwerf van wat achtergrondinformatie voorzien. Tot slot zijn er zes weggelaten of verlengde scènes en één alternatief einde waarvan we vinden dat het inderdaad de film geen recht zou hebben gedaan.

CONCLUSIE
Paycheck is een aardige scifi-thriller die vooral liefhebbers van martial arts en het betere stuntwerk zeer zullen appreciëren, mits je er een niet altijd even coherent scenario voor lief bijneemt. Dé reden om uw dvd naar Blu-ray te upgraden is de absoluut schitterende beeldkwaliteit van deze prent.




cover



Studio: Universal

Regie: John Woo
Met: Ben Affleck, Aaron Eckhart, Uma Thurman, Paul Giamatti, Colm Feore, Joe Morton, Michael C. Hall

Film:
7,5/10

Extra's:
5/10

Geluid:
8/10

Beeld:
9/10


Regio:
B

Genre:
Sciencefiction

Versie:
U.K.

Jaar:
2003

Leeftijd:
12

Speelduur:
199 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels Dolby TrueHD 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1
Italiaans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Deens, Duits, Spaans, Italiaans, Noors, Fins, Zweeds, Engels CC
Extra's:

• Geanimeerde menu's
• 2 audiocommentaartracks
• Documentaire "Tempting Faith: The Stunts Of Paycheck"
• Documentaire "Paycheck: Designing The Future"
• Verwijderde scènes + alternatief einde


Andere recente releases van deze maatschappij