:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> ST. ELMO'S FIRE
ST. ELMO'S FIRE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2009-09-15
FILM
Zeven studenten die in hun middelbare jaren onafscheidelijke vrienden waren, hebben moeite om hun weg in de volwassenwereld te vinden. Leslie (Ally Sheedy) en Alec (Judd Nelson) waren vroeger altijd het perfecte koppel en nu ze hebben besloten om samen te gaan wonen, probeert Alec Leslie te overtuigen om met hem te trouwen. Probleem is dat Alec het huwelijk als een soort therapie ziet om van zijn eigen losbandig gedrag verlost te geraken. Enkel zijn vriend Kevin (Andrew McCarthy), een verlegen would-be schrijver, is op de hoogte van zijn systematisch overspel. Wanneer Leslie op een feestje Alec beschuldigt van overspel, denkt die dat Kevin zijn mond voorbijgepraat heeft en vliegen ze elkaar naar de keel. Kevin heeft zijn onuitgesproken liefde voor Leslie tot nog toe enkel kunnen substantiëren door een reeks foto's van Leslie te bewaren in een koekjesdoos. De nakende scheiding tussen Leslie en Alec zou voor hem wel eens de allerlaatste kans kunnen zijn om zijn liefde voor haar op te biechten. Wendy (Mare Winningham) is nog helemaal niet aan trouwen toe, ondanks de vriendelijke bemoeienissen van haar steenrijke vader die haar aan een andere rijkeluiszoon wil koppelen en aan een huwelijk denkt in termen van aandelen in elkaars onderneming. Wendy is al jaren verliefd op de rebelse saxofonist Billy (Rob Lowe), die intussen al een tienerhuwelijk, een vaderschap en een echtscheiding heeft moeten verwerken, en van de éne job in de andere sukkelt. Kevins kamergenoot Kirby (Emilio Estevez) heeft het intussen zwaar te pakken voor de oudere Dale (Andie McDowell), een verpleegster die hij met de moed der wanhoop stalkt. Jules (Demi Moore) ten slotte probeert zich op haar werk via de lakens van haar baas naar de top te werken, maar worstelt wel met een drugprobleem en een met de dag groter wordend onevenwicht op haar kredietkaart.

De komst van Blu-ray blijft gelukkig niet beperkt tot recente kassuccessen. Ook de neo-klassiekers uit de jaren 80 worden nog eens van onder het stof gehaald. St. Elmo's Fire is een doorwinterde coming-of-age-film over vier pas afgestudeerde tieners, waarbij de op zich niet zo boeiende beslommeringen van een zevental zeer herkenbare karakters op een intelligente en vlotte manier worden verweven tot een solide en lekker voortkabbelend tienerdrama,dat naadloos in het rijtje van zijn tijdgenoten past, waaronder Some Kind Of Wonderful (Howard Deutch) en The Breakfast Club (John Hughes). De éne is politicus geworden, de andere hoopt ooit nog rechten te gaan studeren, maar hij moet intussen zijn kost verdienen met een job als ober. Eén meisje wil zich van thuis losweken en heeft een job aanvaard in de sociale sector en ze is heimelijk verliefd gebleven op de rebel van het groepje, een chronisch werkloze artiest met toch een zeker talent voor muziek. De hete spetter van het gezelschap heeft om de één of andere reden die niet duidelijk is, maar die overduidelijk niets met haar intellectuele kwalificaties te maken, een job aangenomen op een bank. Het eeuwige sterkoppel van de klas, de politicus en zijn aanstaande, worden gezien als vaste waarde in het tumultueuze seksleven van de groep tieners toen aids nog een onbekend begrip was, maar ook het koppel in kwestie blijkt niet voor eeuwig en de grootste ballonnen knallen het hardst. En de intellectueel van het groepje, de zonderling, schrijft in memoriamartikels in de krant, maar hij zit nog op een stapel onafgewerkte nota's te broeien totdat hij daar iets literairs uit kan scheppen. Als de inspiratie wil komen, natuurlijk, en inspiratie dat betekent in het geval van sjofele schrijvers meestal een goeie seksbeurt.

Maar zo stel ik de zaken misschien wat te vulgair voor. De uitgangspunten lijken misschien op het eerste gezicht nogal banaal en erg veel spektakel vind je in deze film niet, maar de thematiek van het volwassen worden is een tijdloos gegeven, ingekleurd met thema's als liefde en scheiding, het zoeken naar een stukje eigenwaarde en naar evenwicht in je leven. St. Elmo's Fire is zeker geen zedenkomedie, integendeel, het is een ernstig drama. Het leuke aan dit soort films is dat er zonder overdreven moraal enkele wijze en simpele levenslessen kunnen worden getrokken. Iedereen zal zich ongetwijfeld tenminste gedeeltelijk in kunnen leven in de beslommeringen van één van de hoofdrolspelers en misschien was in dat opzicht de briljantste zet van regisseur Joel Schumacher om zeven jonge, veelbelovende maar in die tijd relatief onbekende acteurs - eertijds ook de brat pack genoemd - die klaarblijkelijk overlopen van talent, hun ding te laten doen; bij een zoveelste herhaalde kijkbeurt van de film valt me op dat de snotneuzen van toen redelijk rijpe, mature karakters vertolken. Zelfs Andrew McCarthy weet de hand van zijn Charles Bukowski-juniortype niet te overspelen, wat een goeie zaak is. Het talent en de screentime is bovendien vrij homogeen verdeeld, zodanig dat geen van de zeven protagonisten overwicht krijgt op de rest, wat  eveneens een goeie zaak is. Kortom, St. Elmo's Fire heeft zichzelf overleefd en het gros van de cast heeft de film als een springplank naar een succesrijke carrière kunnen gebruiken.

Omdat de vraag nogal eens gesteld wordt: sint-elmsvuur is een natuurkundig verschijnsel dat te maken heeft met de statische ontlading van geaarde objecten. Wat dat terzake doet in de film, dat zal u op tijd en stond worden uitgelegd. De titel heeft dus niets te maken met de gecastreerde rode handschoenpop uit Sesamstraat. 't Is maar dat u het weet...

BEELD EN GELUID
De dvd heeft een goeie upgrade gekregen met deze Blu-raytransfer. Het is verrassend dat, waar bepaalde films van een niet al te grote ouderdom niet de behandeling krijgen die ze verdienen, St. Elmo's Fire er in high definition bijzonder netjes uitziet; de transfer is licht en levendig met misschien een kleurbalans die iets te hard naar rood neigt, wat onder meer resulteert in het feit dat alle hoofdrolspelers eruit zien alsof ze zich vóór de opnames in de bar eens goed hebben laten gaan. Maar enkele scènes zoals het besneeuwde landschap dat Kirbo doorploetert om zijn geliefde op te zoeken, zien er zodanig rijkgedetailleerd, compleet niet te soft en fijn afgelijnd uit dat je je werkelijk gaat afvragen of dít inderdaad een film is die straks zijn 25ste verjaardag viert - in geval u daar mocht aan twijfelen zal de complete catalogus van gruwelijk foute kapsels u echter dadelijk terug in de werkelijkheid katapulteren. Het is fijn om te zien dat er werk is gestopt in het wegretoucheren van de printbeschadigingen. De ietwat rare keuze voor een 4.0-track op de dvd wordt tenietgedaan door een goeie en solide Dolby TrueHD 5.1-track die misschien qua uitbalancering tussen dialogen en muziek niet altijd het goede evenwicht vindt, maar die waarschijnlijk het beste biedt van wat er van de masters nog te maken was. Voor veel surroundbeleving is dit overigens niet de correcte film; afgezien van een scène waarin er een klein opstootje is in een bar, besvat de soundtrack van de film vooral dialogen en eightiesmuziek die sommige mensen niet (of juist wel) zullen doen ineenkrimpen, en anderen juist een trip down memory lane zullen bezorgen. De hoogste kantjes van de muziek klinken overigens af en toe wat afgevijld omdat de geluidsmix een beetje te luid is naar mijn smaak.
 
EXTRA'S
Een groots opgezette retrospectieve documentaire met de acteurs van toen zit er jammer genoeg niet in, maar de Blu-ray wint het alvast voorlopig op punten. De disk bevat een commentaartrack door regisseur Joel Schumacher - dezelfde als op de dvd- die het vooral heeft over de cast, met anekdotes over bijvoorbeeld de moeite die is gedaan om Andie McDowell in een bijrol te casten, en niet zozeer over de filmtechnische aspecten. De making of-documentaire van 9 minuten is al even gedateerd als de overige features uit elektronische perspakketten die we op films van deze ouderdom terugvinden. Ook de videoclip van one hit wonder John Parr zit uiteraard in dit pakket. Twee nieuwe items die speciaal voor de Blu-ray zijn opgesteld zijn een documentaire Joel Schumacher Remembers St. Elmo's Fire (14 min.), die helaas niet de grote reünie brengt waarop fans ongetwijfeld schuimbekkend zitten wachten, maar toch de regisseur nog eens laat terugblikken op zijn film. Jammer genoeg zegt Schumacher wel eens hetzelfde als wat er in de commentaartrack wordt behandeld. De echte fans zullen waarschijnlijk een field day beleven aan de 16 minuten verwijderde scènes, alhoewel ik me als een fan beschouw en niet dadelijk vind dat er veel aan verloren is. Uiteraard bevat de disk ook nog wat trailers en een BD Live-optie die vooralsnog niet werkt want de film is officieel nog niet verschenen.
 
CONCLUSIE
Hell, I like this movie and I'm not ashamed to admit it. St. Elmo's Fire heeft meer dan een behoorlijke behandeling op Blu-ray gekregen, wat een verheugende vaststelling is. Ik weet jammer genoeg niet of de film een hedendaags publiek zal aanspreken want de star power van enkele van de acteurs is verdwenen en daarmee een deel van de aantrekkingskracht van de film.



cover



Studio: Sony Pictures HE

Regie: Joel Schumacher
Met: Emilio Estevez, Rob Lowe, Andrew McCarthy, Demi Moore, Judd Nelson, Ally Sheedy, Mare Winningham, Andie McDowell, Martin Balsam

Film:
9/10

Extra's:
3/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
B

Genre:
Coming-of-age

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
19895

Leeftijd:
AL

Speelduur:
108 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels Dolby TrueHD 5.1
Frans Dolby TrueHD 5.1
Duits Dolby TrueHD 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits, Arabisch, Chinees, Koreaans, Thais, Turks
Extra's:

• Audiocommentaartrack door regisseur Joel Schumacher
• Making of-documentaire
• Videoclip "Man In Motion" door John Parr
• Documentaire "Joel Schumacher remembers St. Elmo's Fire"
• Verwijderde scènes


Andere recente releases van deze maatschappij