FORREST GUMP (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2009-11-30
FILM
Van Forrest Gump (Tom Hanks) zal iedereen ongetwijfeld bijblijven dat het grootste deel van de film bestaat uit Gump die op een bankje bij de bushalte aan verschillende medereizigers zijn levensverhaal vertelt. Forrest was al als kind niet bepaald hoogbegaafd - zelfs een klein beetje 'achterlijke yokel' is niet ver van de waarheid af - toch kan hij dankzij zijn inzet het maximum uit zijn leven halen. Als kind wordt hij omwille van zijn sullig voorkomen door zijn leeftijdgenoten gepest, alleen zijn vriendinnetje Jenny (Robin Wright) accepteert hem zoals hij is. Forrest is haar enige emotionele toeverlaat, zelf wordt ze door haar vader seksueel misbruikt en is daardoor later op affectief vlak enorm labiel. Omgekeerd is Jenny Forrests ideale droommeisje, maar dat is voor haar een stapje te ver, want ze wil zich niet emotioneel binden aan een man die haar vriendjes in elkaar slaat, alleen omdat hij nog maar denkt dat ze haar misbruiken. Forrest blijkt wel een goede sportman en bijgevolg slaagt hij er zelfs in een diploma te behalen - op Amerikaanse universiteiten is dat dus mogelijk, hè! Omdat het zijn enige talent lijkt om bevelen op te volgen, is legerdienst een geknipte job voor hem. Hij wordt echter naar de hel van Vietnam gestuurd, en kan maar aan de dood ontsnappen omdat Jenny hem heeft geleerd bij conflictsituaties weg te lopen. Zijn beste vriend Bubba sterft bij een aanval van de Vietcong en Forrest belooft dat hij diens droom zal waarmaken en kapitein van een garnaalvissersboot worden. Hij kan een startkapitaaltje vergaren met een paar barnumcontractjes die hij als relatief bekende pingpongspeler voor de nationale ploeg heeft verworven. Het garnaalvissen wordt een succes en hij wordt bovendien een handje geholpen door zijn luitenant uit Vietnam, Dan (Gary Sinise), die bij hetzelfde bombardement zijn benen verloren heeft. En terwijl de simpele Forrest het ene succes na het andere in zijn leven boekt, gaat het met Jenny van kwaad tot erger: verkeerde vrienden, drugmisbruik en zelfs een occasionele poging tot zelfmoord drijven haar uiteindelijk naar de enige plaats waar ze zich veilig voelt: in de armen van de eenvoudige Forrest die nog niet zo dom blijkt als hij eruit ziet.
Deze film is moeilijk in één hokje te catalogeren, want naast humor bevat ie ook een flinke portie romantiek, een stevige lik actie en natuurlijk de nodige dosis drama. Terecht won Forrest Gump niet minder dan zes Oscars werd Tom Hanks bevestigd als één van de grootste acteurs van deze tijd; zijn eerdere Oscar voor Philadelphia was geen toevalstreffer. Forrest vertelt zijn belevenissen met een zodanige eerlijkheid en eenvoud dat je erdoor gecharmeerd raakt. De overbekende muziek van Alan Silvestri, een opeenvolging van intussen meermaals in andere tv-programma's schaamteloos gekopieerde tunes, draagt natuurlijk haar steentje bij, maar de stuwende kracht achter de film is Hanks' enorme overschot aan talent. Zijn Forrest Gump-personage zou de perfecte belichaming moeten zijn van de hypergevoelige eenvoudige jongen met simpele verlangens. Op het eerste gezicht lijkt dat een perfecte plot voor een tearjerker van formaat, maar dat is de film allerminst; regisseur Robert Zemeckis is gelukkig niet in de val getrapt om hier een bloedserieus drama van te maken. Het geheel wordt luchtig gehouden door een overvloed van spitse dialogen, visuele practical jokes en trucages waardoor het lijkt alsof Forrest bij allerlei wereldgebeurtenissen betrokken is: hij ontmoet o.a. voor het oog van de camera de presidenten Kennedy en Nixon en hij is aanwezig bij de rassenrellen volgend op de inschrijving van de eerste zwarten aan een Amerikaanse universiteit. Tussendoor leert Forrest ook nog Elvis dansen en blijkt hij ongewild het Watergateschandaal naar de pers te hebben gelekt. Kortom, een plezierige en ongedwongen wandeling door de recente Amerikaanse geschiedenis, die overigens niet alleen het Amerikaanse publiek deed overlopen van enthousiasme. Forrest Gump is leuk, zeer onderhoudend en heeft toch een zekere diepgang, zonder te zwaarmoedig te willen worden.
BEELD EN GELUID
En dan hebben we nu Forrest Gump op Blu-ray, in de Verenigde Staten na Gladiator en Braveheart de derde release die in de zogenaamde Sapphire Series wordt uitgebracht; wat hier niet het geval is omdat de rechten over drie filmmaatschappijen zijn verdeeld (Universal, Fox en Paramount). Eerst en vooral zijn de extra's allemaal naar een tweede disk verhuisd om op schijf één de kwaliteit van beeld en geluid te garanderen. Er wordt in deze film een andere filmstijl gebruikt voor de verschillende tijdsvakken, zodat de Tom Hanks uit de jaren 70 er ook uitziet als een personage uit de jaren 70. Daarvoor heeft men verschillende oudere filmprocessen, al dan niet digitaal, een handje geholpen waardoor de film een lappendeken van verschillende stijlen wordt. Het is zelfs de gimmick van de film, want in historische beelden van zowat alle presidenten van Johnson tot Reagan en bij de ontmoeting met andere bekenden uit die tijd, is er met oud reportagemateriaal getamperd zodat Forrest ook mee in beeld staat te wuiven op de achtergrond of zo. De beeldkwaliteit van de verschillende fasen van Forrests leven is variabel, maar dat is nu net een basisgegeven van de film. De fragmenten waarin Gump zijn leven vertelt aan toevallige passagiers aan de bushalte zijn wél mooi afgewerkt naar hedendaagse maatstaven, evenals de ontroerende finale die in tegenstelling tot de rest van de film verrassend genoeg geen flashback is. Voorts nog even vermelden dat van de grote en kleine trucages niets te zien is: Forrest bij een belangrijke gebeurtenis betrekken, tot daar aan toe (een kind kan Bert van Sesamstraat op een foto met Hitler zetten), maar trucages zoals de verdwenen benen van Gary Sinise zijn werkelijk uitmuntend. Maar dus: het beeld is goed, bevat klaarblijkelijk wat minder grain dan de theaterrelease en de dvd, maar van het weggommen van alle detail zoals op de Blu-ray van Gladiator is gebeurd, ook in de Sapphire Series, zijn we gespaard gebleven. Het gebladerte, de rimpels op de gezichten en de textuur van de gebouwen zijn in alle detail te zien. Gek genoeg is het wat het geluid betreft compleet het tegenovergestelde: de scènes waarin Forrest aan de bus zit, zijn zeer stil en hebben amper gevoel voor richting; het zijn daarentegen de flashbackscènes in Viëtnam die het meeste indruk maken door o.a. een geluidsbeeld van een napalmbombardement te laten weerklinken. De nadruk ligt in de DTS-HD MA 5.1-track toch nog steeds op de frontkanalen omdat het een verhaal is dat vooral door de monoloog van Tom Hanks gedragen wordt. Als er al iemand de moeite doet om Forrest te antwoorden, dan komen de linker- en rechtersurroundkanalen tot leven. Voor de echte actie is het wachten op de scènes in Viëtnam of de massabetoging in Washington.
EXTRA'S
De hoeveelheid extra's die we op de 2-disk dvd terugvonden wordt hier ruimschoots overtroffen, wat we een goeie incentive vinden om Blu-ray te promoten. Al het reeds eerder verschenen bonusmateriaal vinden we terug. Eerst en vooral zijn dat op disk 1 de twee commentaartracks, één door regisseur Robert Zemeckis, producer Steve Starkey en productiedesigner Rick Carter en de andere door producer Wendy Finerman. Vooral de eerste track is de moeite van het beluisteren waard, al was het maar voor de aanstekelijke enthousiasme waarmee Robert Zemeckis over zijn projecten vertelt. Vooral zijn toelichting bij het gebruik van archiefbeelden is verhelderend. Waarom producente Finerman feitelijk apart een commentaartrack mag inspreken is ons niet helemaal duidelijk, een indeling waarbij Zemeckis alleen spreekt en de drie anderen één track delen zou veel logischer zijn. Nog op disk 1 vinden we Musical Signposts To History (4 min.) waarin Zemeckis, de muzieksupervisor en een rockjournalist samen met een handjevol artiesten die nog leven toelichting gegeven over de keuze van hun hits van toen. Hieraan is een interactieve modus gekoppeld waarmee je tijdens de film extra toelichting kan krijgen van journalist Ben Fong-Torres.
Disk 2 bevat een plejade van kortere documentaires, met als enige minpuntje dat men niet alles in één comprehensief document heeft gegoten en je nu dus wat moet zoeken. De eerste featurette, Greenbow Diary (26 min.), is een promotionele maar toch ook weer niet irrelevante bijdrage over het productieproces van de film. Forrest Gump is gebaseerd op een boek van Winston Groom, die ons in The Art Of Screenplay Adaptation (27 min.) komt vertellen wat er nodig is om een boek te verfilmen, hoe het een tijdje duurt vooraleer het scenario wordt aangepast - in het boek is Gump bijvoorbeeld een dikzak, iets wat ze Tom Hanks niet konden aandoen zonder deze film te degraderen tot het niveau van The Nutty Professor - en zelfs hoe de éne studio (Warner) het project dumpte en de andere (Paramount) het weer oppikte. Getting Past The Impossible: 'Forrest Gump' And The Visual Effects Revolution (27 min.) doet haarfijn uit de doeken hoe dankzij de bijdrage van Industrial Light and Magic de speciale effecten aan de film werden toegevoegd, waarbij het soms om héél subtiele bijdragen gaat, zoals Forrest in de archiefbeelden inpassen, of iets meer opvallende trucages zoals het digitaal wegretoucheren van Gary Sinises benen. Little Forrest (15 min.) gaat over de casting van Michael Conner Humphreys, de jonge acteur die in de eerste scènes de jonge Forrest Gump speelt en we zien ook hoe de volwassen Humphreys nu op zijn ervaring terugkijkt. De meest spraakmakende featurette is echter zonder twijfel An Evening With Forrest Gump (55 min.), een verslag over een seminarie aan de University of Southern California, waaraan onder meer Tom Hanks, Gary Sinise, Eric Roth en Robert Zemeckis deelnemen.
De overige extra's zijn hernemingen van de dvd-versie. In The Make-up Of Forrest Gump komt het hoofd van de schminkafdeling Dan Striepeke aan het woord. Through The Ears Of'Forrest Gump (16 min.) bevat een reeks kortere bijdragen over geluidseffecten, van ontploffende napalmbommen in Viëtnam tot het gestuiter van pingpongballetjes. Building The World Of Gump: Production Design (7 min.) vat zowat samen wat er te zeggen is over het bouwen van de sets en de keuze van de locaties. Seeing Is Believing: The Visual Effects Of Forrest Gump (30 min.) lijkt een beetje op de Through The Ears Of Forrest Gump-bijdrage, maar beklemtoont hier vooral de speciale effecten en Forrests ontmoetingen met wereldleiders, waarvan sommige niet de final cut hebben gehaald wegens too much of the same. Afsluitend zijn er een zevental screentests waarin onder meer Robin Wright Penn en een piepjonge Haley Joel Osment voor hun rol kandideren en twee trailers.
CONCLUSIE
De inmiddels toch weer 15 jaar oude film Forrest Gump is inhoudelijk nog altijd niet gedateerd en blijft een terechte, misschien soms wat té uitgesproken, Oscar-kandidaat, die in 1995 met zowat alle belangrijke prijzen aan de haal ging. De Blu-ray verdient zonder meer een topstatus.
Studio:
Paramount
Regie:
Robert Zemeckis
Met:
Tom Hanks, Robin Wright, Gary Sinise, Mykelti Williamson, Sally Field, Haley Joey Osment
Beeldformaat:
2.35:1 HD
Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Duits Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Italiaans Dolby Digital 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Engels, Deens, Duits, Spaans, Frans, Italiaans, Noors, Zweeds, Fins, Engels CC
Extra's:
• Audiocommentaartrack door regisseur Robert Zemeckis, producent Steve Starkey and production designer Rick Carter
• Audiocommentaartrack door producente Wendy Finerman
• Documentaire "Musical Signposts to History"
• Documentaire "Greenbow Diary"
• Documentaire "The Art of Screenplay Adaptation"
• Documentaire "Getting Past the Impossible: Forrest Gump and the Visual Effects Revolution"
• Documentaire "Little Forrest"
• Documentaire "An Evening with Forrest Gump"
• Documentaire "The Make-up of Forrest Gump"
• 5 documentaires "Through the Ears of Forrest Gump: Sound Design"
• Documentiare "Building the World of Gump: Production Design"
• 9 documentaires "Seeing is Believing: The Visual Effects of Forrest Gump"
• 7 Screentests
• 2 trailers