:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> WALLACE AND GROMIT - THE COMPLETE COLLECTION
WALLACE AND GROMIT - THE COMPLETE COLLECTION (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-02-11
SERIE
Wallace en Gromit zijn een product uit de koker van Nick Park, de bezieler van Aardman Studios, een kleine, onafhankelijke filmmaatschappij die zich uitsluitend toelegt op ambachtelijke animatiefilms met figuurtjes uit klei. Sinds hun eerste publieke optreden in 1989 in het kortfilmpje A Grand Day Out zijn de schlemiele uitvinder annex liefhebber van kaas Wallace en zijn trouwe hond Gromit met slechts een minimum aan filmpjes wereldberoemd geworden. De filmpjes van een halfuur per stuk kwamen niet alleen in aanmerking voor tal van prijzen, waaronder zelfs een paar Oscars, ze openden ook de deuren voor grotere, avondvullendere projecten. Zo verscheen in 2000 de claynimationfilm Chicken Run met stemmen van Mel Gibson en Julia Sawalha, een pastiche op ontsnappingsfilms zoals The Great Escape, maar dan vanuit het oogpunt van een stel kippen dat klaar staat om tot pasteitjes te worden verwerkt. Wallace en Gromit werden zelf nog eens uit pensioen teruggeroepen voor de featurelengthfilm The Curse Of The Were-Rabbit, waarin de makers het olijke duo een avontuur laten beleven waarin ze het moeten opnemen tegen een vegetarische vampier, in een stijl die nauw aansluit bij de B-horrorfilms uit de jaren voor de oorlog. Het noodlot sloeg echter toe en nog tijdens de promotie van The Were-Rabbit maakte een brand de animatiestudio's van Aardman met de grond gelijk; de showcase-exemplaren van Wallace en Gromit die regisseur Nick Park nog als promotiemateriaal in zijn koffertje had zitten, waren al wat er nog overbleef van het enorme kleianimatiepatrimonium waarin het handwerkequivalent van vele mensenlevens was geïnvesteerd.

Anno 2009 slaan de Aardman Studio's er echter weer: na onder meer een spinoff over Shaun het schaap, een rolletje dat in het kortfilmpje A Close Shave is gebruikt, heeft de studio een nieuwe halfuurfilm bij elkaar gebokst, A Matter Of Loaf And Death, waarin het duo ditmaal een bakkerij opent en het moet opnemen tegen een seriemoordenaar die probeert a baker's dozen (dertien in een dozijn) te vermoorden. Was er wat meer opvulmateriaalgebruikt, dan had A Matter Of Loaf And Death genoeg bouquet gehad om een nieuwe avondvullende film te garanderen, maar de makers hebben opnieuw voor de kortfilm gekozen, waarschijnlijk omdat de brand in hun studio's ervoor heeft gezorgd dat ze een paar plaatsen terug moesten op het ganzenbord. Niet getreurd echter, we krijgen voor het eerst op Blu-ray een mooie compilatie van de drie oude filmjes die ook al op dvd beschikbaar waren, aangevuld met Loaf And Death.

Door de filmpjes na elkaar te bekijken zie je ook hoe de avonturen van Wallace en Gromit door de tijd alleen maar beter worden: waar het tempo in het eerste filmpje nog wat knullig overkomt en de decors in eerste instantie nog niet helemaal saaiheidsbestendig zijn, leren de makers van hun eigen fouten tegen een leercurve met een nogal steile helling. Van de bloemetjes op het behang tot de regendruppels die van het gezicht van Gromit lopen - waarvan we in de making-of-documentaire leren dat ze gemaakt zijn van hars - tot en met de filmaffiches aan de muren (Citizen Kanine anyone?), de filmpjes zijn met veel zin voor smaak, detail en liefde gemaakt. De karakters zijn vanaf het eerste ogenblik erg innemend: Wallace is een beetje een excentriekeling die praktisch niet inziet waarom een grootse machine om het huis te poetsen feitelijk meer werk vergt dan het opbrengt; de non-verbale Gromit is de trouwste vriend van de mens en volgt Wallace onvoorwaardelijk in zijn niet al te doordachte plannetjes, om hem vervolgens meestal uit de penarie te halen, alhoewel de blik in zijn ogen meestal verraadt dat zijn baasje weer eens bezig is de boel te verklunzen. Het willen spoofen van bekende films als Ghost is echter niet altijd een gelukkige keuze, Wallace en Gromit hebben normaal gezien voldoende potentieel om op zichzelf te bestaan zonder naar dergelijke goedkope grappen te grijpen.

AFLEVERINGEN
A Grand Day Out (1989):  als Wallace (Peter Sallis) merkt dat de kaas op is, besluit hij om met Gromit de vakantie door te brengen op de maan, die volgens hem - zoals iedereen weet - één grote bol kaas is. In een zelfgebouwde raket vliegt het tweetal naar hun vakantiebestemming, maar daar worden ze lastiggevallen door een soort automaat die graag als blinde passagier mee naar de Aarde wil reizen om daar op skivakantie te kunnen

The Wrong Trousers (1993): Wallace zit met een cashprobleem en kan niets anders doen dan een kamer verhuren om geld in het laatje te krijgen. De huurder is een louche pinguïn, waarvan Gromit verneemt dat hij gezocht wordt voor meerdere overvallen. De pinguïn is van plan om de kamer te gebruiken als uitvalsbasis voor een grote diamantroof en hij wil de automatische broek, die Wallace heeft uitgevonden om Gromit mee uit te kunnen laten, misbruiken in zijn snode plannetjes

A Close Shave (1995): De streek wordt getroffen door een woltekort omdat een sinistere wolfshond schapen kidnapt om ze vervolgens te vermalen tot hondenvoer. Wallace en Gromit hebben een ramenpoetsbedrijfje en Wallace wordt verliefd op één van zijn klanten, de wolverkoopster Wendoline (Anne Reid). Haar hond is echter het brein achter de ontvoeringen en die kan ervoor zorgen dat Gromit voor de verdwijningen opdraait.

A Matter Of Loaf And Death (2008): Wallace en Gromit zijn een ambachtelijke bakkerij begonnen, waarbij ze het gehele productieproces van het malen van het graan tot en met de levering aan huis van de verse broodjes opvolgen. Wallace ontwikkelt amoureuze gevoelens voor Piella (Sally Lindsay), een voormalig reclamesymbool voor zelfrijzend deeg, maar Piella heeft een duister geheim: omdat ze haar goeie vorm van weleer kwijt is, wil ze wraak nemen op alle bakkers en ze heeft er al twaalf vermoord. Wallace is nummer dertien op de lijst van haar baker's dozen. Gelukkig is Gromit er nog.

BEELD EN GELUID
Naast de verschillende dvd-releases is in de UK eerder een Blu-rayversie uitgebracht met daarop alleen A Matter Of Loaf And Death. De wereld wordt echter nu overspoeld met tal van verschillende complete collection-versies op Blu-ray. De filmpjes zijn in verschillende aspect ratio's geschoten, A Grand Day Out en The Wrong Trousers in 1.33:1, A Close Shave in 1.66:1 en A Matter Of Loaf And Death in 1.78:1, wat voor elk van de filmpjes de juiste verhouding is. Uiteraard laten de twintig jaar tussen het eerste en het laatste filmpje zich voelen. Wallace And Gromit is echter professioneel gemaakt en het is niet verwonderlijk dat de beeldprints van goede kwaliteit zijn. En het dient gezegd: pas op Blu-ray wordt de ambachtelijke sfeer van de filmpjes helemaal duidelijk. Op de kleioppervlakken zijn in bepaalde scènes zelfs de vingerafdrukken van de boetseerders zichtbaar. De filmpjes zijn scherp, hebben een mooi en stabiel klerurenveld, die een nostalgische typische Britse sfeer oproepen. Het contrast is beeldig. De beeldkwaliteit van de Benelux-release van Lumière en de UK-release van Aardman lijken visueel nagenoeg identiek, ik zou de verschillen niet dadelijk kunnen aanwijzen.
Voor het geluid hebben we op de Lumière-release de optie tussen een Engelse DTS-HD 5.1-track en een onvreetbare Nederlandse dubbing in DTS 2.0. Het originele geluid klinkt warm en aangenaam en het geluidsveld is veel breder en dieper dan je zou verwachten bij een kleianimatiefilm. Onder meer de scène waarin Gromit nog de sporen moet leggen voor de trein waarmee jhij zelf rijdt, klinkt zeer vol en ruimtelijk. De dialoog - of moeten we zeggen monoloog, want nagenoeg alles wordt ingesproken door Peter Sallis als Wallace, Gromit heeft geen gesproken bijdrage - klinkt helder afgetekend, ook omdat Sallis altijd zeer duidelijk articuleert.
 
EXTRA'S
Het verschil tussen de releases situeert zich vooral op het vlak van de extra's. Deze release van Lumière kan niet uitpakken met het grootste aanbod, maar bevat toch één bonus die op de UK-versie pijnlijk afwezig is, namelijk het tiental legendarische kortfilmpjes "Cracking contraptions" (26 min.), cartoons uit 2002 die telkens gebouwd zijn op de rampzalige gevolgen die een uitvinding van Wallace, zoals een keukenrobot die met eieren gooit, een bijzonder ingewikkelde afstandsbediening voor de tv of een volautomatisch winkelwagentje dat zelf boodschappen doet maar onderweg Apollo 13-gewijs in de problemen komt. De filmpjes zijn eertijds als een soort vingeroefeningen gemaakt voor de Were-Rabbit-film. Tweede extra is de making-of-documentaire The making of A Matter Of Loaf And Death: How they donut (20 min.), waarin we een snelle maar intense blik mogen werpen op het inner sanctum van de Aardman Studios. De eerder beperkte reeks bonusmateriaal wordt afgesloten met een trailer voor A Matter Of Loaf And Death (1 min.)
 
CONCLUSIE
De Lumière-versie van de complete Wallace en Gromit-anthologie is werkelijk compleet in de zin dat we ook de Cracking Contraptions terugvinden en de disk dus al het materiaal van de olijke plasticine uitvinder en zijn hond bevat, uiteraard minus de Were-Rabbit-film waarvoor de rechten bij Universal liggen. De geluidstrack is in DTS-HD net iets intenser dan die van de UK-versie. De diverse making-of-documentaires ontbreken echter op één na.



cover



Studio: Lumière

Regie: Nick Park
Met: Peter Sallis, Anne Reid, Sally Lindsay

Film:
8,5/10

Extra's:
3,5/10

Geluid:
9/10

Beeld:
9/10


Regio:
B

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1989-1993-1995-

Leeftijd:
AL

Speelduur:
115 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.33:1, 1.66:1 & 1.78:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD 5.1
Nederlands DTS-HD 2.0


Ondertitels:
Nederlands
Extra's:

• 10 Kortfilms "Cracking contraptions"
• Documentaire "The making of A Matter Of Loaf And Death: How they donut"
• Trailer "A Matter Of Loaf And Death"


Andere recente releases van deze maatschappij