:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> FLIGHTPLAN
FLIGHTPLAN (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-03-24
FILM
Vliegtuigingenieur Kyle Pratt (Jodie Foster) neemt samen met haar dochter Julia (Marlene Lawston) de transatlantische vlucht van Berlijn naar New York met in de bagageruimte het stoffelijk overschot van haar overleden echtgenoot die van het dak is getotterd. Na kort ingedommeld te zijn is haar dochter verdwenen en alhoewel het vliegtuig geen hectare groot is (maar toch aardig in de buurt komt), levert de speuractie waartoe de kapitein (Sean Bean)de opdracht geeft - na een hevige scène van Kyle - niks op. Meer nog, haar dochter is van de passagierslijsten verdwenen, niemand heeft haar zien instappen en meer en meer beginnen haar vluchtgenoten te denken dat ze niet goed wijs is. Als dan ook nog uit de luchthaven het bericht komt dat haar dochter samen met haar man overleden is en Kyle duidelijk problemen heeft om in haar emotionele en getormenteerde staat fictie van werkelijkheid te scheiden, dan beginnen zelfs wij te twijfelen of ze ze nog allemaal op een rijtje heeft. Flight marshall Carson (Peter Sarsgaard) heeft zijn handen ondertussen vol met weerbarstige passagier en hij laat het vliegtuig zelfs een noodlanding maken.

La Foster is back!. Na David Finchers Panic Room en een onbetekenend bijrolletje in Jean-Pierre Jeunets Un Long Dimanche De Fiançailles, neemt de actrice de hoofdrol voor haar rekening in wat de doorbraak moet worden voor de Duitse regisseur Robert Schwentke. Maar zijn we daar blij mee? Oorspronkelijk was de hoofdrol van deze film op het lijf van een man geschreven, vandaar dat Foster nog met de ongewone voornaam Kyle paradeert. Ze heeft in elk geval genoeg ballen aan het lijf om een fysiek redelijk uitdagende rol te brengen, maar in deze film is ze onder haar niveau gecast en komt ze niet zo goed weg met haar rol als kroostbeschermende moeder als in Panic Room. Flightplan is visueel wel een redelijk mooi in beeld gebrachte genrethriller die veel herinneringen oproept aan de claustrofobische sfeer van de betere Hitchcock, maar heeft te lijden onder de vergelijking met het ongeveer tegelijkertijd uitgekomen Red Eye van Wes Craven, die duidelijk de betere film is. Beide films vertrekken van een redelijk eenvoudige premisse én spelen in op die diepere angsten van de aërofobische medemens. Vanaf het begin is het duidelijk dat een kind zoals Julia niet zomaar van een vlucht kan verdwijnen en dat er ofwel sprake is van een héél grote samenzwering met minstens meer dan één medeplichtige, ofwel dat Pratt van lotje getikt is. Omdat ook stilletjes aan het taboe over vliegtuigkapende Arabieren in Hollywood schijnt te verdwijnen, speelt Schwenke een klein beetje goedkoop in op de hype en voert onder meer twee Arabieren op als passagiers die er door Fosters personage van beschuldigd worden gespot te zijn op de avond vóór de vlucht voor het raam van haar dochters kamer. Tevens wijst hij met een beschuldigende vinger naar de massa die toekijkt terwijl Pratt niet kan aanvaarden dat haar dochter verdwenen is, maar die geen poot uitsteekt om haar te helpen en die zelfs applaudiseert als ze in hechtenis wordt genomen. De simpele aanvangspremisse contrasteert echter wat te scherp met de redelijk overgecompliceerde afwikkeling van de plot,en daarvan heeft Red Eye blijkbaar geen last, alhoewel regisseur Wes Craven veel meer last had van tijddruk en dus een kortere film heeft afgeleverd waarin pakweg het laatste kwart zich niet meer aan boord afspeelt en bijgevolg de claustrofobische sfeer verloren gaat.

Alhoewel het vliegtuig beter kan omschreven worden als een vliegend kasteel met heel veel chroom waardoor Schwenke een paar sierlijke camerabewegingen kan maken en aparte camerastandpunten innemen, levert het nettoresultaat een iets minder interessante film op met duidelijk minder sympathieke personages, waarbij je emotioneel minder gemakkelijk betrokken wordt. We waren eerlijk gezegd verbaasd dat de kapitein de lastige passagier niet zonder parachute aan de deur zette, terwijl normaal gesproken de rol van Kyle Pratt moeten worden voortgedreven door de sympathie van de kijker. Quid non. Ook de nevencast maakt geen verpletterende indruk: Peter Sarsgaard is niet doortrapt genoeg als agent Carson, Sean Bean heeft niet genoeg ruggengraat als gezagvoerder en bijrollen als die van Greta Scacchi die een psychiater speelt die probeert om Kyle tot erdelijkheid te brengen, ketsen af. Naarmate de film vordert en ons in de derde act iets té nadrukkelijk wordt uitgelegd hoe de vork aan de steel zit (anders zou waarschijnlijk niemand het geloven), gaat het beetje karakteruitwerking nog verloren ten koste van de mise-en-scène. We hebben het allemaal al ergens anders gezien, maar minder gestileerd, directer en meer to the point. Blijft over: Foster, die de hoofdrol iets te nadrukkelijk naar haar hand zet in het soort film waarvoor zij een trademark schijnt te hebben, de anti-chick-flick op basis van een lichtjes karaktergestoord hoofdpersonage in een stresssituatie. Ze verlegt niet echt de grenzen van haar kunnen met deze film en da's uiteraard jammer.

BEELD EN GELUID
Op punten haalt Flightplan een iets betere beeldkwaliteit dan de dvd. De donkere kantjes van de film - het interieur van het vliegtuig heeft maar minimale belichting - komen een stuk snediger over. De kleuren zijn wat gedesatureerd, wat zich ondermeer vertaalt in bleke huidtonen, maar vooral de grijze en blauwe tinten komen bij momenten hard en accuraat over. Het contrast is met andere woorden prima, het bronmateriaal is in uitstekende staat en behalve de flashbacks in Berlijn waarbij er geschoten wordt door een wazigere filter ter ondersteuning van het verhaal, heeft deze Blu-ray alles mee voor een film die vooral dient te worden verteld aan de hand van beelden. Voor de klank kunnen we kiezen uit een ongecomprimeerde PCM 5.1-track en een Dolby Digital 5.1-track. De soundstage is bewust simpel gehouden, maar het valt tegelijk toch op hoe de diverse achtergrondgeluiden, zoals het brommen van de vliegtuigmotoren en het gekwetter op de monitoren in de stoeltjes, een complex maar effectief geluidsbeeld scheppen. De grote kanonnen worden pas bovengehaald in de derde act van de film en komen bij een eerste confrontatie nogal bombastisch over.

EXTRA'S
De documentaire The Making Of Flightplan van op de dvd is verdwenen. Er blijft nog de documentaire Cabin Pressure: Designing The Aalto E‑474 (10 min.) over, waarin het design van de set van het (onbestaande) mega-vliegtuig aan bod komt. Een nieuwe extra die niet op de vorige versie terug te vinden is, is Blu-scape: Jetstream, een 5 minuten durend kortfilmpje over de windstroom die een vliegtuig genereert. Het filmpje is eerder een promotie voor het highdefinitionformaat en heeft geen uitstaans met de hoofdfilm.

CONCLUSIE
Flightplan heeft een fatsoenlijke presentatie op Blu-ray gekregen, maar het weglaten van de extra's van de dvd is een onbegrijpelijke zet.




cover




Studio: Disney

Regie: Robert Schwentke
Met: Jodie Foster, Peter Sarsgaard, Kate Beahan, Erika Christensen, Jana Kolesarova, Marlene Lawston, Sean Bean, Greta Scacchi

Film:
5,5/10

Extra's:
1/10

Geluid:
9/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
B

Genre:
Thriller

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2005

Leeftijd:
12

Speelduur:
98 min.

Type DVD:
SS-SL


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels PCM 5.1
Engels Dolby Digital 5.1
Frans DTS 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Spaans DTS 5.1
Spaans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Deens, Fins, Frans, Noors, Zweeds, Engels CC
Extra's:

• Bonusfilmpje "Blu-scape: Jetstream"
• Documentaire "Cabinedruk: Het Ontwerpen Van De Aalto E-474"


Andere recente releases van deze maatschappij