:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> KABOUTER WESLEY
KABOUTER WESLEY
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-07-16
SERIE
We bespreken per uitzondering nog maar eens een reclame-dvd. Deze zat bij het nummer van Humo van dinsdag 13 juli en is mogelijk nog nabestelbaar. Er doen geruchten de ronde dat de dvd ook zou uitkomen in een bundel samen met de strips, ergens in het najaar. We nemen echter het zekere voor het onzekere.
 



Doorgebroken als een overnight sensation is het grofgebekte kaboutertje op één jaar tijd, eerst als stripfiguur in het blad Humo en vervolgens als animatiefiguurtje in Man Bijt Hond een begrip geworden. Bedenker Jonas Geirnaert - in een vorig leven onder meer de afstotelijk vieze VJ Marcel in Willy's En Marjetten - zette de eerste krabbels op papier toen hij aan zijn gelauwerde animatiefilm Flatlife werkte - die hem in Cannes een prijs opleverde. Omdat hij een verzetje nodig had, tekende hij tussen de soep en de patatten het eerste stripje van de archi-lelijke kabouter die een boom een mot op zijn smoel wil verkopen. Vooral viral marketing bezorgde de tekenfilmpjes op korte tijd een cultstatus, ook en vooral in Nederland., waardoor Woestijnvis, dat hoopte om de filmpjes te verkopen aan het programma De Wereld Draait Door,  tot een vrij onsympathieke actie overging en alle filmpjes van Youtube haalde. Niet dat het veel uitmaakt, want de filmpjes hebben zich vermenigvuldigd als paddestoelen en werden zelfs al online gesignaleerd minuten na de uitzending in Man Bijt Hond.
 




De filmpjes zelf hebben niks educatiefs of esthetisch en dat is een bewuste keuze: kabouter Wesley is een gefrustreerd, zielig figuurtje dat lak heeft aan alles en iedereen en die zijn frustraties blijkbaar alleen maar kan kanaliseren via excessief geweld. Naast een behoorlijke portie surrealisme, spelen ook menselijke uitwerpselen en dierenmishandeling een prominente hoofdrol in meer dan één plot. De tekeningen zien er bewust uit als werkstukjes van een kleuter, inclusief tekstballonnetjes met een kinderlijk naïef handschrift boordevol taalfouten. Het geheel wordt gepresenteerd met op de achtergrond nummers als La Felicidad van hammondorgelspeler Klaus Wunderlich. De scenario's zijn behoorlijk van de pot gerukt, niet altijd even smaakvol en zoals Geirnaert zelf toegeeft, bedenkt hij de plot plaatje per plaatje, wat ervoor zorgt dat in een tijdsspanne van minder dan twee minuten het verhaal een compleet ander richting uit gaat . Geirnaert doet zelf de stem van Wesley en hij brult als een waanzinnige de longen uit zijn lijf; de stemmetjes van de randfiguren worden ingesproken door zijn collega van het cabaretgenootschap Neveneffecten, Jelle De Beule, die soms nóg droger uit de hoek komt dan Geirnaert zelf.
 




Het resultaat is ernaar. Enkele van de filmpjes zijn hoogstens middelmatig, maar er zitten anderzijds briljante pareltjes tussen. In het filmpje De Tovergieter bijvoorbeeld, dat Geirnaert in De Wereld Draait Door nog zijn favoriete filmpje noemde, waarmee ik het overigens volmondig eens ben, wordt de kabouter op een dag tijdens een klusje in de tuin (wat hij overigens haat, zoals vele dingen), bezocht door een magische gieter die in brand vliegt als je tweemaal het woord "Turbo" gebruikt. De kabouter kan het niet laten om het ding tot spontane zelfontbranding te brengen en terwijl de gieter het uitschreeuwt van de pijn, komt de kabouter niet meer bij van het lachen. Spijtig genoeg komt de grap als een boemerang terug in het gezicht van Wesley en even later is het de beurt aan de gieter om eens goed te lachen met de miserie van de brandende Wesley ("de pijn is ondraaglijk"). Als ze beiden opgebrand zijn, proberen ze vervolgens een kat in brand te steken, maar de grap mislukt alweer en ze vliegen allebei een tweede keer in brand. Dan worden ze bezocht door een tovenaar die zegt dat de betovering verbroken is; helaas is dat maar een smoesje van de tovenaar om dezelfde misselijke grap met zijn slachtoffers uit te halen. Einde.
 




Dit is ongeveer het niveau van surrealisme dat alle filmpjes halen. Er wordt de draak gestoken met films als Memento en Titanic en de filmpjes worden bevolkt door neushoorns die pizza's calzone met extra olijven bezorgen, maar geen cola mogen drinken want daarvan ontploffen ze, ambtenaren die conform de wettelijke voorschriften hun eigen kak opeten, telefonerende ijskasten, wandelende pita's, kannibale kaaskroketten, lottowinnende bloemen met een tank, sarcastische parachute-instructeurs, de hybride kruising van een Kazachse heroïneboer en een tractor van het merk Druzhnik, de Flauwe Humoregel en als klap op de vuurpijl de Gelijke Kansencommissie die een klacht behandelt omdat er geen wijven in de tekenfilmpjes van Kabouter Wesley meespelen.
 




Intussen loopt er in het fotomuseum van Knokke-Heist een retrospectieve tentoonstelling van het werk van Jonas Geirnaert, wat gezien de jonge leeftijd van de artiest een hele eer is. Geirnaert heeft overigens aangegeven zeker volgend seizoen geen vaste bijdragen in Humo of Man Bijt Hond meer te overwegen: qua grappen over Wesley is hij naar eigen zeggen leeggeschreven en Bill Watterson indachtig is het misschien maar best dat Wesley stopt op het hoogtepunt van zijn carrière. Maar Jonas: het was een bijzonder leuk jaar. Dank u.

BEELD EN GELUID
Het is moeilijk om een waardeoordeel uit te spreken over de beeld- en geluidskwaliteit van dit werkstukje. Het geheel ziet eruit alsof het in een Oost-Europese sweatshop ineen is gedraaid. De tekeningen golven constant heen en weer en er is fel buiten de lijntjes gekleurd om het geheel nog meer te doen lijken op de tekening van een kind uit de kleuterschool.



 
EXTRA'S
De filmpjes staan allemaal individueel op het menu, maar het is ook mogelijk om een play all-functie op te roepen, waardoor zes één na één worden gespeeld zonder het introfilmpje waarin Kabouter Wesley de hond van Man Bijt - een stamp onder zijn kloten geeft. In plaats van hoofdstuktitels staat het menuscherm vol pictogrammen van voorwerpen en figuurtjes uit de filmpjes, zoals de tovergieter, de wandelende pita en het vogeltje dat mee naar de cinema gaat. Voor de kenners spreken de figuurtjes voor zich. Naast alle 37 filmpjes die voor televisie zijn gemaakt, bevat de disk twee bonusfilmpjes. In één van de filmpjes uit Kabouter Wesley ter gelegenheid van Kerst zijn ongenoegen over zijn werkgever Woestijnvis en over alle televisieprogramma's van het productiehuis; in het tweede probeert Wesley samen met collega-cartoonfiguurtje Jos Het Debiele Ei van cartoonist Jeroom om presentatrice Erika Van Thielen zo ver te krijgen dat ze haar borsten laat zien voor een fotoreportage voor Humo.
 
CONCLUSIE
Het soort humor dat door Humo, Woestijnvis en consoorten wordt gebezigd, is meestal niet naar mijn smaak, maar naar de avonturen van de onfortuinlijke Wesley keek ik week na week uit. Wie snel geschokt is, koopt deze dvd beter niet, maar alvast mijn moeder, die ook niet zo voor Humo-toestanden te vinden is, vindt Wesley geweldig. En voor het geld moet je het niet laten, maar je moet er wel snel bij zijn, godmiljaar! Want voor dit collector's item betaal je binnen een paar jaar misschien wel honderd miljoen miljard.



cover




Studio: Woestijnvis

Regie: Jonas Geirnaert
Met: Jonas Geirnaert, Jelle De Beule

Film:
8/10

Extra's:
1/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8/10


Regio:
0

Genre:
Komedie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2010

Leeftijd:
E

Speelduur:
51 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Vlaams Dolby Surround 2.0


Ondertitels:
geen
Extra's:
2 bonusfilmpjes

Andere recente releases van deze maatschappij