WANTED (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-08-24
FILM
Wat is er erger dan als een sul opgesloten te zitten in een kantoorhokje waarin je de pispaal van de donutvretende bazin (Lorna Scott) bent, terwijl je collega en beste vriend (Chris Pratt) je vriendin neukt en je nog ongeveer 10 dollar op je rekening hebt staan? Het antwoord is even evident als verbazend: niks. Het voordeel van dergelijke randvoorwaarden is dat je niet veel lager kan vallen. Wesley Gibson (James McAvoy) is zich bovendien terdege bewust van het uitzichtloze van zijn situatie, maar omdat hij een menselijke vaatdoek is, gebeurt er niets waardoor zijn leven een andere wending neemt. The End.
Of toch niet? Als onze sul op een dag inkopen doet in de supermarkt wordt hij ei zo na afgeknald door huurmoordenaar Cross (Thomas Kretschmann), ware het niet dat de bloedmooie Fox (Angelina Jolie) er een stokje, of beter een kogeltje voor steekt en Wesley meeneemt op een dolle rit door de stad, om aan de bijzonder hardnekkige aanvaller te ontkomen. Eindpunt van de dollemansrit is een industriële weverij, waar de baas, Sloan (Morgan Freeman), het bedrijf als covergebruikt voor een heel andere activiteit, namelijk het leiden van The Brotherhood, een syndicaat van beroepsdoders, waarvan Fox één van de beste is en Wesleys vader één van de besten was. Wás, want hij werd het slachtoffer van Cross, die uit de Broederschap is gestapt en zich tegen zijn oude strijdmakkers heeft gekeerd. Bij Sloan brandt de vraag op de lippen of Wesley ook maar één sikkepit van het talent van zijn vader geërfd heeft. Wellicht wel, maar Wesley wacht een lange en zware training van onder meer wapengebruik, messentrekkerij en euh... "creatief gebruik van voertuigen". Meestal eindigen de trainingen vanuit zijn standpunt gezien in een pak slaag, waarna hij in een geavanceerde regeneratietank, uitgevonden door een dronken Rus, zijn wonden mag helen en intussen kan contempleren welke vergissingen hij nu weer heeft begaan.
Als de training is afgelopen wordt Wesley als moordenaar voor de Broederschap ingezet; hun slachtoffers zijn meestal maffiabazen en louche onderwereldfiguren die de wereld beter kwijt dan rijk is. Wie er aan moet, wordt bepaald door een mystiek, eeuwenoud weefgetouw, dat de binaire codes produceert van de namen van de te doden pechvogels. Hoe meer Wesley zich van zijn taken kwijt, hoe meer hij echter twijfels krijgt over de onfeilbaarheid van het weefgetouwen als hij er eindelijk wordt op uitgestuurd om Cross te grazen te nemen, draait de zaak compleet anders uit dan verwacht, en staan de activiteiten van de Broederschap in een heel ander daglicht.
Deze film heeft de mosterd niét bij The Matrix gehaald en dat is een understatement. Juister zou het zijn om te zeggen dat ie de Matrix-mosterdpot compleet heeft uitgelikt. James McAvoy speelt als Wesley de rol van de onbevangen Neo die zich het idee gewoon moet maken dat hij speciale gaven heeft, die hij moet leren gebruiken. Angelina Jolie heeft als Fox eenzelfde rol als Trinity, zijn love interest (tot op zekere hoogte toch) en zijn assistente in the field; Morgan Freeman als Sloan is de Morpheus van het gezelschap, de mentor die erop toeziet dat Wesley zijn volle potentieel bereikt. Ze worden omringd door enkele technische specialisten die ze voorbereiden voor de grote strijd die eraan komt. Niet alleen qua castbezetting vallen de gelijkenissen op, ook de vechtchoreografie is bijzonder gelijkend en misschien een tikje bloediger in het geval van Wanted. Vooral de scène waarin Wesley het textielfabriek binnenvalt, lijkt bijzonder sterk op de lobbyscène uit The Matrix.
Is de film dan geen klakkeloos plagiaat? Alleszins niet. De Russische regisseur Timur Bekmambetov vertoeft met zijn verhaal iets minder in de buurt van geestverruimende middelen dan de Wachowski Brothers, en alhoewel The Matrix diepgeworteld is in de Japanse animecultuur, is Wanted toch écht wel een verfilming van een bestaande graphic novel, namelijk van Mark Millar. Wanted is een stuk minder steriel, er valle talrijke doden en gewonden op een grafisch explicietere manier die meer aan 300 doet denken; de genesis die het hoofdpersonage Wesley Gibson moet doormaken is dan weer schatplichtig aan de transformatie van Batman in The Dark Knight. De lenige moves van mevrouw Pitt-Jolie heeft ze ons al eens getoond in films als Tomb Raider. En na al de cross-referenties naar andere films: nee, niets aan deze film is erg origineel, maar hij is een goede dwarsdoorsnede van de moderne actiefilm uit de naughties, met als kers op de taart een paar goede eigen vondsten, zoals de spectaculaire achtervolging tussen een Ferrari en een vrachtwagen vol kattenvoer.
BEELD EN GELUID
Universal heeft voor deze actiefilm van Timur Bekmambetov alle registers opengetrokken. Om te beginnen is er het beeld: de huidtinten zijn realistisch en dat zijn de vele grafisch en nogal expliciete verwondingen ook. Als iemand in Wanted een pak slaag krijgt, wat meestal het moment is om de camera op close-up te zetten, dan zie je duidelijk dat het pijn doet. De kleuren bevatten erg veel rode en bruine tinten en zijn in het algemeen niet zodanig overgesatureerd als je van een comicverfilming van Mark Millar zou verwachten. Er is dankzij het hoge contrast nogal wat detail aanwezig - zo ziet de stoffige textielfabriek er uiterst accuraat uit en d'r is blijkbaar ook nogal wat moeite gestopt in het camoufleren van de CGI-aard van sommige stunts, zoals de ontsporende trein en de acrobatische toeren die mevrouw Jolie met een Ferrari uithaalt. Een lichte grain maakt de film erg realistisch en rauw, maar het vele gebruik van slow motion zorgt voor een zeker stijlelement. Die twee factoren houden de film in evenwicht op een fragiele manier die zeker met The Matrix kan concurreren. De DTS HD MA 5.1-track is nagenoeg van referentiekwaliteit. De dialoog is erg helder en er wordt nog een extra laag met galm toegevoegd als Wesley tegelijkertijd als de verteller van de film zijn eigen lotgevallen becommentarieert. De rockdeuntjes waaruit de soundtrack bestaat zijn niet echt met veel overtuiging gekozen; technisch is er niets mis mee, maar er was allicht wel wat beters op de markt. Wat de geluidseffecten betreft kan je niet licht uitpakken met een film die slechter scoort dan Wanted: het regent in sommige scènes kogels, die naar alle kanten van het surroundsysteem vliegen, auto's knallen tegen elkaar en rijden (of vliegen!) over elkaar, waarbij elke keer dat het metaal tegen elkaar schraaptn er het ziekelijke geluid van verbogen ijzer door de subwoofer weergalmt, er valt een trein in een ravijn, er exploderen muizen en zelfs de kogels die een bocht maken vooraleer ze het doelwit raken hoor je de juiste richting uit vliegen... tja, je kan het zo gek niet bedenken of het zit wel ergens in deze soundtrack. De superlatieven schieten te kort om nog maar in de buurt te komen om het langs alle kanten uitbarstende actiegeweld fatsoenlijk te beschrijven. Dat alles gewoon luid op de soundtracvk is gezet, is fijn, maar er is ook moeite gedaan om temidden van deze actie toch min of meer de zaak netjes te mixen, zodanig dat je niet alleen vanuit alle hoeken kogels hoort vliegen, maar je ook met je ogen dicht precies kan zeggen wie er wie geraakt heeft.
EXTRA'S
De Blu-ray van Wanted heeft nogal wat extra's in huis, maar er zitten niet echt zeer diepgravende features bij, wat voor een cryptische film als deze wel het geval zou mogen zijn. Wat extra filmmateriaal betreft moeten we het stellen met een alternatieve opening (3 min.) en één uitgebreide scène (2 min.). In Cast and Characters (20 min.) krijgen we naast een informatieve babbel met de acteurs ook nog informatie over de casting en het script, en zelfs al wat over de speciale effecten en de stunts die hier onlosmakelijk mee verbonden zijn. Stunts on the L Train (3 min.) is natuurlijk de spectaculairste making-of, alhoewel wat aan de korte kant, die draait om één pivotale scène waarin een trein vol passagiers in een ravijn dondert. Daarmee zit het werk voor het departement speciale effecten er natuurlijk nog niet op, want een kort overzicht van de andere speciale effecten wordt nog voort uit de doeken gedaan in Special Effects: The Art of the Impossible (8 min.) en Groundbreaking Visual Effects: From Imagination to Execution (8 min.). Dat de drie laatstgenoemde featurettes als aparte items worden aangeboden, is ongetwijfeld een marketingtruc. We onthouden wel uit deze filmpjes dat het speciale-effectenwerk afkomstig is uit Rusland en dat het zeker niet moet onderdoen voor wat we gewoonlijk uit Hollywood zien passeren.
Maar elke film begint met een verhaal. Wie niet bekend is met het werk van stripauteur Mark Millar en zijn visie, kan best even beginnen met The Origins of 'Wanted': Bringing the Graphic Novel to Life (8 min.), en hoe de regisseur daar vervolgens een interpretatie aan gegeven heeft, zien we daarbij aansluitend in Through the Eyes of Visionary Director Timur Bekmambetov (9 min.), waarbij het stroop aan de baard smeren welig tiert. Net als bij films als Watchmen bestaat er van Wanted ook een reeks Motion Comics (14 min.). Dit is een reeks stills van de strip die na elkaar geprojecteerd worden en voorzien van een vertelstem; dezelfde reeks is ook in de U-Control feature te vinden, samen met een reeks Assassin's Profiles en, waarschijnlijk de interessantste feature van de disk, een visueel picture in picture-commentaar. Tot slot bevat de disk nog de documentaire The Making of 'Wanted: The Game' (10 min.), een magere plug voor een videospelletje. De disk heeft ook een BD Live-optie.
CONCLUSIE
And what the fuck have you done lately? Alleszins: te veel films gezien! Timur Bekmambetov is een veelbelovend talent, maar alleen oordelend op Wanted is het moeilijk in te schatten of dit het enige kunstje is van onze pony.
Studio:
Universal
Regie:
Timur Bekmambetov
Met:
James McAvoy, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Terence Stamp, Thomas Kretschmann, Common, Kristen Hager
Beeldformaat:
2.40:1 HD
Geluid:
Engels DTS-HD Master Audio 5.1
Frans DTS 5.1
Duits DTS 5.1
Italiaans DTS 5.1
Spaans DTS 5.1
Japans DTS 5.1
Ondertitels:
Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Portugees, Deens, Zweeds, Noors, Fins, Japans, Chinees, Koreaans, Engels CC
Extra's:
• Alternate Opening
• Extended Scene
• Documentaire "Cast and Characters"
• Documentaire "Stunts on the L Train"
• Documentaire "Special Effects: The Art of the Impossible"
• Documentaire "Groundbreaking Visual Effects: From Imagination to Execution"
• Documentaire "Origins of Wanted: Bringing the Graphic Novel to Life"
• Documentaire "Through the Eyes of Visionary Director Timur Bekmambetov"
• Documentaire "Wanted: Motion Comics"
• Documentaire "Making of Wanted: The Game"
• U-Control:
- Picture-in-Picture commentary
- Assassin Profiles
- Motion Comics
• BD-Live