:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> AGORA
AGORA (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-09-17
FILM
Deel 1. Het jaar 392. Het leven wordt plots flink ingewikkelder voor de filosofe-wiskundige-natuurkundige (in de Jommeke-strips zouden ze zeggen "Professor in Alles") Hypatia van Alexandrië (Rachel Weisz) als de stad getroffen wordt door godsdienstrellen. De pas door Rome toegelaten christenen hebben zich verenigd met als doel de "heidense" kennis te onderdrukken en de bibliotheek van Alexandrië plat te branden. De notoire atheïste Hypatia, die in haar lessen pleit voor de gelijkwaardigheid van mensen, maakt de belegering vanop de eerste rij mee, samen met de snoeverige Orestes (Oscar Isaac), één van haar studenten, die haar aanbidt als de zon en de sterren. Ze wordt echter tegelijkertijd felbegeerd door één van de slaven van haar vader, Davus (Max Minghella), die zichzelf tot het christendom heeft bekeerd en die ziek wordt van frustratie omdat hij haar niet kan krijgen. Hij wordt daarbij nog een eindje opgehitst door de fanatieke christelijke priester Ammonius (Ashraf Barhom). Op bevel van de keizer van Rome wordt de belegering opgeheven; Hypatia probeert nog zoveel mogelijk scriptrollen uit het gedoemde gebouw te redden. De christenen komen echter aan de macht en verbieden alle godsdiensten behalve het jodendom en hun eigen geloof. Hypatia trekt zich terug en wijdt zich aan haar wetenschap en aan de éne belangrijke vraag waarom de aarde niet in een perfecte cirkel om de zon draait.

Deel 2. Jaren later is Orestes prefect van Alexandrië en in een machtsstrijd verwikkeld met de nieuwe bisschop Cyrillus (Sami Samir). Die gaat nog een stap verder en laat zijn christelijke milities gewelddaden plegen tegen de joodse bevolking, die uiteraard niet op haar kop laat zitten en terugvecht. Cyrillus beschuldigt Orestes ervan dat hij zich alleen maar om politieke redenen heeft bekeerd en zijn innige vriendschap met Hypatia, die bestempeld wordt als een heks, moet daarvoor het bewijs zijn. Met de bijbel in de hand eist de bisschop dat de prefect de knie buigt en omdat die dat weigert, escaleert het geweld nog meer.

Agora is een fijne analyse van Alejandro Amenábar over de waanzin van godsdiensten, hier toegepast op het christendom van de 4de eeuw en haar openlijke vijandigheid tegenover het paganisme. Maar de film bevat even goed een zedenles voor elk tijdperk en voor elke godsdienst die zich superieur waant tegenover andere overtuigingen. Vanuit het standpunt van een overtuigde atheïste, de als martelaar voorgestelde Hypatia, schetst Amenábar hoe de fanatieke religieuze geweldenaars eerst komaf trachten te maken met de ratio en de wetenschap, waarvoor de vernietiging van de bibliotheek van Alexandrië meer als louter een symbool is, om vervolgens over te gaan tot niets ontziende gewelddaden tegenover al wie zijn knie niet wil buigen. Nauw daarmee verweven is het verhaal over de driehoeksverhouding tussen Hypatia, Orestes en Davus; Amenábar slaagt erin om ons compleet op het verkeerde been te zetten door Orestes af te schilderen als een goedkope snoever en Davus als de eerder fijnbeschaafde, verlegen jongeman die blijft hopen op een huwelijk boven zijn stand. Hypatia kan niet alleen niet kiezen tussen de twee, ze is een beschaafde, logische en leergierige jonge vrouw die het zich niet kan permitteren om met wie dan ook te trouwen omdat ze dan haar wetenschappelijke ambities moet opgeven. Daarom moet ze Orestes' hand afwijzen op een manier waarop ze hem ook niet voor het hoofd stoot. De keuze voor Rachel Weisz voor de hoofdrol was in elk geval de goeie; ze speelt haar part met het nodige vuur dat oplaait wanneer ze op wetenschappelijk vlak vooruitgang maakt, en met compassie tegenover haar minnaars. Ze draait blijkbaar ook haar hand niet om voor de iets moeilijkere scènes waarin ze compleet naakt te bewonderen is, zij het dat de viezerikken onder u waarschijnlijk aan smakelijkere beeldjes denken dan die uit de film, die meer aan de martelscènes uit Malèna doen denken.

Wellicht is het een beetje té veel eer om het systeem achter de bewegingen der planeten aan Hypatia toe te schrijven, aangezien er niets van haar werk bewaard is gebleven, maar het is wel een interessant uitgangspunt en bovendien stof voor een film die tot nadenken stemt over de manier waarop het geloof de wetenschap niet alleen tot stilstand brengt, maar zelfs terugdraait. Het is moeilijk in te schatten of de film een loopje neemt met de werkelijkheid of niet: de christenen worden nogal onverbiddelijk afgeschilderd als een bende religieuze machtshongerige zeloten, bisschop Cyrillus kan amper voorkomen dat er kwijl uit zijn mondhoeken druipt wanneer hij de ring van de vinger van zijn dode voorganger trekt. Ook Davus komt, geheel in tegenstelling tot de gangbare stereotiepen, niet dadelijk als de meest sympathieke devote christen over: in één scène deelt hij weliswaar brood uit aan de armen, maar vanaf het ogenblik dat hij zijn geloof als excuus begint te gebruiken om Hypatia te manipuleren, gaat het onverbiddellijk de verkeerde kant op en wordt hij meer en meer de antagonist van het scenario, terwijl Orestes net aan sympathie wint wegens zijn loyaliteit tegenover Hypatia. Daarnaast is Agora een film met veel aandacht voor kostuums, decors en rekwisieten, waar duidelijk werk in is gestopt.

BEELD EN GELUID
VideoFilm Express wordt een geduchte speler op de Blu-raymarkt. Na een meer dan presentabele release van Oorlogswinter is dit de tweede keer in korte tijd dat ik aangenaam verrast word door de technische kwaliteit van hun releases. Agora heeft een voortreffelijk en scherp beeld waarin alle details van een Romeinse sandalen- en spektakelfilm tot hun recht komen. Het contrast en de kleuren zijn werkelijk schitterend, zonder de minste hapering of technische tekortkoming. op zo'n scherpe beeldband zou je effecten als edge enhancement verwachten, maar daar is werkelijk geen spoortje van te merken. Onder meer het detailniveau wanneer er vanuit de ruimte wordt in- en uitgezoomd op het stadscentrum van Alexandrië gooit hoge ogen. De DTS-HD MA-track opent een beetje aan de zwakke kant, waarbij de dialogen verdrinken in de soundtrack van Dario Marianelli, en wanneer de personages gaan fluisteren, overstemt de muziek soms ook het geheel, maar veel wordt goedgemaakt door de uitgebreide dynamiek, die onder meer goed te horen is in de scènes waarin de christenen de bibliotheek van Alexandrië plunderen. De track heeft duidelijk punch en alhoewel het geheel bij momenten erg luid en bombastisch overkomt, klinkt het geluid niet vervormd.
 
EXTRA'S
Naar goede (?) gewoonte begint de disk met enkele cross-promotionele trailers. Alejandro Amenábar heeft eerst en vooral een goed gestoffeerd audiocommentaar ingesproken. Na de trailer (2 min) van de film volgt een zeer uitgebreide Making-of-documentaire van 63 minuten, die een stuk diepgravender is dan de meeste promotionele featurettes die we tegenwoordig tegenkomen en waarin Amenábar en enkele cast- en crewleden, aangevuld met enkele academici, dieper ingaan op de geschiedenis van Alexandrië. Daarnaast krijgen we ook een hoop ruw filmmateriaal vanop de set op Malta. Er volgt een sectie met 6 verwijderde scènes (8 min.) die niet echt essentieel zijn en dan pas volgt er paradoxaal genoeg een inleiding door Alejandro Amenábar (1 min.). Drie geanimeerde fotogalerijen bevatten onder meer setfoto's en bijdragen over de fantastische kostuums uit de film.
 
CONCLUSIE
Agora is een historische kwaliteitsfilm die misschien aversie bij een bepaald publiek (lees: fundamentalistische christenen) zal oproepen wegens de manier waarop hun godsdienst door de mangel wordt gehaald. Het is echter een zeer ontroerende film met verhoudingsgewijs weinig echt goor geweld, een goed verhaal en hoge production values. Nog beter is het natuurlijk dat de film op een disk met uitmuntende beeldkwaliteit verschijnt.



cover



Studio: Video Film/Express

Regie: Alejandro Amenábar
Met: Rachel Weisz, Max Minghella, Oscar Isaac, Ashraf Barhom, Michael Lonsdale, Rupert Evans, Richard Durden, Sami Samir

Film:
8,5/10

Extra's:
6/10

Geluid:
9/10

Beeld:
10/10


Regio:
B

Genre:
Historisch

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2009

Leeftijd:
16

Speelduur:
127 min.

Type DVD:
SS-SL


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Geanimeerde menu's,
• Audiocommentaartrack door Alejandro Amenábar
• Trailer
• Documentaire "Making Of"
• 6 Deleted scenes
• Documentaire "Introduction by Alejandro Amenábar"
• Photo gallery
• Production gallery
• Wardrobe Gallery
Cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij