:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BEAUTY AND THE BEAST
BEAUTY AND THE BEAST
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-11-07
FILM
Belle (Paige O'Hara) woont met haar vader en rare uitvinder Maurice (Rex Everhart) in een Frans boerendorpje. Waar Belle verschijnt is ze meestal het onderwerp van gesprek; bovendien heeft de macho Gaston (Richard White) een oogje op haar, maar Belle kijkt door Gastons machogedrag en wat daaronder zit bevalt haar niet zo. Gaston, die in zijn ideale toekomst zich na een vermoeiende jachtpartij de modderschuiten laat masseren door zijn nieuwbakken vrouw Belle, vindt bijvoorbeeld dat ze maar wat minder boeken moet lezen, waarschijnlijk omdat hij bang is dat zij slimmer zou worden dan hijzelf - waarvoor het overigens al te laat is. Wanneer haar vader, op weg naar de kermis om één of andere uitvinding te demonstreren, de weg kwijtraakt, komt hij op het kasteel van het Beest terecht. Het Beest (Robby Benson) was ooit een hoogmoedige prins die zich door zijn krenterigheid de vloek van een heks op de hals heeft gehaald, waardoor hijzelf in een afzichtelijk beest en zijn complete huishouding in een huwelijkslijst is veranderd: maitre d'hotel Lumière de kandelaar (Jerry Orbach), butler Cogsworth de klok (David Ogden Stiers) en huishoudster Mrs. Potts een theepot (en haar kinderen de kopjes). Alleen als het lelijke Beest erin slaagt om van iemand te houden en ook liefde terug te krijgen, kan de vloek ongedaan gemaakt worden. Helaas, naar goede gewoonte is er ook een tijdslimiet op dergelijke vloeken, deze keer in de vorm van een zeer fragiele roos: als het Beest zijn ware liefde niet vindt vooraleer die verwelkt is, wordt de vloek onomkeerbaar.

Maar even terug naar Maurice die op het kasteel gevangen wordt gehouden. Belle volgt de sporen van zijn paard en wanneer ze haar zieke vader in de kerker vindt, stelt ze in een wanhoopsdaad aan het Beest voor zijn plaats in te nemen. Het Beest stemt toe, met in het achterhoofd dat zij wel eens de laatste kans kon zijn om de vloek te verbreken. Zijn gedrag is er alleszins niet naar om het Belle in haar nieuwe ballingsoord naar haar zin te maken. Belle durft echter, waarschijnlijk als eerste ooit, de ongemanierde bullebak de les te lezen, wat langzaam maar zeker een drastische persoonlijkheidswissel bij het Beest terechtbrengt. Maurice is intussen in het dorp verschenen waar iedereen, Gaston op kop, hem voor gek verslijt als hij met zijn verhaal over het Beest komt aandraven. Gaston meent wel dat het ev. gek verklaren van de oude man het ultieme pressiemiddel kan zijn om Belle alsnog tot een huwelijk te dwingen.
 
Disney pronkt bij elke nieuwe release van een 'classic' dat dit dé ultieme is, wat uiteraard niet kan, maar als er één opus uit het oeuvre van het House of the Mouse een perfecte synthese is van tijdloosheid, aantrekkelijke karakters, bijblijvende liedjes en een flamboyante artistieke stijl waar alles perfect op zijn plaats past, moge het dan dit donkere sprookje Beauty And The Beast zijn. Het gracieuze kroonjuweel uit de schatkamer van Disney heeft niets van zijn fonkeling verloren en krijgt met deze editie een waardige hernieuwde release waaruit mag blijken dat niet het technische hoogstandje uiteindelijk het langst bijblijft, maar de vurige vertelling; de makers van Beauty And The Beast geven velen uit de huidige generatie tekenfilmmakers het nakijken. Dus ja, ditmaal is het predikaat 'classic' niet overdreven.

Toen Beauty And The Beast in 1991 in de zalen verscheen, was ik ook overtuigd van de artistieke kwaliteiten van de - ahum - "kinderfilms", en ben het genre in de loop der jaren alsmaar meer gaan waarderen naarmate zowat alle filmstudio's onder impuls van dit vlaggenschip producties begonnen te ontwikkelen met een meer volwassen randje, bruggenhoofden tussen de clichés die gepaard gaan met de traditie van de avondvullende tekenfilm en tegelijkertijd de verlangens vervullend van liefhebber van modernere vertellingen. Dat Belle, toch niet dadelijk het prototype van de damsel in distress, intussen naast Cinderella en Snow White is terechtgekomen in de lijn van de roze en pijnlijk smaakloze merchandising, gericht op commercieel onmondige kleine meisjes, toont alleen maar aan dat het Disney soms aan pijnlijk veel respect mankeert voor de kwaliteitsproducten die in eigen huis geproduceerd zijn en waameer ze beter spaarzamer waren omgesprongen. Met het aantreden van een nieuwe ploeg regisseurs zoals Gary Trousdale en Kirk Wise, maar ook de hele gneratie Pixar-animatoren en vooral musici als Alan Menken, sloeg de Disney-studio sinds The Little Mermaid een andere richting in, wat ze zelf bestempelde als "de renaissance van de tekenfilm", waarbij de aandacht evenredig zou worden verdeeld tussen de kleintjes en de volwassen meerwaardezoekers. Beauty And The Beast werd in het pré-Pixar-tijdperk de toetssteen voor zowat alle animatiefilms die inde volgende tien jaar zijn verschenen en was de eerste animatiefilm die een Oscar-nominatie voor beste film tout court op zak mocht steken (de tweede was, iets recenter, Up). De renaissance van de avondvullende tekenfilm had onder meer tot gevolg dat er tegenwoordig een volwaardige Oscar voor geanimeerde producties bestaat (die overigens niet zo heel spannend is, want op het einde gaat Pixar altijd met de prijs lopen), waarmee de Academy impliciet erkende dat dit genre is uitgegroeid tot een volwassen industrie. Van animatiefilms als deze kan je op meerdere manieren genieten, niet alleen als kindersprookje, maar nog meer als een quasi-Shakespeareaans drama met alle klassieke elementen zoals liefde, haat, jaloezie, vriendschap, trouw en zelfs een vleugje erotiek - Belle is zowat de eerste getekende vrouwelijke protagonist die er niet ronduit karikaturaal uitziet zoals een dom blondje of een vliegdekschip.


De film is met erg veel liefde gemaakt en besteedt meer dan genoeg aandacht aan de uitwerking van de karakters. Belle is een sterk ego, kwetsbaar en onbevangen, maar tegelijkertijd wereldwijs genoeg om voor haar rechten op te komen en het Beest op zijn plaats te zetten. Het personage kan de twee kanten uit en de regisseurs zijn ervoor beducht om de fijne lijn tussen die twee karaktertrekken met het nodige gevoel voor evenwicht te brengen, zonder overdrijving in de ene of de andere richting. Het tragische Beest is typisch lelijk van buiten, maar onder de huidplooien zit uiteindelijk een gouden hart. Maar pas nadat hij een lang proces van loutering heeft doorstaan en door zijn beproevingen heeft geleerd om zijn haat en zijn woede te kanaliseren, nadat (wie anders?) Belle zijn scherpe kantjes eraf heeft gevijld en hij heeft leren omgaan met zijn eigen menselijke trekjes. Het maakt er de verhouding tussen de twee alleen maar complexer en minder stereotiep door. Het Beest staat daarentegen lijnrecht tegenover Gaston met een door en door rotkarakter. Dat Gaston eigenlijk een verwerpelijk sujet is, schijnt de blonde deernen uit het dorp niet te deren, want ze vallen voor hem als vliegen. Wat van Gaston een interessante schurk maakt is het feit dat hij duidelijk intelligenter is dan de Scars, de Ursula's en Shere Khans uit het Disneyverse. Ook hij wordt gedreven door iets waarover hij zelf geen controle meer heeft, noem het een soort van jaloezie naar het onbereikbare, waardoor hij gekke dingen doet, maar hij is nog niet helemaal verloren. Wanneer hij bijna van de kantelen van het kasteel valt, komt plots een zielige, hulpbehoevende zwakkeling naar boven, die dan weer transformeert in de op bloed beluste machtswellusteling eens hij de kans schoon ziet om voorgoed met Beast af te rekenen.

Op de honderden tot huishoudgerief omgetoverde personeelsleden konden de animatoren hun fantasie botvieren: op de Franse hotelmeester Lumière, de stoïcijnse klok Cogsworth, de moederlijke theepot Mrs. Potts en de rest van het meubilair, wat betekent dat de film een visueel overweldigende rollercoaster ride is geworden. De film is echter meer dan de som van zijn bonte verzameling karakters. Naast de goed geconcipieerde personages, de aanstekelijke liedjes en de zingende klokken en kandelaars, is het hele lugubere kasteel van het Beest een gotisch meesterwerk dat sfeer uitademt. De ambachtelijke stijl waarmee de achtergronden minutieus en weloverwogen zijn geschilderd en die nog altijd de gebruikte CG-elementen domineren, getuigen van de passie waarmee de artiestenstal van Disney in dit project geloofde met het doel de studio weer op de rails te krijgen. Het huwelijk tussen de traditionele en computergestuurde animatie is geslaagd en waar misschien de rechte lijntjes niet altijd even recht zijn, is dit euvel ondergeschikt aan het feit dat ze naadloos overgaan in de computergegenereerde beelden, zodat het geheel uit één virtose pennentrek schijnt te bestaan. Bovendien zijn voor het eerst state-of-the-art-computeranimatietechnieken gebruikt in de fameuze balzaalscène, die de kijkers met verstomming sloeg. Kortom, Beauty And The Beast was naast het artistieke hoogtepunt van de Disney-studío's ook nog een commerciële voltreffer. De trend was gezet voor de komende jaren en kwaliteitsfilms als Aladdin en The Lion King zouden volgen. Beauty And The Beast was alleszins één van de meest belangrijke exponenten van de vernieuwde wind die door de Disney-studio's waaide.

BEELD EN GELUID
De dvd kan helaas niet tippen aan de Blu-ray, maar essentieel is die niet veel slechter dan de uitverkochte Platinum Edition, vandaar dat we dezelfde score toekennen. Er zit nog steeds genoeg detail in het beeld, de zwartniveaus zijn stabiel en het kleurenpalet is prima in orde, maar de film vraagt toch om een high-definitionbenadering die omwille van de technische beperkingen niet kan worden geboden. U bent met deze disk echter allerminst bekocht. De 5.1-geluidstrack mengt dialoog, muziek en geluidseffecten opnieuw tot een frisse mix die dynamisch en swingend overkomt en waarin een rijke hoeveelheid details aanwezig zijn.

EXTRA'S
De eerste disk bevat een karaokeoptie en de drie welbekende cuts van de film via seamless branching naast elkaar: de originele bioscooprelease, de speciale editie met de extra Imax-scène erin en de Work-In-Progress-versie, een versie waarin sommige scènes nog zijn vervangen door storyboards om de film toch al te kunnen tonen op het New York Filmfestival van 1991. In tegenstelling tot de Blu-ray staat de WiP-versie niet met een Picture-in-Picture-track op de disk. In het audiocommentaar onderwerpen regisseur Gary Trousdale en Kirk Wise samen met producent Don Hahn en componist Alan Menken de film aan een grondig onderzoek, waarin ze enerzijds heel veel aandacht schenken aan de animatietechnieken die speciaal voor de film zijn ontwikkeld, maar anderzijds nooit in een technisch onverteerbare gebrabbel verzeilen. Met wat er aan interessants over de film te vertellen is, is het jammer dat het commentaar zich slechts tot één track beperkt, want een opsplitsing tussen inhoudelijk en technische aspecten kon het geheel een stuk minder complex maken. De audiocommentaartrack is overigens dezelfde als die op de Platinum-versie. De disk bevat ook een promofilmpje waarin de twee onbetekenende lullen Dylan en Cole Sprouse een ultraflauwe clip pro Blu-ray inspreken. Merkwaardig voor een dvd!

De bonusdisk bevat enkele van de features van de Blu-raydisk, maar is uiteraard niet compleet. In de sectie Deleted Scenes krijg je de mogelijkheid om de zogenaamde Purdum Reel te zien, een alternatieve openingsscène (18 min.) waarin onder meer de uit de finale versie geschrapte zuster van Belle, Clarice, figureert en er gealludeerd wordt op Belles heksachtige moeder. Een tweede verwijderde scène "Belle in the Library" (8 min.) bevat een animatic waarin Belle in de bibliotheek van het kasteel enkele nieuwe personages ontmoet, zoals de boekenstandaard Oxford en de wereldbol Cambridge. De scène ontspint zich echter als een nogal saai mechanisme om de tijd te rekken, met enkele goedkope boutades over de vreugde die het boeken lezen genereert. De de film is zeker niet slechter geworden door het weglaten van deze passus. Evenmin wordt er voorbijgegaan aan de traditie om een klassieke Disney-song te laten verkrachten door het would-be popsterretje van het moment. Ene Jordin Sparks mag in een muziekvideo (3 min.) het vonnis voltrekken en de titelsong van de film vermassacreren. Het is echt verontrustend dat dit soort strapatsen door de vingers wordt gezien, maar de niet zo fijne commerciekant van het moederbedrijf komt weer bovendrijven elke keer het een popprinsesje met het allure van een dooie vis tracht te lanceren. Deze featurette is ongeveer het equivalent van het serveren van een glas antivriesmiddel in een fijne wijnwinkel met uitgelezen exclusiviteiten.

Backstage Disney bevat drie opties. De documentaire Beyond Beauty: The Untold Stories Behind The Making Of Beauty And The Beast (50 min.) is ook op de dvd aanwezig, zij het dat het om een flink ingekorte versie gaat met alleen de hoofdlijnen, zonder de mogelijkheid om te branchen naar bijkomende opties. De featurette "Broadway Beginnings" (12 min.) is een eerder matte presentatie om de op de film gebaseerde musical te pluggen, en bevat naast de gebruikelijke peptalk geen inhoud van betekenis. Deze sectie bevat vervolgens de documentaire "Composing Beauty And The Beast: A Musical Conversation With Alan Menken, Don Hahn, And Richard Kraft" (18 min.), waarin het trio vertelt over de manier waarop een verhaal wordt opgehangen aan de muzieknummers en hoe de uitwerking daarvan van belang is. Menken zelf begeleidt de uitleg op piano.

De volgende sectie heet Classic DVD Features. Games And Activities en bevat de van de Blu-ray verdwenen spelletjes Chip's Musical Challenge Game en Mrs. Potts' Personality Profile Game. De documentaire The Story Behind the Story (25 min.) is een overzicht van een zevental achtergrondverhalen van bekende Disney-films die aaneen gepraat worden door verschillende van de stemacteurs: we krijgen achtereenvolgens Paige O'Hara (Cinderella), James Earl Jones (The Lion King), David Ogden Stiers (Pocahontas), Robby Benson (Jungle Book), Jodi Benson (Sleeping Beauty), Ming-Na (Mulan) en Angela Lansbury (The Hunchback Of Notre Dame) voor de camera. De titelsong is in 91 de hitparade in gezongen door de helaas maar al te beruchte Celine Dion en de in de vergetelheid geraakte Peabo Bryson.De muziekvideo (4 min.) bevat onder meer wat conceptuele schetsen van de film. Don Hahn presenteert vervolgens een Early Presentation Reel (3 min.) dat diende om de financiers van Disney ervan te overtuigen geld in het project te stoppen. Daarna volgt de alternatieve versie van Be Our Guest (5 min.). In Alternative score: The Transformation (2 min.) vertelt Alan Menken dat hij voor de grootse slotscène een streep alternatieve muziek achter de hand hield. De verwijderde scène Human Again (7 min.) wordt vervolgens uit de kast gehaald met twee andere introducties. Animation Tests, Roughs & Clean Ups (5 min.) bevat een paar scènes in conceptuele stadia, The Transformation: Pencil Version (5 min.) nog eens een aparte potlooduitwerking van de finale en de bal wordt iets te melig in A Transformation: Glen Keane (3 min.), waarin de hoofdanimator van Beast een parallel trekt tussen deze scène en het christelijk geloof. De Camera Move Test(2 min.) bevat archiefbeelden van een gedateerd computerprogramma waarin de camerastandpunten worden uitgerekend en de disk wordt waardig afgesloten met 2 trailers en 4 TV-spots, met de originele trailer, de trailer voor de IMAX-heruitgave en vier televisiespotjes met een eerder bescheiden technische kwaliteit.  

CONCLUSIE
De schaarse Platinum Edition wordt bijna overbodig met deze nieuwe release van Beauty And The Beast, maar als u de juiste afspeelapparatuur heeft, zouden we toch de Blu-ray durven aanraden.



cover




Studio: Disney

Regie: Gary Trousdale & Kirk Wise
Met: Paige O'Hara, Robby Benson, Angela Lansbury, Richard White, Jerry Orbach, David Ogden Stiers

Film:
10/10

Extra's:
6/10

Geluid:
9/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Romantiek

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
1991

Leeftijd:
AL

Speelduur:
90/85 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
1.78:1 anamorfisch PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Nederlands Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
o.a. Nederlands
Extra's:
• Audiocommentaartrack door Kirk Wise, Gary Trousdale, Don Hahn en Alan Menken
• Documentaire "Composing Beauty and the Beast: A Musical Conversation with Alan Menken, Don Hahn, and Richard Kraft"
• Alternatieve opening
• Verwijderde scène "Belle in the Library"
• Documentaire "Broadway Beginnings"
• Muziekvideo Jordin Sparks
• Documentaire "Beyond Beauty: The Untold Stories Behind the Making of Beauty and the Beast" (ingekorte versie)
• 2 spelletjes
• Documentaire "The Story Behind the Story"
• Muziekvideo Celine Dion & Peabo Bryson
• Early Presentation Reel
• Alternatieve versie "Be Our Guest"
• Documentaire "Alternative score: The Transformation"
• Deleted Song "Human Again"
• Documentaire "Animation Tests, Roughs & Clean Ups"
• Documentaire "The Transformation: Pencil Version"
• Documentaire "A Transformation: Glen Keane"
• Camera Move Test
• 2 trailers en 4 TV-spots

Andere recente releases van deze maatschappij