:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> ROAD TO EL DORADO, THE
ROAD TO EL DORADO, THE
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2001-04-29
FILM
Na het magistrale The Prince Of Egypt gooit Dreamworks het met deze film over een compleet andere, vooral luchtigere boeg. We maken kennis met Tulio (Kevin Kline) en Miguel (Kenneth Branagh), twee doortrapte schurken die in het Spanje van de 16e eeuw het hoofd boven water trachten te houden met als voornaamste bron van inkomen dobbelen met verzwaarde stenen. Omdat ze reeds al het geld al uit de zakken van hun opponenten hebben geklopt, stellen hun tegenstrevers als inzet een kaart met daarop de locatie naar de legendarische gouden stad El Dorado. Als hun bedrog uitkomt, moeten Tulio en Miguel de benen nemen en ze belanden ongewild als slaven op het schip van de Spaanse veroveraar Cortes, die naar de nieuwe wereld vaart. Ze ondernemen een ontsnappingspoging in een gammele sloep, bereiken het vasteland, en ja, van alle plaatsen op de wereld zitten ze nét op de goede weg naar El Dorado. Vol goede moed trekken ze door de jungle, Tulio vooral voor het goud, Miguel eerder voor het avontuur. Eerder per toeval dan door intelligent redeneerwerk vinden ze de locatie van de stad, nadat ze de jonge dievegge Chel (Rosie Perez) van haar achtervolgers hebben verlost. De goedgelovige inheemsen denken dat de twee goden zijn en mede door toedoen van Chel, die hun spelletje doorheeft, laten ze zich ook als goden behandelen en zich de goudoffers welgevallen. Bij de inheemsen ontbrandt er een strijd tussen het gemoedelijke dorpshoofd (met een postuur waarop Meatloaf jaloers zou zijn) en de boosaardige tovenaar Tzekhel-Kan; de eerste ziet de komst van de goden als een reden tot feesten, de laatste als een alibi omweer aan te knopen bij de traditie van de mensenoffers. Ook tussen Tulio en Miguel blijft het niet boteren: Tulio wordt verliefd op Chel en wil haar meenemen naar Spanje; Miguel leert de simpele levenswijze van de indiaanse stam appreciëren en wil niet meer weg. Tzekhel-Kan onderneemt een dramatische poging om de macht in de stad over te nemen door een gigantische stenen jaguar tot leven te wekken, maar zijn plannen worden door Tulio en Miguel verijdeld en hij wordt verbannen. Als dan uiteindelijk Tulio met Chel wil terugkeren naar Spanje en zijn vriendschap met Miguel op een historisch laag pitje staat, worden hun plannen onverwacht doorkruist door Cortes, die met een gefrustreerde Tzekhel-Kan als gids plots voor de poorten van El Dorado staat, klaar om zijn leger de stad te laten plunderen. En omdat Tulio en Miguel nu eenmaal goden zijn die hun volk moeten beschermen, bundelen ze hun krachten in een wanhoopspoging om El Dorado voorgoed van de buitenwereld af te sluiten.

Misschien eerst even een minpuntje: originaliteit is ver te zoeken in deze film - The Road To Eldorado is een flink platgetreden pad, want de scenaristen hebben op veilig gespeeld met een verhaal zonder veel franjes en met een redelijk lineaire plot waarin nog maar eens de morele boodschap wordt ingelepeld dat er zoveel belangrijkere dingen zijn dan materieel bezit. Daarmee knoopt de prent heel sterk aan bij de Disney-producties van de laatste jaren. Maar er zijn toch enkele argumenten die zeer sterk à décharge spreken. Ten eerste is er de nagenoeg perfecte animatie; Dreamworks steekt al langer the House of the Mouse naar de kroon en schijnt de concurrent zelfs op z'n eigen terrein te verslaan. Niet toevallig situeert de laatste Disney-film (The Emperor's New Groove) zich óók in het Inca-rijk, maar de animatie van de studio van ex-Disneyanimator Jeffrey Katzenberg is - voorlopig alleszins - een stuk charmanter en levendiger, en ondanks de komische noot van de film zijn de anatomische proporties van de figuren meer gerespecteerd (in het geval van Chel zelfs zeer nadrukkelijk, if you know what I mean).

Ten tweede geven Kline en Branagh het beste van zichzelf en drijft de film op de spitse dialogen en het gekissebis tussen de twee protagonisten. Als derde puntje is ook het uitvoerig, maar toch weer niet overdadig gebruiken van 3D-computeranimaties het vermelden waard. Sinds de legendarische scènes uit The Prince Of Egypt hebben ze bij de Dreamworks-studio's perfect de formule onder de knie om klassieke animatie te mengen met moderne computertechnieken, zonder daarin te willen overdrijven, wat betekent dat enkele simpele elementen zoals rollende tonnen en vissen in het water voorzien worden van een zeer realistische 'fond'. Tot slot, de allersterkste troef van de film is de muziek. Elton John en Tim Rice hebben zes nieuwe nummers geschreven die allemaal erg beklijvend zijn, die de film beslist een meerwaarde geven en die qua kwaliteit niet moeten onderdoen voor hun Oscarwinnend materiaal voor The Lion King. Het lijkt overigens sterk op een Lion King-reünie, want voor de score is ook topcomponist Hans Zimmer (Rain Man, Gladiator) opnieuw aangetrokken. Een film als deze beoordeel je als optelsom van zijn componenten (animatie, muziek, ...), en als je dan het totaalbeeld bekijkt is de voorspelbaarheidsfactor niet zo'n grote handicap. Het is misschien een lichtere film dan pakweg Tarzan, en zeker meer geschikt voor een jonger publiek, ondanks de "Meekijken Gewenst"-vermelding die tegenwoordig op dit soort animatiefilms standaard wordt toegevoegd, maar die, in tegenstelling tot films als The Hunchback Of Notre Dame, hier toch wel overbodig is.

BEELD EN GELUID
De geluidsmix is overigens nagenoeg perfect met enerzijds heldere dialogen en anderzijds het uitvoerige gebruik van het LFE-kanaal. Het is echter - nogmaals - de muziek die de geluidstrack echt doet zinderen: de muziek van Elton John en Hans Zimmer komt bijzonder goed tot haar recht op de Dolby Digital 5.1-track en klinkt zeer warm en ruimtelijk. Het beeld is globaal minder duister dan in The Prince Of Egypt: we krijgen een mooi anamorf beeld waarin nergens ook maar één compressiefoutje te bespeuren valt, met zeer scherpe randen en een zeer contrastrijk kleurenpalet. Om het kort te stellen: zowel wat beeld als wat geluid betreft is The Road To El Dorado over de hele lijn een goede meevaller.

EXTRA'S
De film wordt voorzien van een commentaartrack van de regisseur, een making-of-documentaire van een klein half uur, waarin o.a. de acteurs uitgebreid aan bod komen om hun personage te schetsen, een langere documentaire (40 min.) met een rijke selectie stills, voorzien van commentaar van de animatoren, en een theatrical trailer, jammer genoeg geen van allen ondertiteld, zelfs niet in het Engels. Wat wel een leuke feature is, is de videoclip van het nummer 'Someday out of the blue' van Elton John, waarmee de brave man in dezelfde stijl van de tekenfilm wordt geanimeerd, en mag figureren in een selectie van de uitbundige decors die de prent rijk is.Tot slot wordt - naar goede Dreamworks-gewoonte - het bijgeleverde boekje ook als een extra vermeld, met maar liefst vier pagina's. Als dan één pagina de titelpagina blijkt te zijn en een andere de lijst met de chapter-indeling bevat, dan lijkt het me beter dit in de toekomst niet meer als 'extra' te betitelen, want daar maken ze zichzelf hopeloos belachelijk mee. Of zoeken ze de volgende keer het meegeleverde doosje ook als extra te vermelden?

CONCLUSIE
The Road To El Dorado heeft in de bioscopen alleszins niet de kans gekregen die hij verdiende, want als ik het goed heb was de film al na twee weken uit roulatie. Onbekend maakt onbemind, maar de film is globaal goed, zelfs beter dan sommige producties van - sorry, maar ik kan echt niet buiten de vergelijking met The Emperor's New Groove - Disney dat blijkbaar beter de commerciële kant van z'n productie uit kan uitspelen. Als echter kwaliteit moet primeren, dan is The Road To El Dorado hoger geklasseerd.


cover



Studio: DreamWorks

Regie: Eric Bergeron & Don Paul
Met: Kevin Kline, Kenneth Branagh, Rosie Perez, Armand Assante, Edward James Olmos, Jim Cummings

Film:
8,5/10

Extra's:
6/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
9/10


Regio:
2

Genre:
Animatie

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2000

Leeftijd:
AL

Speelduur:
85 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
0678149092493


Beeldformaat:
1.78:1 anamorf PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Digital 5.1
Nederlands Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels CC
Extra's:
• Making-of-documentaire
• Korte documentaire
• Commentaartrack
• Videoclip Elton John
• Trailer

Andere recente releases van deze maatschappij