:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> SALT
SALT (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-12-20
FILM
Amper twee jaar geleden is Evelyn Salt (Angelina Jolie) bevrijd uit een politieke gevangenis in Noord-Korea, waar ze op vreselijke manier gemarteld werd. Ze bleef al die tijd volhouden dat ze een zakenvrouw was en met spionage niets te maken had: de Noord-Koreanen raakten er alleszins niet wijzer uit. Nadat haar vriend, spinnenexpert Mike Krause (August Diehl), de ambassades bleef stalken, werd ze uiteindelijk geruild voor een Koreaanse spion.

Twee jaar later heeft de CIA-agente een kantoorjob onder baas Ted Winter (Liev Schreiber). Als ze op een dag de Russische overloper Vassily Orlov (Daniel Olbrychski) ondervragen, die kanker heeft en als dusdanig toch niets meer te verliezen, beweert die dat er in Rusland trainingskampen zijn voor kinderen, die de identiteit aannemen van Amerikaanse kinderen telkens die hun ouders in verdachte omstandigheden om het leven komen. Zo zwaait hij met de complottheorie dat Lee Harvey Oswald, de moordenaar van Kennedy, feitelijk een Russische agent was. En wat erger is: na het beëindigen van de Koude Oorlog is het programma gewoon doorgegaan! Er leven dus in de Verenigde Staten verschillende "sleeper agents", KA's, die feitelijk getrainde Russen zijn, meestal hoog geïnfiltreerd in de veiligheidsdiensten die op eender welk moment getriggerd kunnen worden en terreurdaden plegen. Evelyn Salt zélf behoort tot dat profiel, want haar ouders, leerkrachten op de Amerikaanse ambassade in Rusland, zijn verongelukt. De commando's zijn echter voor het ogenblik in handen van Russische nationalisten en Orlov komt bovendien op de proppen met een aanwijzing dat er één of ander uur X nadert. Om te beginnen zal de Russische president Matveyev (Olek Krupa), vermoord worden tijdens de begrafenis die hij bijwoont van de Amerikaanse vice-president.

Vervolgens worden we in het ongewisse gelaten: is Salt een échte KA van de Russen? Of is ze net door de CIA gerecruteerd om het megalomane plan van de nationalisten - een kernoorlog uitlokken met het Midden-Oosten - te saboteren? Of werkt ze misschien op eigen houtje om haar man Mike, die door Orlov gegijzeld wordt, te bevrijden? Of héél misschien heeft ze zelf wel een goede reden om Teheran en Mekka te herleiden tot een hoopje as en rook? En de voornaamste vraag: is zij de enige KA die is uitgestuurd om deze apocalyps op gang te trekken of zijn er nog meer sleeper agents? Feit is dat we als kijker tot op het laatste moment blijven twijfelen over waar nu feitelijk de sympathie van Salt oftewel Natascha Chenkov ligt.

Philippe Noyce weet zovele jaren na Patriot Games en Clear And Present Danger nog steeds hoe hij een intelligente politieke thriller ineen moet boksen met niet al te veel ingewikkelde intriges, een hoop auto-ongelukken en spionnen die elkaar op alle niveaus verraden. Wat zijn film enigszins anders maakt, is dat hij ditmaal een vrouwelijke lead heeft gecast: Angelina Jolie (alhoewel die volgens ons minstens een halve man moet zijn). In de eerste scène ziet ze er al bijzonder onfris uit als ze zich nogal expliciet laat martelen door een paar Noord-Koreaanse agenten. Het keurige kantoorjobje dat ze heeft gekregen in ruil voor een zwijgplicht, komt haar echter niet goed uit en er volgt anderhalf uur lang de éne over-the-top-actiescène na de andere, waarin ze onder meer vanop dee ene rijdende vrachtwagen op de andere springt, met wat kantoorgerief een bruikbare bazooka ineen knutselt en op creatieve wijze verschillende ondoordringbare perimeters verschalkt - je moet het gezien hebben om het te geloven. Jolie bevestigt zichzelf als woman who kicks ass (we beklagen Brad als hij de wc-bril per ongeluk op laat staan) en om eerlijk te zijn is dat wel nodig ook, want het scenario zelf rammelt hier en daar, en dan druk ik me nog vriendelijk uit. Dit wordt enigszins gecamoufleerd door de pompende actie waarvan Jolie het epicentrum is, maar zelfs dan nog lijkt men het idee dat ze zonder verpinken de hele Amerikaanse veiligheidsdienst schaakmat zet tijdens de zoekactie naar de Russische president met een flinke korreltje zout (ha ha...) te moeten nemen. De losse eindjes worden tegen het einde van de film wel mooi bijeengeknoopt en alle mogelijkheden voor een sequel opengehouden. Qua opzet lijkt de film op het geslacht van de hoofdrolspeler na erg op The Bourne Identity.

De film staat in drie verschillende cuts op de dvd, een theatrical cut, een director's cut en een extended cut. Door het weglaten van bepaalde details of ze net toe te voegen, wordt het feit of Salt al dan niet voor de FSB werkt met een paar slimme details radicaal omgegooid. [spoiler]In de theatrical cut wordt er pas uitsluitsel gegeven wanneer Salt de bende van Orlov decimeert; Winter slaat in die versie de president bewusteloos in plaats van hem dood te schieten. In de director's cut wordt de inzet natuurlijk hoger: de martelingen, zoals die in het begin van de film, zijn ruwer, en Salts onfortuinlijke echtgenoot wordt langzaam verzopen in plaats van genadig neergeknald. In de film zitten ook meer flashbacks over Salts jeugd in het kamp van Orlov. Als toemaatje eindigt de film ook anders: als de doodgewaande Salt de wereld intrekt om de andere KA's te vinden en tegen te houden, wordt er geïnsinueerd dat de nieuwe president zelf een KA is. Waarom ten slotte de Extended Cut de Extended Cut heet, is me een raadsel, want de scène waarin Salt de agenten van Orlov afslacht zit er niet meer in, waardoor we langer blijven gissen naar Salts werkelijke loyaliteit. De extended cut eindigt ook helemaal anders: de president is niet dood, maar Salt wordt wel in hechtenis genomen. Ze veinst zelfmoord door een medicijn, maar staat op het einde van de film paraat om zich te wreken op Orlov. Een deel van de overige actie in de film wordt daardoor een beetje ongemakkelijk en enkele van de knapste schietpartijen worden abrupt afgebroken.[/spoiler] Om al deze overwegingen verkies ik de Director's Cut boven de twee andere.
 
BEELD EN GELUID
Salt krijgt een mooie 1080p-beeldtransfer, ongeveer in 2.40:1-formaat, wat overeenkomt met die van de cinemarelease. Naast een milde vorm van grain die de donkere ondertoon van de film zeker geen schade berokkent, is dit een mooie transfer met fijne close-ups, rijk qua details zoals de tatoeäges van de KA-agenten. De kleuren zijn wat aan de matte kant, dit omwille van de sobere decors, zoals een barak waarin de Russen feestvieren, een hypersteriel commandocentrum onder het Witte Huis en de troosteloos grijze gebouwen van de CIA. Af en toe zijn er echter leuke details te bespeuren: de kleur van de ogen van Angelina Jolie verandert als ze halfweg de film gekleurde contactlenzen blijkt te dragen. De zwarttinten zijn diep en redelijk stevig. De DTS-HD MA-track zorgt voor een fijne beleving met vliegende helikopters, dichtslaande veiligheidsdeuren, over de vloer rollende handgranaten en natuurlijk hopen munitie die een flinke hap uit de begroting van het filmbudget hebben genomen. De ontploffingen en het machinegeweervuur klinken soms iets overdreven in de geluidsbalans. De dialogen zijn desondanks overal duidelijk.
 
EXTRA'S
Naast de drie versies van de film was er op de disk nog ruim plaats voor een copieuze hoeveelheid bonusmateriaal. Spy-Cam is een picture-in-picture-featurette waarin interviewfragmenten, commentaar en behind-the-scenes-materiaal in een hoekje van het scherm afgespeeld worden. Het geheel oogt prettig, maar het is een beetje oppervlakkig. De featurette zit bovendien alleen bij de theatrical cut. Er zit meer zweet en tranen in de audiocommentaartrack van Phillip Noyce, die zich duidelijk in het spionagewereldje thuisvoelt en dat al van thuis uit met de paplepel heeft meegrekregen, want zijn vader werkte in een opleidingscentrum voor geheimagenten. Noyce vertelt ook waar er in de film alternatieve keuzes zijn gemaakt voor de verschillende versies. Inhoudelijk biedt hij een redelijke kijk op zijn universum, maar hij ratelt iets te monotoon zijn verhaaltje af. In The Ultimate Female Action Hero (8 min.) wordt La Jolie iets te nadrukkelijk opgehemeld en worden we geacht te geloven dat dít dé rol is waarop ze haar hele leven heeft gewacht. The Real Agents (13 min.), waarin een paar echte agenten van de intelligence force aan het woord komen en uit hun eigen rijke ervaring vertellen, is iets interessanter, maar een beetje aan de korte kant. In Spy Disguise: The Looks of Evelyn Salt (5 min.) kijken we binnen bij de make-upartiesten en wordt vooral de scène benadrukt waarin Angelina Jolie getransformeerd wordt tot man. The Modern Master of the Political Thriller: Phillip Noyce (9 min.) laat de regisseur aan het woord; de featurette bevat echter grotendeels dezelfde informatie als de commentaartrack wat betreft Noyces interesse in het spionagewereldje. False Identity: Creating A New Reality (7 min.) toont ons een mengeling van gemakkelijke (het inpassen van het Witte Huis) en moeilijkere (het stuntwerk op de autosnelweg) speciale effecten. De documentaire SALT: Declassified – An undercover look at the secrets of making Salt (30 min.) komt vreemd genoeg pas bij het einde van de bonussectie opduiken. Deze algemenere making-of-documentaire is een soort van dwarsdoorsnede van de voorgaande documentaires met stukjes interview, bijdragen over speciale effecten, een hoop wierook en een dik promotiegehalte. Veel van dit materiaal is ook in de picture-in-picturetrack terug te vinden. Om de zaak volledig te maken, krijgen we nog een audio-alleenradiointerview met Phillip Noyce The Treatment (27 min.), die na al het vorige jammer genoeg niet al te veel toevoegt. Conclusie: het bonusmateriaal heeft een grote graad van wederzijdse overlapping, maar al bij al zitten er fatsoenlijke stukken materiaal bij.
 
CONCLUSIE
Salt is de zoveelste in de reeks onderhoudende films van spionagefreak Phillip Noyce, die weet wat zijn publiek wil. Hijzelf wist het schijnbaar niet, getuige het feit dat er verschillende versies van de film naast elkaar staan. Interactiviteit troef dus, met één druk op de knop krijg je een ander slot. De Blu-ray is voer voor de liefhebbers van La Jolies mooie euh... ogen.



cover



Studio: Sony Pictures HE

Regie: Phillip Noyce
Met: Angelina Jolie, Liev Schreiber, Chiwetel Ejiofor, Daniel Olbrychski, André Braugher, August Diehl

Film:
7,5/10

Extra's:
6/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
B

Genre:
Thriller

Versie:
Duitsland

Jaar:
2010

Leeftijd:
16

Speelduur:
100/101/104 min.

Type DVD:
SS-DL


Beeldformaat:
2.40:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Duits DTS-HD MA 5.1
Japans DTS-HD MA 5.1
Turks Dolby Digital 5.1
Hindoestaans Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Duits, Turks, Japans, Hindoestaans, Engels CC Extra's:
Extra's:
• Spy-Cam: Picture in Picture
• Audiocommentaartrack
• Documentaire "The Ultimate Female Action Hero"
• Documentaire "The real agents"
• Documentaire "Spy Disguise: The Looks of Evelyn Salt"
• Documentaire "The Modern Master of the Political Thriller: Phillip Noyce"
• Documentaire "False Identity: Creating A New Reality"
• Documentaire "SALT: Declassified – An undercover look at the secrets of making Salt"
• Documentaire "The Treatment: Radio-Interview with Phillip Noyce"
• MovieIQ

Andere recente releases van deze maatschappij