:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BILLY ELLIOT
BILLY ELLIOT (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2011-08-04
FILM
We blijven maar triple-dippen. Billy Elliot verschijnt nu voor het eerst op Blu-ray, maar is de volgende in het rijtje. De eerste bespreking die we op deze site postten, is intussen al bijna tien jaar oud. De film, waarvan de rechten bij Universal liggen, is nog uitgebracht door Columbia Tristar in de periode waarin eerstgenoemde filmmaatschappij geen brood zag in het dvd-formaat. In 2005 genoot de film nog hernieuwde belangstelling naar aanleiding van de musicaladaptatie op de Londense planken; desondanks was de tweede release niet voorzien van alle extra's dienaangaande. Voor deze derde uitgave, de eerste op Blu-ray, lijkt dit euvel verholpen.

Billy Elliot speelt zich af in het Engeland tijdens het bewind van Margaret Thatcher. Wie Thatcher zegt, zegt mijnsluitingen, en ook Billy Elliot (Jamie Bell) komt uit een gezin dat erg te lijden heeft onder de koolmijnstaking: vader Jackie (Gary Lewis) en oudere zoon Tony (Jamie Draven) hebben het werk neergelegd en moeten alle eindjes aan elkaar knopen voor zichzelf, voor de jonge Billy en een inwonende, naar goede gewoonte licht dementerende, oude grootmoeder. Jackies grote ambitie is dat zijn zoon, net als hijzelf en zijn vader, bokser wordt; Billy krijgt echter meer slaag op zijn gezicht dan goed voor hem is. Op een dag wordt wegens plaatsgebrek - de stakingspiketten hebben een gaarkeuken nodig - het meisjesballet op dezelfde verdieping als de boksles georganiseerd en Billy raakt gefascineerd door het balletdansen. Zijn familie, en dan vooral zijn vader, reageren furieus, want ballet is voor hen een sport voor mietjes. Zelfs Billy's beste vriend, Michael, die echt wat voelt voor jongens in plaats van voor meisjes, neemt per vergissing aan dat - omdat Billy aan ballet doet - hij ook homoseksueel geaard is. De charismatische én kettingrokende dansinstructrice Mrs. Wilkinson (Julie Walters), wier dochter Debbie écht een oogje op Billy heeft, erkent dat de jongen talent heeft en wil hem een kans geven op een auditie bij een prestigieuze Londense balletschool. Dat idee komt bij vader Jackie nog niet eensop, want die is nooit buiten Durham geweest. Als Jackie zijn zoon ziet dansen, klikt er iets in zijn hersenen en beseft hij dat Billy's talent wel eens de enige weg uit de miserie kon betekenen. Jackie is echter te trots om zich door anderen te laten voorthelpen en hij speelt met het onzalige idee zich bij de stakingbrekers aan te sluiten, wat tot een serieuze aanvaring leidt met Tony die op de frontlinies zijn kl**en staat af te draaien. De solidariteit onder de medebewoners van het mijnstadje is echter groot genoeg om Billy's tocht naar Londen te sponseren. Maar zal hij door de audities geraken?

Cinematografisch is de film zeker zeer mooi afgewerkt, met doordacht gebruik van belichting, kleuren en decors, en een zeer zorgvuldig gekozen bijpassende soundtrack met nummers van onder meer T-Rex, The Clash en The Jam. Alhoewel de tijd door de bank genomen de film wel gunstig gezind is geweest en de prent zich gemakkelijk opnieuw laat bekijken, schorten er toch een paar kleinigheden aan het geheel,. Zo zijn sommige scènes gratuit gepikt uit andere films: de eindscène, waarin de climax ineens ook het orgelpunt is, lijkt verdacht veel op die van The Full Monty, en de scène waarin het plots winter wordt om de tijd te laten voortgaan, komt uit Notting Hill. De choreografie van de film is verbluffend, vooral door de energieke Jamie Bell, maar soms lijdt het verhaal wat onder het onstopbaar dansgeweld, waardoor het scenario af en toe een klein beetje stokt. De film heeft niet genoeg allure om er een sociale komedie van het niveau van Brassed Off van te maken en kan misschien occasioneel een lach ontlokken, maar een tweede Full Monty is het zeker niet geworden. Alleszins is de film vrij braaf - waarom ten opzichte van de vorige release de leeftijdsgrens plots naar boven is verschoven is ons een compleet raadsel - heck, waarom de film überhaupt niet toegankelijk zou zijn voor alle leeftijden is al een even groot raadsel. Voorts is de afloop een beetje aan de voorspelbare kant - zou Billy toegelaten worden op de dansschool, denkt u? Raad eens - en net als in de meeste Engelse dramedy's over de grote sociale conflicten van de jaren 70 en 80 probeert men hier de sluitingen van de mijnen te verkopen door middel van een afgeleid verhaal over een jongetje dat wil leren dansen om zich zo uit de haast erfelijke armoede op te werken. De band tussen de beide verhaallijnen is echter net niet sterk genoeg om te kunnen overtuigen. Zo blijft de inzet van de mijnstaking wat op de achtergrond ronddobberen, en wanneer uiteindelijk iedereen weer aan de slag gaat, is alles blijkbaar bij het oude gebleven, terwijl de werkelijkheid waarschijnlijk voor de betrokkenen - zeker voor de stakers - een stuk minder fraai moet zijn geweest. Anderzijds, de acteurs zijn stuk voor stuk ontwapenend charmerend en de film is met veel liefde voor het vak gemaakt. Vooral Julie Walters maakt een positieve indruk in de idealistische mentorrol. Billy Elliot is zeker geen slechte film, maar voor wie al meer films met sociale inslag heeft bekeken zeker geen origineel werkstuk.

BEELD EN GELUID
Billy Elliot heeft voor een oudere film een zeer knappe transfer gekregen. De kleuren variëren tussen  realistisch en echt levendig, en ze onderstrepen misschien nog wat de onschuldige jeugd van het hoofdpersonage, dat op deze twee pijlers gebouwd lijkt te zijn. De scènes waarbij de oproerpolitie de stakers in elkaar komt timmeren zijn rauw en ongekunsteld, alsook die waarin Billy en zijn vriendinnetje Debbie onbezorgd voorbij een cordon agenten in battle dress wandelen; andere scènes zijn dan weer effectief kleurrijk en warm, zoals die waarin Jamie Bell en Julie Walters een fantastische choreografie uitvoeren op I Love To Boogie van T-Rex. Er is blijkbaar wat van de ruis onderdrukt, maar men heeft gelukkig niet overdreven en de scherpte van het beeld komt nergens in het gedrang; de scherpte is bewaard en de milde halo's die daarbij zijn ontstaan zijn niet echt storend. Het geheel is evenwichtig en oogt mooi. Over de geluidstrack ben ik ook zeer te spreken. De welgekozen muziek kruidt het geheel duidelijk goed, en bijvoorbeeld de manier waarop de ruzie tussen Mrs. Wilkinson en Billy's broer in een argumentloze schreeuwpartij verzandt en uiteindelijk overstemd wordt door A Town Called Malice van The Jam, is piekfijn. Buiten de muziek wordt er niet heel veel gebruik gemaakt van speciale geluidseffecten. De dialogen zijn perfect, maar soms onverstaanbaar wegens het accent waarvan de acteurs zich bedienen.

EXTRA'S
Al het materiaal dat op de in onze contreien gereleasde versies stond is hier terug te vinden, maar ook het materiaal dat op de Engelse 2-diskversie verscheen. Dit is een goede zaak. De documentaire "The real Billy Elliot Diaries" (24 min.) gaat eigenlijk over de musical die na het succes van deze film is gevolgd, en daarin vinden we een portret van drie jonge acteurs die de rol van Billy op de planken spelen. De documentaire "From screen to stage" (19 min.) boort nog wat voort op de omzetting van het verhaal naar een musical. De documentaire "Billy Elliot: Breaking Free" (22 min.) biedt het sociale perspectief van de film. Negen muzikale clips uit de film (25 min.) zijn voorzien van commentaar van Stephen Daldry over de keuze van de wel specifieke nummers die soms pas achteraf tijdens het editingproces zijn toegevoegd. Dan volgen er drie verwijderde scènes, samen goed voor 23 minuten en voorzien van optioneel commentaar, onderverdeeld in Billy's Story, Tony's Story en Dad's Story, waaruit we vooral leren dat de rol van Jamie Draven niet helemaal ongeschonden de final cut heeft gehaald. Tot slot vinden we nog vijf minuten aan extended scenes terug.
 
CONCLUSIE
Qua bonusmateriaal is dit zonder meer de compleetste versie van Billy Elliot en ook de beeld- en geluidskwaliteit maken deze release aanschafwaardig.



cover



Studio: Universal

Regie: Stephen Daldry
Met: Jamie Bell, Julie Walters, Gary Lewis, Jamie Draven, Adam Cooper

Film:
7/10

Extra's:
6/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
9,5/10


Regio:
B

Genre:
Tragikomedie

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2000

Leeftijd:
6

Speelduur:
110 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
5050582844207


Beeldformaat:
1.85:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans DTS 5.1
Duits DTS 5.1
Spaans DTS 5.1
Italiaans DTS 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Portugees, Chinees, Engels CC
Extra's:
• Documentaire "The real Billy Elliot Diaries"
• Documentaire "From screen to stage"
• Documentaire "Billy Elliot: Breaking Free"
• 9 muzikale clips met optioneel commentaar
• 3 verwijderde scènes met optioneel commentaar,
• Extended scenes

Andere recente releases van deze maatschappij