:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> WORLD TRADE CENTER
WORLD TRADE CENTER (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2011-12-11
FILM
We openen de film op de fatale dag 11 september 2001; enkel wie de laatste jaren geen krant of tijdschrift heeft opengedaan, weet niet wat er op die dag is gebeurd. De vraag "where were you when Kennedy was assinated?" die uiteraard alleen door mensen beantwoord kan worden die toen geboren waren, en daarna "where were you when men set foot on the moon?" is nu vervangen door: "where were you when the Twin Towers collapsed?" Ik was die dag net een dagje ziek thuis, had de televisie opgezet, wat ik anders nooit doe, alleen maar om de verveling te verdrijven, en zag hoe één van de torens al was ingestort en de tweede wankelde. Ik heb mijn schoonmoeder opgebeld en het nieuws gemeld. De wereld hield zijn adem in, vrezend dat de Amerikanen een 'appropriate response' zouden bieden en dat de Derde Wereldoorlog een feit was. In de straten van sommige niet al te democratische staten dansten de mensen op straat omdat ze de 'ongelovige honden' eindelijk een lesje hadden geleerd. En niet zomaar een lesje: New York werd in zijn trots getroffen, het meest onverwoestbare symbool van het kapitalisme lag bij valavond koudweg tegen de vlakte.

Iedereen heeft zo'n verhaal en in de film volgen we dat van politiesergeant John McLoughlin (Nicholas Cage) van de havenpolitie die samen met Will Jimeno (Michael Pena) de toren ingaat op zoek naar overlevenden. De wereld kijkt toe hoe uiteindelijk het onmogelijke gebeurt: de beide torens storten in. John en Will zitten letterlijk diep in de put, met een hoop massief beton op hun lijf, geblokkeerd en eigenlijk al niet meer hopend dat er ooit hulp komt. Terwijl het idee dat het hun laatste ogenblikken zijn concreet vorm krijgt, krijgen ze verschillende flashbacks over de belangrijke momenten uit hun leven, zoals wanneer Johns vrouw Donna (Maria Bello) te horen krijgt dat ze zich nog aan een nakomertje mogen verwachten. Jimeno heeft zijn zwangere vrouw (Allison Jimeno) achtergelaten vlak voor ze zouden beslissen hoe ze het kind wilden noemen. En ja, zoals je dat in dit soort films verwacht, dient het gros van de sequenties louter en alleen als vehikel om te vertellen hoe de overlevende familieleden reageren, tegen de verkeersstroom in naar het ziekenhuis trachten te komen, en hoe - pas op want hier komt de spoiler - de twee "helden", wier heroïsche daad er alleen maar uit bestond levend uit het puin te zijn geraakt terwijl honderden collega's het leven lieten, worden gevierd alsof ze Osama Bin Laden hoogstpersoonlijk met een fileermesje voor langoustines in schijfjes hebben gesneden.

World Trade Center. De dvd is door collega Steve inhoudelijk schijnbaar beter ontvangen dan door mij. En ik heb de indruk dat het aan meer ligt dan alleen maar aan de HD-transfer. Jammer: iets in mij heeft mij zeer laten anticiperen naar het bekijken van deze prent en mijn hooggespannen verwachtingen zijn niet ingelost. Eerst dit: het is aartsmoeilijk om een film te maken met een delicaat thema als de aanslagen van 9/11. Stone heeft het tenminste geprobeerd, waarvoor krediet. Er is na de aanslag niemand meer op de hele wereld die er nog objectief over kan schrijven en al zeker niet in de US of A, waar iedereen toch wel via via iemand kent die bij de aanslagen is omgekomen. Amerika's reactie was niet min: er werd een ongelofelijke oorlogsmachine tegen de Taliban in stelling gebracht (zodra de Yankees op de kaart hadden gevonden waar Afghanistan lag, natuurlijk), en gelukkig werd de klopjacht naar Osama Bin Laden afgesloten met resultaat. De woorden van Bush Jr., dat de verantwoordelijken rekenschap zouden moeten geven voor whun daden bleek uitgekomen, alhoewel het zijn grote concurrent Obama was die uiteindelijk de klus klaarden. Hoe dan ook, een film over 9/11 kan zonder al te veel moeite op zere teentjes trappen; wie kritische, politiek geïnspireerde standpunten debiteert, bevindt zich al gauw in een mijnenveld en elke 'stoutere' opmerking wordt wel door de één of andere vaderlandslievende belangengroep getackled met het oog op politieke recuperatie;  er worden liefst nog de meest waanzinnige complottheorieën bijgesleurd. Dat is het dilemma waarmee Stone werd geconfronteerd en hij heeft het voor zichzelf makkelijk opgelost: in plaats van politieke stellingname (nochtans Stones specialiteit) krijgen we een véél te brave en voorzichtige film, ontdaan van elke gewaagdere uitspraak, waarin de enige plotlijn zich situeert rondom de bevrijding van Jimeno en McLoughlin, twee agenten uit een politiek correcte dwarsdoorsnede van het politiekorps, die gecanoniseerd worden als helden omdat ze gewoon op de verkeerde plaats op het verkeerde moment waren. We hadden gehoop dat films als Knowing éénmalige vergissingen in het parcours van Nicolas Cage waren, maar als deze Oliver Stone-film ergens boekdelen over spreekt, dan is het wel over de tanende carrière van Cage, die wellicht in actiefilms als Season Of The Witch en The Sorcerer's Apprentice best te pruimen is, maar elke keer door de mand valt als hij een personage met wat meer emotionele bagage moet vertolken en eigenlijk alleen maar altijd dezelfde verdwaasde uitdrukking op zijn gezicht tovert zonder meerwaarde. Ik had me aan een heel ander kaliber van film verwacht: Stone is meestal de beroerdste niet om, zelfs al trapt hij daarmee tegen politiek incorrecte schenen, de waarheid te vertellen naar waarheid. Zeker de laatste driekwart van de film is een duffe melodramatische reddingsfilm die je eerder verwacht als time filler op VijfTV, waarin het enige wat we te weten komen het feit betreft dat de families van de twee slachtoffers doodnormale mensen waren - tiens, wie had dat ooit durven denken? De twee worden als helden voorgesteld, terwijl ze eigenlijk gewoon gered zijn door anderen en hun enige prestatie is dat ze onder het puin hebben gelegen, terwijl duizenden anderen het geluk niet eens hadden de aanslag te overleven. Het is zeker niet de bedoeling van Stone of van wie  danook om de aanhangers van één godsdienst allemaal aan het kruis te spijkeren voor de wandaden die een paar ontspoorde enkelingen hebben bedreven, maar zedig zwijgen over de oorzaken van een terreuraanslag als die op de Twin Towers, en dan een film maken die pakweg ook bij een overstroming zoals bij de orkaan Katrina had kunnen gesitueerd zijn, zonder het aanbrengen van een klein beetje duiding, neigt naar onvolledigheid.

Stone heeft inderdaad niemand voor de borst willen stoten en neemt nergens politiek stelling, en hij houdt zich dan maar strikt aan een reddingsverhaaltje en pompende actie die Timmy In The Well niet overstijgen. Probleem is dat de entourage van de beide agenten uit zo'n bende vervelende klieren bestaat dat het je niet kan schelen wat er met de naasten gebeurt, zij het dat Maggie Gyllenhaal wel redelijk presteert gezien het beperkte materiaal. Maar ter verdediging van Stone: Amerika zit nog steeds met een trauma en de wonde is blijkbaar nog altijd te vers. Het filmen van een paar politieagenten in nood die heroïsch genoeg de instorting van het WTC overleven, was zowat het enige waar Stone toestemming voor kreeg. Er zal allicht in de toekomst nog wel een film over 9/11 komen. Een betere. Een meer waarheidsgetrouwe. Eén zonder Oliver Stone maar met een regisseur die écht wat te vertellen heeft. Maar er zullen nog een paar jaar overheen moeten gaan.

BEELD EN GELUID
World Trade Center is in HD geschoten en het beeld ziet er voortreffelijk uit, waarbij de (uiteraard) computergegenereerde beelden en de archiefbeelden van het WTC netjes vermengd worden met de nieuw geschoten pellicule. Het beeld is stabiel, in de gangen onder het WTC waar ons onfortuinlijk duo vast zit is het zwartniveau voldoende om te laten contrasteren. De kleuren zijn grijs en grauw en daardoor realistisch,wanneer men bijvoorbeeld de stofwolk rond Ground Zero laat zien; kleurrijk zijn dan weer de arbeidershuisjes buiten de stad waarin de familie van de politieagenten angstig blijft wachten op berichten over hun geliefde. Het geluid is "slechts" uitgevoerd in Dolby Digital 5.1, waardoor effecten zoals het inzakken van de toren niet echt overweldigend klinken
 
EXTRA'S
We nemen even wat tekst van collega Steve over, want het bonusmateriaal is gewoon overgenomen op deze release. De eerste schijf kan je bekijken met een commentaartrack door regisseur Oliver Stone of één door de échte Will Jimeno, Scott Strauss, John Busching en Paddy McGee. Na een resem van 9 deleted en extended scenes (7:37) (met optionele audiocommentaar door Stone) moet je de tweede disk in de speler stoppen voor nog meer features.

In het submenu The Making of World Trade Center (53:23) zitten enkele featurettes die elk een technische kant belichten van het maken van de film. In Committing to the Story ontdekken we dat Stone en zijn crew zo dicht mogelijk bij de waarheid wilden blijven. In Shooting in NY en LA worden de moeilijkheden waarmee de crew sukkelde uit de doeken gedaan. Zo mocht er pas na veel vijven en zessen in New York geschoten worden en dan nog niet eens dicht in de buurt van Ground Zero! De technische kant over hoe men deze problemen heeft opgelost komen eveneens aan bod. In Closing Wounds wordt dan weer op het beruchte Jezus-vizioen ingegaan, maar verder ook op de redding en de knappe gevoelige muziek van Armstrong. Paramount was gelukkig zo vriendelijk om een 'play all'-knop te voorzien. De Common Sacrifice (54:30) is het volgende submenu en daar ontdekken we twee behoorlijk diepgaande segmenten (Rescue en Recovery), waarin McLoughlin, Jimeno, familie en artsen het gbkende verhaal vertellen in hun eigen woorden. Dit zorgt voor enkele emotionele getuigenissen en zelfs enkele gruwelijke foto's van de wonden van de twee agenten! Building Ground Zero (25 min.) handelt zoals de titel al aangeeft over de immense Ground Zero-sets, terrwijl Visual and Special Effects (12 min.) ons een blik gunt in de keuken van de CGI-tovenaars. Eén van de meer boeiende extra's is Oliver Stone's New York (24:36). Hierin neemt dvd-producent Charles Kiselyak de cineast mee langs bekende plekjes uit zijn jeugd. Daarna barst Stone los in een enorm eerlijk en open interview over zijn leven en jeugd in New York. Ook interessant is een Q & A sessie (13:04) over de film met de regisseur. Afsluiten doen we met de originele bioscooptrailer, een vijftal televisiespots en een behoorlijk uitgebreide fotogalerij.

CONCLUSIE
De extra's redden de boel nog wat, maar World Trade Center zal niet de geschiedenis ingaan als de boeiendste film ooit van Stone die erin geslaagd is om één van de schokkendste gebeurtenissen van de afgelopen jaren te reduceren tot een weekendfilm. Het maken van een 9/11-film moet gedrevener,en niet omwille van Stones duidelijk verlangen om de eerste te zijn om over het heikele thema een film te maken. 



cover




Studio: Paramount

Regie: Oliver Stone
Met: Nicolas Cage, Michael Peña, Maria Bello, Maggie Gyllenhaal, Jay Hernandez

Film:
5/10

Extra's:
8/10

Geluid:
8/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
B

Genre:
Actie

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
2006

Leeftijd:
12

Speelduur:
129 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8714865330074


Beeldformaat:
1.85:1 HD

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Duits Dolby Digital 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Duits, Engels CC
Extra's:
• Audiocommentaar door regisseur Oliver Stone,
• Audiocommentaar met vier overlevenden,
• 9 verwijderde en uitgebreide scènes,
• Documentaire "The Making of World Trade Center",
• Documentaire "Common Sacrifices",
• Documentiare "Oliver Stone's New York",
• Documentaire "Q&A with Oliver Stone" ("David Lean Lecture Series"),
• Documentaire "Building Ground Zero",
• Documentaire "Visual and Special Effects",
• Fotogalerij,
• Trailer,
• 5 TV-spots

Andere recente releases van deze maatschappij