:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> BRIDGE TO TERABITHIA
BRIDGE TO TERABITHIA (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2011-12-21
FILM
Jess Aarons (Josh Hutcherson) is meer dan eens het mikpunt van alle spot van de school, voornamelijk omdat zijn ouders (Robert Patrick en Kate Butler), zijn vier zussen en hijzelf het niet al te breed hebben op financieel vlak. Het schooljaar belooft anders best interessant te worden door de komst van Leslie Burke (AnnaSophia Robb), de dochter van een schrijversduo en mogelijk nog een grotere dagdromer dan Jess. Het klikt onmiddellijk goed tussen de twee en samen vluchten ze van de dagelijkse sleur naar een kamp dat ze in een nabijgelegen bos optrekken en dat in hun fantasie de sprookjeswereld wordt Terabithia, waar de pestkoppen van de school plots zijn omgetoverd tot gefrustreerde trollen en killereekhoorns, maar waar Jess en Leslie toch finaal het laatste woord hebben en het kwade keer op keer overwinnen. Door Leslies open en onbevangen kijk op de dingen wordt Jess' artistieke kant gevoed, wat ook hun muzieklerares Ms. Edmonds (Zooey Deschanel) opvalt, wat Jess uiteindelijk een inspirerend bezoek aan een kunstmuseum oplevert. Het zullen echter de laatste gelukkige dagen worden in Jess' jeugd want er pakken zich donkere wolken samen boven Terabithia.

Met duidelijk Walden Media uitgespeeld als grote bezieler, laat Terabithia zich aankondigen als een doordrukje van The Chronicles Of Narnia, maar op de digitale creatie van de (overigens schaars aanwezige) sprookjeswezens na houden de gelijkenissen op. Bridge To Terabithia is eigenlijk een zeer fijnbesnaarde film over vriendschap en rouwverwerking, en helemaal geen episch fantasyverhaal zoals Narnia. Alhoewel de film dergelijke moeilijkere thema's voor een jongere generatie bespreekbaar wil maken, is het toch in de eerste plaats een vrij volwassen en confronterende film waarin iets compleet anders wordt afgeleverd dan het marketingdepartement van Walden Media ons wil laten geloven - een sprookjesfilm die het midden zou houden tussen The Dark Crystal en The Never Ending Story. Geloof het of niet, maar zowat alle speciale effecten zitten in de trailer en dan bedoel ik allemaal, waardoor die een redelijk vertekend beeld geeft van de film. De magie is op een heel ander niveau terug te vinden: net de meer realistische scènes die zich niet in de magische wereld van Terabithia afspelen zijn overtuigend echt geacteerd, vooral door de twee jonge hoofdrolspelers die mijlenver verwijderd blijven van de valse emotieloze troep waarin men gewoonlijk tienersterren tracht te lanceren. Dat er slechts zeer spaarzaam wordt omgesprongen met speciale effecten en eerder de karakteropbouw centraal staat, is daarom hoegenaamd geen nadeel, en daardoor blijft de film blijkbaar - van horen zeggen - dichterbij het boek, in de Angelsaksische jeugdliteratuur een classic die al veel ouder is dan de digitale filmrevolutie waarin elk naar fantasy ruikend verhaal met een duur CGI-arsenaal volgens het nieuwe credo moet worden verfilmd. We zien de leefwereld vanuit het standpunt van de jonge adolescent Jess, op de rand van de puberteit, die op school lijdend voorwerp is in een bully-achtige omgeving waar de leerkrachten systematisch de andere kant op kijken als de helleveeg van de klas een dollar entree vraagt om de toiletten te bezoeken, en die bovendien ook nog een gaandeweg meer en meer verstoorde relatie krijgt met zijn vader die op een alsmaar krimpend budget zijn zevenkoppige familie moet zien te onderhouden. Veel aandacht gaat ook naar de relatie tussen Jess en zijn jongere zusje, de niet op haar mondje gevallen May Belle (Bailee Madison), die haar grote broer als een groupie volgt, verwacht dat haar broer de pestkoppen op school voor haar in elkaar slaat, maar wier aandacht Jess eigenlijk kan missen als kiespijn.

De parallellen tussen de demonen die Jess en Leslie kwellen in het dagelijkse leven en de monsters die ze bevechten in Terabithia zijn soms iets té overduidelijk, maar omdat er nogal zuinig is omgesprongen met de beeldtaal uit hun fantasie wordt ons de pap niet te zeer door de strot geramd. Jess en Leslie hebben duidelijk een andere aanpak voor ogen om de demonen van alledag te bevechten: Jess gaat ze eerder uit de weg terwijl Leslie ze de andere wang aanbiedt. Omdat ze beiden artistiek begaafd zijn - Jess in schilderkunst en Leslie in het geschreven woord - hebben ze echter ook voldoende gemeen om hun vriendschap tot iets natuurlijks en ongeforceerds te maken, alhoewel ze in het begin elkaar zeker uitdagen om het beste in elkaar boven te brengen, en dat loopt niet altijd van een leien dakje. Leslie verslaat Jess in typisch mannelijke dingen, zoals hardlopen, terwijl Jess duidelijk de meer artistiek begaafde van de twee is. Ze sluiten beiden de ogen voor de realiteit om hun eigen, veel mooiere werkelijkheid te creëren. Leslies absolute zachtmoedigheid - samen met Jess haalt ze lelijk uit naar één van de pestkoppen, maar ze krijgt daar absoluut spijt van wanneer blijkt dat het meisje in kwestie het zelf niet makkelijk heeft, en de rol tussen pester en gepeste plots is omgedraaid - maakt de nogal drastische plotwending midden in de film vrij hard om te verteren. Misschien had Walden Media daarom deze film beter gepromoot met een bijgeleverd doosje antidepressiva en een extra grote doos kleenex. Ook staat het bezigen van een hippe MTV-achtige soundtrack, met onder meer AnnaSophia Robb zelf, de delicate Thomas Newman-achtige score van Aaron Zigman bij momenten in de weg.

En naar de normen van een "Disney-film" is dit een redelijk atypische prent met naast alle pracht van jeudige fantasie ook enorm veel pijnlijke momenten. De 9 jaar-kwotering, de tweede keer dat ze bij mijn weten gebruikt wordt na Harry Potter And The Prisoner Of Azkaban is zeker niet overdreven, alhoewel het hier eerder de thematiek betreft dan bepaalde griezelige scènes. Maar u zal hopelijk even versteld staan van het delicate acteerwerk als ik. Naast Josh Hutcherson en AnnaSophia Robb stelen Zooey Deschanel en Robert Patrick de show als respectievelijk hippe muzieklerares en lovable loser. Zelfs de kleine konijnenkeutel Bailee Madison is verdraagbaar en dat is meestal in films als deze een pijnpunt.

BEELD EN GELUID
Deze versie van Terabithia is aanvaardbaar en tegenover de dvd is er zelfs wat verbetering waar te nemen: er is opmerkelijk minder aliasing te zien. De kleuren zijn scherper in de scènes die zich in de fantasie van de kinderen afspelen en soms een beetje druilerig wanneer we door het verpauperde krot van de familie Aarons dwalen. Enkele speciale scènes, zoals die waarin pestkop Janice (Lauren Clinton) wordt afgebeeld als een trol, en de scène waarin toverwezens de intrede van Jess en zijn zus vieren, zijn rijk aan fijne details. De surrounds vloeien rijkelijk uit de achterspeakers en de muziek klinkt ontroerend en subtiel. Er is voldoende aandacht voor details, zoals het kraken van de bomen en de akoestiek van de muzieklessen van Mrs. Edmunds.
 
EXTRA'S
Er is in het buitenland een nog iets betere versie van de film te krijgen met toch nog een streepje bonusmateriaal, wat voor een prent als deze geen overbodige luxe is. Wat het bonusmateriaal betreft is de collectie cross-promotionele trailers die we hier terugvinden eerder storend dan informatief.
 
CONCLUSIE
De kans dat u de avond droog gaat doorkomen is met deze tearjerker nagenoeg onbestaande. De technnische kwaliteiten zijn goed genoeg dankzij het feit dat de film een niet te lange speelduur heeft, maar er zijn waarschijnlijk wel betere releases op de internationale markt.



cover



Studio: E1 Entertainment Benelux

Regie: Gabor Csupo
Met: Josh Hutcherson, AnnaSophia Robb, Zooey Deschanel, Robert Patrick, Bailee Madison, Kate Butler

Film:
9/10

Extra's:
0/10

Geluid:
9/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
B

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2007

Leeftijd:
9

Speelduur:
95 min.

Type DVD:
SS-SL

Barcode:
8713045228231


Beeldformaat:
1.85:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1


Ondertitels:
8713045228231
Extra's:
• Cross-promotionele trailers

Andere recente releases van deze maatschappij