:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> SIX FEET UNDER – SEIZOEN 4
SIX FEET UNDER – SEIZOEN 4
Bespreking door: William - Geplaatst op: 2012-02-13

TV-SERIE
Na de dramatische ontknoping op het einde van seizoen 3 pikken de scenarioschrijvers van Six Feet Under in dit vierde seizoen de draad op na de ontdekking van de stoffelijke resten van Lisa, Nate Fishers vrouw, en de voorbereidingen voor haar begrafenis. Daarover ontstaat heibel met de familie van Lisa want die eist dat ze bijgezet wordt in het familiegraf helemaal aan de andere kant van het land. Maar Lisa heeft mondeling meegedeeld hoe ze haar eigen einde ziet en daaraan wil Nate zich strikt houden. David moet uiteindelijk tussenbeide komen om de partijen tot een compromis te bewegen. Ook hij kan niet weten dat de hele affaire 10 afleveringen later alsnog zal ontploffen. Ondertussen zit Nate met een schuldgevoel en lijkt z’n rouwproces nauwelijks op te schieten. Hij besluit om uit Fisher & Diaz te stappen en een ander baantje te zoeken en dat komt David slecht uit, want Rico, de kersverse vennoot, krijgt echtelijke problemen als gevolg van de depressie van zijn vrouw Vanessa en hij begint een relatie met een meisje uit een striptent dat hem liefst elke dag over de vloer wil waardoor z’n werkschema in gevaar komt. Keith en David hebben een compromis gesloten over hun echtelijke problemen met de hulp van een psychiater, doch Keiths slechte werkomstandigheden blijven voor veel misverstanden en stress zorgen. Bovendien blijken ze het in seizoen 4 geen van beiden ernstig te nemen met de huwelijkstrouw waardoor nieuwe afspraken over hun seksgedrag zich opdringen. Vreemd genoeg is David vragende partij, maar is hij ook degene die vaker op het verkeerde pad terechtkomt.
 


Ruth Fisher is gelukkig getrouwd met George, maar terwijl zij vóór hun huwelijk geen probleem leek te hebben met het feit dat George eerder al zes keer in het huwelijksbootje was gestapt, wordt dat enkele maanden later wél een discussiepunt nadat ze ongewild een gesprek hoort tussen twee voormalige minnaressen van George. Hij op zijn beurt wekt bij de Fishers nogal wat wrevel op door zijn wel heel intense interesse voor stenen en fossielen, en als hij op een keer de atoomschuilkelder onder het huis ontdekt en zich voorneemt om die opnieuw in te richten,  gaan de poppen aan het dansen met desastreuze gevolgen. Claire heeft ondertussen een creatieve dip want ze twijfelt aan haar eigen kunnen. Foute vriendjes en al even foute amoureuze keuzes plus te veel drugs doen de rest. Als ze op een avond wordt uitgenodigd voor een performance van de goed uitziende en lesbische Edie raakt ze zo in de war dat ze zelfs gaat twijfelen aan haar eigen seksuele geaardheid. En dan is er nog Brenda. Zij duikt in seizoen 4 pas na enkele afleveringen opnieuw op, want Nate is niet klaar voor een nieuwe relatie, laat staan voor enig fysiek contact met z’n ex-vriendin. Zij wordt door de scenaristen in een aparte verhaallijn gestopt met een muzikant die maar wat graag met haar wil trouwen om samen een gezinnetje te stichten. Brenda ziet het helemaal zitten, tot op het moment dat knopen moeten worden doorgehakt.
 


Uitvaartcentrum Fisher & Diaz is ook in dit seizoen één en al bedrijvigheid, want niet alleen is het er sinds het faillissement van de concurrentie ontzettend druk (soms wel drie uitvaartplechtigheden per dag) en gaan de zaken dus uitstekend, ook de partijen die op de één of andere manier met de firma verbonden zijn trekken de aandacht en staan meer dan eens in het middelpunt van de belangstelling. De hoofdpersonages (ondertussen een clubje van zeven à acht typetjes) moeten zich opnieuw schrap zetten om de vele en onverwachte verhaalwendingen en  verrassende ontwikkelingen het hoofd te bieden waarbij het opvalt dat Nate Fisher eens te meer het personage is dat de meeste aandacht krijgt, terwijl  dat ook al in seizoen 3 grotendeels het geval was. Z’n relatie met Brenda, z’n niet zo erg goed geslaagde huwelijk met Lisa en z’n wat nadrukkelijk rouwproces worden breed uitgesmeerd en het is niet onmogelijk dat het uiteindelijk een heel klein beetje op uw zenuwen gaat werken. Inspiratie is in seizoen 4 eerder een pover beestje, want behalve heel veel zedige kus- en vrijscènes en een aantal niet altijd even voor de hand liggende plotwendingen die je bovendien het gevoel geven dat er sprake is van oude wijn in nieuwe zakken, schieten de verhaallijnen maar met veel moeite op en is er soms helemaal geen sprake van een fatsoenlijke voortgang. Zo wordt het personage Claire iets te lang aan het lijntje gehouden met weinig boeiende relaties en weinig interessante artistieke beslommeringen en gaan David en Keith een keer te vaak met elkaar in de clinch om te kunnen spreken over een volgehouden originele aanpak. Alleen de huwelijksproblemen van Ruth en George vormen een uitzondering op die regel, maar ook daar kiezen de scenaristen uiteindelijk voor gemakkelijke oplossingen waardoor de problematiek dreigt te verwateren en dat uiteindelijk ook doet.
 


De acteerprestaties zijn net zoals in de drie eerdere seizoenen van hoog niveau met Claire en Keith op ramkoers en David,  Brenda en Ruth als perfecte achtervolgers. Claire blijft ondanks een vrij moeilijke rol onze favoriete Fisher, want wat zij toont oogt heel realistisch en het wordt met een underdoggevoel gebracht waardoor ze steeds opnieuw op de sympathie van de kijker mag rekenen. Keith is in seizoen 4 z’n brave beerachtige karaktertrekken kwijt. Hij is degene die voorstelt om de relatie in bed uit te breiden tot een triootje, een scenariowijziging die niet in overeenstemming is met de indruk die hij in de beide eerste seizoenen maakte, maar hij blijft wél sterk acteren. Brenda wordt vooral in het begin van seizoen 4 opzij geschoven en ook in de rest van de 12 afleveringen komt ze maar zijdelings aan bod. Bovendien hebben we ondertussen wel zowat alle kanten van haar door jeugdtrauma’s verminkte karakter gezien. Hetzelfde geldt voor Nate die heel lang niet veel meer doet dan rouwen en familieleden uitschelden omdat ze te weinig begrip zouden tonen voor zijn positie. Ruth en Rico moeten met z’n tweeën voor de interessante verhaallijnen zorgen die de serie door een scenariocrisis manoeuvreren en wat overblijft is het gevoel dat er in seizoen 4 niet zoveel gebeurt, dat de ontwikkelingen opgehouden worden en de uitwerking van sommige hoofdkarakters afgeremd.
 

 BEELD EN GELUID
De beeldkwaliteit is net zoals in vorige seizoenen meer dan behoorlijk en trekt zelfs af en toe de aandacht als er een poging is gedaan om de sfeer te beïnvloeden via het gebruik van aparte kleuren en tinten zoals in de werkruimte van Rico in de kelder van het Fisher-huis of in de droomscènes van de diverse personages. De buitenopnamen zijn een stuk feller dan de interieurscènes en suggereren dat in Los Angeles altijd de zon schijnt. De binnenhuisopnamen in Ruths keuken en woonkamer zijn lichtbruin en sepia als om de ouderwetse sfeer te benadrukken; in de ondergrondse werkruimte domineren vooral koude tinten. Het geluid staat in 5.1, maar op veel effecten hoeft u niet te rekenen, want Six Feet Under is niet dat soort show.
 
 
EXTRA’S
In Cut By Cut: Editing Six Feet Under vertellen de schrijvers, regisseurs en producers over de grote zorg die is besteed aan het montageproces van de tv-serie. Als voorbeeld tonen ze de aflevering die eindigt met een bonfire in de Fisher-tuin omdat Ruth en Claire hebben besloten om de spullen voor de garage sale gewoon te verbranden. In de editor’s cut van de aflevering kwam de brandweer eraan te pas, maar uiteindelijk bleek die scène niet te werken als finale en werd na overleg met de auteur beslist om ze te schrappen en te eindigen met de vuurscène als metafoor voor het loslaten van ervaringen uit het verleden. Onder die scène stond muziek die Lauren Ambrose (Claire) had gekozen, maar die vonden de muziekregisseurs niet echt geschikt. Ook muziek van Wilco en Jeff Buckley bleek niet echt de intimistische sfeer van de scène ten goede te komen en uiteindelijk viel de keuze op Lucky van Radiohead.
 
 
Interview with the Cast is een bijdrage van 15 minuten waarin Bob Costas praat met vier leden van de Six Feet Under-cast over de reacties uit de uitvaartsector, over doodservaringen en God. Zeven afleveringen van seizoen 4 kan u bekijken en beluisteren met Audiocommentaar en vervolgens krijgt u nog 3 Weggelaten Scènes, waarvan de laatste belangrijk is: Nate keert terug naar het huis van de ziener die hem heeft verteld dat zijn vrouw Lisa – hij heeft ze nog maar net begraven – niet dood is, maar met een andere man samenleeft.
                                     
CONCLUSIE
Six Feet Under Seizoen 4 lost de hooggespannen verwachtingen na drie beresterke seizoenen niet helemaal in. Grote verhaallijnen hebben plaatsgemaakt voor kortere impressies met een hoge emotionele lading of voor korte verhaallijnen die louter dienen om het personage in de serie te houden. Eén keer wordt er afgeweken van die regel om een langer verhaal te vertellen over een incident waarbij David zwaar wordt toegetakeld door een crimineel die het op z’n bankkaart gemunt heeft, maar die ook genoegen schijnt te scheppen in sadistische spelletjes met z’n slachtoffers. Maar de uitzondering bevestigt eerder de gebrekkige creativiteit van de scenaristen in de rest van het seizoen.
 



cover




Studio: Warner

Regie: Michael Cuesta, Daniel Attias, Jeremy Podeswa, Daniel Minahan, Alan Poul, Miguel Arteta, Peter Webber, Alan Caso, Peter Care, Nicole Holofcener, Alan Ball
Met: Peter Krause, Michael C. Hall, Frances Conroy, Lauren Ambrose, Freddy Rodríguez, Matthew St. Patrick, Rachel Griffiths, Justina Machado

Film:
7,5/10

Extra's:
6/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
2

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2005

Leeftijd:
16

Speelduur:
650 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
7321900725521


Beeldformaat:
1.85:1 PAL

Geluid:
Engels Dolby Digital 5.1
Frans Dolby Digital 5.1
Hongaars DD 2.0 Surround


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, Noors, Fins, Hongaars, Pools, Hebreeuws, Arabisch
Extra's:
• Cut By Cut: Editing Six Feet Under
• Weggelaten Scènes
• 7 Audiocommentaren
• Interview with the Cast

Andere recente releases van deze maatschappij