:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> RUNDSKOP
RUNDSKOP (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2012-02-15
FILM
De Limburgse veeboer Jacky Vanmarsenille (Matthias Schoenaerts), die er niet vies van is om een spuit clenbuterol in de filet puur van een rund te prikken, en vooral niet om iemand die het spelletje niet meespeelt in elkaar te rammen, krijgt zijdelings een aanbod om mee te stappen in een deal tussen enkele Limburgse boeren en een paar Westvlaamse hormonenspuiters. Wanneer er echter in het milieu van de vetmesters een veearts vermoord wordt, en de daders er niet voor terugdeinzen om de bewijslast in Vanmarsenilles schoenen te schuiven, begint die aan een gewelddadige wraaktocht waarin hij een trauma uit zijn jeugd probeert te verwerken. De clou van de plot kan ik niet vertellen zonder spoilers, dus hier gaan we: [spoiler]als jongetje (Robin Valvekens) heeft de zoon van een concurrerende veeboer (David Murgia) de teelballen van Jacky tot filet américan geslagen. Vanmarsenilles vader (Kris Ceuppens) heeft echter de zaak nooit aangegeven, omdat de hormonenmaffia hem dan zou hebben laten leegbloeden. Vanmarsenilles beste vriend, Diederik Maes (Jeroen Perceval) stond erbij, keek ernaar, en stak geen vinger uit om Jacky te helpen. Om toch genoeg secundaire geslachtskenmerken te ontwikkelen zit Vanmarsenille flink aan de experimentele hoeveelheden testosteron, waardoor hij niet alleen een kast van een lichaam heeft ontwikkeld, maar waardoor hij ook extreem gevaarlijk en gewelddadig is geworden[/spoiler].

"And the winner iiiiis..... Bullhead! From Belgium!"


Zou het er dan toch nog eens van komen, een Oscar voor een Vlaamse film? Er wordt al wel eens smalend gezegd dat het alleen provinciale boerenfilms van onder de kerktoren zijn die de aandacht trekken in het buitenland, al dan niet met de opmerking dat de films vooral dienen om ons in het buitenland eens goed uit te lachen. Veel kennis over de Belgische cinema is er bij de Amerikaanse "kenners" niet te bespeuren, want toen Rundskop ("Bullhead") op het lijstje van de final five bleek te staan, begon een zelfverklaard kenner van de Belgische film spontaan een rondje te juichen voor de broeders Dardenne! Waar de vorige kandidaat, Iedereen Beroemd, zich afspeelde in het typische marginale milieu van de playbackshows, met een ferme sneer naar het rapaille dat de Vlaamse showbiz (of wat daarvoor door moet gaan) bevolkt, duiken we voor deze Rundskop in de wereld van de vetmesterij en de hormonen, minstens gedeelteijk geïnspireerd door de intussen uit 1995 daterende moord op veearts Karel Van Noppen. Alhoewel de concurrentie van A Separation ons wellicht de das om zal doen, is het grauwe drama Rundskop alleszins géén film waarin veel plaats is voor het uitlachen van Den Vlaemschen Medenmensch. Rundskop is alleszins vanwege de jonge debuterende regisseur Michaël Roskam een visitekaartje om u tegen te zeggen. Het verhaal over de hormonenspuiterij deemstert snel weg naar de achtergrond om plaats te maken voor het pijnlijke levensverhaal van hoofdpersonage Vanmarsenille. De eerlijkheid gebiedt mij om als geoefende filmkijker toch te zeggen dat de pointe van de film vrij vroeg duidelijk was, niet het minst omwille van de [spoiler]bijna onzedelijke frequentie waarmee het woord "kloten" wordt gebezigd[/spoiler]. De manier waarop Vanmarsenille zich in de afgrond rijdt is de rode draad in de film; Roskam laat vrij veel nevenplots op ons los, zoals Jackys zoektocht naar zijn jeugdvriendinnetje uit Wallonië, Lucia (Jeanne Dandoy), die een belangrijke sleutelrol heeft gespeeld in zake zijn handicap. Jackys relatie met vrouwen is in de loop van de film overigens vrij dramatisch, en wanneer hij de kans krijgt om de verantwoordelijke voor zijn persoonlijk drama, Lucia's broer Bruno (David Murgia), de prijs te laten betalen voor zijn misdaad, kan hij dat duidelijk niet meer over zijn hart krijgen omdat de volwassen Bruno mentaal is afgetakeld tot een plant die zich niet meer bewust is van zijn omgeving.

Deze film kon overigens maar op één plek ter wereld geschoten worden en dat is in België. De rivaliteit tussen de Vlamingen en de Walen (met alle onnodige misverstanden, één van de oliedomme Waalse garagehouders beweert stellig dat alle Vlamingen lid zijn van het Vlaams Gezang), en meer nog tussen de Limburgers en de Westvlamingen, die allebmaal uit zijn op het maximaliseren van hun winst, liefst ten koste van de anderen, toont ons land van zijn schrielste kant als een kudde beesten waarin enkel het recht van de sterkste geldt. Het politieverhaaltje pmtrent de moord op de veearts heeft weinig om het lijf (wat niet te verwonderen is als Barbara Sarafian het onderzoek leidt), en als de politie dan toch resultaat boekt, is het niet aan hun ingenieuze speurwerk te danken, dan wel aan de flater na flater die de Waalse garagehouders én hun Vlaamse opdrachtgevers slaan bij het laten verdwijnen van een wagen waar inde moord is gepleegd. André Franquin, de geestelijke vader van Guust Flater, zou het niet beter hebben kunnen verzinnen. Er moet bij een mogelijke nieuwe verfilming, naar wat er nu met Erik Van Looys Loft  uitgespookt wordt, al heel wat vindingrijkheid aan de dag gelegd worden om de typisch rurale Vlaamse plattelandsomgevingen en de mentaliteit van de aldaar gevestigde agrariërs op een niet-belachelijke manier te vertalen naar een geloofwaardige setting in het buitenland.

Bovendien zal het moeilijk zijn om Rundskop visueel te overtroeven. Nachtopnames vol donkere sfeer, wolken met slecht weer die voortdurend over België trekken en een meesterlijk spel van licht en schaduw als bijvoorbeeld Jacky Vanmarsenille schijnbokst tegen de demonen in zijn leven, ze geven de film een bovennatuurlijk timbre. Het meest indrukwekkend in deze film is en blijft echter Matthias Schoenaerts, die, als hij het een beetje slim speelt, met deze Rundskop en vervolgens de Amerikaanse remake van Loft, waarbij hij tussen Bekende Amerikanen als James Marsden (X-Men) en Wentworth Miller (Prison Break) mag acteren, een reputatie en een Amerikaanse carrière kan overhouden zoals enkel een paar Nederlanders als Rutger Hauer het hem voor hebben gedaan. Met zijn lodderoog en zijn lichtjes scheve neus is Schoenaerts werkelijk een personage dat angst aanjaagt, en dan hebben we het nog niet gehad over de bijna 30 kilo spierweefsel die de acteur moest bijwinnen op 2 jaar tijd, waarmee hij gegarandeerd op elke bodybuildingwedstrijd alle blikken naar zich toe zou trekken. De vergelijking met spierbundels als Schwarzenegger en Stallone gaat op, met dat verschil dat Schoenaerts waarschijnlijk het veelvoud van hersens en acteervermogen heeft van de twee Amerikanen samen. Zijn Vanmarsenille straalt niet alleen fysieke bedreiging uit, maar ook virulente haat, wat toch niet helemaal strookt met andere rollen die hij tot nog toe heeft gespeeld, o.a. in De Smaak Van De Keyser. De nieuwe generatie topacteurs in Vlaanderen begint nu pas op te staan. Waar een film als Daens toch voornamelijk de persoonlijke verdienste van Jan Decleir was, moeten we anno 2012 vaststellen dat de gloriedagen van Decleir voorbij zijn en de man zich tegenwoordig onledig houdt met (1) het inspreken van reclamefilmpjes, (2) het opduiken in Nederlandse derderangssoaps, meestal om in aflevering 1 het bijltje erbij neer te leggen, en (3) het publiek uit te kafferen als één of andere cultuurbarbaar het aandurft om tijdens de uitingen van hoogverheven Kunst (K!) waarmee Decleir tegenwoordig tussen twee eredoctoraten door het gepeupel tracht te plezieren, het waagt te hoesten of zelfs nog maar de keel te schrapen (zonder dat er noodzakelijk sprake is van een rochel). Zijn Sinterklaas is nog aardig, maar er zit sleet op Decleir. De nieuwe generatie acteurs tekent zich af en Matthias Schoenaerts is ongetwijfeld één van de belangrijkste favorieten. Net zoals Daens Decleirs film was, is Rundskop Schoenaerts' film. Houden we er dan uiteindelijk tóch geen Oscar aan over, dan zal de naam Schoenaerts ongetwijfeld wel ergens zijn blijven hangen.

BEELD EN GELUID
De beeld-en geluidskwaliteit van de film zijn zonder meer aanvaardbaar, wetende dat het hier om een low-budgetproductie gaat en er o.m. voor visuele of audio-effecten gewoon géén geld voorzien was. De paar keren dat we Matthias Schoenaerts een toeval zien krijgen, horen we wel andere leuke geluiden, zoals het breken van botten, in volle glorie. De muziek is slechts sporadisch aanwezig en biedt occasioneel wat meerwaarde. Voor materiaal dat grotendeels bij nacht en ontij geschoten is en aansluitend bij de zeer ruwe stijl, kunnen we alleen maar stellen dat de missie van Roskam geslaagd is. En nog dit: blijkbaar moet er in elke Vlaamse film tegenwoordig een scène zitten die zich afspeelt in een discotheek, waarbij het geluid uit de speakers knalt zodat je je 's anderendaags moet afvragen of ze het begeven hebben. Meestal is dat om de één of andere beginnende house-dj de kans te geven zijn werk in een grote film te "smokkelen". Dat is in Rundskop niet anders en het is een beetje een overdreven manier van product placement, want verhaalsmatig lijkt het me onwaarschijnlijk dat een introvert iemand als Vanmarsenille rondhangt in discotheken. De dialecten variëren van onverstaanbaar tot nog onverstaanbaarder. Limburgs, Westvlaams en het "néerlandais kaka" van Birgit Van Mol lopen in elkaar over. Gelukkig is de disk Nederlands ondertiteld.

EXTRA'S
De dvdbevatte een grote hoeveelheid extra's; de Blu-ray bevat daarentegen niets. Dit is een bijna onvergeeflijke fout; minimaal had de bonusdisk van de limited edition ook bij de Blu-ray moeten zitten als extraatje. Na Hasta La Vista is dit de tweede keer dat JustBridge ons dit geintje flikt. Dat verdient een blaam in het dossier.

CONCLUSIE
Als we er geen prijs mee winnen, dan hebben we het alleszins ditmaal waardig geprobeerd. Roskam levert een schitterend debuut af en de marktwaarde van Matthias Schoenaerts zal er in de States, waar ze denken dat de bekendste acteur David Suchet is omdat die Poirot speelt, alleszins wel bij varen.


cover



Studio: JustBridge

Regie: Michael R. Roskam
Met: Matthias Schoenaerts, Jeroen Perceval, Jeanne Dandoy, Barbara Sarafian, Sam Louwyck, David Murgia, Frank Lammers, Kris Cuppens, Sofie Sente

Film:
7,5/10

Extra's:
0/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8/10


Regio:
B

Genre:
Drama

Versie:
Benelux (NL)

Jaar:
2011

Leeftijd:
16

Speelduur:
129 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8711983441583


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Vlaams DTS-HD MA 5.1

Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Geen

Andere recente releases van deze maatschappij