:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> LADY AND THE TRAMP
LADY AND THE TRAMP (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2012-02-20
FILM
Lady And The Tramp is in 2012 de volgende titel die in de Platinum-reeks wordt hernomen. Zeker na de teleurstellende The Lion King waren we nieuwsgierig of Disney weer de juiste cadans voor speciale versies te pakken heeft. Het antwoord is gelukkig een ondubbelzinnig ja.

Het jonge getrouwde koppeltje Darling (Peggy Lee) en Jim Dear (Lee Millar) nemen de jonge cocker spaniel Lady (Barbara Luddy) in huis, die daarmee letterlijk in een warm nestje terechtkomt. Al heeft ze de eerste tijd de aandacht voor zich alleen, toch merkt ze op zeker ogenblik een verandering in het gedrag van haar baasjes: ze willen niet meer met haar wandelen of spelen. De honden van de buren, de Schotse terriër Jock (Bill Thompson) en de ex-politiehond Trusty (Bill Baucom) kunnen haar echter geruststellen: het echtpaar verwacht gewoon een baby. Lady, die eerst nog het mysterie van het nieuwe leven moet leren kennen, breidt haar natuurlijke affectie en gevoel van bescherming onmiddellijk naar de nieuwe boreling uit. Evenwel, als Darling en Jim Dear een paar dagen het huis uit moeten, komt tante Sarah (Verna Felton) met haar twee afgrijselijke Siamese katten op de kleine passen. Terwijl de katten de gordijnen in repen scheuren en ei zo na de kanarie en de goudvis verorberen, ziet de dame in Lady een potentieel gevaar voor de baby en wil haar laten muilkorven. Bij de dierenwinkel zet ze het echter op een lopen en zo kruist ze het pad van de Tramp (Larry Roberts), een raszuivere bastaard met een stamboom uit de derde vuilbak van rechts in de Visgraatstraat. Tramp keek altijd al wat meewarig neer op het leventje van gedomesticeerde honden en hij zou zijn vrijheid klaarblijkelijk voor niets willen inruilen. Door een tijdje op te trekken met Lady leren de twee elkaar beter kennen en appreciëren, en ze delen uiteraard onder een romantisch gesternte het inmiddels klassiek geworden bord spaghetti with-e a lot-te of meat-te balls. Lady is echter vastbesloten terug naar huis te keren om de baby te bewaken.
 

Deze Lady And The Tramp is daarmee al aan zijn derde uitgave of zo toe. Eertijds, in de begindagen van de dvd en onder auspiciën van Warner Home Video, was er reeds in een pan&scan-versie op de markt. Die is intussen al een tijdje out of print en de film stond daarom al geruime poos in de steigers voor een re-release in de felbejubelde Platinum Collection. Nu Blu-ray het ordewoord is geworden, kon uiteraard een versie in high definition niet uitblijven en tegelijkertijd werd er een geremasterde 1-disk dvd uitgebracht die het echter op vlak van bonusmateriaal niet kan winnen van de uitgeputte 2-disk dvd. Dus de boodschap aan de niet-Blu-ray-adopters: zoeken maar!

Het verhaal van Lady And The Tramp werd aangebracht door Walt Disney zelf, die in een vergelijkbare situatie als bij het begin van de film zijn vrouw een hondje cadeau deed. Waar in het begin de jonge Lady nog niet spreekt maar blaft, verandert het point of view al gauw in dat van de honden, waardoor het typisch antropomorfe Disneyverhaaltje een klassieke boy-meets-girl-story wordt, zonder heel veel uitdieping, maar bijzonder effectief. De kijker wordt al vanaf het begin dicht bij de gebeurtenissen betrokken omdat in deze film eens niet voor een sprookjesdecor of een fantastische wereld is gekozen, maar voor een heel gewone, kleinburgerlijke woonwijk van een universele, naamloze grootstad. Van de lichamen van de volwassenen krijgen we in onvervalste Tom&Jerry-stijl in drie vierden van de gevallen alleen nog maar de onderste helft te zien, en de weinige menselijke figuren die toch nog min of meer een rol spelen in de belevenissen van de twee honden, zijn ofwel monsterlijke karikaturen (tante Sarah) of geschifte Italianen, waarbij ik me bij het bekijken van de film elke keer weer afvraag wat de klanten - als die er al zijn - ervan denken dat ze op de bediening moeten wachten terwijl de chef en het keukenhulpje per sé buiten een aubade brengen aan een straathond; doch dit terzijde.

Hij is een op zijn vrijheid gestelde, wereldwijze avonturier, zij een dame met stijl die uit haar beschermde omgeving wordt gerukt. Mooier kan het niet contrasteren. Het werkte al in Shakespeares Romeo & Julia, het werkt blijkbaar tegenwoordig ook nog in Titanic, en het werkt hier even goed. Het verhaal is misschien al talloze keren opnieuw ten tonele gevoerd en je vraagt je af wat Disney hoopte te bereiken met het opnieuw vertellen vanuit het standpunt van twee honden. Maar het werkt. Geholpen door de eerder vernoemde inperking van de mensenrollen, beleven we de gebeurtenissen helemaal vanuit het standpunt van de honden, met misschien de nodige simplificaties; zo worden straathonden en gezelschapsdieren uniform gecatalogiseerd al naargelang ze al of niet een hondenpenning dragen - die dan bovendien bij alle honden exact dezelfde vorm heeft. In vergelijking met enkele andere Disneyprenten uit hetzelfde era is dit misschien wel één van de meest geschikte films voor kinderen: de prent bevat nagenoeg geen geweld van betekenis, een occasionele oorveeg tussen twee Italiaanse koks uitgezonderd, de enige dreiging in de film komt van een overigens naamloze rat, die op zeer vakkundige en vooral onzichtbare wijze het hoekje wordt om geholpen. Ook het uppermiddleclass-huwelijksleven van Darling en Jim Dear wordt uiterst kuis en zedig gehouden conform de tijdsgeest en als toppunt wordt er ook nog een ongelofelijk zoetsappig einde zonder pijn of leed aan de film gebreid, alhoewel je stiekem hoopt dat de twee Siamese katten van tante Sarah uiteindelijk tot hondenbrokken worden vermalen. Ook in tegenstelling tot de meeste Disneyfilms is er niet echt een booswicht aanwezig: de dreiging die van de hondenvanger uitgaat is minimaal - de man is zelfs heel voorkomend tegen Lady omdat ze een penning draagt - en tante Sarah is eerder het nurkse (ongetrouwde) familielid dat zich iets te graag met andermans zaken wil bemoeien, maar uiteindelijk het beste met iedereen voorheeft. De spanning wordt er wat minder om, maar er komt ruimte vrij om de klemtoon op andere vlakken te leggen.

Dat de film misschien wel geboekstaafd staat als de meest romantische animatiefilm ooit, is uitsluitend te danken aan de befaamde spaghetti-scène, naar dewelke de referenties in andere iafdelingen van populaire cultuur al niet meer te tellen zijn. Maar er zitten meer voorbeelden van subtiele humor in de film: wanneer Tramp bijvoorbeeld illustreert hoe hij elke dag ergens anders om eten schooit, geeft stemacteur Larry Roberts achtereenvolgens geweldige imitaties t'en beste van een Duits en een Iers accent. Voeg daar nog de twee Italiaanse chefs, de Ierse politie-agent, een Russische windhond en een Mexicaanse chihuahua aan toe en we hebben een prent die tegenwoordig zó vijf klachten aan zijn broek gesmeerd krijgt door het centrum voor racismebestrijding wegens stereotypering. Naar de hel evenwel met dergelijke politieke correctheid! Het zou een veel aangenamere wereld zijn mocht niet iedereen meteen op zijn lange tenen getrapt zijn. De humor is nergens beledigend, want dat zou helemaal in discordantie zijn met de zachtmoedige toon van de rest van de film.
 

De grootste troef waarmee Lady And The Tramp evenwel uit kan pakken is de ambachtelijke animatie met een souplesse die we in recente Disneyfilms helaas niet meer terugvinden, zeker niet nu de studio's zich hebben teruggeplooid op computeranimatie waarvan ze feitelijk geen jota verstand hebben en al helemaal niet in het liefdeloze bandwerk van crapquels die als een onophoudelijke stroom diarree uitgestoten worden door een bende cultuurbarbaren die men nooit in het gilde der animatoren hadden mogen opnemen. Ook Lady And The Tramp II wordt op Blu-ray hernomen, alhoewel er hópen films klaarstaan die veel meer een HD-bewerking verdienen. We weten dat we in herhaling vallen, maar door met quirky bandwerk studio's als Nickelodeon en consoorten na te hollen, heeft Disney absoluut de verkeerde keuze gemaakt en is het bij uitstek de verkeerde studio die de concurrentie naholt. Als je merkt hoeveel studie er bijvoorbeeld in deze film is gestopt om de dieren zo natuurlijk mogelijk te laten bewegen, zelfs al wordt dat soms een beetje cartoonesk en overdreven (wanneer Trusty ongeveer de helft van zijn huid over zijn ogen krabt), dan merk je dat Disneys "oude garde", die niet onder enige druk van buitenaf stond om kwantiteit af te leveren, het vak enorm goed onder de knie had. Vele animatoren zouden er vandaag een voorbeeld aan kunnen nemen.

Voor u het vraagt: de kortere speelduur dan de PAL-gespeedupte dvd heeft alles te maken met het feit dat de extra credits voor Lowry Digital Images er weer zijn afgehaald. In feite is de film dus weer naar de originele vorm gerestaureerd.

BEELD EN GELUID
Voor de tweede dvd-uitgave stond er op de supplementaire eindaftiteling nog te lezen dat Lowry Digital Images de film onder handen had genomen. Met de transfer naar Blu-ray wordt nóg een stapje verdergegaan en zien we pas de volle pracht en glorie van deze film, die zodanig goed is opgeveegd dat er niets qua printbeschadigingen of vlekjes de ouderdom van de film verraadt. Die kan je alleen afleiden uit het feit dat iedereen in de film met een aftandse oldtimer rijdt en sommigen nog met paard en kar. Het beeld is zeer subtiel, de achtergronden zijn vaak kleurige aquarellen waar de ambachelijkheid vanaf straalt en de penseelstreken op aan te duiden zijn. De kleuren op de voorgrond zijn erg stabiel en vallen nergens uiteen in onderscheidbare blokjes. De aflijning van de tekeningen is van hoge kwaliteit, in bijvoorbeeld de scène waarin de huidlaagjes van de Deense dog op elkaar gerold worden, zit geen greintje aliasing in de toch wel complexere tekening. De film heeft het correcte 2.55:1-aspect ratio. Van Lady And The Tramp bestaan twee versies: ééntje in Cinemascope en ééntje in het standaard 1.33:1-formaat. Deze laatste versie moest anno 1955 de behoefte van de oudere cinemazalen dekken die nog niet uitgerust waren met de nodige projectie-apparatuur voor het vertonen van de film in widescreen. De versie in 1.33:1 die eertijds door Warner was uitgebracht, was evenwel een pan&scan-versie van de widescreen-editie, wat onder meer in enkele shots bijzonder goed tot uiting komt: wanneer Lady in de tuin een bot begraaft, is enkel de bloem die ze uitgraaft te zien, terwijl de andere bloemen netjes uit de 1.33:1-versie weggeknipt zijn. Ook in één van de slotscènes waarin één van de kleintjes van het kersverse hondenkoppel het manteltje van Jock uitrafelt, is duidelijk te zien dat deze laatste zijn ongenoegen hierover te kennen geeft terwijl hij zelf uit beeld is verdwenen; de bijhorende pan-beweging is in deze widescreen-versie uiteraard verdwenen. Voor de completisten is het misschien een beetje zonde dat de versie in het Academy Ratio is verdwenen, want dié werd eertijds geacht de "correcte" versie te zijn, terwijl de Cinemascope-versie net de nieuwe gimmick van het moment was. Nu ja, het oppoetsen van beide transfers zou waarschijnlijk toch weer een meerkost hebben gegenereerd en met de verspreiding alom van het breedbeeldformaat is dat zeker geen handicap. Nu op Blu-ray is al deze onduidelijkheid definitief verdwenen: dit is het enige juiste beeldformaat waarin men Lady And The Tramp dient te bekijken. Deze versie is een Platinum-editie en een maximumscore waardig. Jammer genoeg wordt de oorspronkelijke geluidstrack ons niet gegund, in tegenstelling tot de Amerikaanse release, maar niet getreurd, de DTS-HD MA 7.1-track is overtuigend en krachtig genoeg en laat het origineel in zijn waarde. Zware uithalen van de subwoofer of overdreven surroundeffecten zijn hier niet aan de orde, maar we krijgen een zeer evenwichtige mix waarin onder meer de muziek authentiek maar niet vals klinkt en de dialogen duidelijk en goed gescheiden zijn, een mix die een goed compromis lijkt te zijn tussen de authentieke geluidstrack en de mogelijkheden van een moderne audiotrack. We trekken een half puntje af wegens het ontbreken van de originele 3.0-track, maar da's dan ook het enige wat we op de audiotracks aan te merken hebben. Een tweede minpuntje is dat de kwaliteit van de Nederlandse ondertiteling en vertaling soms erg afwijkend is. 
 

 EXTRA'S
Disney heeft de laatste tijd enkele zeer prestigieuze releases qua bonusmateriaal verknoeid: bij The Lion King was het extra materiaal enkel downloadbaar via een krakkemikkige webserver, bij Cars 2 ontbrak het gewoon, waardoor een UK-import van de 3D-versie aan de orde is (zodat mensen voor wie het bonusmateriaal belangrijk is willens nillens een 3D-versie in de strot geramd krijgen), en bij Pirates Of The Caribbean 4: On Stranger Tides werd de - Amerikaanse - consument verplicht om de hele collectie films opnieuw te kopen; de Europese consument kon helemaal op zijn kin kloppen.

Maar voor Lady And The Tramp heeft Disney zich gelukkig herpakt. Naast een paar nieuwe stukjes materiaal is al het materiaal van de 2-disk special edition opnieuw aanwezig en dan wel in fysieke vorm en niet als downloadbare rommel. Het enige wat we niet meer terugvinden zijn enkele cross-promotionele trailers die uiteraard aan actualiteitswaarde verloren hebben en vervangen zijn door een reeks andere trailers en een viertal spelletjes voor de kleintjes, die om te beginnen al geen meerwaarde hadden. De disk opent met een inleiding door Diane Disney Miller (1:21), de dochter van Walt, die de voorliefde van Walt voor dieren belicht, alsook zijn voorkeur voor deze film (wat een beetje overdreven lijkt, want dit zeggen ze uiteraard bij elke film). Een joekel van een extra is de audiocommentaartrack Inside Walt's Story Meetings, waarop enkele stemacteurs een vergadering van de stafmedewerkers van Walt Disney naspelen. De track is echter niet makkelijk te vinden, want je moet die bij het starten van de film activeren. Er is ook nog een visuele Second Screen-mogelijkheid om te bekijken, maar deze vereist het gebruik van extra randapparatuur, zodat we ze niet in de bespreking opnemen. In de sectie Backstage Disney vinden we de korte documentaire Diane Disney Miller: Remembering Dad (7:51), waarin de dochter herinneringen ophaalt aan haar vader en zijn invloed op de tekenfilmindustrie bespreekt. Het interview is van hoge kwaliteit, maar jammer genoeg veel te kort; gegeven het onderwerp zou je hiermee zonder probleem een uur op interessant wijze kunnen vullen. Daarna volgen er drie verwijderde scènes (19:11) opgemaakt aan de hand van storyboards. Merk op dat het niet om dezelfde scènes gaat als in het blok klassieke inhoud, waardoor je deze echt wel als nieuw mag beschouwen. In Music & more krijgen we het niet-gebruikte nummer I'm free as the breeze (1.26) dat dateert uit 1946, negen jaar voor de première (de film zelf was al in productie in 1936).

In de Classic DVD bonus features vinden we dus (dank u, Disney!) al het relevante materiaal van de 2-diskversie terug. De in zeven delen opgesplitste featurette Lady's Pedigree: The Making Of Lady And The Tramp (52:53) bevat met 53 minuten een zeer goede, ruim het promotionele aspect overstijgende documentaire over het maken van de film. Het enige minpuntje aan deze documentaire is dat veel van de betrokkenen bij het maken van de film intussen het tijdelijke met het eeuwige hebben gewisseld,en hun plaats is ingenomen door verwanten en filmkenners. De documentaire is verrassend eerlijk en verbloemt o.m. de strubbelingen tussen animator Joe Grant en Walt Disney niet, die allebei de eer van het originele idee achter hun naam wilden schrijven. De tweede, kortere documentaire Finding Lady: The Art Of The Storyboard (13:02) toont ons, voor zover dat mogelijk is, in 13 minuten de geschiedenis van het storyboard, vertrekkend vanaf Steamboat Willie, maar onder meer ook met bijdragen van Kevin Costner en voorbeelden uit films als Hitchcocks The Birds. Mooi daarop aansluitend krijgen we de 12 minuten durende featurette Original 1943 Storyboard Version of the Film (11:52) over een versie van Lady And The Tramp die in 1943 al in de steigers stond, waarvan het grootste deel van de storyboards bewaard is gebleven. In dit uniek filmdocument zien we onder meer dat de rivaliteit tussen Lady en de twee Siamese katten een grotere rol had dan in de uiteindelijke film van 1955. Ook luisterde de Tramp in deze versie nog naar de zoetgevooisde naam Homer (!) The Siamese Cat Song: Finding A Voice For The Cats" (1:52) bevat een korte bijdrage over de stemactrice die de horribele katten van een stem voorzag. De documentaire PuppyPedia: Going to the dogs (9:22) is een stukje uit DisneyPedia, de enige encyclopedie ter wereld waarvan de raadpleger dommer wordt én plots een subliminale en onweerstaanbare drang voelt om alle Disneyfilms met honden te kopen. Dan volgt de videoclip Bella Notte (2:55), ingezongen door Steve Tyrell, die in verhouding tot soortgelijke clips op andere releases best te genieten is. Lady And The Tramp is in het pré-videotijdperk driemaal in de bioscoop gepasseerd: naast de originele release in 1955 waren er re-releases in 1972 en 1986. Voor elk van de drie releases is er een trailer (samen 5:55) bijgevoegd. Het is interessant om ze naast elkaar te zetten en de verschillen op te merken in lengte (in 1955 mocht een trailer nooit minder dan 3 minuten duren), beeldformaat (alleen de eerste trailer is in Cinemascope) en morele hygiëne (de tweede trailer vermeldt uitdrukkelijk dat alleen de Walt Disney-films deugdelijk familievertier zijn). De daarop volgende sectie bevat Excerpts From "Disneyland" TV Shows. Deze fragmenten van Walts eigen show bevatten naast een duidende introductie heel wat materiaal dat allemaal rechtstreeks verband houdt met Lady And The Tramp. Naast de onvermijdelijke campwaarde zijn deze fragmenten ook goede bronnen - en van de weinige bewaarde bronnen - waarin Walt Disney zelf het productieproces van zijn film becommentarieert. De stukjes zijn een Introduction (4:01), een stukje uit The story of dogs (17:30), een promo trailer voor The story of dogs (3:00) en Cavalcade of songs (21:40). Tot slot vinden we ook nog de twee verwijderde scènes (12:54) terug uit de vorige versie. Deze scènes bevatten een droomsequentie waarin de honden meester zijn over de mensen in plaats van omgekeerd, en een alternatieve versie van de geboorte van de baby. De scènes zelf zijn nooit voorbij de storyboard-fase geraakt. 
 

 CONCLUSIE
Lady And The Tramp is opnieuw een Platinum-release die aanpikt bij de traditie van goed geconserveerde en gearchiveerde Disneyfilms en die zijn geld meer dan waard is.



cover



Studio: Disney

Regie: Clyde Geronimi, Wilfred Jackson, Hamilton Luske
Met: Peggy Lee, Barbara Luddy, Larry Roberts, Bill Thompson, Bill Baucom, Stan Freberg, Verna Felton, Alan Reed, George Givot, Dal McKennon, Lee Millar

Film:
8/10

Extra's:
9,5/10

Geluid:
9,5/10

Beeld:
10/10


Regio:
B

Genre:
Romantiek

Versie:
Benelux (NL/FR)

Jaar:
1955

Leeftijd:
AL

Speelduur:
76 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
8717418343811


Beeldformaat:
2.55:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 7.1
Frans DTS-HD MA 7.1
Nederlands DTS 5.1


Ondertitels:
Nederlands, Engels, Frans, Engels CC
Extra's:
• Geanimeerde menu's
• Cross-promotionele trailers
• Disc introduction by Diane Disney Miller
• Picture in picture-audiocommentaar "Inside Walt's story meetings"
• Backstage Disney:
- Documentaire "Diane Disney Miller: Remembering Dad"
- 3 deleted scenes
• Music and more:
- "I'm free as the breeze" never recorded song
• Documentaire "Lady's Pedigree: The Making Of Lady And The Tramp"
• Documentaire "Finding Lady: The Art Of The Storyboard"
• Storyboards van de versie uit 1943
• Documentaire "The Siamese Cat Song: Finding A Voice For The Cats"
• Documentaire "PuppyPedia: Going to the dogs"
• Music video "Bella Notte" door Steve Tyrell
• 3 theatrical trailers
• 4 excerpts for Disneyland TV shows:
- Introduction
- The story of dogs (excerpt)
- Promo trailer for The story of dogs
- Cavalcade of songs
• 2 verwijderde scènes

Andere recente releases van deze maatschappij