:: ADVERTENTIE ::

:: BESPREKINGEN ::
DVDInfo.be >> Bespreking >> MISSION, THE
MISSION, THE (BLU-RAY)
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2012-03-01
FILM
Halfweg de 18e eeuw zijn in Zuid-Amerika de missieposten van de jezuïeten de enige vrijplaatsen waar de Indianen niet door de Spanjaarden of de Portugezen worden opgejaagd voor de slavenhandel. Broeder Gabriël (Jeremy Irons) heeft na lang zwoegen een missiepost opgebouwd, ergens bij het drielandenpunt  tussen Argentinië, Brazilië en Paraguay, en geniet het vertrouwen van de Guarani-indianen. Op één van de tochten buiten de missie wordt hij geconfronteerd met slavenhandelaar Rodrigo Mendoza (Robert De Niro) die al maanden zichzelf kwelt omdat hij zijn broer (Aidan Quinn) in een duel heeft gedood. Gabriël daagt hem uit om als penitentie de missiepost te ersterken en na een tijdje maakt het eenvoudige maar hartelijke leven een ander mens van Mendoza, die zich ook tot jezuïet laat wijden. De missieposten staan echter sombere tijden te wachten, want het Spaanse grondgebied waartoe ze behoren wordt eerlang overgedragen aan Portugal en de rijke plantages van de zelfstandige Indiaanse landbouwers zijn de heersers al lang een doorn in het oog. Ook de geestelijkheid keert zich van de missieposten af met het argument dat het creëren van een paradijs op aarde godslastering is; de meer profane reden is dat de groeiende invloed van de jezuïeten al langer een doorn in het oog van het Vaticaan is en het kerkelijk gezag eindelijk een manier schijnt te hebben gevonden om de "progressieve" krachten tot de orde te roepen. Met de zegen van de paus proberen de wereldlijke leiders de controle over de missies te herwinnen, zogezegd om de "immorele levenswijze" van de Indianen uit te roeien en intussen lekker door te kunnen gaan met de lucratieve slavenhandel. De paus stuurt een gezant naar de streek, die zich van de reële toestand moet vergewissen. En alhoewel broeder Gabriël en de zijnen hun uiterste best doen om de gezant de rijkdom van de zelfstandige Indiaanse gemeenschappen te tonen, is de beslissing eigenlijk al gevallen: de missies moeten verdwijnen en de Indianen moeten weer het oerwoud worden ingejaagd. Broeder Gabriël pleit voor geweldloos verzet, maar de voormalige soldaat Mendoza zal zich niet gewonnen geven zonder een wanhopige, laatste strijd.

The Mission blijft een aangrijpend drama, zeer stijlvol in beeld gebracht in Roland Joffés welbekende stijl en wat opvalt is het feit dat de dialogen in sommige stukken van de film bijzonder schaars zijn, zonder dat dat de duidelijkheid van het scenario aantast. Joffé is als geen ander een meester in het vertellen van een verhaal met beelden, iets waarvan hij in het tweede deel van The Killing Fields ook gretig gebruik maakt. Deze duidelijke beeldtaal laat hem toe om op andere gebieden geen toegevingen te doen: zo spreken anders dan in andere films over inheemse culturen de Indianen onderling nog steeds hun eigen taal en worden ze door de brave paterkes uiteindelijk niet gedwongen om één of ander verbasterd namaak-Engels te spreken, wat de authenticiteit ten goede komt. The Mission is echter helemaal geen vrolijke film en het scenario is één opeenstapeling van schuld en boete. Zoals gewoonlijk is De Niro's acteerprestatie weer boven elke mogelijke kritiek verheven in de periode in zijn carrière waarin hij zich nog niet overgaf aan misbaksels als Meet The Parents en Analyse This, en ook Jeremy Irons levert verdienstelijk werk; hun conflict draait om het feit of ze de Indiaanse bevolking al dan niet moeten beschermen met behulp van militair geweld, zoals Rodrigo (De Niro) suggereert, of dat ze lijdzaam hun lot moeten ondergaan, de visie van vader Gabriël (Irons). Desondanks is hun sluimerende conflict paradoxaal genoeg ook de basis voor het respect dat ze voor elkaar hebben. De macabere slotconclusie is dat elk pad uiteindelijk tot de vernietiging leidt, maar - om het zo mooi met een boutade te stellen - dat hun revolutionaire visie daardoor onsterfelijk wordt, prompt gevolgd door een moraliserend lesje dat lichtjes over the top is - maar daarom niet minder waar - over hoe de verdrukking van de Indianen in Zuid-Amerika tot in onze tijd zijn sporen heeft nagelaten. Joffé profileert zich duidelijk als een geëngageerd filmmaker die een lans breekt voor de culturele rechten van dergelijke minderheden en die de mistoestanden in het heden aan de kaak wil stellen door de wreedheden uit het verleden nog eens extra in de verf te zetten. Het einde geeft dus enerzijds een hoopvolle visie, maar laat anderzijds duidelijk een knoop in je maag achter. De rest van de cast fungeert, zonder afbreuk te willen doen aan hun prestatie, maar als onderdeel van het decor, want dit is nu echt eens een film waarin de beelden voor zichzelf behoren te spreken. Joffé heeft ook de Indiaanse cultuur met enorm veel respect benaderd en eerder dan ze te schetsen als de stereotiepe, maar goedbedoelende wilden, worden de veelal naamloze Indiaanse hoofdrolspelers ook zeer menselijk neergezet, met hun fouten maar ook met hun deugden. De eindscène van de film is wel bijzonder gruwelijk, niet zozeer wegens de grafische uitbeelding, dan wel wegens de zinloze slachtpartijen. De jury van Cannes bedacht deze prent in 1986 terecht met de Gouden Palm. Naast de mooie fotografie blijft van de film ook de verdienstelijke soundtrack van Ennio Morricone bij, misschien wel één van de beste die hij ooit geschreven heeft.

BEELD EN GELUID
Op dvd is The Mission al langer in een 2-diskversie verschenen en er is ook een versie op Blu-ray op de Nederlandstalige markt. We raden u echter aan om te opteren voor deze Amerikaanse versie die stukken beter is. In de openingsscène zitten er nog wel een paar printbeschadigingen die wellicht niet meer weg te werken zijn, maar vooral na enkele minuten in de film is er eigenlijk niets meer wat de ouderdom verraadt. Allicht komen scènes zoals die waarin de watervallen getoond worden en details zoals de kleding van de pauselijke gezant een stuk fijner over dan ooit in standaarddefinitie mogelijk is, en ook in nachtelijke of donkere settings, zoals de gevangenis van Mendoza, valt de detaillering meer op. De huidtonen zijn vrij realistisch en de groene natuurpracht van het Amazonewoud is een beetje ongeprononceerd maar veel beter dan eender welke andere transfer. De DTS-HD MA 5.1-track grossiert niet in speciale effecten, maar het razen van de waterval of het trillen van de sombere drum wanneer de missie uiteindelijk is vernietigd, klinken toch overtuigend. Ook subtiele en overtuigend zijn bijvoorbeeld de ambiancegeluiden van de jungle waarin Mendoza slaven vangt. Dé reden om deze track te beluisteren is ongetwijfeld de score van Ennio Morricone die recht naar het hart grijpt. Vreemd genoeg bevat deze Amerikaanse versie ook Nederlandse ondertitels, wat de disk bij uitstek geschikt maakt voor import.
 
EXTRA'S
The Mission kwam tweemaal eerder op dvd uit: in een pan&scan-versie die alleen maar goed is voor de prullenbak, en in een 2-diskversie waarbij op de bonusschijf de documentaire "Making of a Mission" terug te vinden was. De versie die nu op de Nederlandstalige markt te vinden is, is echter compleet kaal op het vlak van extra's, wat het des te aantrekkelijker maakt om deze Amerikaanse versie te kopen die de uitstekende documentaire wél bevat. In de Omnibus-documentaire "Making of a Mission" (57:16) van BBC-makelij krijgen we vooral een blik op de leefwereld van de Waunana-indianen die in de film gestalte geven aan de Guarani-stam. Klemtoon ligt hierbij op de manier waarop de regisseur de stam met het nodige respect benadert, wat in de film zelf goed te merken is. Als achtergrondreportage is deze documentaire een waardevolle aanvulling. Bovendien is deze release voorzien van de bijzonder inzichtelijke audiocommentaartrack van regisseur Roland Joffé, die filmtechnische aspecten combineert met de sociale achtergrond van het lot van de indianenstammen van Zuid-Amerika. Alleen de op de hoes beloofde trailer is nergens te bespeuren.
 
CONCLUSIE
Er is eigenlijk geen enkele goede reden te bedenken om de lokale versie van The Mission te prefereren boven de Amerikaanse import. Beeld en geluid zijn ondanks de ouderdom van de film uitstekend en de bijbehorende documentaire is een essentiële compagnon die eigenlijk niet mag ontbreken.



cover



Studio: Warner

Regie: Roland Joffé
Met: Jeremy Irons, Robert De Niro, Liam Neeson, Aidan Quinn

Film:
8/10

Extra's:
6/10

Geluid:
8,5/10

Beeld:
8,5/10


Regio:
X

Genre:
Historisch

Versie:
U.S.A.

Jaar:
1986

Leeftijd:
PG

Speelduur:
125 min.

Type DVD:
SS-DL

Barcode:
88392914714


Beeldformaat:
2.35:1 HD

Geluid:
Engels DTS-HD MA 5.1
Frans Dolby Surround 2.0
Italiaans Dolby Surround 2.0


Ondertitels:
Nederlands, Frans, Spaans, Engels CC, Italiaans CC
Extra's:
• Audiocommentaartrack
Documentaire "Omnibus Documentary Making of a Mission"

Andere recente releases van deze maatschappij